Re: [magyarispell] ellenőrz ő összetett szó?

  • Koblinger Egmont
    Message 1 of 8 , Jun 12, 2007
      On Tue, Jun 12, 2007 at 11:31:34AM +0200, Zsiráf wrote:

      > Helyesen használva nem társulhat, mert a szó magában hordozza azt a jelentést,
      > amit az igekötővel szeretnél kifejezni.

      Én úgy érzem, hogy a "le" igekötő ebben az esetben épp olyan befejezettséget
      ad, mint például az "old" - "megold" esetben. Az "ellenőriz" szerintem csak
      úgy céltalanul csinálgat valamit, a "leellenőriz" pedig tudatosan néz meg
      bizonyos dolgokat. Ha az "ellen" igekötő volna, akkor a dupla igekötő ellen
      szerintem oly mértékben tiltakozna mindenki nyelvérzéke, hogy egyáltalán meg
      sem jelent volna a "leellenőriz" alak.

      > Jelen példánál szerintem az ellen a szótő, nem pedig igekötőként funkcionál.

      És ha az "ellen" a szótő, akkor az "őr" micsoda? Toldalék nyilván nem lehet :)

      Ráadásul szerintem egyre messzebb kerülünk a szó eredetének értelmezésétől.
      Én például azt látom, hogy az "ellenőr"-nek vagy "ellenőrzés"-nek mi köze
      van az "őr"-höz vagy az "őrzés"-hez, de egyáltalán nem látom, hogy az
      "ellen" hogyan jön ide. Ezért el sem tudom képzelni, hogy az "ellen" legyen
      a szótő, és az "őr" csak valami mellékes dolog.

      Én továbbra is úgy érzem, hogy a mai nyelvben az "ellenőr" egy elhomályosult
      eredetű, értelmesen részekre nem bontható, önálló szótő. Esetleg az "ellen"
      + "őr" szóösszetételről meggyőzhető vagyok (pont erre vonatkozott kiindulási
      kérdésem). Mind az igekötős, mind az "ellen" szótövű verzió ellen erősen
      tiltakozik nyelvérzékem.

      --
      Egmont
    • Görgey Etelka
      Message 2 of 8 , Jun 12, 2007
        NEM az "ellen" a szótő, hanem az "ellenőr", mert ez egy rögzült forma,
        egyébként pedig a szóalkotás idejében minden bizonnyal az "őr" volt a
        szótő, és az ellen *mint igekötő* kb. "újra" értelemben kapcsolódott hozzá.
        Eta

      • nemeth@mokk.bme.hu
        Message 3 of 8 , Jun 12, 2007

          Az ellen tényleg nem igekötőként szerepel az ellenőriz szóban, de ez a 6-3-as
          szabályt nem befolyásolja. Ha az összetétel még felismerhető, akkor annak kell
          tekinteni, pl. gyakran eltévesztett szó a hónap szó is, amit a havitól eltérően
          külön kell írni a számneves jelzői alakokban: kéthavi, de két hónapos, bár ma
          már nem tekintjük szóösszetételnek.

          A "gátlástalan" igekötőzéshez: az igekötők osztályokba sorolásával, és az igék
          automatikus besorolásával lehet segíteni a helyzeten, ami amúgy tényleg nem
          vészes, mert nem zavaró és nem is súlyos. Az említett összetételek hibásnak
          jelzése igazából nem a szóellenőrző feladata. Ezek a magyar nyelv helyesírási
          szabályainak megfelelő helyes szóösszetételek. Sok értelmet ne várjunk az
          önmagukban álló szavaktól: azt csak szövegben nyerhetnek. Ha nagyon meg akarjuk
          nevezni, hogy miért furcsák, akkor azért, mert ritka szóösszetételek.
          Beépíthetünk egy heurisztikát, ami felismeri az ilyen ritka szóösszetételekben
          az elrontott gyakori szavakat és letiltja, de erre szerintem csak az úgynevezett
          súlyos helyesírási hibáknál van szükség. Ez pedig már jó ideje benne is van a
          Hunspellben, és szépen működik is (próbáljuk beírni a színtű, karvaj, szeméji,
          bolytár stb. szóösszetételeket). Korrektúrára javasolható egy olyan szótár is,
          ami kevésbé elfogadó, és itt egyetértek Eleonórával, hogy inkább több "piros
          aláhúzás" legyen feleslegesen, mint pár hibásan OCR-ezett vagy elütött szó,
          amit a korrektornak nem jelez előre a program. (Bár a korrektor unkája így som
          s porolható meg, giszen bármoly tévesztés eredményezget olyan értelmes egytagú
          szút, agár olyan szúfajút is, ami még egy szúfaji fagy elvtani elemzi som visz
          eszre.)

          Laci

          Quoting eleonora46@...:

          > Az igekotos prefixekben benne van, lasd alant,
          > letezo pelda:
          > ellenjegyez
          >
          > Ez mutatja azonban azt is, hogy a gatlastalan
          > igekotozes furcsa, nem letezo, ĂŠrtelmetlen "szavakat" tekint
          > helyesnek. (ellennĂŠz, ellenjĂĄr, ellenhoz, ellenĂ­r,
          > ellenszagol, kĂślcsĂśnmegy, szĂŠjjelĂŠrez, agyonlĂĄt, ...)
          >
          > En ezzel csekely gyakorlati jelentosege miatt nem
          > foglalkoztam eddig, de a problĂŠma valĂłs ĂŠs lĂŠtezik.
          >
          > A gatlastalan fonevosszerakas sokkal fontosabb
          > gyakorlati problema megfigyelesem szerint.
          > (szagember, agyarorszĂĄg, borruha ĂŠs tĂĄrsaik.)

> [...]
          memória-ellen�rzÊs kÜt�jeles.

          "ellen�riz" szavakban?
          �rizzßk ellen" :-)),