Pe urmele lui Bulgakov: Bulgakoviada

  • vladimir bulat
    Message 1 of 1 , Jul 30, 2005
      SURSA: http://www.observatorcultural.ro/
      NR. Nr. 278 21 iulie 2005 - 27 iulie 2005

      Bulgakoviada

      Ruxandra CESEREANU

      Totul a inceput de la ancheta initiata in revista Steaua (a se vedea
      numarul 6 din 2005) pe marginea unui posibil top ten al romanului strain in
      secolul al XX-lea: pentru romanul sau Maestrul si Margareta, Mihail Bugakov
      a fost autorul cel mai des nominalizat de catre cei 44 de scriitori clujeni
      angrenati in ancheta, plasindu-se pe locul I, inaintea romanului Muntele
      vrajit al lui Thomas Mann, care a obtinut 6 nominalizari pentru locul I. De
      aici mi-a venit ideea realizarii unei excursii documentare pe traseul
      personajelor din romanul Maestrul si Margareta. Fireste, in acest proiect
      (afiliat la �Phantasma�, Centrul de Cercetare a Imaginarului, din Cluj) au
      fost cooptati toti scriitorii care au nominalizat Maestrul si Margareta pe
      locul I, adica (in ordine alfabetica) Corin Braga, semnatara acestor
      rinduri, Victor Cublesan, Virgil Mihaiu, Ovidiu Pecican, Marta Petreu si
      Ion Vartic (ultimul, autorul unui eseu intitulat Bulgakov si secretul lui
      Koroviev, publicat in 2004). Din cei sapte am devenit moscoviti efemeri
      doar patru (Corin Braga, Marta Petru, Virgil Mihaiu si eu), intrucit
      ceilalti trei au ramas prinsi cu varii treburi in urbea clujevita. Pentru
      acest proiect (desfasurat in perioada 4-10 iulie 2005) am beneficiat de
      sprijinul Ministerului Afacerilor Externe si al Ambasadei Romaniei la
      Moscova (unde am fost cazati), precum si al Consulatului Federatiei Ruse la
      Bucuresti si al Consiliului Local Cluj-Napoca. Ceea ce nu a fost putin
      lucru! Nu in ultimul rind am fost girati de Asociatia Scriitorilor din
      Cluj.
      De ce Bulgakoviada? Aflati intre Diavoliada lui Bulgakov si Tiganiada lui
      Budai-Deleanu, Bulgakoviada s-a dorit a fi o experienta hitra, chiar daca
      si-a avut latura ei sobra si pertinenta.

      - Sadovaia 302 bis, apartamentul Diavolului
      Dinainte de a pleca la Moscova, am luat de pe Internet hartile minutioase
      cu traseul personajelor aflate pe sovlit.com la numele Bulgakov (harti
      care, in anumite situatii, mai mult ne-au incurcat decit ne-au ajutat), asa
      ca ne-am considerat supraargumentati in aflarea locurilor-cheie din romanul
      Maestrul si Margareta. Patriarsie Prudi (parcul Lacurile Patriarhului) a
      fost usor de gasit, dar trebuie precizat ca parcul este mult mai mic decit
      isi poate imagina cititorul lui Bulgakov. Apoi am gasit, reconstruit fiind,
      si Teatrul de Varietati, unde a avut loc spectacolul de magie neagra din
      roman. Chestiunea spinoasa a fost gasirea apartamentului 50 (apartamentul
      Diavolului, cum este el numit) de pe strada Sadovaia 302 bis, locul unde
      s-a instalat Woland cu suita sa (Koroviev, Azazelo, Behemoth, Abadona,
      Hella), pentru a-i pedepsi hitru (si nu numai) pe moscovitii sovietici
      pacatosi si atei.

      Ceea ce nu stiam noi era faptul ca numerotarea pe pe strada Sadovaia nu mai
      era respectata intocmai ca pe vremea lui Bulgakov, astfel incit numarul 302
      devenise intre timp numarul 10, unde se gaseau o cafenea Bulgakov, un Muzeu
      Bulgakov si nu in ultimul rind faimosul apartament al Diavolului. Va sa
      zica am gasit apartamentul Diavolului dupa grele chinuri, vreo cinci ore de
      mers in gol si scotocit pe Sadovaia. In treacat fie spus, Bulgakov nu are
      nici o statuie in Moscova. La Casa Bulgakov (sau Muzeul Bulgakov) am gasit
      mai mult o reconstituire a epocii in care Bulgakov si-a scris romanul, plus
      un motan Behemoth in carne si oase (pe numele sau de bastina Stiopa, dar
      care devenise Behemoth in urma unui concurs pentru cel mai adecvat
      Behemoth, la care rivalizasera vreo 25 de motani negri si dolofani!). Aici,
      fanii Bulgakov puteau desena Behemoti in voie, dupa care un juriu
      saptaminal sau lunar alegea cel mai pitoresc desen cu Behemoth si il
      expunea. Am desenat cite un Behemoth, atit Marta si Virgil, cit si eu, dar
      nu cred ca vreunul dintre desenele noastre va avea sansa sa fie premiat.

      - Graffiti cu Margarete, Maestri si Behemoti
      Desigur ca apartamentul 50 din aceeasi casa era cel care ne ispitea cu
      asupra de masura. Apartamentul respectiv se afla la ultimul etaj al
      cladirii (etajul 4), iar drumul pina la usa acestuia este impestritat de
      graffiti-uri de toate soiurile: au scrijelit aici �Margarete� improvizate
      si dezamagite in dragoste, melancolici incurabili, �Maestri� solitari, fani
      pur si simplu ai lui Bulgakov, dar si rockeri ori satanisti, ultimii
      tentati de romanul lui Bulgakov doar pe latura lui ludic-diavoleasca. Erau
      multe graffiti-uri obsedate de ideea nemuririi si a mortii ori de aceea a
      dragostei perfecte. Peretii din preajma apartamentului 50 erau niste mici
      epistole, majoritatea moscovite, scrise mai ales de oameni tineri.

      Desenele infatisau mai cu seama Behemoti in varii ipostaze, din cind in
      cind cite un Koroviev ori vreun Maestru si o Margareta. Woland nu prea era
      zugravit. Cum pe scara respectiva locuiesc inca destui moscoviti satui de
      celebritatea lui Bulgakov si de faptul ca fanii scriitorului se napustesc
      sa scrijeleasca peretii, apartamentul nu este vizitabil decit 3 zile pe
      saptamina si doar in rastimp de 6 ore. De altfel, plictisiti si chiar
      agresati de fanii lui Bulgakov, actualii locatari de pe scara unde se afla
      buclucasul apartament acopera graffi-
      ti-urile cam o data la jumatate de an (cu vopsea neagra sau razuind pur si
      simplu peretii), dintr-un gest de igienizare vorace a edificiului. Probabil
      sint razuite desene considerate prea stridente ori texte resimtite ca
      eretice, blasfemice etc. (stiu si eu!). In apartamentul 50 mai exista un
      scrin pe de vremea cind Bulgakov a locuit acolo, apoi un primus si alte
      foarte putine lucrusoare. Si in apartamentul 50, muzeografii au izbutit mai
      degraba redarea atmosferei de pe vremea lui Bulgakov si zugravirea
      atmosferei din roman (odaia Maestrului) decit un Muzeu Bulgakov
      propriu-zis, chiar daca exista o destul de bogata ilustratie fotografica
      biografica la indemina vizitatorilor.

      - Casa Griboedov, mormintul lui Bulgakov etc.
      Casa Griboedov nu mai exista astazi. Din fosta cladire unde se regalau
      gastronomic scriitorii sovietici pe care ii ironiza Bulgakov a ramas doar o
      gradina destul de ispititoare inca si o cladire mica. Locul nici nu se mai
      numeste Griboedov. Am batut in sus si in jos pe Tverskaia, strada unde Ivan
      Bezdomnii il urmareste obsedant pe Woland si suita sa, fara sa ii poata
      ajunge, trecind prin fata statuii lui Puskin. Calauza noastra Nadia (de la
      Casa Bulgakov) ne-a purtat si la presupusele case ale Margaretei, un fel de
      conace cu ferestre arcuite, de unde puteai destul de usor sa ti-o inchipui
      pe Margareta ungindu-se cu crema miraculoasa pentru a-si lua zborul
      deasupra Moscovei. Impresionanta a fost presupusa casa a Maestrului (de
      fapt casa unui prieten, pictor sau muzician, al lui Bulgakov), o casa
      cocirjata, darapanata, maronie spre galben-unt.
      Despre mormintul lui Bulgakov stiam ca se afla la manastirea Novodivicie,
      asa ca ne-am repezit si pina acolo. In incinta manastirii am descoperit
      doar mormintul lui Soloviov. Scriitorii erau ingropati in afara manastirii.
      Initial nu am gasit decit mormintele lui Cehov si Gogol, dar mai apoi Corin
      a zarit mormintul lui Bulgakov (alaturi de el aflindu-se inmormintata si
      cea de-a treia sotie a sa, Elena, prototipul Margaretei), care era simplu,
      fara cruce. In fata se gasea mormintul regizorului Stanislawski.

      - Varia
      Nu am facut decit sa spun pe scurt povestea calatoriei noastre la Moscova.
      Poveste din care lipsesc intimplarile stranii ori putin magice, ca si
      picanteriile, intrucit nu a mai fost spatiu si pentru ele (de pilda, despre
      cum Virgil si-a adus cu el � de la Cluj la Moscova � exact 22 de masline
      umplute cu migdale; sau despre cum am aflat, la presupusa casa a
      Maestrului, un pui de corb; sau despre impactul cu icoana Sfinta Treime a
      lui Andrei Rubliov). Am filmat cu o camera video toate locurile din romanul
      Maestrul si Margareta pe care le-am identificat si pe unde am trecut. Din
      cite stiu, nimeni nu mai are in Romania un asemenea film despre Bulgakov,
      dar ma indoiesc ca vreo televiziune ar fi interesata de asa ceva (obiectia
      standard ar fi: ce ne intereseaza pe noi Bulgakov?; avem destule alte
      lucruri mai bune de facut). Povestea integrala a aventurii moscovite, cu
      toate ingredientele ei (jurnalul de calatorie si graffiti-urile de la
      apartamentul Diavolului � atit cit am apucat sa le transcriu, fiindca mi-ar
      fi luat vreo trei zile sa le transcriu pe toate �, plus eseurile
      celorlalti) va fi publicata intr-o carte semnata de cei patru calatori
      (plus cei trei clujeviti necalatori) la sfirsitul acestui an, ea fiind
      intitulata cum altfel decit Sadovaia 302 bis.
      Pe curind, prin urmare, cititorule!

      http://www.sentimente.ro
      Singur? Peste 180.000 utilizatori pentru tine!