Halloween activiteiten

    Message 1 of 3 , Aug 9, 2010
      Hoi heksjes,

      Ik gooi weer eens een onderwerp op, kijken waar het heen gaat.

      Elk jaar met Halloween, worden er weer tal van activiteiten georganiseerd; Walibi, Hellendoorn en zelfs Euro Disney gaan helemaal in Halloweenstijl voor een maand en steeds meer scholen doen eraan.
      Wat vinden jullie van deze groeiende populariteit van ons eigen Samhain?
      En wat is de gekste activiteit rond deze feestdag, die jou opgevallen is? Leuk om te delen!

      Groetjes van Hepziba

    • isabel weststrate
      Message 2 of 3 , Aug 14, 2010
        halo mede heksjes ik vind samhai altijd zo krachtig! ik vind het grappig met die pompoenen kan iemand even uitleggen waarom die er bijn zitten? blesseb be  gaiane

        Message 3 of 3 , Aug 30, 2010
          Waarom de pompoenen bij Samhain zitten... Hmmm...
          Ik geloof dat de pompoenen rond dit feest rijp zijn en geoogst worden en dan spelen ze alleen al daardoor vaak een rol in een feestdag viering. Maar daarnaast is het rond Samhain ook gebruikelijk om kaarsjes aan te steken om het pad voor de geesten te verlichten. Rapen en kalabassen werden uitgehold om daar kaarsjes in te zetten. Dit geeft een mooi sfeerlicht, en beschut ze tegen de wind. Pompoenen horen daar ook bij, maar dat is een typisch Amerikaanse vrucht. Hier in Nederland gebruikten we meestal kalabassen (voor St. Maarten, geloof ik).
          Dat zijn mijn hersenspinsels over het onderwerp, maar meer weet ik hier helaas niet van. Wel een ontzettend interessante vraag! Hier had ik nog nooit over nagedacht.

          Zelf vind ik Litha een heerlijke feestdag. Lekker warm, alles staat in groei en bloei en ontploft van het leven. Maar Samhain heeft absoluut zijn goede kanten vol mysterie en mogelijkheden. Eigenlijk zijn alle feestdagen gaaf!

          Groetjes van Hepziba
          PS; zijn er nog andere heksen hier met een mening over de feestdagen?