3818"Jag vill bli läst av unga"

  • Sunny Jo
    Jan 26, 2013
      "Jag vill bli läst av unga"

      Av Gunilla Wedding 25 JANUARI 00.09

      SKÅNSK DEBUTANT. Journalisten Patrik Lundbergs debutbok, Gul utanpå,
      kom ut för drygt en vecka sedan och har redan gått om Jonas Gardells
      nya på ett par topplistor. Och själv har han gjort mer än 30
      intervjuer.

      - Det hade jag aldrig kunnat tro, att det skulle bli så här, säger
      Patrik Lundberg, när vi träffas på ett kafé i hans kvarter i Malmö.
      Jag har fått extremt mycket uppmärksamhet. Böcker för unga får ju
      sällan press på det här sättet.

      Patrik Lundberg är adopterad från Korea, uppvuxen i Sölvesborg och
      sedan ett antal år Malmöbo. Han arbetar som journalist på Helsingborgs
      Dagblad och har väckt stor uppmärksamhet med sina vassa krönikor om
      bland annat vardagsrasism och främlingsfientlighet. I Gul utanpå
      berättar han hela sin uppväxthistoria - hur det är att alltid bli
      bedömd efter sin hudfärg, om sitt sökande efter identitet och om hur
      han åker till Sydkorea för att hitta sin biologiska familj. Att det är
      en berättelse det finns ett stort sug efter visar inte minst den stora
      uppmärksamheten.
      - Det behövs definitivt fler historier om att växa upp som icke-vit
      och som adopterad i Sverige, konstaterar Patrik Lundberg. När jag
      växte upp betydde till exempel Astrid Trotzigs roman Blod är tjockare
      än vatten oerhört mycket, den satte ord på mina känslor. Men samtidigt
      var det stor skillnad. Hon är kvinna och växte upp i en familj i övre
      medelklassen medan jag växte upp med en ensamstående mamma i
      Sölvesborg.

      Arbetet med Gul utanpå inledde Patrik Lundberg när han i augusti 2007
      reste till Sydkorea för att under ett halvt år studera vid Inha
      University utanför Seoul och framförallt försöka hitta sin biologiska
      familj.
      - Jag började föra dagbok och dokumentera allt jag varit med om. Snart
      märkte jag att det fanns en allmängiltig story här också, en bra story
      och bestämde att det skulle bli en bok.

      Att den boken skulle vara den sanna historien om honom själv, skriven
      i jag-form och ingen fiktion var Patrik Lundberg också tidigt på det
      klara med.
      - Om jag hade skrivit fiktivt hade diskussionen ändå handlat om hur
      mycket som är jag så jag bestämde mig för att vara hundra procent
      ärlig, säger han. Men jag vill betona att jag inte är ute efter
      revansch eller vendetta eller att sätta dit någon. Jag ville bara
      skriva min berättelse.

      Mycket i boken handlar om uppväxten i Sölvesborg, om en pappa som
      lämnar familjen och en ensamstående mamma som själv får ta hand om de
      två barnen, som blir långtidssjukskriven och får problem med alkohol.
      - Folk som hör om boken undrar ju hur jag kan skriva så om min mamma,
      säger Patrik. Men om man läser den ser man att det är en hyllning till
      henne. Naturligtvis var jag rädd för hennes reaktion, det är den som
      betyder mest för mig, men hon tyckte om boken.

      Fem och ett halvt år tog det för Gul utanpå att bli färdig. Efter att
      Patrik Lundberg kom hem från Sydkorea gick han bland annat på Lunds
      tvååriga författarskola där all text han hade samlat på sig hittade
      sin form som bok.
      - Det är en utbildning som verkligen går ut på att man ska skriva en
      bok, berättar han. Och det passade perfekt för mig.
      När Gul utanpå var färdig skickade Patrik Lundberg den till två-tre
      förlag och fick vänliga refuseingsbrev tillbaka med kommentarer.
      - Då fattade jag att det var nära, säger han.
      Till slut blev det ungdomsförlaget Rabén och Sjögren som gav ut boken
      vilket Patrik Lundberg är väldigt nöjd med.
      - Gul utanpå kan kan läsas av alla, jag tycker att den har en
      allmängiltighet - i Sverige finns ju 50 000 adopterade. Men samtidigt,
      jag vill särskilt bli läst av unga. Boken handlar ju om att skapa sin
      identitet, inte bara som adopterad, utan att vara på väg mot att bli
      vuxen. Jag tror att alla kan känna igen sig i att ligga hemma och
      lyssna på Håkan Hellström och tänka att han är den enda i världen som
      förstår.

      Själv läser Patrik Lundberg också gärna ungdomsböcker och bland
      favoriterna finns böcker som Hungerspelen och så Sara Bergmark Elfgren
      och Mats Strandbergs succéböcker Cirkeln och Eld.
      - Så sjukt att Cirkeln-författarna och jag har samma förlag nu, säger
      han. Det flesta av de böckerna som betydde mycket för mig som ung gavs
      ut av Rabén & Sjögren och Norstedts så fatta känslan när jag gick in i
      förlagshuset.

      Och det kan bli många besök där framöver för Patrik Lundberg. På min
      fråga om han planerar fler böcker svarar han direkt att det är
      självklart - fast då vill han skriva fiktion.
      - Jag vill skriva om hur det är att bli vuxen i en småstad och att
      vilja stanna kvar, berättar han. Och jag har faktiskt påbörjat ett
      projekt på det temat.

      Journalistyrket vill Patrik Lundberg också fortsätta med. Han älskar
      den direkta respons på det man skrivit som jobbet innebär och att det
      finns en deadline att hålla. Samtidigt säger han uppriktigt att han
      egentligen är beredd att byta ut allt - jobbet och boken - mot en sak.
      - Jag hade gärna slopat allt det här om bara människor slutat döma mig
      efter mitt utseende, om jag sluppit bli ifrågasatt för att jag inte är
      vit. Men, att skriva är min enda chans att få ett bättre liv.
      Gunilla Wedding

      Fakta: Patrik Lundberg

      Född: I Busan Sydkorea 1983, uppvuxen i Sölvesborg.
      Bor: I Malmö.
      Yrke: Journalist på Helsingborgs Dagblad.
      Aktuell med: Ungdomsromanen Gul utanpå som kom ut på Rabén och Sjögren
      för drygt en vecka sedan.

      Patrik Lundberg om...
      ... adoption:
      ”Jag har en fast ståndpunkt. Jag är inte emot adoption. Däremot tycker
      jag att man inte i Sverige ska tillåta adoption från länder som inte
      skrivit på Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid
      internationella adoptioner. Det handlar ju om att det finns fler
      barnlösa par i väst än vad det finns adoptionsbehov i tredje världen.
      Det öppnar för oseriösa aktörer och just därför är Haagkonventionen så
      viktig."

      ...att skriva krönikor:
      ”Jag var galen i att läsa krönikor när jag var ung. Jag gillar det här
      med en bestämd form men där allt sedan är fritt. En favorit är Zandra
      Lundberg i Aftonbladet - hon kan göra vad som helst roligt.”

      ... om musik:
      ” Musik är också berättande och berättande handlar egentligen om att
      säga så mycket som möjligt på så kort utrymme som möjligt. En låt på
      tre minuter kan ju etsa sig fast livet ut."

      ... om djur:
      "Jag älskar djur och när jag började som webbredaktör på Helsingborgs
      Dagblad upptäckte jag att texter som det klickades på mest ofta
      handlade om djur.
      Så då startade vi Djurbladet, en blogg om djurtexter som nu är den
      största bloggen på HD."

      http://www.nsk.se/article/20130125/NOJE/701249936/1163/-/jag-vill-bli-last-av-unga