Verklighetens Billy Elliot

  • Sunny Jo
    Message 1 of 1 , Jun 11, 2011
      Verklighetens Billy Elliot
      Han fann sin framtid på Lunarstorm

      Sanna Hjalmarsson

      SIMRISHAMN. I ett hörn på internetsajten Lunarstorm fann Daniel
      Persson sin framtid, en annons för Lunds Dans- och musikalgymnasium.
      Tre år senare är han en av 40 antagna till London Contemporary Dance
      School.

      Siktar man mot stjärnorna brukar man nå trädtopparna, men 18-årige
      Daniel Persson från Kivik verkar faktiskt nå ända fram. Efter tre år
      på Lunds Dans- och musikalgymnasium är han en av totalt 1 500 sökande
      som lyckats norpa åt sig en åtråvärd plats på London Contemporary
      Dance School
      – Det känns hur häftigt som helst att ha kommit in, även om jag har
      lite blandade känslor inför flytten. Att bo ensam blir inga problem,
      det har jag ju gjort under tiden i Lund, men det blir ett stort
      miljöombyte, säger Daniel Persson.

      Show på hotellet
      Daniel Perssons intresse för dans väcktes tidigt. Enligt vad hans
      föräldrar berättat såg de talangen redan dagen de hämtade honom.
      – Jag är adopterad från Sydkorea och tydligen ställde jag till med en
      dansshow på hotellet samma dag de hämtade mig, berättar han och
      skrattar.
      På allvar började Daniel Persson dock inte dansa förrän vid tolv års
      ålder, men när han väl börjat var han fast.
      – Jag tycker om att det både är fysiskt och att jag får använda min kreativitet.

      Allt eftersom utökades träningen, liksom dansstilarna. Den första
      utbildningen i streetdance och jazzdans fick Daniel Persson på Dance
      Fun i Simrishamn och under sina år i Lund har han fått träning i såväl
      modern dans, balett, jazzdans och streetdance som akrobatik och sång.
      – Modern dans är det jag gillar bäst. Där är inte så utstuderat som i
      till exempel balett och ingen kan säga att man gör rätt eller fel.

      Blandade reaktioner
      Efter utbildningen i London är drömmen att få arbeta i ett danskompani
      och kanske, efter den egna karriärens slut, undervisa i dans, något
      Daniel fick upp ögonen för när han under vintern åkte två veckor till
      Gambia för att lära ut modern dans.
      – Det var väldigt blandade reaktioner när vi kom dit. De har en helt
      annan danskultur än vi och vissa undrade nog varför vi skulle komma
      och lära dem hur vi dansar, berättar Daniel.
      – Men jag tror att det var uppskattat och det var väldigt lärorikt för
      oss att få komma dit.
      Om några dagar är det dags för studentexamen och just nu är Daniel
      Persson i full gång med att hårdträna inför sista showen med gänget.
      – Det känns overkligt att det redan har gått tre år. Jag kommer att
      sakna mina klasskamrater så himla mycket. Vi har kommit varandra
      väldigt nära genom åren.

      Publicerad: 10. juni 2011 03:00

      http://bastad.lokaltidningen.se/verklighetens-billy-elliot--/20110610/artikler/706019603/1848