Hendrik Jans de Vrieze in Leermens

  • Wilco de Vrieze
    Message 1 of 5 , Mar 22, 2004
      Ik ben op zoek naar de doop van Hendrik Jans de Vrieze in Leermens rond 1805.
      Volgens de overlijdensakte uit 1894 was Hendrik 89 jaren en geboren in Leermens.
      Zijn ouders zouden Jan de Vrieze en Jantje Sprenger zijn.
      Later is hij getrouwd met Antje Jans Sie.

      Groetjes,
      Wilco de Vrieze

    • gerda_devries
      Message 2 of 5 , Mar 22, 2004
        Hallo Wilco en andere belangstellenden,

        Jammer genoeg heb ik geen antwoord voor je, maar ik hoop dat je mij
        kunt helpen.

        Ik ben al heel lang op zoek naar:
        TRIJN(T)JE JACOBS VRIEZE gehuwd met HENDRIK GEERTS SCHIJVENHEUVEL,
        overleden Vliedorp (gem. Ulrum) 25-01-1823. Zij zijn de ouders van
        ELIZABETH HENDRIKS SCHIJVENHEUVEL.

        Er schijnt verder niets te vinden over Trijnje Jacobs en Hendrik
        Geerts. Zijn ze vroeg overleden?

        Het is mogelijk dat Trijnje de zuster is van JAN JACOBS VRIEZE
        geboren Ulrum 20-10-1799, zoon van JACOB GEERTS en MATJE WILLEMS. Hij
        verschijnt in een huwelijksakte (met Aafke Jans Warners) in Ulrum 08-
        02-1823.

        Is het mogelijk dat er verband bestaat tussen Hendrik Jans de Vrieze
        en "mijn" Trijntje? Of heb je misschien andere Vriezes die bij
        Trijnje zouden passen.

        Bedankt voor jullie aandacht.

        Vriendelijke groeten,
        Gerda de Vries-Sanderse
        Ottawa Canada

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Wilco de Vrieze"

      • vriezew
        Message 3 of 5 , Mar 23, 2004
          Hai Gerda,

          Ik had je oproep, dacht ik, al eens eerder gezien.
          Heb me toen een slag in het rond gezocht.
          Ik kan geen van de door jou genoemde namen in mijn database vinden.
          Zegt op zich nog niets. De "Jannen en Jacobsen" komen in onze
          familie veel voor, dus.......
          Had je al een kopie van een overlijdensakte laten zoeken bij de
          Groninger Archieven ?
          Ik heb gehoord dat de eerste overlijdensaktes vanaf maart/april 2004
          op Genlias zouden moeten verschijnen.
          Helaas zijn er uit deze streek in Groningen niet zoveel Doop boeken
          op Internet beschikbaar. Zelf woon ik bij Den Haag, dus dat is ook
          niet vlakbij.
          Kunnen we kontakt houden over Trijntje en Jan Jacobs Vrieze en hun
          voorouders ?

          Groetjes,
          Wilco de Vrieze

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gerda_devries"

        • gerda_devries
          Message 4 of 5 , Mar 23, 2004
            Hallo Wilco,

            Een paar genealogie-engelen hebben dit voor mij gevonden. Misschien
            geeft dit je een aanwijzing. Ja, laten we contact houden hierover en
            laten we het via de groep doen. Je weet nooit, het is mogelijk dat
            iemand ons toch kan helpen.

            Vriendelijke groeten,
            Gerda

            In de Groninger Archieven hebben we weer even gezocht naar de
            Schijvenheuvels, maar we zijn er nog niet helemaal uit.

            Uit de geboorteakte van Elizabeth Hindriks Schijvenheuvel:

            Geboren op 5 september 1822, gemeente Ulrum: Elizabeth.
            Vader: Hindrik Geerts Schijvenheuvel, 32 jaar oud, dagloner, wonende
            te
            Vliedorp
            Moeder: Trijntje Jacobs.

            In de huwelijksbijlagen van Elizabeth en Lammert de Graaf is niets
            bijzonders over de herkomst van Hindrik en Trijntje te
            vinden.

            Uit de overlijdensakte van Trijntje Jacobs Vrieze:

            Overleden op 25 januari 1823, gemeente Ulrum: Trijnje Jacobs Vrieze,
            30
            jaar
            oud, huishoudster, wonende te Vliedorp
            en aldaar geboren.

            In de Doop- Trouw- en Begraafboeken van Niekerk en Vliedorp in de
            periode
            1785 - 1795 heb ik geen doopgegevens van
            een Hindrik Geerts en een Trijntje Jacobs kunnen vinden.
          • Jaap Huttenga
            Message 5 of 5 , Jul 5, 2012
              Doop 02-12-1792 Zuurdijk

              Kind Trijnje
              Geslacht v

              Vader Jacob Geerts
              Moeder Metje Willems

              Bron Doopboek Wehe en Zuurdijk 1682-1804
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 507

              Andere kinderen uit dit gezin zijn geboren in Vliedorp