Türkçe Türkiye'de Resmî dil değil artık!!!

  • Kastamonulu1 Kastamonulu1
    Message 1 of 1 , Jul 5, 2006
      Mezuniyete baraj sınavı

      YÖK tarafından Cumhurbaşkanı Sezer'e sunulan "Türkiye'nin
      Yükseköğretim Stratejisi" raporunda yüksek öğrenimdeki 11 sorun alanı
      belirlendi. Yabancı dil bilmeyen üniversiteden mezun olamayacak

      YÜKSEK Öğrenim Kurumu'nun (YÖK) hazırladığı ve önceki gün Çankaya
      Köşkü'nde Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'e sunduğu "Türkiye'nin
      Yükseköğretim Stratejisi" raporunda, yükseköğretimdeki 11 sorun alanı
      belirlendi. Raporda, üniversiteye girişte, ÖSS yerine 5 kademeli sınav
      önerildi. Üniversite mezuniyeti yabancı dil başarısına bağlandı.

      Rapora göre, üniversiteye gitmek isteyenler, ÖSS yerine, lise ikinci
      sınıftan itibaren aşamalı olarak farklı sınavlara girecek.

      Ortaöğretim Bitirme Sınavı'nı geçen öğrenciler istedikleri fakültelere
      uygun ayrı sınava tabi tutulacak. Ders düzeyi seçme sınavı
      mühendislik, tıp, hukuk gibi temel donanım gerektiren lisans
      programları için uygulanacak.

      Haziran ayının ikinci yarısında dört aşamalı yapılacak sınav için
      matematik, sosyal bilgiler, fen bilimleri ile Türkçe- yabancı dil
      sınavları ayrı ayrı gerçekleştirilecek.

      Temel düzey seçme sınavı ise meslek yüksekokullarına veya dört yıllık
      lisans programlarına girmek isteyenlere uygulanacak ÖSS benzeri sınav
      olacak. Üniversiteye girişi daha da zorlaştıran bir sistem öneren
      raporda yükseköğretim sistemindeki merkeziyetçiliğin de aşama aşama
      azaltılması öngörülüyor

      Rektör ve dekan seçimi

      Yükseköğrenimdeki 11 ana sorunu belirleyen rapor, sorunların çözümüne
      ilişkin önerilere de yer veriyor. YÖK'ün yetkilerinin bir kısmının
      Üniversitelerarası Kurul'a ve üniversitelere devredilmesi önerilen
      raporda, rektörlerin görev süresinin 4 yıldan 5 yıla çıkarılması ve
      tek dönemle sınırlandırılması gerektiği kaydedildi. Rektör
      belirlenmesinde özellikle büyük üniversitelerde tek dereceli seçimin
      yararlı olacağı ifade edilen raporda "Rektörlerin görev süresi içinde
      saydamlık ve hesap verilebilirlik ilkesinin sözde kalan bir ilke
      olmaktan kurtarılması için gerekli kurumsal mekanizmalarla donatılması
      gerekir" denildi. Raporda rektörlüğe sadece ilgili üniversiteden
      değil, Türkiye'deki diğer tüm üniversitelerden aday olunmasının
      özendirilmesi gerektiği belirtildi.

      Raporda, dekanların belirlenmesi konusunda da daha katılımcı bir
      yönetim benimsenmesi ve dekan atamasında YÖK'ün devreden çıkması
      gerektiği vurgulandı. Dekanların görev süresinin 3'er yıllık iki
      dönemle sınırlanabileceği ve rektörler gibi hesap verebilirlik
      ilkesine uymalarının yararlı olacağı dile getirildi.

      Etik değerler

      Raporda, üniversitelerin toplumla ilişkileri ve bu ilişkinin
      sınırlarının korunması, yükseköğretimin öğretim işlevi, bilimsel
      araştırma ve yayın ile üniversitenin kamu hizmeti üretmesine ilişkin
      etik standartları olması ve bunu açıkça ortaya koymaları gerektiği
      vurgulandı.

      Yabancı dil sorunu

      Raporda, yabancı dil konusuna da ayrıca yer verildi. AB içinde yer
      almak isteyen Türkiye'nin üniversite öğrencilerinin en azından bir
      yabancı dille donatılması gerektiği belirtilen raporda, bunun asgari
      koşul olduğu, aslında AB ülkelerinin öğrencilerden en az iki yabancı
      dil bilmesini beklediği vurgulandı.

      Bu sorunun Türkiye'nin uzun süredir gündeminde bulunduğu ifade edilen
      raporda, "Türkiye eğitim sisteminin genelde bu konuda güçlü bir iddia
      ortaya koyması gerekir" denildi. Konuya ilişkin öneriler şöyle:

      1. Uzun erimde ortaöğretimden gelen öğrencilerin yabancı dil sorununu
      çözmüş olarak yükseköğretime başlamaları başarılmalıdır.

      2. Kısa erimde yükseköğretim kurumları öğrencilerin yabancı dil
      açığını gidermek için mutlaka ısrarlı çabalara girmelidir.

      3. Yükseköğretim sistemindeki lisan okutmanları önümüzdeki yıllarda
      artırmalıdır.

      4. Orta erimde üniversiteden mezun olacak öğrencilerden geçerliliği
      kabul edilen lisan düzeyi tespit sınavlarından belli düzeyde puan
      alınması istenebilir. Yüksek lisansa devam edecek öğrencilerin bu
      koşulu yerine getirmesi daha önce uyulamaya konulabilir.

      Raporda, üniversitelerin öğrencilerine, lisan öğrenme kanallarını
      sadece tek bir dili (İngilizce) öğrenmeye yöneltmesi de yetersiz
      olduğu, birden fazla dil öğrenilmesinin özendirilmesi gerektiği ifade
      edilerek, "AB ülkelerinin dilleri, Türkiye'nin komşusu Balkan,
      Ortadoğu, Kafkas ülkelerinin dilleri ile İspanyolca, Çince, Rusça,
      Japonca gibi dünya ekonomisi ve siyasetinde önemli roller oynayan
      ülkelerin dillerinin daha büyük sayılardaki öğrencilere öğretilmesi
      için örgütlenmeye gidilmelidir" denildi.

      Doktora eğitimi alanların sayısının da artırılması gerektiği
      kaydedilen raporda, doktora öğrencilerinin yaşamlarını
      sürdürebilecekleri geliri sağlamakta karşılaştıkları zorlukların,
      araştırma görevlisi sayısı kısıtlamaların kaldırılarak, ücretlerin
      iyileştirilmesi istendi.

      Yükseköğrenimdeki 11 sorun

      l Arz kapasitesinin yetersizliği

      l Öğretim kalitesi.

      l Bilim ve teknoloji yarışında gerekli ve esnek mekanizmanın kurulmamış olması.

      l Öğretim üyesi açığı.

      l Kaynak yetersizliği.

      l Yükseköğretim sistemindeki yabancılaşmayı giderebilecek yönetim kültürü.

      l Üniversitelerin kadrolarının oluşturulmasında ve yükselmede liyakat.

      l Üniversiteye giriş sisteminin öğrenciler üzerinde yarattığı

      gerilim.

      l Öğrencilerin yabancı dil sorunu.

      l Meslek yüksekokullarının sorunları.

      l Fırsat eşitsizliği.

      5 kademeli üniversite yolu

      l Lise 2'de alan belirleme sınavı.

      l Ortaöğretim sonunda olgunlaşma sınavı.

      l Mühendislik, tıp, hukuk fakülteleri için ders düzeyi seçme sınavı.

      l Meslek yüksekokulları için temel düzey seçme sınavı.

      l Özel yetenek gerektiren programlar için üniversitelerin ilgili
      bölümlerinin açacağı bir sınav.

      MÜ Rektörlüğü'ne Necla Pur atandı

      CUMHURBAŞKANI Ahmet Necdet Sezer, Marmara Üniversitesi Rektörlüğü'ne
      Prof. Dr. Necla Pur'u atadı. Cumhurbaşkanlığı Basın Merkezi'nden
      yapılan açıklamaya göre, Sezer, YÖK'ün Marmara Üniversitesi Rektörlüğü
      önerdiği 3 aday arasından Prof. Dr. Pur'u Marmara Üniversitesi
      Rektörlüğü'ne getirdi.

      Kaynak: http://www.tercuman.com.tr/v1/haber.asp?id=42457&baslik=Mezuniyete