Re: [groningen-genealogy] Re: Ihren, Hannover

  • Aiko Timmer
    Message 1 of 16 , Aug 1, 2004
      Hallo Hans,

      Ik zoek meer informatie over de voorouders van Lammert Haijer, vader van Jan
      Haijer. Volgens Genlias is Jan geboren in Ihren, Hannover (zie informatie
      hieronder)
      Alvast bedankt!
      Groeten,
      Aiko

      Alke Luth is geboren op 5 november 1842 in Sellingen, dochter van Meeme Jans
      Luth en Frerikje Wessels Wever Meendering. Alke trouwde, 21 jaar oud, op 30
      april 1864 in Sellingen met Jan Haijer, 25 jaar oud.
      Notitie bij het huwelijk: Zij emigreerden naar de Verenigde Staten (vanuit
      Hamburg) en woonden in Grand Rapids, Michigan en Dayton, Ohio
      Jan is geboren op 23 januari 1839 in Ihren, Hannover, (Dld.), zoon van
      Lammert Haijer en Augustina Hinderks Mulder.

      Message 2 of 16 , Aug 1, 2004
        Hoi Sigrid,
        Bedankt voor het aanbod. Even kijken of Hans misschien met het antwoord
        komt, anders maak ik er graag gebruik van.
        Groeten,
        Aiko

        > geen idee waar Ihren ligt, maar als het in de buurt van Oldenburg ligt wil
        ik wel een vraag aan de Oldenburg mailinglist voor je stellen, hoor.

      • vert0073@xs4all.nl
        Message 3 of 16 , Aug 2, 2004
          Ihren ligt bij Leer, de OSB van Ihrhove (en Ihren) is te vinden op
          http://www.indyrad.iupui.edu/public/appldorn/geneal/osb/ihrhove/surnames.html.

          Teijo

> [...]
          >
          > To visit your group on the web, go
          > to:http://groups.yahoo.com/group/groningen-genealogy/
          > To unsubscribe from this group, send an email

        • Dirk Beerta
          Message 4 of 16 , Aug 2, 2004
            Berichtje voor Hans Homan Free

            Ik las dat u gegevens heeft over Ihren en ik heb een vraag, dit is mogelijk te combineren?

            Jakobus Cornelius BRILL

            geboren rond 1755 - overleden 8 Aug 1806 Ihrhove

            beroep: predikant te Ihrhove.

            Hij is getrouwd geweest met Alida Schenk.

            Graag zou ik wat meer gegevens van deze twee mensen willen hebben. (ouders; huwelijksdatum e.d.)

            Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

            Dirk Beerta

          • Annemarth Sterringa
            Message 5 of 16 , Aug 2, 2004
              Zonder punt aan het eind werkt de url beter:-)
              http://www.indyrad.iupui.edu/public/appldorn/geneal/osb/ihrhove/surna
              mes.html

              Groetjes,
              Annemarth

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, vert0073@x wrote:
              > Ihren ligt bij Leer, de OSB van Ihrhove (en Ihren) is te vinden op

              http://www.indyrad.iupui.edu/public/appldorn/geneal/osb/ihrhove/surna
              mes.html.

              > Teijo
            • Hans Homan Free
              Message 6 of 16 , Aug 2, 2004
                Hallo Aiko,

                De link van Annemarth en het OSB boek Ihrhove geven dezelfde informatie:
                Jan is geb. 23-1-1839, z. v. Jan Lammerts Hajer , molenaar en Augustina
                Hinrichs Mulder.

                Geen verder info, en ook geen andere Hajers.

                Service.

              • Hans Homan Free
                Message 7 of 16 , Aug 2, 2004
                  zie:

                  http://www.indyrad.iupui.edu/public/appldorn/geneal/osb/ihrhove/d0001/g00000
                  98.html#I563

                  Geen verdere Brill's in Ihren.

                  Message 8 of 16 , Aug 2, 2004
                    Hallo Allemaal,

                    Iedereen die, op welke wijze dan ook, een steen heeft bijgedragen aan
                    het beantwoorden van mijn vragen: Hartelijk dank!
                    Op grond van alle aanwijzingen ben ik gekomen tot onderstaande
                    reconstructie. Het is jammer dat er nog geen gegevens zijn gevonden
                    over de ouders van Lammert (Jan Lammerts) Haijer (Hajer).
                    Gezien zijn beroep (molenaar)en de namen van zijn kinderen vermoed ik
                    nog steeds een link met mijn Haaijer-parenteel. Misschien dat de
                    missing-link nog eens boven tafel komt. Sigrid heeft aangeboden om
                    een oproep te doen in de Oldenburg-groep. Ik maak hiervan graag
                    gebruik onder het motto "niet geschoten is altijd mis" Sigrid, je
                    ontvangt separaat een bestand met een (zo goed mogelijke) duitse
                    vertaling van mijn vraag.
                    Trouwens, dit was de eerste keer dat ik met Ortssippenbücher in
                    aanraking kwam: Wat een schat aan gegevens!
                    Met vriendelijke groet,
                    Aiko Timmer
                    http://home.tiscali.nl/famtimmer/

                    Parenteel van Lammert Haijer
                    I Lammert Haijer.
                    Notitie bij Lammert:
                    In OSB Ihrhove genoemd: Jan Lammerts Hajer
                    In OSB Grosswolde genoemd: Jan Lambertus Hayer
                    In Familysearch IGI genoemd: Jan Lammerts Hayer
                    Beroep:
                    Molenaar (OSB Ihrhove: Müller Ihren
                    OSB Grosswolde: Müller) [bron: OSB Ihrhove, OSB Grosswolde]
                    Lammert trouwde met Augustina Hinderks Mulder.
                    Notitie bij Augustina Hinderks:
                    In OSB Ihrhove genoemd: Augustina Hinrichs Mülder
                    In OSB Grosswolde genoemd: Geestina Hinderks Müller
                    In Familysearch IGI genoemd: Augustina Hinderikus Mulder

                    Kinderen van Lammert en Augustina Hinderks:
                    1 Lambertus Hayer, geboren op 20-04-1827 in Timmel (Dld) [bron: OSB
                    Grosswolde] Volgt II-a.
                    2 Hinderk Janssen Hajer, geboren op 27-07-1833 in Ihren (Dld) [bron:
                    OSB Ihrhove]. Hinderk Janssen is overleden op 21-10-1833, 2 maanden
                    oud. [bron: OSB Ihrhove].
                    3 Hinderk Janssen Hajer, geboren op 14-03-1836 in Ihren (Dld) [bron:
                    OSB Ihrhove].
                    4 Jan Haijer, geboren op 23-01-1839 in Ihren (Dld) [bron: Genlias /
                    OSB Ihrhove] Volgt II-b.

                    II-a Lambertus Hayer is geboren op 20-04-1827 in Timmel (Dld) [bron:
                    OSB Grosswolde], zoon van Lammert Haijer en Augustina Hinderks
                    Mulder. Lambertus is overleden op 28-03-1893 in Leer (Dld), 65 jaar
                    oud [bron: OSB Grosswolde]. Hij is begraven te Grosswolde (Dld)
                    [bron: OSB Grosswolde].
                    Beroep:
                    Molenaar (Volgens OSB Grosswolde: Mühlenpächter Neu-Rhede) [bron:
                    OSB Grosswolde]
                    Lambertus trouwde, 37 jaar oud, op 02-03-1865 in Grosswolde (Dld)
                    [bron: OSB Grosswolde] met Lümke Heinrich Meyer, 28 jaar oud. Lümke
                    Heinrich is geboren op 21-06-1836 in Grosswolde (Dld) [bron: OSB
                    Grosswolde], dochter van Peter Conrad Hinrich Meyer en Rikke Wielfs
                    Borchers. Lümke Heinrich is overleden op 20-10-1905 in Grosswolde
                    (Dld), 69 jaar oud [bron: OSB Grosswolde].

                    II-b Jan Haijer is geboren op 23-01-1839 in Ihren (Dld) [bron:
                    Genlias / OSB Ihrhove], zoon van Lammert Haijer en Augustina Hinderks
                    Mulder.
                    Notitie bij Jan:
                    In OSB Ihrhove genoemd: Jan Janssen Hajer
                    Jan trouwde, 25 jaar oud, op 30-04-1864 in Sellingen met Alke Luth,
                    21 jaar oud.
                    Notitie bij het huwelijk:
                    Vanuit Hamburg geëmigreerd naar de Verenigde Staten
                    Woonde in Grand Rapids, Michigan en Dayton, Ohio
                    Immigrated to the United States from Hamburg, Germany.
                    Lived In Grand Rapids, Michigan and Dayton, Ohio.
                    (bron: Eric Roelfsema)
                    Alke is geboren op 05-11-1842 in Sellingen, dochter van Meeme Jans
                    Luth en Frerikje Wessels Wever Meendering.

                    Kind van Jan en Alke:
                    1 Meeme Haijer, geboren op 04-02-1865 in Sellingen [bron: Eric
                    Roelfsema].
                    Notitie bij de geboorte van Meeme:
                    Familysearch IGI noemt als geboortedatum: 03-02-1865 te Vlachtwedde,
                    Groningen, Netherlands, zoon van Jan Hayer en Alke Luth
                    Notitie bij Meeme:
                    In Familysearch IGI genoemd: Meeme Hayer

                    Gegenereerd met Aldfaer versie 3.2.5 op 02-08-2004 21:22
                  • mwpvdvalk
                    Message 9 of 16 , Aug 5, 2004
                      Hallo, Aiko

                      Meer info over zoeken in Ostfriesland:

                      http://www.gghh.genealogy.net/reg/HIST/ostfriesland-e.html

                      Daar staat ook het verhaal over hoe Ostfriesland tussendoor
                      (Na Napoleon tot 1868) bij het vorstendom Hannover hoorde.
                      +- 1740 stierf de laatse Ostfriese Fuerst en in 1756 is het
                      overgegaan naar het vorstendom Pruissen. Het is even Frans geweest
                      tot +- 1815, toen van Hannover en in 1868 is het weer in Pruissische
                      handen overgegaan.
                      Boven aan deze pagina staat de link van de
                      Deutche Genealogische Home page die ook de moeite waard is.

                      Groeten,
                      Marc
                    • Aiko Timmer
                      Message 10 of 16 , Aug 5, 2004