Re: [groningen-genealogy] WAAR KOMT DEZE NAAM VANDAAN?

  • *Sjouwke G. Nubé*
    Message 1 of 14 , Nov 1, 2003
      Hoi Gerda,
      Ik heb je wel degelijk antwoord gegeven hoor, alleen kon ik er verder niets meer over zeggen dan wat ik je stuurde. Volgens mij komt de informatie die Jaap Bos hierover heeft, oorspronkelijk bij mij vandaan, dus ik vrees dat hij er ook niet meer over zeggen kan. Ik heb hem, toen hij net begon, erg veel infomatie gegeven, en Trijntje Klimp komt in mijn bestand al zo'n 20 jaar voor ;-)

      Scheef is schaif in gronings, maar ik denk echt niet dat dat schijven wordt in hollands.

      Heb je al eens in Genlias gekeken of die naam niet misschien in andere delen van het land vaker voorkomt? In andere provincies bedoel ik dan? Aangezien het bij mij gaat om aangetrouwd, is het voor mij nooit interessant geweest om dit verder uit te gaan zoeken, maar ja, ik had jou echt wel antwoord gegeven dus!

      groetjes,
      Sjouwke G. Nubé

      GRONINGEN GENEALOGY
      http://members.home.nl/sjouwke/

      Message 2 of 14 , Nov 1, 2003
        Hallo Sjouwke,

        Natuurlijk heb je geantwoord; de meeste info die ik over mijn
        Groningse tak heb, komt van jou. Het probleem ontstond doordat ik al
        lang geen stap verder kom met de Schijvenheuvels. De naam komt niet
        voor in Genlias (behalve Elizabeth dan), niet bij Meertens en ook
        niet bij andere bronnen.
        Mijn theorie is dat hij meteen na Elizabeth weer uitgestorven is en
        dat zij het enige kind was van Hendrik Geerts Schijvenheuvel. Haar
        moeder (Trijntje Jacobs Vrieze, ook spoorloos wat haar afkomst
        betreft), overleed een paar maanden na de geboorte van Elizabeth.
        Misschien heeft Hendrik toen de rest van zijn leven weer als Geerts
        doorgebracht en/of is niet meer getrouwd met kinderen geweest.
        De hele de Graaf familie (en aanhang) is toch wel erg moeilijk te
        achterhalen op het internet, hoewel ik met kleine beetjes toch wel
        iets verder gekomen ben.
        Het zal toch uiteindelijk nog op een reisje Groningen uitdraaien.
        Ben jij nog geinteresseerd in meer nakomelingen? Ik heb nog zussen en
        een broer gevonden van Martje de Graaf. Laat maar weten, als je ze
        wilt hebben. Martje had ook nog meer kinderen dan mijn vader, die ik
        ontdek heb.

        Groetjes,
        Gerda

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, *Sjouwke G. Nubé*

      • gerda_devries
        Message 3 of 14 , Nov 1, 2003
          Hallo Lineke,

          Ik ken de kwartierstaat, maar bedankt voor de aanwijzing.
          Ik heb het idee dat de Schijvenheuvels, vooral Hendrik Geerts
          Schijvenheuvel, spoorloos zullen blijven.

          Groetjes,
          Gerda

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "L.Bijlsma" <el.bee@1...>

          http://docs.yahoo.com/info/terms/

        • *Sjouwke G. Nubé*
          Message 4 of 14 , Nov 1, 2003
            Martje de Graaf en al haar nakomelingen zijn zeer zeker heel interessant voor mij! Heel graag ja dus ;-)
            Wat betreft die Schijvenheuvels, kon je ook best eens gelijk aan hebben hoor, dat die naam maar heel kort in gebruik is geweest door een paar mensen zonder mannelijke naamdragende nakomelingen.

            Scheve heuvels in Groningen? Hihi, ben je er weleens geweest? Plat joh, behalve dan de wierden. Knol is bv een naam die komt van een verhoging in het grunneger landschap, maar scheve heuvels heb ik er nog nooit gezien, hoogstens een scheef stukje oude dijk :-))))

            Als je komt trouwens wel zeggen hoor, dan spreken we iets af! Lijkt me erg gezellig!

            liefs,
            SJOUWKE

            Message 5 of 14 , Nov 2, 2003
              Hallo, in mijn database ook een de Vrieze. IN Genlias zijn er ook enkele te
              vinden.
              Met vriendelijke groet, Bé Langenburg, Emmen
              http://home.hetnet.nl/~blangenburg/index.html

              I. Zwaantje Vrieze. Geboren ca.1876 te Bellingwolde. do. van Karsien Vriese
              en Gepke Dorenkamp Tr. 1 oktober 1898 te Bellingwolde. bg.18jr.bd.22jr.
              Gehuwd met Reinhard Kaput, geboren ca. 1880 te Wymeer (Dld). zn. van Koert
              Reents Kaput en Geertje Kuper .
              Uit dit huwelijk:
              1.. Geertje Kaput, volgt II.1

              ----

              Kinderen:
              II.1 Geertje Kaput. Geboren 13 oktober 1900 te Bellingwolde. Tr. 20 oktober
              1921 te Muntendam. bg.22jr.bd.21jr. Gehuwd met Egge Langenburg, geboren 19
              februari 1899 te Bonnerveen, zoon van Trientje Langenburg. Egge is geboren
              ten huize van zijn oma Lammechien Krol (57jr.) ,deze heeft ook aangifte van
              de geboorte gedaan. Trientje is ongehuwd.

              ----

              Dit document is gemaakt met GensData voor Windows - versie 5.0
            • a.a. van deelen
              Message 6 of 14 , Nov 2, 2003
                Gerda,
                Ik vrees dat jij gelijk hebt met jouw gedachte dat er vermoedelijk een persoon met die naam is gestart en wellicht alleen vrouwelijk nageslacht heeft gehad, zie mijn separate mededeling, meer kan ik er ook helaas niet van maken, mijn vader was wel een stadse Groninger, maar ik ben er zelf alleen maar een keer doorgereden, hoewel ik ook mijn roots daar zoek. Ik woon in het Westen van het land.
                Harry van Deelen
[...]

                Yahoo! Groups Sponsor

              • gerda_devries
                Message 7 of 14 , Nov 6, 2003
                  Hi Sjouwke,

                  Behalve Martje hadden Jacob de Graaf en Trienje Tonnis Kuizenga nog
                  meer kinderen. Ik stuur hierbij maar weer gewoon een stuk van mijn
                  aantekeningen. Misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.
                  Sorry, het is gedeeltelijk in het Engels, gedeeltelijk in het
                  Nederlands. Ik heb nog geen tijd gehad om alles fatsoenlijk in het
                  Engels op te schrijven.
                  Sjouwke, vind je het ook niet interessant dat Chicago steeds maar
                  weer komt opduiken?

                  10. JACOB DE GRAAF born Leens 28-11-1847, died Ulrum 10-03-1931 (e-
                  mail Waasdorp), dienstknecht, dagloner 1882, boerenarbeider (1911),
                  living Zoutkamp (municipality Ulrum) 1911, married Leens 15-02-1872

                  11. TRIENJE TONNIS KUIZENGA born Andel (municipality Baflo) 06-01-
                  1845, died Ulrum
                  19-02-1923 (Sjouwke Nube)

                  From this marriage (De Graaf-Kuizenga):

                  a. Elizabeth de Graaf born Eenrum circa 1872, married Ulrum
                  16-05-1896 Wijbe Buikema born Houwerzijl circa 1872, son of Hendrik
                  Buikema and Korneliske Lap

                  b. Hilje de Graaf born Warfhuizen, mun. Leens circa 1874,
                  married Ulrum 18-04-1896 Jan Heinstra born Ureterp, mun. Opsterland
                  circa 1866, son of Roel Baukes Heinstra and Geertje Hotzes van der
                  Kamp
                  Wettiging 2 kinderen

                  From this marriage (Heinstra-De Graaf):

                  . Jacob Heinstra born Ulrum circa 1891, married
                  Kloosterburen 01-02-1913 Anna Pannakoek born Hornhuizen
                  circa 1893, daughter of Sikke Pannakoek and Anje Prins

                  . Anna Heinstra born Ulrum circa 1896, married
                  Kloosterburen 06-05-1918 Kornelis Korhorn born Kloosterburen, son of
                  Simon Johannes Korhorn and Geertruida Catharina van der Maar

                  . Roelf Heinstra born Hornhuizen circa 1899, married
                  Kloosterburen 30-08-1917 Martje Mulder born Leens
                  circa 1898, daughter of Pieter Mulder and Jannigje Koets

                  . Geertruida Heinstra born Kloosterburen circa 1901,
                  died Schiedam 25-01-1924, married Kloosterburen 06-12-1919 Pieter
                  Booij born Hoogeveen circa 1899, son of Seine Booij and Aaltje Profijt

                  c. Martje de Graaf (=kw3 nr 5)

                  d. Lammert de Graaf born Warfhuizen 11-12-1885
                  (Ancestry.com), died 19-02-1966,
                  Note: Lammert emigrated to the U.S. (Chicago, Ill) as
                  a farmhand, arriving in New York (Ellis Island) on the ship "Nieuw
                  Amsterdam" in 1910, in possession of $ 25.00. He went back to get
                  married and went back to the U.S., arriving on the same ship in New
                  York 26-03-1913 with his bride (5'1", blue eyes, blonde hair, in
                  possession of $ 50.00), settling in Chicago. He was listed then as a
                  cement worker (5'5", brown hair, brown eyes, in possession of $
                  50.00),
                  married Ulrum 05-03-1913 Mentje Koolma born Feerwerd 24-05-
                  1887, died 02-09-1962, daughter of Geert Koolma and Grietje Torrenga

                  Children of this marriage (De Graaf-Koolma):

                  . George de Graaf

                  . Jacob de Graaf

                  . John de Graaf

                  . Theodore ("Ted") de Graaf

                  Als je hier niets aan hebt, gewoon weggooien.

                  <sjouwke@h...> wrote:
> [...]
                  nog nooit gezien, hoogstens een scheef stukje oude dijk :-))))

                  > Als je komt trouwens wel zeggen hoor, dan spreken we iets af! Lijkt

                • gerda_devries
                  Message 8 of 14 , Nov 6, 2003
                    Sjouwke, en andere geinteresseerden,
                    Hier ben ik weer met de volgende aflevering. Ik vind het toch zo
                    jammer dat mijn grootmoeder Martje de Graaf uit Groningen kwam en
                    mijn grootvader Willem Johannes Jacobus Sanderse uit Zeeland, dat ze
                    toen in Rotterdam gewoond hebben en dat ik helemaal hier in Canada
                    dit moet uitzoeken. Het wordt allemaal wel een beetje moeilijk dat ik
                    niet eens een archief in kan.

                    Ik heb een gezinskaart aangevraagd voor Martje in Rotterdam en ben
                    daar veel van te weten gekomen. Dit komt nu weer uit mijn
                    aantekeningen:

                    4. WILLEM JOHANNES JACOBUS SANDERSE born Cortgene 25-02-1878, died
                    Rotterdam
                    20-12-1938, bootwerker, schippersknecht, stuurman op een vrachtboot
                    (1910), married Colijnsplaat
                    08-02-1900, divorced Middelburg 26-01-1910

                    5a. Josina Lena de Looff born Wissenkerke 1879, no occupation,
                    daughter of Pieter de Looff and Cornelia Lena Leendertse,
                    landbouwster, remarried Cornelis Jacob Elenbaas, son of Marinus
                    Elenbaas and Adriana Tanneke van Hee

                    Willem remarried Rotterdam 18-01-1911

                    5b MARTJE DE GRAAF born Schouwerzijl gem. Leens 23-08-1882 or 14-08-
                    1882 (e-mail Waasdorp), died Rotterdam 01-11-1915

                    From Martje: (Gemeentearchief Rotterdam)

                    a. Catharina de Graaf born Ulrum 21-10-1904, moved to
                    Rotterdam 21-01-1915, moved to Ambt Delden 21-06-1916

                    b. Willem de Graaf born Rotterdam 12-09-1908, moved to A.R.
                    18-01-1917, died Rotterdam 30-07-1917

                    c. Jacoba Wilhelmina Johanna de Graaf born Rotterdam 05-05-
                    1910, moved to Ambt Delden 21-06-1916

                    From this marriage (Sanderse-De Graaf):

                    c. Hendrik Lammert Sanderse (=kw 2, nr 2)

                    d. Jacob Willem Sanderse born Rotterdam 09-03-1914, died
                    Rotterdama 29-03-1915

                    De puzzel is hier voor mij weer groter geworden. Mijn vader heeft
                    nooit geweten hoe dit allemaal zat, maar hij zei wel dat Martje al
                    kinderen had voordat ze met zijn vader trouwde. Dit blijkt nu ook
                    waar te zijn.

                    Ik wil natuurlijk graag weten wat er met Catharina en Jacoba gebeurd
                    is. Ik heb het vermoeden, dat nadat Martje overleden was, misschien
                    haar familie (zus Hilje of Elizabeth?) de meisjes meegenomen heeft
                    naar Ambt Delden. Ik kan ze nergens vinden. Ik ben erg nieuwsgierig
                    naar de familie geschiedenis, dus als iemand iets weet?

                    Staat A.R. (op gezinskaart) voor Armen Rotterdam? Hij is daar dus als
                    jochie van 8 jaar gestorven, twee jaar na zijn moeder's overlijden.

                    Mijn vader, Hendrik Lammert, is door zijn vader's ouders in Zeeland
                    grootgebracht en heeft nooit meer iets met zijn vader te maken gehad.

                    Zijn jongere broertje, Jacob, overleed dus kort voor Martje.

                    Wat een trieste geschiedenis he?

                    <sjouwke@h...> wrote:
> [...]
                    nog nooit gezien, hoogstens een scheef stukje oude dijk :-))))

                    > Als je komt trouwens wel zeggen hoor, dan spreken we iets af! Lijkt

                  • Jaap Huttenga
                    Message 9 of 14 , Jul 5, 2012
                      Het kan natuurlijk best dat ik al veel te laat ben: dit onderzoek loopt al jaren.
                      Elizabeth Schijvenheuvel had een zus Metske Schievenhövel:
                      Bron Burgerlijke stand - Geboorte
                      Archieflocatie Groninger Archieven
                      Algemeen Gemeente: Ulrum
                      Soort akte: geboorte
                      Aktenummer: 66
                      Aangiftedatum: 13-10-1819
                      Kind Metske Schievenhövel
                      Geslacht: V
                      Vondeling: N
                      Geboortedatum: 10-10-1819
                      Geboorteplaats: Vliedorp gem. Ulrum
                      Vader Hindrik Schievenhövel
                      Moeder Trijntje Jakobs Vrieze

                      Schievenhövel is een straat / streek bij Aachen (Duitsland) Schiebenhögel kwam ik tegen op internet in verband met de naam Eupen.
                      Hindrik Geerts kan heel goed een hannekemaaier / seizoenarbeider geweest zijn die enige tijd in de provinvie Groningen is blijven wonen. Vreemd is het dat ik van deze zus Metske niets meer gevonden heb. Nog beter zoeken in Genlias of AlleGroningers?
                      Voor Lammert de Graaf, zoon van Jacob Willem van der Geaaf kun je zoeken bij de familie Termaat / ter Maat - van der Tuik.

                      groeten

                      jaap huttenga

                      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gerda_devries" <gerda_devries@...> wrote:

> [...]
                      > maar ik vraag me af of "schijven" scheve kan zijn. Niet dat ik weet
                      > wat ik er dan mee moet doen, maar wie kan me hiermee helpen? ALLE

                    • reint
                      Message 10 of 14 , Jul 9, 2012
                        Hallo Jaap,

                        Je had mij mooi op het verkeerde been. Ik was inhoudelijk al met de kwestie aan de slag gegaan en kreeg pas halverwege door dat het een stokoude vraag betreft. Maar toch even mijn verhaal. Misschien dat de vragenstelster nog meeleest. Over die zus: die overleed op 14 jarige leeftijd als M. de Vries.
                        Over de naam Schievenhoevel/Schievenhövel: Dat is een Duitse naam. Op dit moment wonen er in Duitsland nog enkele, vooral in de regios Coesfeld, Warendorf, Neckar-Rhein en Dortmund. Ook zijn er een paar vermeldingen te vinden in Familysearch, die verwijzen naar Westfalen. Jouw veronderstelling dat het hier om een hannekemaaier (of tichelarbeider?) zou gaan, is dus zeer aannemelijk. Wat betreft de betekenis van de naam zou ik gewoon vasthouden aan schijvenheuvel.
                        Tot slot nog dit. Vooral in die tijd kom je vaak tegen dat de Duitse arbeiders moeite hadden om hier te trouwen, omdat ze de vereiste documenten niet konden aanleveren. Ze leefden dan ongehuwd samen. Als de vrouw dan kwam te overlijden lijkt het of de man gevlogen was, maar dat is dan heel vaak niet zo.

                        Vriendelijke groet Reint.

                        Message 11 of 14 , Jul 10, 2012
                          Deze dame krijgt een aantal kinderen al dan niet met een zekere
                          wiebeling/wubbeling in Scharmer.

                          Over haar is er iegenlijk niets te vinden anders dan de geboorteaktes
                          van haar kinderen in Scharmer. Harm Wiebeling, Wubbeling komt uit
                          Anklum en als hij overlijdt 1890 is zij ook al overleden. Volgens
                          diverse websites is ze geboren op 21 December 1813 maar daar kan ik
                          geen enkele Frouwke vinden anders dan een Frouwke Willems die ook nog
                          op een andere datum geboren is.

                          Geboorte 22-12-1813 Muntendam

                          Kind Frouke Willems
                          Geslacht v

                          Moeder Elijsabeth Willems

                          Bron Geboorteregister Muntendam 1813
                          Aktenummer 42

                          Het ZOU kunnen want later heet ze

                          Huwelijk 10-01-1819 Zuidbroek

                          Bruidegom Tamme Jans Romp, dienstknecht
                          Geboren Finsterwolde
                          Vader Jan Jans Romp
                          Moeder IJktjen Tammes, arbeidster

                          Bruid Elizabeth Willems Oost, dienstmeid
                          Geboren Groningen
                          Vader Willem Jakobs Oost, arbeider
                          Moeder Bijfke Eilts

                          maar dat verklaart het patroniem Hindriks niet. Wie weet er meer?

                          _ _
                          (o) (o)
                          oOOO----(_)----OOOo---
                          http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
                          to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
                          http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
                          and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
                          http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
                          through Western Cartographic eyes
                          http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

                        • Robb Ouzts
                          Message 12 of 14 , Jul 11, 2012
                            Hoi Henny,

                            The Frouke Willems born in 1813 dies 28.8.1884 in Scharmer, the unmarried daughter of Elijsabeth Willems, deceased.  I can't find any record that states Frouke Willems is also known as Frouke Hindriks Oost or the reverse either.

                            I note these things:
                            1. Elisabet Willems Oost had a twin Frouke who died young, as another Frouke was born in 1794 in Muntendam to Willem Jakobs Oost and Bive Eilts.  Bive or Biefke's mother is Frouke Jans.  Likely these are who Elisabet names her illegitimate daughter after.
                            2. I find no legal marriage for Harm Wiebeling and Frouke Hindriks Oost.  It is interesting that if Frouke Willems is Frouke Oost, that she is listed as unmarried at her death and Harm is listed as her widower at his death.  Also for my argument against there being a formal marriage is the fact that for the adult children who lived to marry, the girls take the name Oost and the boys take the name Wiebeling/Wubbeling.  It does appear that they did live together from the time of the birth of their first child in 1836 till Frouke's death in 1884.
                            3. Frouke is alive for Geert's marriage in 1877, but deceased before her son Hendrik dies in 1885.  Thus the 1884 death fits.
                            4. The 2nd daughter for Harm and Frouke is Elizabeth.  Elisabet Willems used only her patronym when she gave birth to Frouke in 1813.  After that she added the surname (van) Oost when she married Tamme Romp. Thus the Willems is Frouke's mother's patronym, and Oost is her surname.  Hindrik is Frouke's eldest son.  I am thinking that Frouke's patronym likely was Hindriks, though neither her birth nor any other record I could find gives the name of her father.  It would be good to find Harm's father's name.  If it isn't Hindrik, but Haijo or Geert, then that would strenghten the case that Frouke's father was Hindrik.  Hendr. Seip was a witness to Frouke's 1813 birth, but that is likely coincidental (he was a 48 year old married man), the birth was reported by the midwife: Aaltje Lukas Suk.
                            5.  I believe Frouke's daughter: Eildina is name in honor of her mother's brother (her uncle) Eilt Willems Oost who marries and lives in Scharmer till his death in 1838.  Eilt is a witness to the birth of Frouke's first daughter: Anna Maria in 1836.  It may be this connection that brings Frouke to Scharmer from Muntendam.

                            In conclusion, I do believe they are one and the same woman: Frouke Willems and Frouke Hindriks Oost.  The only thing I can think of left to confirm this would be the population registers for Scharmer, particularly at the time of her death in 1884.  It might be from these that the birth of 21.12.1813 was pulled, but I would go with the actual birth record of 22.12.1813.

                            mvg,
                            Robb.

                            Link to my data on this family: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=rawboots&id=I134729%c2%a0 Note Rootsweb automates them as married because they are linked as parents, but if you go to the details about Harm and Frouke you will not that I have enterred a fact that they weren't married (at least not formally, they would definitely be what we say today as "common law marriage."