De overstap naar blote voeten

  • Michiel Slegten
    Message 1 of 1 , Apr 20 8:13 AM
      Het breken met de gangbare gewoontes is niet altijd eenvoudig.
      Waarom zijn we hier nog maar met een klein groepje schrijvende leden?
      Waarschijnlijk lezen er tien keer zoveel mee, zoals met de meeste
      egroepen.

      Op mijn werk als groepsleider voor 8 uurtjes in de week, ben ik nu ook
      geheel blootsvoets. Het is in stapjes gegaan. Het hoofd van de
      afdeling en één collega had ik mijn website al eens gegeven, daarna
      heb ik een aantal maanden steeds vaker mijn schoenen uit gedaan. De
      bewoners en collega's zagen me steeds vaker met blote voeten. Collegas
      hielden het zwijgen en bewoners reageerden met de bekende vooroordelen
      van kou en gevaarlijk. De vergelijking met Jezus was niet de minste,
      ha ha.

      Daarna heb ik alle 10 collega's mijn website door gemaild zodat ze
      dieper geïnformeerd konden raken over de voordelen van blote voeten.
      Daarna heb ik de overstap naar volledig blootsvoets gemaakt. Het
      zwijgen erover duurt voort zolang ik er niet zelf over begin denk ik.
      Met 1 man heb ik wel een discussie erover gehad, hij vond het niets en
      had daar enkele argumenten voor. Zoals dat we in Europa al tijdens de
      romeinen op schoenen lopen en dat zal wel niet voor niets geweest
      zijn. Dat de Europeanen swerelds slechtste voeten hebben is onlangs
      nog weer eens wetenschappelijk bewezen. Bij Links (op de site) heb ik
      een link gezet naar een verzameling van wetenschappelijke artikelen,
      waaronder dit onderzoek.

      Geleidelijk overstappen is niet echt aan te raden, het is toch een
      periode van, doe ik het wel of doe ik het niet vandaag. Maar goed soms
      loopt het zo, weet ik dat ook weer. Het makkelijkste lijkt me direct
      te kiezen voor altijd en overal blote voeten. Er zijn nu nog twee
      plekken waar ik schoenen draag. Dat is bij basketbal wedstrijden en op
      stal bij de paarden. In beide situaties speelt mee dat ik samen met
      mijn 15 jarige dochter ben die zich schaamt als haar kennissen me zien
      met blote voeten. Dit lijkt een goede reden, of dat werkelijk zo is,
      dat valt te bezien.

      Dan denk ik aan een buurvrouw die ook graag op blote voeten zou willen
      lopen, maar dit niet doet omdat ze haar 4jarige kind het goede
      voorbeeld wil geven. Ik kom met mijn blote voeten naar de speelplaats
      samen met mijn oppas-kinderen die ook op blote voeten zijn. En ik denk
      ook het goede voorbeeld te geven. Denkend aan mijn dochter geef ik ook
      verschillende voorbeelden. Of dat allemaal goed is, kun je over van
      mening verschillen. Ik pas me aan, aan iets wat zij vervelend vind,
      dat lijkt me goed. Ik ben niet mijzelf en ga mee in de gedachte dat
      blote voeten iets is om voor te schamen. Dat laatste is minder.

      Met paard rijden heb ik nu al een aantal keren mijn schoenen uit
      gedaan. Ernaast lopend zijn mijn veiligheids-schoenen met stalen neus
      het veiligst. Ons paard weegt immers ongeveer 400 kilo. Erop echter
      zijn blote voeten veel veiliger omdat die niet vast kunnen raken in
      mijn stijgbeugels als ik er een af donder. Wat me eens overkomen is
      met die gevaarlijke veiligheids schoenen. En blootsvoets paard rijden
      is echt heel heerlijk! Wel te verstaan met 6 blote voeten dan! Ook
      hier zit ik weer in een geleidelijke overgang, het is even niet
      anders. Bij het wegrijden trek ik mijn schoenen pas uit. Om overal op
      stal ook al met blote voeten te gaan, daar moet ik nog even niet aan
      denken. Waarbij mee speelt dat mijn natuurlijke manier van paarden
      houden, rijden en trainen door mijn stalgenoten nog steeds als vreemd
      gezien wordt. De vreemde eend in de bijt gaat ook nog eens op blote
      voeten lopen, zo voelt dat. Ha ha wordt vervolgd !

      Groetjes, Michiel

      Blootsvoets goed voor mensen en paarden.
      http://members.home.nl/michielslegten

      .