Re: [groningen-genealogy] van Timmeren - Schildwolde / Slochteren

  • P. de Ridders
    Message 1 of 19 , Oct 1, 2003
      L.S.
      Jammer dat U niet meer weet over de ouders van Aafke van Timmeren.
      Weet U wellicht haar overlijdensdatum ? Hun dochter Woltje Jans is
      voormoeder van mijn vrouw Greet Hoeksema. De lijn Vos heb ik vrij volledig.
      Wat was het beroep van Klaas Rijntjes Vos geb. Farmsum 6-5-1821 ? Over
      Hovinga had ik, geloof ik, reeds contact met U met goed gevolg.
      Groeten van Pieter de Ridders
      Message 2 of 19 , Oct 1, 2003
        Jaap , Frits ea.

        De door jullie aangereikte mogelijkheid lijkt mij beter dan mijn eigen idee.

        Wouuuuuuuuuu..................... wie denkt aan pa "KNELLIS ALBERTS"?
        En dan nog "Kornelis van Alberts". Dit was nooit bij mij opgekomen.

        Zijn dochter Janna houd ik aan in mijn gegevensbestand.
        Maar wel slim gevonden ! Bedankt !
        Gr.
        Bart de Vries
        *De Liemers* calling

        Message 3 of 19 , Oct 1, 2003
          Piet de Ridders:
          zie het bericht van ´Phoo´ in deze groep, 29-09-2003

          Jaap Huttenga
> [...]
          > Misschien kun je met deze namen wat verder komen.
          > Heb nog wel gegevens van de nakomelingen van Aafke en Jan

          Yahoo! Groups Sponsor

        • Jacob Boerema
          Message 4 of 19 , Oct 3, 2003
> [...]
            > From: "hanhugosmit" <hanshugosmit@...>
            > Subject: van Timmeren / Hutting / Papenburg - Schildwolde / Slochteren

            > 4 Jakob Geerts Papenburg, van Slochteren, overleden voor 1738.
            > Huwt op 1-12-1726 te Slochteren
            > 5 Ettjen Tonnijs, van Slochteren, zij huwt (2) op 1-1-1738 te
            > Slochteren met Hindrik Jans van Hellum
            > - Cornelis, doop 29-1-1736 Slochteren.
            >
            > 6 Geert Geerts Papenburg, van Nijenkerk, Westfalen huwt te
            > Noordbroek op 24-10-1697
            > 7 Tielke Jans van Lathen, Westfalen. Geert huwt (2) te
            > Noordbroek met Elizabeth Mathijs , hc Vij 10-9- 1723.

            Ik denk niet dat Geert Geerts en Tielke Jans de ouders waren van Jakob Geerts
            Papenburg. Dit echtpaar woonde later namelijk te Hellum

            I.1 Geert Geerts, afkomstig "van Nijenkerk, Westphalen".
            Trouwde 24 oktober 1697 te Noordbroek met Teelke Jans, afkomstig
            "van Laten, Westphalen", begr. 31 december 1726 te Hellum. (Zij
            was later gehuwd 24 februari 1726 te Hellum (ondertr. 27 januari
            1726 te Hellum) met Harm Geerts, afkomstig "van West Kappel",
            begr. 7 december 1728 te Hellum. (Hij was eerder gehuwd 11 april
            1697 te Hellum met Martjen (Marrichjen) Abrahams, afkomstig "van
            Vierhuizen". (Zij was eerder gehuwd 2 april 1675 te Westeremden
            met Pieter Wierts, zoon van Wiert.) Daarna 13 maart 1701 te
            Hellum (ondertr. 27 februari 1701 te Hellum en Schildwolde) met
            Fekel Reints, afkomstig "van Schildwolde". (Zij was eerder gehuwd
            18 oktober 1696 te Schildwolde (ondertr. 20 september 1696 te
            Appingedam) met Hindrik Hindriks, afkomstig "van Appingedam".)
            Daarna 18 oktober 1722 te Hellum (ondertr. 27 september 1722 te
            Hellum) met Swaantie (Swaantijn) Gerrits, afkomstig "van Hellum".
            (Zij was eerder gehuwd 7 april 1695 te Hellum met Geert Onnes,
            afkomstig "van Wagenborgen".)))

            Kinderen:
            1. Geert Geerts, ged. 5 maart 1699 te Noordbroek, ovl. voor 13
            oktober 1760.
            2. Jan Geerts, ged. 1 oktober 1702 te Hellum, ovl. na 13 oktober
            1760.
            3. Berend Geerts, ged. 31 januari 1706 te Hellum.
            4. Catharina Geerts, ged. 31 januari 1706 te Hellum.
            5. Trijntje Geerts, ged. 2 december 1708 te Hellum, ovl. na 13
            oktober 1760.
            6. Berend Geerts, ged. 17 april 1713 te Hellum.
            7. Anje Geerts, afkomstig "van Hellum", ged. 13 februari 1718 te
            Hellum, ovl. na 13 oktober 1760.
            Trouwde Hellum (ondertr. 14 augustus 1740 te Hellum) met
            Roelof Jans, ged. 28 september 1710 te Hellum, begr. 1 april
            1766 te Hellum (?), zoon van Jan Coerts Beukenbrink en
            Jantjen Roelefs.

            De Geert Geerts die in 1723 voor de tweede maal huwde met Elizabeth Matthijs zal dus
            in eerste instantie met iemand anders getrouwd zijn geweest. Wie dat is me niet
            duidelijk. Mogelijk zou het kunnen gaan om: Geert Geerts, van Tecklenburg, proclamatie
            Scheemda 13-10-1695 met Grietje Geerts, van Nieuw Scheemda.

            De Aafke Geerts genoemd op het bovenstaande h.c. is de volgende:
            Noordbroek verlaat huwelijkscontract. 4 april 1698 tussen Hilbrand Jans en Aafke
            Cornelis.
            Voor de bruidegom: Claas Jans, broeder.
            Voor de bruid: Cornelis Geerds, vader.
            Getuigen: Everd Jans en Jan Ebels.

            Groeten,

            Jacob Boerema
            http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
          • Phoo
            Message 5 of 19 , Oct 3, 2003
              Hugo te Amsterdam, bedankt voor het kwartierstaatje van Jantje Harms Hutting(a), daar ben ik blij mee, ziet er mooi uit, tot er tegenbewijs opduikt lijkt het me een prima staat. Aanvullingen op het eerste gezin heb je waarschijnlijk al eerder gelezen, mocht ik nog meer tegenkomen dan hoor je dat.

              Voor de familie van Timmeren heb ik afgelopen week nog in CBG/Slochteren gezocht, en gevonden, ik geef het maar even door want er is wel belangstelling voor begrijp ik.

              Alles betreft trouwen te Slochteren tenzij anders aangegeven.

              8 mei 1762 - Albert Cornelius van Slogteren en Eltjen Omges van Wittewierum

              21 febr. 1779 - Geert Kornelis en Trijntie Kornelis beide van Slogteren

              14 dec. 1785 - Omge Alberts van Slochteren en Einje Klaassen van de Harkstede

              1792 - Kornellis Alberts van Slochteren en Grietje Remkes van Schildwolde, alhier getrouwd den 26 Februari

              1796 - Albert Kornellis weduwenaar te Slogteren en Sijtske Andries wedw. van Tijs Pieters van Collum, ingetekend den 17 April, gecopuleerd den 1 Mai

              1799 - Douwe Alberts van Slochteren en Hemke Berents van Noordbroek, ingeschreven den 24 maart, gecopuleerd den 21 April

              1800 - doop te Scharmer: 16 November is hier gedoopt een zoon van de E. Omges Alberts en Einje Klasens Eh. Lied., en genaamd Albert (slecht leesbaar maar iets anders kan ik van de naam niet maken)

              1807 - Albert Kornellis wedr. en Ebe Hinderks wedw. van Krijne Freerks, ingeschreven den 26 April, getrouwd den 17 Mai.
              - Weet iemand of dit het zoveelste huwelijk van 'onze' Albert Kornelis (van Timmeren is?)

              1809 - slecht leesbaar: Omges Alberts wedr. te Slochteren en Martje Roelfs van Scharmer, ingeschreven den 10 December, attestatie afgegeven naar Scharmer den 30 December

              met vriendelijke groet
              Erik Meijer
              Alphen a/d Rijn
              (dat is wat duidelijker dan Phoo niet waar?)

              Message 6 of 19 , Oct 7, 2003
                Bewezen is het nog niet, maar het lijkt mij meer dan waarschijnlijk dat Geert Graafman Hutting een zoon is van onderstaande Jacobs Harms Hutting en Jantje Harms Graafman:
                - de naam Hutting, niet veel voorkomend
                - de naam Graafman, niet veel voorkomend
                - bij ondertrouw staat vermeld dat Geert ´van Kolham´ afkomstig is
                - de plaats Garnwerd

                Parenteel van Geert Graafman Hutting

                1 Geert Graafman Hutting.
                Notitie bij Geert Graafman: volgens notitie ondertrouw afkomstig van Kolham

                http://members.lycos.nl/pietterpstra/GEN-CLEV.HTM
                Geert Graafman trouwde met Trientje Michiels van der Veen.
                Notitie bij Trientje Michiels: volgens notitie ondertrouw (->) afkomstig van Garnwerd

                http://members.lycos.nl/pietterpstra/GEN-CLEV.HTM
                Ze zijn in ondertrouw gegaan op 01-12-1805 te Oostwold (Oldambt) (Gr) [bron: Gensdata Sisis DTB NG Oostwold (Oldambt) 1700-1812].
                Notitie huwelijk: Gensdata Sisis DTB NG Oostwold (Oldambt) 1700-1812

                Kinderen van Geert Graafman Hutting en Trientje Michiels van der Veen:
                1.1 Antje Geerts Hutting, geboren op 22-12-1806.
                1.2 Jakob Geerts Hutting, geboren op 11-07-1809.
                1.3 Jantje Geerts Hutting, geboren op 29-09-1811.

                1.1 Antje Geerts Hutting, geboren op 22-12-1806 in Garnwerd (Gr) als dochter van Geert Graafman Hutting (1) en Trientje Michiels van der Veen.
                Antje Geerts trouwde, 24 jaar oud, op 09-05-1831 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1831-2 (Genlias)] met Hendrik Douwes Antuma, 37 jaar oud, geboren op 13-03-1794 in Garnwerd (Gr) als zoon van Douwe Pieters Dantuma en Kunje Alberts.

                Kinderen van Antje Geerts Hutting en Hendrik Douwes Antuma:
                1.1.1 Kunje Hindriks Antuma, geboren op 23-06-1832.
                1.1.2 Trientje Hindriks Antuma, geboren omstreeks 1835.
                1.1.3 Aafke Antuma, geboren op 15-10-1840.

                1.1.1 Kunje Hindriks Antuma, geboren op 23-06-1832 in Garnwerd (Gr) als dochter van Hendrik Douwes Antuma en Antje Geerts Hutting (1.1).
                Kunje Hindriks trouwde, 20 jaar oud, op 10-04-1853 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1853-2 (Genlias)] met Albertus Johannes Borggreve, 28 jaar oud, geboren op 22-01-1825 in Baflo (Gr) als zoon van Arnoldus Borggreve en Auke Roelfs.

                1.1.2 Trientje Hindriks Antuma, geboren omstreeks 1835 in Garnwerd (Gr) als dochter van Hendrik Douwes Antuma en Antje Geerts Hutting (1.1).
                Trientje Hindriks trouwde, ± 21 jaar oud, op 20-11-1856 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1856-17] met Pieter Kremer, ± 21 jaar oud, geboren omstreeks 1835 in Kommerzijl (Gr) als zoon van Hindrik Harms Kremer en Itje Rijpkes Krijthe.

                1.1.3 Aafke Antuma, geboren op 15-10-1840 in Garnwerd (Gr) als dochter van Hendrik Douwes Antuma en Antje Geerts Hutting (1.1).
                Aafke kreeg, 24 jaar oud, op 13-04-1865 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1865-1 (Genlias)] een relatie met Johannes van Ham, 26 jaar oud, geboren op 12-02-1839 in Rasquert (Gr) als zoon van Kornelis van Ham en Martje Jans Bottema.

                1.2 Jakob Geerts Hutting, geboren op 11-07-1809 in Aduard (Gr) als zoon van Geert Graafman Hutting (1) en Trientje Michiels van der Veen.
                Jakob Geerts trouwde, 30 jaar oud, op 30-04-1840 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1840-6 (Genlias)] met Trientje Pieters Vriesema [Vriezema] de Vries, dochter van Pieter Jans de Vries en Hilje Hansen Vriesema.

                Kinderen van Jakob Geerts Hutting en Trientje Pieters Vriesema [Vriezema] de Vries:
                1.2.1 Geert Hutting, geboren omstreeks 1841.
                1.2.2 Pieter Hutting, geboren omstreeks 1845. Overleden op 12-06-1927.

                1.2.1 Geert Hutting, geboren omstreeks 1841 in Garnwerd (Gr) als zoon van Jakob Geerts Hutting (1.2) en Trientje Pieters Vriesema [Vriezema] de Vries.
                Geert trouwde, ± 41 jaar oud, op 24-11-1882 in Delfzijl (Gr) [bron: BS Huw Delfzijl (Gr) 1882-32 (Genlias)] met Margrieta Johanna Kalk, ± 38 jaar oud, geboren omstreeks 1844 in Tjamsweer (Gr) als dochter van Jan Derks Kalk en Saske Adolfs Kalkdijk.

                1.2.2 Pieter Hutting, geboren omstreeks 1845 in Garnwerd (Gr) als zoon van Jakob Geerts Hutting (1.2) en Trientje Pieters Vriesema [Vriezema] de Vries. Pieter is overleden op 12-06-1927 in Emmen (Dr), ± 82 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 13-06-1927 [bron: BS Ov Emmen (Dr) 1927-198].
                Pieter trouwde, ± 27 jaar oud, op 20-05-1872 in Adorp (Gr) [bron: BS Huw Adorp (Gr) 1872-4 (Genlias)] met Johanna Quintiena [Christina] Smit, ± 25 jaar oud, geboren omstreeks 1847 in Adorp (Gr) als dochter van Freerk Johannes Smit en Margaretha Hiltjes Kruisinga.

                Kinderen van Pieter Hutting en Johanna Quintiena [Christina] Smit:
                1.2.2.1 Freerk Hutting, geboren omstreeks 1875.
                1.2.2.2 Geert Hutting, geboren omstreeks 1881. Overleden op 19-01-1941.

                1.2.2.1 Freerk Hutting, geboren omstreeks 1875 in Garnwerd (Gr) als zoon van Pieter Hutting (1.2.2) en Johanna Quintiena [Christina] Smit.
                Freerk trouwde, ± 25 jaar oud, op 12-05-1900 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1900-9 (Genlias)] met Trientje Smit, ± 22 jaar oud, geboren omstreeks 1878 in Garnwerd (Gr) als dochter van Jan Berends Smit en Martje Dijkstra.

                1.2.2.2 Geert Hutting, geboren omstreeks 1881 in Ezinge (Gr) als zoon van Pieter Hutting (1.2.2) en Johanna Quintiena [Christina] Smit. Geert is overleden op 19-01-1941 in Emmen (Dr), ± 60 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 21-01-1941 [bron: BS Ov Emmen (Dr) 1941-35].
                Geert trouwde met Teubina Hillegonde Koopmans.

                1.3 Jantje Geerts Hutting, geboren op 29-09-1811 in Aduard (Gr) als dochter van Geert Graafman Hutting (1) en Trientje Michiels van der Veen.
                Notitie bij Jantje Geerts: http://members.lycos.nl/pietterpstra/GEN-CLEV.HTM

                Jantje Geerts:
                (1) trouwde, 24 jaar oud, op 02-05-1836 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1836-4 (Genlias)] met Hans Martinus Pieters de Vries, zoon van Pieter Jans de Vries en Hilje Hansen Vriesema. Hans Martinus Pieters is overleden na 1852.
                (2) trouwde, 40 jaar oud, op 07-06-1852 in Ezinge (Gr) [bron: BS Huw Ezinge (Gr) 1852-12 (Genlias)] met Pieter Klasens Cleveringa, 38 jaar oud, geboren op 29-10-1813 in Ezinge (Gr) als zoon van Klaas Olferts Cleveringa en Trientje Wolters Wolters. Pieter Klasens is overleden op 20-12-1853 in Ezinge (Gr), 40 jaar oud.
                Notitie bij Pieter Klasens: http://members.lycos.nl/pietterpstra/GEN-CLEV.HTM

                Kinderen van Jantje Geerts Hutting en Hans Martinus Pieters de Vries:
                1.3.1 Trientje de Vries, geboren omstreeks 1841.
                1.3.2 Geert Graafsma de Vries, geboren omstreeks 1844.

                1.3.1 Trientje de Vries, geboren omstreeks 1841 in Kantens (Gr) als dochter van Hans Martinus Pieters de Vries en Jantje Geerts Hutting (1.3).
                Trientje trouwde, ± 23 jaar oud, op 25-08-1864 in Leens (Gr) [bron: BS Huw Leens (Gr) 1864-33 (Genlias)] met Abel Jager, ± 30 jaar oud, geboren omstreeks 1834 in Leens (Gr) als zoon van Zacharias Roelfs Jager en Alderdina Kornelis Groothuis.

                1.3.2 Geert Graafsma de Vries, geboren omstreeks 1844 in Ezinge (Gr) als zoon van Hans Martinus Pieters de Vries en Jantje Geerts Hutting (1.3).
                Geert Graafsma trouwde met Martje Huisman, geboren omstreeks 1848 in Zoutkamp (Gr) als dochter van Elze Gerrits Huisman en Epke Jacobs de Boer.

                Automatisch gegenereerd met Aldfaer versie 3.1.2 7-10-03 8:57:35