helyesirasellenorzes, kitud

  • el
    Message 1 of 7 , May 23, 2004
      Kedves Laci,

      A következo lenne igen praktikus:
      Megfigyelesem szerint gyakori irott szovegekben az a hiba, hogy
      a segedigehez illesztik az igekotot, pl.:
      megtudom irni
      kiakarom keresni
      áttudom nézni

      A segedigei igekotoket is sajnos nagyon nagyvonaluan kezeli a
      helyesirasellenorzo, azaz megenged minden leheto es lehetetlen
      igekotot veluk.
      Hasznos lenne a tud, akar, szandekszik, kezd, ohajt, kivan,
      tervez, stb szavak eseten ezt szigorubban kezelni, es ezek
      szamara egy kulon igekoto osztalyt letesiteni, ahol kizarolag
      csak a tenyleg megengedett igekotoket engedi meg.
      Ezzel a valo elet sok hibas kepzodmenyet
      segitene folismerni. Lehetoleg ne a szerencsetlen /w tiltogato
      kepzovel

      A http://magyarispell.sourceforge.net/hunspell-0.9.9f.tar.gz
      szokeszletet megneztem. Udvozlendo a szofajok kivalogatasa,
      bár ezt valahogy ugy kene csinalni, hogy egy un. anyaszotarat
      gondozni, amibol aztan levezethetok a helyesirasi, tovezo,
      nyelvtani ellenorzo, stb. szotarak, amiket nem kellene terhelni
      szamukra szuksegtelen informaciokkal.

      Nem ertem, hogy miert kezel kulon olyan trivialis
      eseteket, mint:
      oneletrajzi oneletrajz
      üveggyarit uveggyari
      ügyfeloldal ugyfeloldalak
      vasuti vasutit

      azaz trivialis kepzoket es ragokat kulon szokent vonultat fol,
      pedig erre tenyleg egyetlen kapcsolo eleg, amellett
      nem is rendhagyoak.

      Talaltam hibat is, pl:
      regimentjeben adj-kent van benne, pedig ez ragozott fonev (nomen).

      Neha nagyon engedekeny vagy az osszetett szavaknal,
      korrózióálloötvözet, üvöltõdervis, növénynemesítõmódszer
      es társainal, na de vegul is Te tudod, hogy mit akarsz.
      Az mhsz iranymutatasanak es a jozan esznek mindenesetre
      ellentmondanak az ilyen szoszornyek.

      Az igek most kulon csoportban vannak alul.
      Hogyan kepzi a foneveket? A szembesülés,
      sportolás szavakat külön nem találtam, a kortyintást
      viszont igen, igy nem értem a dolog logikáját.

      Üdvözöl: Eleonora
    • nemeth@mokk.bme.hu
      Message 2 of 7 , May 24, 2004
        Idézés el <eleonora46@...>:

> [...]
        >
        > A következo lenne igen praktikus:
        > Megfigyelesem szerint gyakori irott szovegekben az a hiba, hogy
        > a segedigehez illesztik az igekotot, pl.:

        Igen, teljesen jogos észrevétel!

        Sajnos részleges megoldás képzelhető el csak a Hunspell szintjén,
        mivel pl. már az első példád (a megtud) is létező szó.

        Az igekötők még most is szabadon járulhatnak a
        szavakhoz, és ezért számos nemn létező szót fogad el a
        Hunspell. Még egy hiba is kapcsolódik ide: van sok olyan
        ige, ami az igekötők egy részével nem tárgyas, de ez még nincsen
        a Hunspellben kikényszerítve.

> [...]
        >
        > azaz trivialis kepzoket es ragokat kulon szokent vonultat fol,
        > pedig erre tenyleg egyetlen kapcsolo eleg, amellett

        Ezek kapcsolóval vannak már megoldva, csak idő nem volt ezeket törölni.
        (Egyébként az első kivételével ezek a példák zárt főnévi osztályba tartoznak.
        Az -i képző már nem kezelhető itt olyan egységesen, mivel akad
        egy-két kivétel: nyári, úti, tűzi, de kövi, kétkezi.)

        > Talaltam hibat is, pl:
        > regimentjeben adj-kent van benne, pedig ez ragozott fonev (nomen).

        Ezért alfa változat ez még.

> [...]
        > es társainal, na de vegul is Te tudod, hogy mit akarsz.
        > Az mhsz iranymutatasanak es a jozan esznek mindenesetre

        Ezek tiltókapcsolóval vannak felvéve, szerepük, hogy
        javítsák az általad sokat bírált, de rendkívül sok munkaidőt
        megspóroló összetettszó-kezelést.

        > Az igek most kulon csoportban vannak alul.
        > Hogyan kepzi a foneveket? A szembesülés,
        > sportolás szavakat külön nem találtam, a kortyintást
        > viszont igen, igy nem értem a dolog logikáját.

        Logika ott van, hogy az eddig automatikusan képzett tövek
        helyett szabályokkal állnak elő ezek az alakok. A kétszeres
        tőlevágást viszont csak a Hunspell támogatja, így ezek
        a szótárakat már nem kezeli tökéletesen a MySpell.

        A Hunspell most már alkalmas az agglutináló nyelvek kezelésére.

        Köszönöm a hibajelzéseket!

        Üdvözlettel

        Laci

        UI: Néztem a Languagetoolt. Nagyon örülök neki, hogy nekiálltál
        a nyelvhelyesség-ellenőrző német és magyar nyelvre történő
        bővítésének, mert már most van hatása a fejlesztés
        felgyorsulására. A szótár betöltését szerintem lehet
        gyorsítani Pythonban valahogy, bár kétségkívül egy C vagy C++
        kód tenne a legtöbbet ez ügyben.