Re: [groningen-genealogy] Huizinga

  • R. Stephen Hansell, Attorney at Law and
    Message 1 of 12 , Dec 31, 2000
      Thank you for your quick response, and sorry not to make a connection. I
      thought there might be a connection as your queries were posted to the
      Groningen News Group. I see that you copied the Groningen Newsgroup but that
      the original went to Friesland-genealogy News Group. My details are: "Now,
      the 18th of May in the year 1861, appeared for us, Hendrik Klugkist, civil
      servant of the city of Bedum, Arrondisement of Appingedam, Province
      Groningen, in the City Hall of Bedum, to marry Folkert van Oosten, age 29
      years; occupation, farmhand; born in the city of Zuidwolde; city of Bedum;
      living at Winsum; city of Winsum; and elderly son of Rinneborgh van Oosten
      and Reina Jans Tebbens, both dead, and Grietje Huizinga, age 27 years;
      occupation, servant girl; born in the city of Bedum; living in Bedum; and
      elderly daughter of Arien Geurts Huizinga and Netjen Derks Houting, both
      dead. Therefore, the proclamation of this marriage has taken place on the
      28th of April and the 5th of May in the city of Winsum according to the
      accompanying certificates from the 28th of April and the 5th of May of this
      past year. And they have given to us their birth certificates and the
      certificates of death of both parents of both the bride and the groom. We
      have questioned them in public if they want to take each other as husband
      and wife and will fulfill all duties of law as prescribed. And both have
      explicitly answered with yes. And we have, in the name of the law, declared
      that they are united in marriage. In the presence of the witnesses: Jan
      Bos, age 63 years, occupation, carpenter, living in Bedum; (...), age 63,
      without an occupation, living in Bedum; Klaas Halkema, age 37, occupation,
      manual laborer, living in Bedum; Reiner Frank van de Goor, age 33 years,
      occupation (...), living in Bedum. Therefore, this certificate is made,
      which after reading through, the bride and the groom, the witnesses and the
      civil servant have signed. /s/ F. van Oosten; G. Huizinga; J. Bos; (...), K.
      Halkema; R. F. van de Goor; H. Klugkist."
      I have Rinneborgh van Oosten m. Reina Jans Tebbens, begat Folkert van
      Oosten, b. 9 Januari 1832; m. Grietje Huizinga, b. 23 Nov 1833; begat
      Regnerus van Oosten, b. 29 Jun 1862 (emigrated to USA) m. Johanna Henrica
      Smitz, b. 27 June 1873 (emigrated to USA 1895), dau. of Johannes Gerardus
      Smitz of Leens, b. 6 Dec 1824 and Anna Gezina Ligdeur, b. ???. Any
      additional information or Dutch or American connections would be greatly
      appreciated. Met vriendelijke groet, Ron Hansell (GGrandson of Regnerus and
      Johanna Henrica Smitz van Oosten)
      Message 2 of 12 , Dec 21, 2003
        Beste groepers,

        Voor de afwisseling ook een geneavraag. Maar ik heb niet meer inspiratie dan om een eerdere te recyclen.
        Kwartiervragen:

        - Antje Rijpma, geb omstreeks 1765 Holwierde (misschien Haren?), overleden na 1828 (getr 30-8-1790 met Derk Jans Huizinga, geboren 5 maart 1750 in Appingedam)
        van haar wil ik graag voorgeslacht.

        Er is een Johannes Rypma/Rijpma, predicant en Kerkvoogd tot Holwierde, geboren den 1 febr. 1693, gestorven den 17 may 1757 in 't 38ste jaar zijner bediening. Deze Johannes zou ongehuwd/kinderloos gebleven zijn.

        - Pietertien Pieters, geboren 19 oktober 1721 in Appingedam, tr Jan Derks (vader van Derk Jans Huizinga), geboren 26 augustus 1716 in Huizinge.

        Voor Pietertien heb ik 2 mogelijkheden:
        a. 19-10-1721 dogter van Pieter Hindriks en Trijtien Hindriks, en
        b. 21-7-1720 dogter van Pieter Krijnsens en Grietien Jans Bott.

        Welke is de juiste?

        - Derk Jans Kreemer, geboren voor 1700 in Middelstum,
        trouwde 12-8-1725 in Huizinge met (zie ook geboortedatum Jan Derks!, dus hier klopt iets niet)

        - Aucke Obels, geboren voor 1691 in Huizinge?, trouwde (1) Meerten Jans, 18-7-1706, in Oldehove, geboren Oldekerk.

        Zijn dit de juiste ouders van Jan Derks? Zo ja, wie kent hun voorgeslacht?

        Groet,
        Anne

      • eika_kuiper
        Message 3 of 12 , Mar 2, 2012
          Hallo lezers en speurders,

          Ik ben op zoek naar meerdere gegevens van Berent Clasen en Geessijn Alberts.Dit echtpaar trouwde 20-07-1794 Garsthuizen. Graag wil ik hun geboortedata weten en wie de ouders zijn. Alle groningers heb ik door gespit maar ik kan niets vinden. Berent Clasen en Geessijn Alberts zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets. Wie kan helpen.

          vriendelijke groeten
          Eika Kuiper
        • J. van Bolhuis
          Message 4 of 12 , Mar 2, 2012
            Geen direct antwoord, maar wel een aanvulling.
            De broer van Grietje Gerrits Bolhuis Harke GB trouwt met een zusje van
            Berent Clasen nl Sijpke Beerends Huizinga. Beide Huizinga's zijn niet
            geboren in Garsthuizen, maar in Startenhuizen (gemeente Kantens), Sijpke
            in 1804, Albert in 1796. Hij is pijpedoppenvlechter.

            Groet,
            Jan van Bolhuis

            On 2-3-2012 19:29, eika_kuiper wrote:

> [...]
            > zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met
            > Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets.

          • Eika Kuiper
            Message 5 of 12 , Mar 2, 2012
              Hallo Jan,

              Dank voor de aanvullingen. Berent Clasen en Geessijn Alberts "waren voornemens te gaan trouwen in de mennonietenvermaning te Zijldijk". Ze zijn in 1794 getrouwd. Hopelijk kan ik nog een huwelijkscontract vinden.
              Hiervoor zal ik naar het archief moeten.

              vriendelijke groeten
              Eika Kuiper

> [...]

              > zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met
              > Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets.

            • gruno77
              Message 6 of 12 , Mar 2, 2012
                Hallo Eika,

                Volgens mij was Berent Clasen eerder getrouwd met Ebeltje Abels. Of is dit een naamgenoot?

                80 Berend Claasen Huizenga, geboren op 1 mei 1760 in Startenhuizen. Berend is overleden.

                Notitie bij Berend: Berend Claasen en zijn vrouw Ebeltje Abels waren doopsgezind.

                Bij de datum van het huwelijk staat vermeld: "op att. in de mennonietenvergadering te Zijldijk

                Adres:gewoond in Garsthuizen

                Hij trouwde, 17 jaar oud, op 19 april 1778 in Zijldijk ( Mennonietenkerk ) met

                81 Ebeltje Abels.

                Adres: gewoond in Garsthuizen

                Kinderen van Berend en Ebeltje uit dit huwelijk:

                I. Klaas Berents Huizinga (zie 40).
                II. Trijntje Berends Huizenga, geboren op 20 december 1786 in Garsthuizen. Trijntje is overleden op 31 mei 1826 in `t Zandt, 39 jaar oud.
                III. Martje Berends Huizenga, geboren in 1788. Martje is overleden.
                IV. Albert Berends Huizenga, geboren op 19 augustus 1796 in Garsthuizen. Albert is overleden.
                V. Altjen Berends Huizenga, geboren op 8 januari 1799. Altjen is overleden.
                VI. Siepke Berends Huizenga, geboren op 14 februari 1805. Siepke is overleden.
                VII. Berend Berends Huizenga, geboren op 23 november 1807. Berend is overleden.

                Bron:
                http://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-jan-bouwman/

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "eika_kuiper" <eikakuiper@...> wrote:

> [...]
                >
                > Ik ben op zoek naar meerdere gegevens van Berent Clasen en Geessijn Alberts.Dit echtpaar trouwde 20-07-1794 Garsthuizen. Graag wil ik hun geboortedata weten en wie de ouders zijn. Alle groningers heb ik door gespit maar ik kan niets vinden. Berent Clasen en Geessijn Alberts zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets. Wie kan helpen.

              • Johan Breukink
                Message 7 of 12 , Mar 2, 2012
                  In AlleGroningers onder bladeren door registers> zijldijk vind je op de
                  blz12 (13 vh kerkeboek zelf)het hele gezin en de geboorte van Berend Klaasen
                  Johan

                  Message 8 of 12 , Mar 2, 2012
                    Dag Eika,

                    Een citaat uit het boerderijenboek Middelstum Kantens (blz 500), het
                    betreft de boerderij nu Wilkemaweg 1 te Startenhuizen:

                    Deze boerderij werd in 1782 als volgt beschreven: "der verkoperen
                    mandelige Plaatse zijnde een binnenhuis, middelhuis en Vriesche Schure
                    staande te Startinhuizen met de beklemming van 33 grazen land. Nog
                    hyrbij verkocht een Entervool, vier mudde Garst, Tijn Mud bonen,
                    viijftien mudde haver, tijn einden en een Woort, de hoenders so veel als
                    er sijn ..
                    Het ging in de desbetreffende akte om een verkoop door de kinderen van
                    Claas Claassen en Trijntje Clasen, beiden overleden. Kopers werde de
                    mede-erfgenamen Berent Clasen en vrouw Ebeltje Abels. Ebeltje was
                    Berents eerste vrouw., Ze overleed in 1785. Berentje Jans werd zijn
                    tweede vrouw, zij overleed in 1794. Berend trouwde voor de derdemaal, nu
                    met Geesje Alberts. Hij voerde inmiddels een achternaam "Huizinga".
                    einde citaat.
                    Helaas geen bronvermeldingen, maar kennelijk zijn de ouders van Berent
                    Clasen te vinden in deze akte, nl Claas Claassen en Trijntje Classen.

                    Groet,
                    Jan van Bolhuis

                    On 2-3-2012 21:02, Eika Kuiper wrote:

> [...]
                    > zijn in 1794 getrouwd. Hopelijk kan ik nog een huwelijkscontract vinden.
                    > Hiervoor zal ik naar het archief moeten.

                  • Eika Kuiper
                    Message 9 of 12 , Mar 3, 2012
> [...]

                      > zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met
                      > Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets.

                    • Eika Kuiper
                      Message 10 of 12 , Mar 3, 2012
                        Hallo Jan,

                        Weet je ook wat een pijpedoppenvlechter is ???????????

                        Vr.Ggr.
                        Eika
> [...]

                        > zijn de ouders van Albert Berends Huizinga die in 1822 trouwde met
                        > Grietje Gerrits Bolhuis. Tot zover mijn gegevens, verder heb ik niets.

                      • J. van Bolhuis
                        Message 11 of 12 , Mar 3, 2012
                          Hoi Eika,

                          Je moet denken aan die lange goudse pijpen, of de korte versie die in
                          mijn jeugd nog werden gebruikt bij het bellen blazen. Op de pijpo werd
                          een kapej van ijzer of koperdraad geplaatst. Ik denk om uitspatten van
                          stukjes brandend materiaal te voorkomen. Ook toen zal men niet gesteld
                          zijn gewest op schroeigaatjes in de kleren.

                          Groet,
                          Jan

                          On 3-3-2012 12:02, Eika Kuiper wrote:

                          > Hallo Jan,
                          >
                          > Weet je ook wat een pijpedoppenvlechter is ???????????
                          >
                          > Vr.Ggr.
                          > Eika

                        • Albert Meijer
                          Message 12 of 12 , Mar 3, 2012
                            Pijpedop.

                            Een van dun koper- of ijzerdraad gevlochten dopje, of een metalen
                            dekseltje met gaatjes, dat men op den pijpekop zet, om te voorkomen dat
                            de brandende tabak uit de pijp valt.