Re: [magyarispell] Néhány hiányzó szó

  • nemeth@mokk.bme.hu
    Message 1 of 3 , Apr 1, 2006
      Kedves Eta!

      Örülök, hogy kikötöttél az OpenOffice.org mellett és hogy
      újra jelentkeztél! :)

      Köszönöm a szókincset! A tárgyas igeragozás korlátozása sok
      helyen hibához vezet. A kotyogtam nem tárgyas ragozása is egyben
      a kotyog igének, míg a kotyogta, kotyogom kizárólag tárgyas, ami
      a kotyog igénél nem lett bejelölve.

      A Szószablya webkorpusz alapján
      kell majd javítani ezt, mivel lehet:

      $ look kotyogt szoszabl
      kotyogta 29 29 22 14
      kotyogtak 10 10 10 5
      kotyogtam 26 25 15 5
      kotyogtatva 2 2 2 2
      kotyogták 6 6 2 2
      kotyogtál.Mióta 2 2 2 0

      $ look kigyönyörködt szoszabl
      kigyönyörködte 56 56 38 21
      kigyönyörködted 33 33 26 5
      kigyönyörködtem 28 28 12 7
      kigyönyörködték 6 6 6 6
      kigyönyörködtűk 1 1 1 1
      kigyönyörködtük 73 73 66 33
      kigyönyörködtünk 1 1 1 1

      A Magyar Ispell fejlesztés remélem, hogy lendületet vesz:
      a Google levelezőrendszere, a GMail a napokban kezdte el
      használni! Úgyhogy én is köszönöm a segítséget mindenkinek,
      és remélem, hogy még ennél is jobb hírekkel szolgálhatok
      hamarosan! :)

      Üdvözlettel:

      Laci

    • Görgey Etelka
      Message 2 of 3 , Apr 2, 2006
        Kedves Laci!

        A küldött webkorpuszban a "kigyönyörködtűk 1 1 1 1" sor hibás. Ilyen
        alakja nincs a szónak. Sőt, még az utolsó sorral is problémám van, mivel
        a "kigyönyörködtünk" alak sem létezik, mivel a "kigyönyörködi (magát)"
        igének csak tárgyas ragozása van (legtöbbször visszaható értelmű - de
        hát a "magát" is tárgyként funkcionál utána), a "gyönyörködik
        (valamiben)" viszont alanyi ragozású - annak pedig tárgyas ragozása nincs.

        gyönyörködtem kigyönyörködtem (ebben az esetben, ugye, az alanyi és
        tárgyas ragok egyformák)
        gyönyörködtél kigyönyörködted
        gyönyörködött kigyönyörködte
        gyönyörködtünk kigyönyörködtük
        gyönyörködtetek kigyönyörködtétek
        gyönyörködtek kigyönyörködték

        És találtam még szavakat (néhányat a /Magyar Helyesírás Szabályai/ból
        szedtem, amit véletlenül nyitottam csak ki, de aztán végiglapoztam, mi
        az, amit a helyesírás-ellenőrző nem ismer - sokkal, de sokkal jobban
        szerepelt a magyarispell, mint a Word ellenőrzője!!):

        hadúr – ezt ismeri, de a „hadura” szót már nem, pedig csak egyszerű
        ragozott forma
        konspiratív mint jelző hiányzik, bár a konspiráció megvan
        eljelentéktelenedni és ragozott alakjai
        szexista
        balkanyar és jobbkanyar (nem egy bal/jobb felé forduló kanyar, hanem egy
        (hirtelen) bal irányba vett mozgás, vagy átvitt értelemben a politikai
        bal/jobb felé történő elmozdulás)
        tűzoltófelszerelés

        És az MHSZ-ből:
        előtag - ismeri, de az "előtagja" alakot már nem
        az utótag szónál ugyanígy
        zöngésül - ismeri, de a "zöngésülhet" alakot már nem
        tizedrangú - ismeri, de a nem tízes számok hasonló alakjait nem: pl.
        tizenkettendrangú, huszonnyolcadrangú stb.
        Tiszahát
        kinyittatik
        alapalak (szóé)
        legtöbbnyire
        termoanalitika
        Kab-hegy (az MHSZ szerint, és nem Kabhegy, és melléknévként: Kab-hegyi)
        szultánság
        sem Potemkin, sem Potyomkin (az MHSZ szerint mind a két forma helyes)
        a fair szó ragozva: fairül és nem fairul: pl. "végig fairül játszott"
        Hunnia és ragozott alakjai (főleg irodalmi, költői művekben fordul elő)
        newton (mint mértékegység kisbetűvel)
        nota bene (ha esetleg így, együtt be lehetne venni...)

        Egyelőre ennyi. A héten átmegyek a disszertációmon, és majd abból is
        hozom a szavakat, ha még találok! ;-) Nagyon szeretem a magyarispellt,
        csak azt bánom, hogy még a SuSÉ-s verzióm alá nem sikerült
        odavarázsolni, így egyelőre a Windows alatt dolgozom vele.

        Üdv:

        Eta

        To help you stay safe and secure online, we've developed the all new Yahoo! Security Centre. http://uk.security.yahoo.com
      • nemeth@mokk.bme.hu
        Message 3 of 3 , Jun 9 4:47 AM
          Kedves Etelka!

          Köszönöm szépen a hibajelzéseket! Ezek nagy részét a
          Magyar Ispell következő kiadásában javítani fogom.
          A nota bene, és egyéb több szóból álló kifejezések
          ellenőrzése sajnos csak a tagok külön felvételével
          lehetséges még. A Patyomkin alakot is elfogadja az
          Osiris-helyesírás, mint hajónevet. Az eljelentéktelenedik
          szép hosszú ige, csodálkozom, hogy hiányzott a szótárból.

          A hu.openoffice.org oldalról letölthető olyan magyar
          nyelvű OpenOffice.org, aminek SuSE alatt is működnie
          kell (a régebbi SuSE-khoz csomagolt OpenOffice.org
          valószínűleg nem tartalmazza a Hunspell helyesírás-ellenőrzőt.)

          Még egysze köszönöm a segítséget, és
          remélem, hogy már a védésén is túl vagy sikeresen!

          Üdvözlettel,

          Laci

          Quoting GĂśrgey Etelka <egorgey@...>:

> [...]
          > tĂĄrgyas ragok egyformĂĄk)
          > gyĂśnyĂśrkĂśdtĂŠl kigyĂśnyĂśrkĂśdted
          > gyĂśnyĂśrkĂśdĂśtt kigyĂśnyĂśrkĂśdte
          > gyĂśnyĂśrkĂśdtĂźnk kigyĂśnyĂśrkĂśdtĂźk
          > gyĂśnyĂśrkĂśdtetek kigyĂśnyĂśrkĂśdtĂŠtek
          > gyĂśnyĂśrkĂśdtek kigyĂśnyĂśrkĂśdtĂŠk
          >
          > �s talåltam mÊg szavakat (nÊhånyat a /Magyar Helyesírås
          > SzabĂĄlyai/bĂłl
          > szedtem, amit vĂŠletlenĂźl nyitottam csak ki, de aztĂĄn vĂŠgiglapoztam, mi
          > az, amit a helyesírås-ellen�rz� nem ismer - sokkal, de
          sokkal jobban
          > szerepelt a magyarispell, mint a Word ellen�rz�je!!):

          �hadura� szót mår nem, pedig csak egyszerŹ
> [...]
          > a fair szĂł ragozva: fairĂźl ĂŠs nem fairul: pl. "vĂŠgig fairĂźl jĂĄtszott"
          > Hunnia Ês ragozott alakjai (f�leg irodalmi, kÜlt�i mŹvekben
          fordul el�)
          > newton (mint mĂŠrtĂŠkegysĂŠg kisbetĹąvel)
          > nota bene (ha esetleg Ă­gy, egyĂźtt be lehetne venni...)
          >
          > Egyel�re ennyi. A hÊten åtmegyek a disszertåciómon, Ês majd
          abbĂłl is
          > hozom a szavakat, ha mĂŠg talĂĄlok! ;-) Nagyon szeretem a magyarispellt,
          > csak azt bånom, hogy mÊg a SuS�-s verzióm alå nem sikerßlt
          > odavaråzsolni, így egyel�re a Windows alatt dolgozom vele.

          ĂŠs