Produk kecantikan beracun masih dijual

  • Farmasi Anis Serdang
    Message 1 of 10 , Jun 30, 2007
      Produk kecantikan beracun masih dijual
      Oleh Hafizah Iszahanid dan Siti Fatimah Mohamed Anwar

      KUALA LUMPUR: Sebahagian besar produk kecantikan termasuk daripada
      jenama terkenal yang diharamkan Kementerian Kesihatan sejak 2001
      kerana mengandungi racun berjadual hidrokuinon masih dijual berleluasa
      di pasaran tempatan.

      Ini terbukti apabila rampasan kosmetik yang dianalisis Jabatan Kimia
      Negara sejak tiga tahun lalu adalah daripada jenama sama yang pernah
      disenaraihitamkan sebelumnya.

      Pengarah Bahagian Forensik, Jabatan Kimia Malaysia, Primulapathi Jaya,
      berkata sejak 2006 jabatannya sudah mengesan sekurang-kurangnya
      sembilan kosmetik terkenal mengandungi hidrokuinon di pasaran yang
      mana sebahagian besar produk dirampas itu sangat popular di kalangan
      pengguna.

      "Menerusi analisis kimia, sebahagian produk disahkan mengandungi
      hidrokuinon tetapi masih dijual secara terbuka. Malah, ada peniaga
      yang menjualnya di kaunter tanpa rasa takut dan perkara ini dianggap
      serius kerana ia mencabar undang-undang negara.

      "Kadang kala ada juga produk secara jelas menyenaraikan hidrokuinon
      sebagai sebahagian formulasi pada pembungkusan produk, tetapi sikap
      masyarakat yang kurang peka dengan kesan buruk bahan itu menyebabkan
      mereka masih membeli kosmetik berkenaan," katanya.

      Beliau berkata, kebanyakan pengguna mula mencurigai produk kecantikan
      mengandungi hidrokuinon apabila mengalami kesan menggelupas yang teruk
      pada kulit wajah, selain kesan terbakar atau kulit muka menjadi merah
      apabila terdedah pada cahaya matahari.

      "Antara produk kecantikan yang kerap dikesan mengandungi hidrokuinon
      adalah krim malam, pelembap, penyegar dan pewarna rambut.

      "Hidrokuinon adalah bahan kimia yang diharamkan mengikut Akta Racun
      1952. Ia hanya boleh dibeli dengan saranan doktor atau ahli farmasi
      bertauliah. Hidrokuinon digunakan bagi tujuan perubatan mengatasi
      masalah kulit selain kedut dan jeragat," katanya.

      Primulapathi berkata, walaupun bukan semua produk kecantikan
      menggunakan hidrokuinon namun pengguna dinasihatkan berhati-hati
      dengan kosmetik yang menjanjikan kecerahan kulit dalam tempoh singkat
      kerana kebanyakan kosmetik seumpama itu menggunakan hidrokuinon dalam
      formulasinya.

      "Di luar negara hidrokuinon tidak diharamkan. Tetapi di Malaysia yang
      beriklim tropika, penggunaan dalam jangka masa panjang dengan pancaran
      cahaya matahari terik menyebabkan kulit menggelupas, kemerahan sekali
      gus berpotensi menyebabkan barah kulit.

      "Jika termakan hidrokuinon boleh menyebabkan keracunan, kekejangan
      otot, muntah dan masalah pernafasan. Pengambilan antara lima hingga 15
      gram boleh menyebabkan sawan dan kerosakan sel darah merah," katanya.

      Sementara itu, Pengarah Bahagian Perkhidmatan Farmasi, Datuk Che Mohd
      Zin Che Awang berkata, kebanyakan kosmetik yang dirampas diperoleh
      daripada pengeluar haram yang beroperasi menggunakan modus operandi
      termasuk penipuan pendaftaran produk perniagaan.

      "Selain itu, usaha mengekang kemasukan produk ini terbatas kerana kami
      tidak mendapat kerjasama daripada pengedar. Apabila disoal siasat
      kebanyakan pemilik premis perniagaan menjelaskan produk dibeli
      menggunakan orang tengah tanpa mengenali pengeluar sebenar.

      "Hasil rampasan mendapati 30 peratus daripada kosmetik berkenaan
      adalah keluaran tempatan selebihnya dari negara luar seperti Filipina,
      China dan Amerika Syarikat. Sebahagian besar produk ini dirampas di
      pintu masuk utama negara seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala
      Lumpur (KLIA) dan Pelabuhan Klang," katanya.

      INFO:
      # Digunakan sejak 65 tahun.
      # Biasanya digunakan sebagai bahan pencuci filem.
      # Digunakan syarikat kosmetik kerana kandungan bahan kimia dengan
      sukatan berlebihan boleh mencerahkan kulit pemakainya.
      # Memberi risiko kanser kulit.
      # Mendatangkan kesan serius termasuk kerosakan sel darah merah dan
      sawan jika termakan dengan kepekatan lima hingga 15 gram.
    • fizah dullah
      Message 2 of 10 , Jul 1, 2007
        Assalamualaikum,

        Tuan Moderator saya mohon laluan untuk bantuan perkara di bawah.

        Saya telah kehilangan kereta Kelisa Nombor Pendaftaran NBF 3349 sejak setahun yang lalu.  Kereta tersebut berwarna Maroon.  Pelbagai usaha telah saya lakukan untuk menjejaki kereta saya ini.  Namun hampa.  Kini saya menanggung hutang tersebut yang terpaksa saya jelaskan setiap bulan walaupun kereta tak saya gunakan.  Baru-baru ni saya ada terima satu surat saman atas nama saya.  Saman speed trap di Machang bertarikh bulan Mei 2007.

        Saya ingin memohon bantuan rakan-rakan semua sekiranya ternampak atau terlihat kereta ni di mana-mana, tolonglah hubungi saya di nombor 012-3323971.  Saya dah tak tahu mana lagi nak carik kereta ni.

        Bantuan yang rakan-rakan hulurkan saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

        Farmasi Anis Serdang <farmasianis@...> wrote:
[...]

        Don't be flakey. Get Yahoo! Mail for Mobile and
        always stay connected to friends.

      • Bawang Goreng
        Message 3 of 10 , Jul 1, 2007

          Ish... Tu ari kata NpBagus kena rampas, elok jer saya tgk iklan dia di tv... Hemm... dah kena rampas pun masih boleh iklan ke? Or org stesen tv tak peka? (atau saje-saje nak collect duit dari pengiklan?)

          Skrg nak beli brg pun kena fikir 4-5 kali, walaupun ada MAL #, saya masih rasa tak selamat. Hemm.. kalau kawan2 ada jumpa web yg boleh check MAL # on line, war2kanlah pd kawan ek!

          --
          - BawangGoreng -
          "Life ends when U stop dreaming,

          Love ends when U stop caring,

          Friendship ends when U stop sharing"

          On 7/1/07, Farmasi Anis Serdang <farmasianis@...> wrote:
[...]

          http://www.anispharmacy.com - Utamakan kesihatan anda

          http://cadarshop.com ~ Set Cadar 100% Cotton, Langsir, Home Decoration

          http://www.drsukida.biz - Masalah kesihatan? Chef Wan syorkan Air Sukida

          http://www.kedai2ekin.com - Bidadari, DCL, Set Bersalin, Set Langsing

          http://www.hanasauna.com - Sauna murah dan mudah

          http://nadialoretta.fotopages.com - Homemade KEK LAPIS. Nadia 012-3751444

          Baby Sling, Baby Sleeping Bag and Muslimah Swim Suit. Call Siti 012-2346607

          DCL produk berasaskan homeopathy hubungi Ana 019-2299273 atau ana020876@...

          Amway & Transfer Factor Distributors & Indon maid provider. lindasof@..., 017-3218365

          Set Bersalin Tropical Herbs - Nilai Terbaik Ibu dan Bayi: emalynda@...

          Bio Sanitary Pad. Pad herba untuk wanita. Yan 019-7693592

          <*> Your email settings:
             Individual Email | Traditional

          <*> To change settings online go to:
             (Yahoo! ID required)

          <*> To change settings via email:
             mailto: ibu-digest@yahoogroups.com
             mailto:ibu-fullfeatured@yahoogroups.com

             http://docs.yahoo.com/info/terms/

        • fauziahm_2000
          Message 4 of 10 , Jul 1, 2007
            saya pun pernah kehilangan kereta kelisa.tapi saya buat laporan polis
            kat subang jaya sebab kehilangan kat subang jaya.lepas tu saya buat
            tuntutan insurans.proses tak memakan masa yang panjang dalam 3 ke 4
            bulan camtu.Insurans cover kehilangan kereta saya.jadi saya tak bayar
            sesen pun bermula dari bulan kehilangan kereta saya.so,nasihat saya
            cuba tanya kat pihak insurans dulu camna proses nak tuntut
            insurans.Klu nak cari balik kereta tu,peluang tipis....good luck.
          • Nurhaizan, Khairiyah
            Message 5 of 10 , Jul 1, 2007

              Tu lah kan? Semalam pon my mother in law pon query, kenapa dah kata beracun dan membahayakan tapi still keluarkan iklan.

              ************ ********* ********* ********* ******

              ============ ========= ==
              Perbincangan IBU terdahulu boleh dibaca di http://groups. yahoo.com/ group/ibu/ messages/ 1000000000? xm=1&m=p&tidx=1

              DCL produk berasaskan homeopathy hubungi Ana 019-2299273 atau ana020876@yahoo. com

              Amway & Transfer Factor Distributors & Indon maid provider. lindasof@yahoo. com, 017-3218365

              Set Bersalin Tropical Herbs - Nilai Terbaik Ibu dan Bayi: emalynda@yahoo. com

                 http://groups. yahoo.com/ group/ibu/ join
                 (Yahoo! ID required)

              <*> To change settings via email:
                 mailto: ibu-digest@yahoogro ups.com
                 mailto:ibu-fullfeatured@ yahoogroups. com

                 http://docs. yahoo.com/ info/terms/

              This e-mail and any attachment thereto may contain confidential information and/or information protected by intellectual property rights for the exclusive attention of the intended addressees named above. Any access of third parties to this e-mail is unauthorised. Any use of this e-mail by unintended recipients such as total or partial copying, distribution, disclosure etc. is prohibited and may be unlawful. When addressed to our clients the content of this e-mail is subject to the General Terms and Conditions of GL's Group of Companies applicable at the date of this e-mail.

              If you have received this e-mail in error, please notify the sender either by telephone or by e-mail and delete the material from any computer.

              GL's Group of Companies does not warrant and/or guarantee that this message at the moment of receipt is authentic, correct and its communication free of errors, interruption etc.
            • ernie nawawi
              Message 6 of 10 , Jul 2, 2007
                saya pun mushkil gak...

                elok je Np tu masuk tv, w/pun tv yg sama kata Np kena rampas.
                saya baru je intai kat kedai kecantikan kat hentian kajang, elok je dia pamer natasya night cream kat situ. kan cream tu pun kena rampas?
                pening la...

                ernie
                takaful prubsn

                To: ibu@yahoogroups.com
                From: bawangoreng@...
                Date: Mon, 2 Jul 2007 12:18:25 +0800

                Salam,

[...]

                Live Earth is coming.  Learn more about the hottest summer event - only on MSN. Check it out!
              • dr sukida
                Message 7 of 10 , Jul 2, 2007
                  Sumber: http://www.anispharmacy.com/medicine%20safety%20registered.htm

                  [Depan[Cawangan]  [Rencana]  [Forum Perbincangan]  [Kerjaya]  [Jawatan kosong]  [Pelawat]

                  SELAMATKAH UBAT YANG ANDA AMBIL

                  Pastikah anda tentang keselamatan ubat yang anda makan? Semua ubat, termasuk ubat herba dan ubat-ubat cina, dan vitamin tertakluk kepada undang-undang.

                  Ubat-ubat dan vitamin yang dijual di Malaysia mestilah berdaftar dengan Bahagian Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia. Jabatan yang bertanggungjawab dengan proses pendaftaran ini ialah BPFK (Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan) yang terletak di Petaling Jaya.

                  Setiap ubat dan vitamin yang berdaftar akan diberi nombor pendaftaran. Sila pastikan barangan yang anda ingin beli itu mempunyai salah satu label berikut:

                  • PBKD (Pihak Berkuasa Kawalan Dadah - Drug Control Authority). PBKD adalah label yang lama, yang kini telah digantikan dengan MAL.

                  • MAL (Malaysia)

                  Secara mendalamnya,

                  • Ubat-ubat terkawal ditanda dengan huruf A pada penghujung nombor. Contohnya - Ventolin evohaler yang digunakan untuk asthma mempunyai label MAL20000727AR

                  • Ubat-ubatan tradisional - huruf T. Contohnya Ubat cina Ling Dan mempunyai label MAL19985281TC

                  • Ubat-ubatan OTC - huruf X. Contohnya Panadol 50s mempunyai label MAL19950080X

                  • Produk kosmetik - huruf K

                  Dengan menggunakan produk yang berdaftar dengan KKM anda boleh merasa yakin dengan ketulenan isi kandungannya (seperti dijamin tidak mengandungi steroid, dan sebagainya).

                  Pastikan selain daripada tarikh luput sesuatu barangan, jangan lupa untuk memeriksa PBKD ataupun MAL nya.

                  Untuk memeriksa kesahihan nombor MAL atau PBKD, anda boleh memeriksanya dengan melawati laman web Biro Pengawalan Farmasi di sini.

                  Mulai May, 2005 juga, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mewajibkan penggunaan hologram pada ubat-ubat berdaftar untuk memudahkan pengguna mengesan produk-produk tiruan dan palsu. Pelekat hologram ini mempunyai perkataan PBKD (Pihak Berkuasa Kawalan Dadah) dan juga DCA (Drug Control Authority) di samping nombor siri.

                  Garis panduan:

                  • Dapatkan ubat dari sumber yang dipercayai seperti farmasi atau klinik

                  • Pastikan ia berdaftar dengan mempunyai nombor pendaftaran. Nombor ini pula boleh dipastikan kesahihannya dengan memeriksanya di laman web Biro Pengawalan Farmasi

                  • Pastikan ubat-ubatan mempunyai pelekat hologram.

                  • Pastikan ubat masih belum luput

                  Sekiranya anda ada sebarang aduan atau maklumat, sila hubungi Penguatkuasa Farmasi berdekatan. Penguatkuasa Farmasi memantau klinik, farmasi, kedai ubat dan kedai-kedai biasa supaya peraturan Akta Racun dipatuhi, termasuklah memastikan hanya barangan berdaftar yang dijual untuk memastikan kebaikan orang awam.

                  Penguatkuasa Farmasi

                  Lot 36, Jalan Universiti

                  46350 Petaling Jaya

                  Tel: 03-79682200, Faks: 03-79682251

                  Web: www.pharmacy.gov.my, Email: pharmacy1@...

                  Negeri Tel Fax
                  Perlis 04-9765033 04-9765033
                  Kedah 04-7321635 04-7307313
                  Pulau Pinang 04-2292319 04-2639589
                  Perak 05-2555994 05-2532734
                  Selangor 03-55101051 03-55108977
                  WP Kuala Lumpur 03-26940701 03-26938776
                  Negeri Sembilan 06-7625231 06-7646148
                  Melaka 06-2843480 06-2824054
                  Johor 07-2272801 07-2236146
                  Pahang 09-5146412 09-5137769
                  Terengganu 09-6222627 09-6227486
                  Kelantan 09-7730586 09-7746817
                  Sabah 088-231610 088-245998
                  Sarawak 082-256566 082-257552
                  WP Labuan 087-412097 087-411298

                  Dont Buy Another Get Rich Quick SCANDAL" Make $$ EBOOK
                  $7.49 2d 04h 54m
                  Our MEGA-Money Source for Making $1000's on Ebay-ebooks
                  $5.77 3d 11h 25m
                  Trusted Seller REVEALS His SECRET Money Making SYSTEM$$
                  $9.50 8d 11h 04m

                  disclaimer

                • fizah dullah
                  Message 8 of 10 , Jul 2, 2007
                    Kereta saya ni dah setahun tak berbayar.  Tapi saya ada juga lah buat bayaran dalam dua kali bila bank sibuk call dan marah-marah saya kata nak masukkan saya dalam bankruptcy list.  Saya dah pun buat report beberapa bulan yang lalu.  Tapi baru-baru ni saya ada terima satu saman atas nama saya yang menyatakan saman speed trap di area machang - gua musang.

                    Saya kini betul-betul binggung dan buntu macam mana nak selesaikan masalah ni.  Ada tak sesiapa yang boleh bantu saya cari jalan lain untuk selesaikan masalah ni.  Tolonglah rakan-rakan.

                  • Nazathul Hamimi Abdullah
                    Message 9 of 10 , Jul 2, 2007
                      saya rasa pun betul cakap fauziah tu sebab sepupu saya pernah kehilangan kereta kenari.. insuran bayar cover kehilangan tu.. so dia pun tak payah bayar balik.. cuba tanya pihak insuran kereta anda..

                      Lilypie 1st Birthday PicLilypie 1st Birthday Ticker

                      Lilypie 3rd Birthday PicLilypie 3rd Birthday Ticker

[...]

                      Looking for a deal? Find great prices on flights and hotels with Yahoo! FareChase.
                    • Hujan Merah

                        From: bawangoreng@...
                        Date: Mon, 2 Jul 2007 12:18:25 +0800

                        Salam,

[...]

                        Rain_red

                        Bosan dengan spam? Mel Yahoo! memiliki perlindungan spam yang terbaik
                        http://my.mail.yahoo.com/