Fam. Helder

  • Leen Helder
    Message 1 of 4 , Feb 1, 2004
      Hallo Nathan Pera (en anderen),

      je zegt in je mailtje dat je veel van de fam Helder hebt, maar staan er ook personen bij welke voor mij interessant zijn?
      Ik ben nml. op zoek naar de familie welke zich hoofdzakelijk gevestigd heeft in Den Helder. Ik mis daar nog enkele takken van.
      Deze familie is 'ontsproten' nadat ene Johann Friedrich Heller zich na de slag bij Kamperduin in 1797, in Den Helder gevestigd heeft.
      Kijk eens of je wat voor mij hebt?
      Mijn gegevens kan je vinden op www.leenhelder.nl

      groetjes,
      Leen

    • nathan pera
      Message 2 of 4 , Feb 1, 2004
        Beste Leen,

        Helaas, ik heb juist heel weinig van "mijn" familie Helder.
        Het zijn personen waar ik min of meer overheen struikelde, omdat zij in
        dezelfde context genoemd werden als de Helders die gehuwd zijn in de Pera
        familie.
        Wel heb ik de indruk, dat deze tak bijzonder honkvast was in het gebied
        Marum - Grootegast.
        Volgens mij zijn er meerdere families met de naam Helder, waarvan twee in
        Groningen en één in Friesland en dan één in Noord-Holland?
        Verbanden? Geen idee.

        Groetjes, Truus Pera, Rotterdam.

          ik ben op zoek naar het voorgeslacht van Harmannus Christiaan Helder, overleden voor 1819, getrouwd met Willemina Willems Loot. Zijn zoon Henderikus Harmannus Helder (getrouwd 1838, Noorddijk, met Geeske Jans Suurveen) is in of omstreeks 1808 in Slochteren geboren.

          Wie weet meer?

          Jaap Huttenga

          Message 4 of 4 , Feb 1, 2004
            Hallo allen,

            In mijn bestand komen de volgende Hellers voor:

            I Herman Heller.
            Hij was gehuwd met Tobia Droge.
            Uit dit huwelijk:
            1 Johan Gerhard Heller, geboren te Lahn, Duitsland op 21 mei 1831,
            volgt onder II.

            II Johan Gerhard Heller, Winkelier, geboren te Lahn, Duitsland op 21
            mei
            1831, overleden te Kleinemeer op 21 september 1886, 55 jaar oud,
            zoon
            van Herman Heller (I) en Tobia Droge.
            Hij is getrouwd te Groningen op 17 juli 1870, op 39-jarige leeftijd
            met
            Tecla Margrietha Bodewes (23 jaar oud), geboren te Kiel op 11 april
            1847, overleden te Kleinemeer op 3 april 1885, 37 jaar oud, dochter
            van
            Jodocus Bodewes en Christina Margaretha Niekus.
            Uit dit huwelijk:
            1 Herman Wilhelm Heller, geboren te Kleinemeer op 3 mei 1871.
            2 Josephus Heller, Kramer, geboren te Kleinemeer op 2 januari
            1875,
            ongehuwd overleden aldaar op 2 juni 1897, 22 jaar oud.
            3 Johan Heller, geboren te Kleinemeer op 25 april 1877.
            4 Heinrich Wilhelm Heller, geboren te Kleinemeer op 10 maart 1880.
            5 Johan Gerhard Heller, Vormer, geboren te Kleinemeer op 26
            september
            1881, overleden op 16 oktober 1917, begraven te R.K.
            Begraafplaats
            Martenshoek, 36 jaar oud.
            Hij is getrouwd te Groningen op 24 mei 1906, op 24-jarige
            leeftijd
            met Helena Gezina Suurmeijer (22 jaar oud), geboren te Kalkwijk
            op
            19 mei 1884, overleden te Groningen op 28 november 1960,
            begraven te
            R.K. Begraafplaats Martenshoek op 1 december 1960, 76 jaar oud,
            dochter van Georgius Suurmeijer en Johanna Leeuw.
            6 Doodgeboren kind Heller, geboren te Kleinemeer op 19 december
            1884,
            overleden aldaar op 19 december 1884.

            Of er een relatie is met de overige Hellers is mij niet bekend, maar
            wellicht dat dit iemand toch op een spoor zet.

            Joop Mug

[...]

            To visit your group on the web, go to:

            Your use of Yahoo! Groups is subject to:
            http://docs.yahoo.com/info/terms/