Hepziba's Heksen Gedonder

    Message 1 of 96 , Apr 5, 2006
      Weledele Heksjes,

      HET IS WEER LENTE!!!!!!!!!!! De narcissen zijn nu dan eindelijk uitgebarsten en overal is het een feest van krokussen, vogelnestjes en lammetjes. Heerlijk!
      En mijn goede voornemens staan nog steeds; namelijk aan mijn site blijven werken. De nieuwsbrief heeft dan toch wat vertraging opgelopen, maar niet zoveel als vorige maand. Dat komt omdat ik druk bezig ben met de kostuums maken voor de Elf Fantasy Fair.
      Op het moment wordt overal gesnoeid om de bomen voor te bereiden op grote groei en daarom is dit ook de beste tijd om katjes te verzamelen van gesnoeide takken. Misschien vind je ergens al wat lege eierschalen… Gedroogd of schoon gekookt staan ze heel leuk op je altaar.

      De polluitslag van deze maand;
      5. Cirkels trekken met 32 stemmen
      4. Magie soorten en geuren, allebei met 33 stemmen
      3. Rituelen met 37 stemmen
      2. Elementen met 39 stemmen
      1. Stenen met 47 stemmen.
      Ik ben op het moment bezig met de pagina ‘Spreuken’, de vorige pollwinnaar. Zodra deze af is, zal ik ‘Stenen’ uit de poll halen zodat ik ermee aan de slag kan.
      Leuk weetje: In de afgelopen 7 maanden hebben ‘Geuren’ en ‘Magie soorten’ 5 keer met evenveel stemmen in de poll gestaan. En ‘Cirkels trekken’ staat al 7 van de 8 maanden op de 5e plaats! De keer dat hij niet op 5 stond, viel hij net buiten de top 5… Maar het is wel een aanhouder.

      Updates;
      * De 15e heb ik de index pagina bijgewerkt. Die liep nogal achter.
      * De 22ste heb ik ‘Kruiden recepten’ uitgebreid met nieuwe recepten.
      * En op de 26ste heb ik daar nog een schepje bovenop gedaan door eetbare bloemen toe te voegen aan het rauwkost recept.
      * Ook heb ik meteen nog wat meer Yuleliedjes online gegooid. Persoonlijk vind ik ze erg grappig en het is een leuk idee om voor Yule je eigen liedbewerkingen te schrijven, gewoon voor de lol.

      Spreuk van de maand;
      Wie in staat is te luisteren, is in staat te leren.

      Ritueel; Eén mei bezwering voor liefde en positieve gevoelens
      Op 1 mei begint de zomer, gelijk met de bloei van de meidoorn, en er wordt gedanst rond de Beltane-vuren voor vruchtbaarheid. Dit is ook de enige dag van het jaar dat men, om de lentegodin Maia Majestas (waar Mei van afgeleid is) te eren, meidoorn in huis mocht brengen. De nacht brengen jonge stelletjes door in het bos om hun vruchtbaarheid te verspreiden.
      ‘Zoek op 1 mei een meidoorn en pluk een paar takjes. Giet een beetje melk aan de voet van de boom om de geesten te danken. Blijf zolang je kan bij de boom zitten met de twijgjes in je hand en word één met het leven dat je omringt. Als je thuiskomt, steek je een witte kaars aan. Strooi enkele meidoornblaadjes in een mengsel van jeneverbes en wierookhars in een wierookbrander, en steek het vuur in de brander aan. Draag de brander doorheen of rondom je huis. Op die manier kan je de energie van de zon naar je toe halen en weer teruggeven in een oneindige Cirkel van Leven. Hang de meidoorntwijg boven je voordeur om de liefde en de positieve gevoelens vast te houden.’
      Uit ‘Handboek der Magie’ door Nicola de Pulford.

      Plant van de maand; Meidoorn
      Officieel is dit de plant van mei en niet van april, maar omdat het kruid speciaal van belang is voor Beltane, beschrijf ik het hier. Beltane is de eerste van de maand en dan komt deze informatie net iets te laat…
      Vroeger geloofde mensen dat heksen in meidoornstruiken konden veranderen en nam er daarom amuletten van. Ook werd het bij deuren en ramen gelegd om te beschermen tegen kwade geesten, bliksem en storm. Maar meidoorn binnen bracht ongeluk. In het oude Rome werden twijgjes bij de wieg gelegd voor bescherming en vrouwen die een baby wilden droegen het ook. Nu nog dragen sommige Griekse bruiden een meidoorn kroontje op het hoofd voor bescherming.
      De meidoorn wordt ook met Beltane gebruikt voor vruchtbaarheid, gevlochten in het haar van de dansers rond de meiboom en mee naar huis gebracht door stelletjes die het land wat extra vruchtbaarheid hebben gegeven.

      Steen van de maand; Opaal
      Deze steen wordt ook wel de ‘regenboogsteen’ genoemd omdat hij verschillende kleuren heeft in zijn parelmoerglans. Helaas is de steen behoorlijk breekbaar. ‘Opaal’ komt van het Sanskriet Upala dat ‘gewaardeerde steen’ betekent. Hij werd gedragen voor zelfvertrouwen en bescherming. Het houdt negatieve gevoelens, depressie, stress en apathie weg.
      Een Victoriaans versje heeft hoge verwachtingen van de steen; ‘Leg bij ’t voor smart geboren oktoberkind, door ’s levens onbestendigheid gekust, opaal op de borst; zo zal zij vinden hoop en rust.’
      Toch wordt de steen vaak gezien als brenger van ongeluk. Een oude Australische legende beschrijft de opaal als een duivel, die vanuit de onderwereld mensen wil bederven met ‘lokkertjes van kwade magie’. Waarschijnlijk is een edelsteenzoeker ooit in een schacht gevallen wat de legende kan verklaren. Maar ondanks dit alles heeft Australië de opaal toch als nationale steen gekozen.

      Astrologie van de maand; Neptunus
      Eigenlijk is dit de maand van de stier en dus van Venus, maar die hebben we al behandeld. En Neptunus is niet verbonden aan een sterrenbeeld, dus vullen we de gaten op.
      Nadat Uranus ontdekt was, viel het op dat zijn baan iets afweek van de baan rond de zon. In 1846 werd ontdekt welke planeet zijn zwaartekracht erop losliet. John Adams en Urbain Leverrier berekenden waar Neptusus zich bevond en hij werd gevonden door Johann Galle. Deze wilde de planeet Janus noemen. Urbain  bedacht de naam Neptunus maar wilde hem daarna naar zichzelf vernoemen. Neptunus draait in 165 jaar om de zon en staat van 1997 tot 2010 in Steenbok.
      Neptunus was de Romeinse God van de zee, evenals zijn Griekse tegenhager Poseidon. Poseidon was een kind van Cronus en broer van Zeus en Hades.
      De planeet heeft vage banden en vlekken bij storm. Een groot stormgebied heet Grote Donkere Vlek en daar razen de snelste stormen van ons zonnestelsel van 2000 km per uur! De grootste maan heet Triton en is bezaaid met ijs en actieve geizers van stikstof. In totaal heeft hij 8 manen.

      Op 22 april is Aardedag. Dit is de dag om de aarde te helpen en te ondersteunen op elke manier die je maar kan bedenken. www.aardedag.nl
      Ook is die zaterdag en zondag de Elf Fantasy Fair. www.elffantasy.nl

      Verder wil ik iedereen een fijne Pasen wensen en een magische Beltane!
      Groetjes van Hepziba

      How low will we go? Check out Yahoo! Messenger’s low PC-to-Phone call rates.
      Message 96 of 96 , Jan 6, 2011
        Hoi!

        Inderdaad! Het breekt mijn hart dat ik haast geen tijd heb om me nog bezig te houden met deze site, want hij is werkelijk nog steeds hartstikke leuk! Maar ik heb er gewoon geen tijd voor.
        Op het moment ben ik ziek en aan de beterende hand, dus ik ben nu wat zooi uit mijn leven aan het schoppen om meer ruimte te creëeren voor mezelf en wat dingen aan het doen, waar ik daarvoor ook geen tijd voor had. Vandaar nu dit initiatief.

        Ik heb mijn eigen bedrijfje in maatkleding (Touched by Magic) en omdat dit niet genoeg geld in het laatje bracht (lang leve de crisis) ben ik weer gestart met studeren; voltijd hbo voor leraar Engels. Maar ik wil mijn bedrijfje niet opgeven. Maar school vraagt veel meer tijd dan gedacht... En ik heb deze geweldige site ook nog! Ik ben al een paar maanden gillend gek geworden van tijdgebrek. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ik in 2 maanden tijd nu voor de 2e keer goed ziek ben. Ik moet mijn bedrijfje rustiger aan gaan doen, een beetje afbouwen, en mijn schoolwerk beter organiseren. Dus dingen die ik leuk vond en nog wilde doen, maar waar ik maar niet in slaag, daar staak ik nu maar mee. Helaas.

        Ik ben wel benieuwd naar de andere mooie dingen die ervoor terugkomen. Daar gaan we het inderdaad voor doen. Jij succes met jouw laatste nieuwsbrief, Daniëlle, en bedankt voor je begrip en steun!

        Groetjes van Hepziba

        From: Hepziba de Vries <walvissen@...>
        Subject: [heksen_gedonder] Hepziba's Heksen Gedonder
        To: "me ik" <walvissen@...>
        Date: Thursday, January 6, 2011, 2:57 PM

        Lieve lezers,

        Allereerst wil ik je een gelukkig nieuw jaar toewensten met veel betovering en geluk!
        En dan komt nu mijn mededeling dat dit mijn laatste nieuwsbrief zal zijn. Elk jaar beloof ik beterschap in het versturen van deze nieuwsbrief en elk jaar faal ik. Daarom geef ik het op.

        Hepziba's Heksen Gedonder zal blijven bestaan en verder onderhouden worden, zodra ik weer wat meer tijd vrij kan maken. Als er weer iets aangevuld en geupdate is, zal dit op de voorpagina vermeld worden, zodat je meteen ziet of er weer wat is veranderd.

        Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de vele leuke reacties door de jaren heen, bijdrages aan de website en bemoedigende mailtjes om hiermee verder te gaan! Het is ontzettend leuk om steeds te lezen dat je werk gewaardeerd wordt. En ik zal mijn best blijven doen.

        Blessed Be,

        Hepziba