3180Etajul 13 sau Cortazar scriind Graffiti (interviu realizat cu Ghenadie POPESCU) >>>

  • ATP Oberliht
    Nov 30, 2004

      Etajul 13 sau Cortazar scriind Graffiti

      "Trebuia sa lasi ceva înainte de a te întoarce în
      adapostul tau unde nu era cel putin o oglinda, ci doar o
      nisa pentru ea în care sa te poti ascunde definitiv
      învaluit de întuneric, amintindu-ti multe altele si uneori
      meditînd asupra propriei tale vieti."

                                                                    J.Cortazar
      "Graffiti"

      *
      Liftul urca în sus si mi-a venit în gînd o posibila
      parafrazare a lui Lagerkvist ? Si liftul urca în ceruri.
      Între grafofobie si grafomanie ma anuntam pe mine însami:
      -         A fi pictor în esenta nu este a simula o imagine
      de artist boem ce-si poarta capul prin nori, dînd de
      înteles prin întreaga-i faptura ca e vorba de o atingere
      de aripa vreunui daimon sau înger, ci este poate? sa stai
      la etajul 13. A fi artist nu este faptul de a-ti
      constientiza propria valoare, contemplîndu-te în felul tau
      de exprimare, artisticul fiind mai degraba cautarea
      valorii în sine raportata la nonvaloare.

      * *
      -         Cum îti vine asa-zisa inspiratie?
      -         Încerc sa vad în lucrurile din jurul meu
      potentiale obiecte de arta.
      -         Spre exemplu?
      -         Sa zicem un cleste de prins rufele contine
      latent si ideea de Kamasutra. Obiectul cînd este tinut în
      mîna, merita o mult mai mare atentie, încearca sa-i vezi
      reversul artistic, daca fata îi este una utilitara. Nu
      este exclus faptul ca bagatela sa genereze ceea ce noi
      numim conventional obiect de arta.

      * * *
      Carti noi, vechi, carti: Biblia, Borges, Cortazar, Camus,
      Brodskiy ? un mozaic livresc.

      -         Ai nevoie sa citesti pentru a crea?
      -         Lecturile sunt o necesitate subconstienta a mea,
      care-mi alimenteaza niste procese ascunse, cred eu.
      -         Cum vezi oamenii?
      -         Sunt cei care fac mutre cînd ma vad si cei
      care-mi zîmbesc?

      * * * *
      -         Îti vinzi scump lucrarile?
      -         Am vîndut cîteva, mai mult din motivul ca cel
      care cumpara îmi era un bun cunoscut sau cunoscuta
      (zîmbeste), care insista mult, dar asa nu prea vad în ele
      o afacere.
      -         Ce ai face daca  ai avea mai multi bani?
      -         As cumpara mai multe tone de carbuni pentru
      batrînii mei, mi-as lua ghete (poate Goethe) sa pot alerga
      diminetile si as pleca într-o vacanta la mare?

      Nimic despre pînze, rame, diluant, s.a. Probabil ca toate
      acestea le are deja ca o recuzita ordinara a zilelor
      traite.

      * * * * *

      Îi privesc lucrarile?Ce am învatat eu la facultate din
      istoria artelor?!
      Aici ai impresia ca lumea cade din unitate drept una
      fragmentara, dizolvata oniric, iar artistul realizeaza
      incapacitatea sa de a o descrie obiectiv si coerent,
      fiindca e simultan continut de aceasta, si astfel nu îi
      ramîne decît partialitatea reprezentarii. Tot ce atinge
      artistul cu pensula devine culoare, fiind vorba de o
      abolire a verosimilitatii si o construire de iluzii
      picturale, iar transpunerea îsi pierde dimensiunea
      materiala a existentei sale în lume.
      Cele mai recente lucrari sugereaza ideea de picto-grafie,
      simtindu-se o influenta a haiku-ului japonez, nefiind
      exclusa si o textura proprie.

      CAMASA DE LA SECOND HAND
      NASTURI DIFERITI
      PATIMA POEZIEI

      Intuiesc arbitrarul, aglutinarea, hazardul si
      spontanietatea în spatele multor din ele.

      -         Azi ai împlinit 33 de ani, simti vreo eventuala
      criza de vîrsta?
      -         Nu, deja la 15 ani ma simteam în etate, cred de
      fapt ca nu am vîrsta?

      Clipesc din ochi, retina mea încearca sa retina totul, dar
      la sigur ca nici jumatate n-are sa-mi ramîna printre
      circumvolutiunile substantei cenusii-albe cu care m-o fi
      înzestrat natura.
      Coboara cu mine pîna în statie, plec întrebîndu-ma ? La ce
      se gîndea Cortazar scriind Graffiti?
      Tot drumul privesc pe geam la peisajul acesta citadin,
      pestrit si de toate zilele. Îmi zic cu certitudine:
      -         Mi-a facut placere sa îi fac o vizita lui G.
      Popescu, viata caruia îmi pare un camaieu frumos, dar
      trist?

      interviu realizat cu Ghenadie POPESCU

      de Maria ROTARU (Chisinau)