3826"Mamma kastade sig i min famn"

  • Sunny Jo
    May 4 2:02 PM
      "Mamma kastade sig i min famn"
      Av Gotlands Tidningar Kim Engstrand
      Lund<kim.engstrand.lund@...>.
      Publicerad 2011-08-12
      Moa träffade sin biologiska familj

      Moa Andersson är uppväxt på Gotland men född i Sydkorea. Efter ett
      känslomässigt möte visade det sig att hennes biologiska familj egentligen
      inte alls ville lämna bort henne.

      - De har haft dåligt samvete, adoptionerna är lite av en nationell skam för
      Sydkorea, säger hon.

      Knappt tre månader gammal kom Moa Andersson, 24 år, med sina
      adoptivföräldrar till Sanda på västra Gotland. Hennes biologiska familj
      från landsbygden i Sydkorea var fattig och med tre tidigare döttrar behövde
      de en son som kunde föra familjens namn vidare. Men det var inte hela
      förklaringen:

      - De ville aldrig lämna bort mig. Det var min biologiska farmor som
      bestämde och styrde familjen. Så när det blev ännu en flicka gjorde de vad
      de kunde i den situationen, säger Moa.

      På dagis hemma på Gotland minns Moa att hon funderade på varför hon inte
      såg ut som andra. Hon kommer inte ihåg om det var mamma eller pappa som
      berättade.

      - De sa att mina biologiska föräldrar älskade mig, men att de inte kunde
      behålla mig och att vi kunde åka och hälsa på dem när jag blev äldre. Det
      etsade sig fast och det är först nu jag har insett vilken tur jag har haft.
      Det blev lite större än jag hade förväntat mig, berättar Moa Andersson.

      Träffade familjen
      När Moa var 14 år träffade hon sin biologiska familj. De bodde i Tagu, tre
      timmar söder om huvudstaden Seoul.

      - Det blev lite av en chock. Min biologiska mamma kastade sig i famnen på
      mig. Jag har aldrig sett någon gråta så mycket, säger hon.

      Endast tre procent av adopterade sydkoreaner som söker sina rötter hittar
      sin biologiska familj. Moas biologiska mamma och pappa ville bli hittade,
      de hade hållit hårt på samma telefonnummer i 14 år.

      Behållit kontakten
      Sedan besöket för tio år sedan har Moa behållit kontakten, varit där fem
      gånger och pluggat koreanska i Seoul.

      - Staden har fler invånare än hela Sverige det var såklart jättespeciellt.
      Mina vänner där tyckte det var exotiskt att jag kom från en ö mitt i
      Östersjön. De kunde inte förstå att det var tre kilometer till närmaste
      mataffär.

      Jag såg ut som dem men var inte riktigt som dem, lyckligtvis var jag ju
      redan en lantis så jag trivdes bra på landsbygden hos min biologiska
      familj, berättar hon.

      Hennes två systrar blev inbjudna av Moas föräldrar att komma och besöka
      Gotland.

      - De ville inte bli bjudna och jobbade häcken av sig för att kunna komma
      hit. De hade aldrig varit utomlands så det var väldigt kul.

      Medlem i AKF
      När någon frågar var Moa kommer ifrån har hon alltid svarat Gotland. Men
      det är först på senare år som hon börjat inse att folk frågar efter vilket
      land i Asien hon är född i. Nu har hon blivit medlem i föreningen AKF
      (Adopterade koreaners förening). Imorgon ska hon delta i 25-årsjubileet för
      det internationella närverket för adopterade koreaner.

      Om ett år hoppas Moa kunna resa till Sydkorea igen.

      - Jag blir lite orolig att jag kommer dit och rör om i deras tillvaro. Men
      de är väldigt öppna och det känns positivt att vi har hittat min biologiska
      familj och att de också vill ha kontakt med mig.

      Fakta

      *Moa Andersson
      Ålder:* 24 år.

      *Bor:* Med pojkvän i Stockholm.

      *Familj:* Mamma, pappa och storebror (även han adopterad) samt biologisk
      mamma, pappa, tre systrar och lillebror.

      *Yrke:* Receptionist/alltiallo på kampsportsföretaget Mudo Academy.

      *Utbildning:* Några månader på Socialhögskolan samt koreanska i tre år på
      Stockholms universitet.

      *Talar:* Svenska, engelska och koreanska.

      http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7043899