Hepziba's Heksen Gedonder

    Message 1 of 96 , Jan 7, 2006
      Gelukkig nieuwjaar allemaal!

      De sneeuw is verdwenen, maar het is nog steeds bar koud buiten. Gelukkig heeft de dierenbescherming zich dat ook bedacht en die hebben geweldige wintertips op hun website gezet om huisdieren goed te winter door te krijgen, recepten om zelf vogelvetbolletjes te maken en zelfs wat je moet doen als je egeltjes tegenkomt en andere wilde dieren (die in de problemen zitten)! Neem eens een kijkje, je weet nooit of je er nog een leven mee kunt redden. http://www.dierenbescherming.nl/kerst2005/
      De poll loopt mooi af met de tussenstand op;
      5. Geuren met 25 stemmen
      4. Elementen met 26 stemmen
      3. Magie soorten met 27 stemmen
      2. Rituelen met 28 stemmen
      1. Stenen met 39 stemmen

      De updates van december;
      * De 19e ging 'natuur' online bij 'Hoe wordt je een heks'. Iedereen die met deze studie bezig is, kan dus weer eventjes verder.
      * 30 december heb ik de links en adressen bijgewerkt. Alles is nu completer en links die het niet meer doen of die verhuisd zijn, zijn bijgewerkt.
      * Op Oudejaarsdag heb ik de links uitgebreid met websites die ik verzameld heb op de Midwinterfair.
      Spreuk van de maand
      Je moet niet wachten op geluk, ga het tegemoet.

      Ritueel van de Maand; Pepermuntcrème
      Als je niet naar behoren presteert, zal wat frisse pepermunt je opbeuren.
      PepermVoor deze rituele bezwering moet je een half uur uittrekken. Je kan ze op om het even welk moment van de dag of de nacht uitvoeren.
      Zet pepermuntthee en laat 5 tot 10 minuten trekken. Maak ondertussen een voetbad klaar: neem een grote kom met tamelijk heet water en voeg daar 5 druppels pepermuntolie aan toe. Ga methodisch te werk en denk enkel aan de taak waar je mee bezig bent. Roer de pepermuntolie in met de klok mee door het water en kijk hoe de olie zich in cierkels verpreidt. Zing ondertussen:
      'Verdrijf de wolk op mjn voorhoofd.
      Verlicht mijn geest hier en nu.'
      Ga zitten in een comfortabele leunstoel die je lichaam 'knuffelt'. Nip van de thee terwijl je je voeten weekt in de kom met water. Sluit je ogen en voel hoe de warmte onderweg de hete pepermuntthee ontmoet. Terwijl de warmte en de smaak van de thee je zintuigen overspoelen, zal je hele lichaam beginnen gloeien van nieuwe levenskracht.
      Uit Handboek der Magie van Nicola de Pulford
      Een voetbad helpt ook om je af te leiden van winterkwaaltjes en het maakt de luchtwegen weer schoon.
      Steen van de Maand; Smaragd
      Deze steen wordt geassocieerd met de maand januari.
      Deze steen kan regen brengen en het ecologische geweten prikkelen. Ook stimuleert hij creativiteit, verbeelding, bloei, het geheugen en spontaniteit. Hij beschermt tegen onvruchtbaarheid en kwade geesten. Vroeger droeg men de steen ook om te beschermen tegen slechte gezondheid. Hij hielp vooral tegen dysenterie, oogziektes, lepra, epilepsie en vergiftiging. Een bevalling zou pijnloos en voorspoedig verlopen als deze steen gedragen werd om haar hals, zodat de steen op de borst rustte.
      Hij wordt ook de steen van onvoorwaardelijke liefde genoemd, waarschijnlijk omdat de kleur groen ook met Venus geassocieerd wordt. Daarom is dit ook het beste geschenk dat minnaars die trouw willen blijven elkaar kunnen geven. Ook brengt hij voorspoed, maar vooral financïeel, omdat groen ook de kleur is van geld.
      In Islamitische landen verhogen ze de kracht van smaragd door er een spreuk uit de koran in te graveren. De Christelijke kerk heeft de steen altijd beschouwd als de steen van Satan. Omdat groen de kleur is van lente en vruchtbaarheid, werd hij ook in verband gebracht met verschillende Heidense Goden, waarvan er één 'de Prins van de smaragdsteen' werd genoemd.

      Astrologie van de Maand; Saturnus
      Saturnus wordt geassocieerd met de Steenbok die in deze periode heerst.
      Je kunt hem met het blote oog zien en herkennen aan zijn gele licht. Hij doet er 30 jaar over om rond de zon te komen en blijft dan ook 2 jaar hangen bij elk sterrenbeeld. Vorig jaar en in 2006 reist hij door Kreeft.
      De Romeinen vereerden hem als God van de Oogst. Saturnalia was een van de overvloedigste feesten om de oogst te vieren en hem te eren. In de week van 17 december stopte iedereen met werken, slaven werden tijdelijk vrijgelaten en kadootjes gingen rond.
      Bij de Grieken heette hij Cronus en was hij de jongste zoon van Uranus, God van de Hemel, en Gaea, Godin van de Aarde. Hij bevrijde zijn broers en zusters van zijn vader en trouwde met zijn zus Rhea. Er werd echter voorspeld dat een van Cronus' kinderen hem zou overwinnen. Daarom at hij zijn kinderen op, maar Rhea verstopte hun 6e kind, een zoon genaamd Zeus, die opgevoed werd door nimfen. Toen hij groot was, gaf hij zijn vader een drankje te drinken waardoor deze zijn andere 5 kinderen uitbraakte; Hestia, Hera, Demeter, Hades en Poseidon. Daarna maakte Zeus de voorspelling waar.

      Plant van de Maand; Mistletoe
      Mistletoe of maretak leeft op een andere boom of struik, maar is geen parasiet. Het is een symbiose en dat betekend dat het in balans leeft met zijn gastheer. Ze geven en nemen en helpen zo elkaar in stand te houden.
      'De mistletoe of 'al-genezer' was een heilige plant voor de druïden. Het was een symbool van onsterfelijkheid en vruchtbaarheid en was nauw verbonden met magie en geneeskunde. Mistletoe was de ziel van de grote eik. In de taal der bloemen betekent mistletoe: 'Ik overwin alle moeilijkheden.' De plant groeit hoog in de takken van andere bomen, met andere woorden: in de wereld 'tussenin'. In de winter, wanneer zijn gastheer kaal is, bloeit de mistletoe in gouden en groene tinten.'
      Uit Handboek der Magie van Nicola de Pulford
      Er zijn vorig jaar behoorlijk wat goede voornemens in vervulling gegaan. De zaken die ik tegen ben gekomen en waar ik zo blij mee ben dat ik ze wil delen, vind je hier;
      * In 2005 zijn 30.000 mensen lid geworden van natuurorganisaties. De organisaties met de meeste nieuwe leden zijn: Partij voor Dieren, Varkens in Nood, Milieudefensie en Biologica.
      * De gemeente Winschoten heeft, als eerste Nederlandse gemeente, een verbod op circusdieren ingesteld.
      * De zure regen neemt werkelijk af! Door minder ammoniak uitstoot groeien planten en vooral hei inmiddels weer beter.
      * Vanaf 1 januarie mengt Shell, als enige, benzine met biobrandstof, zodat we minder milieuvervuiling hebben als men daar benzine tankt.
      * EU-landbouwcommissaris Fischer-Boel heeft, per direct, subsidies op veetransport stopgezet. Zo hoeft minder levend vee op urenlange onveilige transporten.
      * Canadese milieubeschermers hebben de jachtrechten gekocht op een groot stuk grond langs de Canadese westkust, om poema's, grizzlyberen en wolven te beschermen. Met excursies en ecotoerisme hopen ze een beetje terug te verdienen.

      Er is ook minder goed nieuws aan het begin van dit jaar.
      De faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht heeft een gevaarlijke, uitheemse teek ontdekt in Zeeland. Ze komen uit landen rond Middellandse Zee en zitten op planten, runderen, paarden en honden. Ze kunnen ernstige infectieziekten veroorzaken, ook bij mensen. Het onderzoek loopt waarschijnlijk pas in februari af, maar na de dood van 2 honden slaan ze wel alvast alarm.

      Ook heb ik nog Charmed nieuws; of Charmed nu doorgaat voor een 9e seizoen of niet, Rose McGowan laat het zoiezo afweten. Op haar website schrijft ze dat ze volgend jaar niet meer mee wil doen. www.rosemcgowanonline.com

      Als je nog vuurwerk over hebt, gebruik het dan om de boze geesten te verjagen op 29 januari, dan is het namelijk Chinees nieuwjaar!

      Ik wil eindigen met een verlaat kerstkadootje. Nou ja, niet van mij maar van Fling. Deze Friesche band maakt geweldige Ierse muziek en omdat hun eerste cd helemaal uitverkocht is, kun je hem nu gratis downloaden van hun website! Hij is werkelijk prachtig, dus ga allemaal even luisteren, zodat je hem meteen op cd kunt branden! www.flingmusic.com Klik op CD's en dan op de link naar de geluidsamples van de onderste cd. Veel luisterplezier!

      Een betoverend nieuwjaar toegewenst!
      Groetjes van Hepziba

      Yahoo! Photos
      Got holiday prints? See all the ways to get quality prints in your hands ASAP.
      Message 96 of 96 , Jan 6, 2011
        Hoi!

        Inderdaad! Het breekt mijn hart dat ik haast geen tijd heb om me nog bezig te houden met deze site, want hij is werkelijk nog steeds hartstikke leuk! Maar ik heb er gewoon geen tijd voor.
        Op het moment ben ik ziek en aan de beterende hand, dus ik ben nu wat zooi uit mijn leven aan het schoppen om meer ruimte te creëeren voor mezelf en wat dingen aan het doen, waar ik daarvoor ook geen tijd voor had. Vandaar nu dit initiatief.

        Ik heb mijn eigen bedrijfje in maatkleding (Touched by Magic) en omdat dit niet genoeg geld in het laatje bracht (lang leve de crisis) ben ik weer gestart met studeren; voltijd hbo voor leraar Engels. Maar ik wil mijn bedrijfje niet opgeven. Maar school vraagt veel meer tijd dan gedacht... En ik heb deze geweldige site ook nog! Ik ben al een paar maanden gillend gek geworden van tijdgebrek. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ik in 2 maanden tijd nu voor de 2e keer goed ziek ben. Ik moet mijn bedrijfje rustiger aan gaan doen, een beetje afbouwen, en mijn schoolwerk beter organiseren. Dus dingen die ik leuk vond en nog wilde doen, maar waar ik maar niet in slaag, daar staak ik nu maar mee. Helaas.

        Ik ben wel benieuwd naar de andere mooie dingen die ervoor terugkomen. Daar gaan we het inderdaad voor doen. Jij succes met jouw laatste nieuwsbrief, Daniëlle, en bedankt voor je begrip en steun!

        Groetjes van Hepziba

        From: Hepziba de Vries <walvissen@...>
        Subject: [heksen_gedonder] Hepziba's Heksen Gedonder
        To: "me ik" <walvissen@...>
        Date: Thursday, January 6, 2011, 2:57 PM

        Lieve lezers,

        Allereerst wil ik je een gelukkig nieuw jaar toewensten met veel betovering en geluk!
        En dan komt nu mijn mededeling dat dit mijn laatste nieuwsbrief zal zijn. Elk jaar beloof ik beterschap in het versturen van deze nieuwsbrief en elk jaar faal ik. Daarom geef ik het op.

        Hepziba's Heksen Gedonder zal blijven bestaan en verder onderhouden worden, zodra ik weer wat meer tijd vrij kan maken. Als er weer iets aangevuld en geupdate is, zal dit op de voorpagina vermeld worden, zodat je meteen ziet of er weer wat is veranderd.

        Ik wil jullie ontzettend bedanken voor de vele leuke reacties door de jaren heen, bijdrages aan de website en bemoedigende mailtjes om hiermee verder te gaan! Het is ontzettend leuk om steeds te lezen dat je werk gewaardeerd wordt. En ik zal mijn best blijven doen.

        Blessed Be,

        Hepziba