Re: (Fruitema) Kosse Jacobs

  • Phoo
    Message 1 of 2 , Sep 3, 2003
      Hallo Harm,

      Jouw bijdrage aan Melchert bracht mij ook een nieuw stukje voor m'n
      kwartierstaat -dank daarvoor- n.l.de grootouders van Kosse Jacobs en Wipke
      Jans. Wel aardig die Cosse Geerts overigens, want ik ken diverse
      nakomelingen van hem die nu nog steeds de voornaam Kosse dragen.
      Als ik zo vrij mag zijn: heb jij wellicht nog een aanvulling op onderstaande
      kwartierstaatje?

      met vriendelijke groet
      Erik Meijer

      Kwartierstaat:
      1 Kosse Jacobs, blijkens een inventaris uit 1736 bezit hij een halve
      treksnikke varrende van Winschoot nade Nieschanse (ook bezit hij een 1/2
      paard dat mooi bij deze halve schuit zal hebben gepast), ged. 27-02-1711
      Winschoten, begr. 11-07-1766 Winschoten.
      Ondertr. (1) 28-12-1732 Winschoten, tr.18-01-1733 ald. Antje Meinderts,
      van Beerta. Begr. 09-06-1735 Winschoten.
      Ondertr. (2) 18-11-1736 Winschoten, tr. ald. 23-12-1736 Winschoten, h.c.
      Winschoten 22.12.1736 met Trijntie Harms, ged. 11-09-1707 Winschoten, begr.
      10-04-1777 Winschoten.

      2 Jacob Kosses, begr. 08-06-1731 Winschoten, van Winschoten.
      Ondertr. (1) 20-03-1706 Winschoten Wupke Jans, (zie 3).
      Ondertr. (2) 03-02-1715 Winschoten, tr. ald. 15-03-1715 Remke Jans, van
      Veendam.
      Uit het eerste huwelijk:
      o.a.. Kosse Jacobs, ged. 27-02-1711 Winschoten (zie 1).
      3 Wupke Jans, ged. 12-05-1688 Winschoten, aangenomen als Geref. lidmaat
      ald. 4-3-1697.

      4 Cosse Geerts.
      Gehuwd met
      5 Eltijen Jacobs.
      Uit dit huwelijk:
      1. Jacob Kosses (zie 2).

      6 Jan Ottes.
      Gehuwd met
      7 Meendelt Bonnekens.
      Uit dit huwelijk:
      1. Wupke Jans, ged. 12-05-1688 Winschoten (zie 3).
      2. Antje Jans. Tr. Derck Roelfs.
    • Harm Selling
      Message 2 of 2 , Sep 3, 2003
        Hallo Erik,

> [...]
        >nakomelingen van hem die nu nog steeds de voornaam Kosse dragen.
        >Als ik zo vrij mag zijn: heb jij wellicht nog een aanvulling op onderstaande

        Hierbij de gegevens die ik in m'n bestand heb van deze personen en hun
        voorgeslacht:

        -- I --

        1 Kosse Jacobs, gedoopt te Winschoten op 27 februari 1711, begraven aldaar
        op 11 juli 1766.
        (Hij is getrouwd te Winschoten op 18 januari 1733 (1) met Antie
        Meinderts, afkomstig uit Beerta, begraven te Winschoten op 9 juni 1735.
        Hij is getrouwd te Winschoten op 23 december 1736 (2) met Trijntien
        Harmens, gedoopt te Winschoten op 11 september 1707, begraven aldaar op
        10 april 1777, dochter van Harmen Melchers en Hilletjen Willems
        Schortinghuis.)

        -- II --

        2 Jacob Kosses, afkomstig uit Winschoten, begraven aldaar op 8 juni 1731.
        (Hij is later getrouwd te Winschoten op 15 maart 1715 met Remke Jans,
        afkomstig uit Veendam. (Zij is later getrouwd te Winschoten op 13 mei
        1736 met Harm Jans Swart, afkomstig uit Winschoten, begraven aldaar op 4
        juli 1738. (Hij is eerder getrouwd te Winschoten op 29 maart 1711 met
        Grietje Jans, gedoopt te Winschoten op 3 maart 1676, begraven aldaar op
        28 december 1734, dochter van Jan Dercks en Grietjen Aeldricks.) Zij is
        later getrouwd te Winschoten op 17 maart 1751 met Harmen Melchers,
        gedoopt te Groningen op 7 februari 1684, zie 1.))
        Hij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 20 maart 1706 (1) met
        3 Wipke Jans, gedoopt te Winschoten op 12 mei 1688.
        Uit dit huwelijk:
        - Jan Jacobs, gedoopt te Winschoten op 8 juni 1708, zie 1a.
        - Kosse Jacobs, gedoopt te Winschoten op 27 februari 1711, zie 1.

        -- III --

        4 Cosse Geerts.
        (Hij is later getrouwd te Winschoten op 3 februari 1699 met Geertje
        Berents. (Zij is eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten in het jaar
        1665 met Lammert Jans. Zij is eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten
        in het jaar 1669 met Henrick Gerrits, soldaat.))
        Hij is getrouwd te Beerta in het jaar 1667 (1) met
        5 Eltijen Jacobs.
        Uit dit huwelijk:
        - Jacob Kosses, afkomstig uit Winschoten, zie 2.
        6 Jan Ottes, afkomstig uit Winschoten.
        (Hij is eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten op 20 mei 1677 met
        Dieuwer Sebes, afkomstig uit Winschoter Zuiderveen, dochter van Sebo
        Harmens en Renske.)
        Hij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 17 oktober 1680 (2) met
        7 Meendelt Bonnekens, afkomstig uit Winschoten.
        (Zij is eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten op 8 december 1678 met
        Jacobus Loban, zilversmid, afkomstig uit Winschoten, overleden aldaar
        rond 1679, zoon van Meesche Loban en Catharina Rijtz. Zij is later in
        ondertrouw gegaan te Winschoten op 27 december 1690 met Harmen Jans,
        afkomstig uit Nieuwerkerken.)
        h.c. 11-10-1680 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Wipke Jans,
        moeder, Lammert Ottes en Lutgert Ottes, broer en zuster, Jan
        Nannes en Geertje, neef en nicht.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Focco Udes en Engel
        Udes, oom en moei, Geert Elberichs en Gepke, oom en moei,
        Hindrik Jans en Jan Hindriks, neven, Aefke Jans, nicht.
        Uit dit huwelijk:
        - Otto Jans, gedoopt te Winschoten op 11 oktober 1682.
        - Antje Jans, gedoopt te Winschoten op 10 april 1685.
        Zij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 20 januari 1704 met
        Derck Roelfs, gedoopt te Beerta op 3 september 1680, zoon van Roelf
        Roelfs en Aeltien Dercks.
        (Hij is later getrouwd te Winschoten op 10 juli 1712 met Grietie
        Harms, afkomstig uit Winschoten.)
        h.c. 18-1-1704 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Roelf Roelfs
        en Aeltien Dercks, vader en moeder, Oomke Fockes,
        aangetrouwde oom, Popko Heijes, aangetrouwde oom, Jan
        Clasen, aangetrouwde neef, Anneke Jans, nicht.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Harmen Jans en
        Mijndelt Bonnekens, stiefvader en moeder, Jan Wubbes, oom en
        voormond, Jurien Ajoldts, vreemde voogd, Nicolaes Jutiger,
        aangetrouwde oom, en Antie Wibbes, Abraham Udema, neef, Ude
        Udema, neef.
        - Wipke Jans, gedoopt te Winschoten op 12 mei 1688, zie 3.

        -- IV --

        12 Otto J. Smidt.
        Hij was gehuwd met
        13 Wipcke Janssen.
        (Zij is later in ondertrouw gegaan te Winschoten in het jaar 1649 met
        Wibbo Wibbes, afkomstig uit Stenneveldt.)
        Uit dit huwelijk:
        - Geeske Ottes, gedoopt te Winschoten op 7 maart 1647.
        Zij is getrouwd in het jaar 1666 met Willem Harmens, afkomstig uit
        Oterdum.
        h.c. 21-4-1666 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom wordt genoemd: Ajolt Jurjens,
        dedigsman.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Wipke Jans,
        moeder, Jan Ottes en Lammert ottes, broers, Raat Jans,
        vreemde voogd.
        - Jan Ottes, afkomstig uit Winschoten, zie 6.
        - Lammert Ottes.
        Hij is in ondertrouw gegaan te Winschoten in het jaar 1667 (1) met
        Lamcke Hemmes, dochter van Hemme Brundts.
        (Zij is eerder getrouwd in het jaar 1641 met Geert Dercx.)
        h.c. 7-9-1667 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Wipcke Jans,
        moeder, Tammo Edzens, neef.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Jan Claesens,
        zwager en voormond.
        Hij is in ondertrouw gegaan te Winschoten op 14 januari 1683 (2) met
        Jantjen Egberts.
        (Zij was weduwe van H. Hijlwerts.)
        - Lutgert Ottes.
        Zij is getrouwd te Winschoten op 30 oktober 1659 met Hindrick
        Tonnis, afkomstig uit Winschoten.
        (Hij is later in ondertrouw gegaan te Winschoten op 5 april 1685 met
        Jantien Jans. (Zij is later getrouwd te Winschoten op 5 november
        1697 met Jan Wolters, afkomstig uit Winschoter Zuiderveen, geboren
        rond 1675, zoon van Wolter Leffers en Geeske Jans. (Hij is eerder in
        ondertrouw gegaan te Winschoten op 17 juli 1694 met Christina
        Harmens. (Zij was weduwe van Willem Jurjens Schortinghuis, bakker,
        zoon van Jurjen Jurjens en Trijne Jans. (Hij is eerder in ondertrouw
        gegaan te Winschoten in het jaar 1663 met Antje Wolbrichts. Hij is
        eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten in het jaar 1667 met
        Trijntje Alberts Noeij, afkomstig uit Groningen, dochter van Albert
        Claessen Noeij en Trijntjen. Hij is eerder in ondertrouw gegaan te
        Winschoten op 12 juli 1674 met Frouwe Reinders, afkomstig uit
        Nieuw-Scheemda.)))))
        14 Bontke Udes.
        Hij is getrouwd in het jaar 1653 met
        15 Anneke Harmens.
        Uit dit huwelijk:
        - Meendelt Bonnekens, afkomstig uit Winschoten, zie 7.

        -- V --

        26 Jan Lamberts.
        Hij was gehuwd met
        27 Fenne Jacobs.
        Uit dit huwelijk:
        - Wipcke Janssen, zie 13.
        - Lambert Jans.
        Hij is getrouwd in het jaar 1648 met Wije Willems, dochter van
        Willem Hindrix en Tiabbe.
        h.c. 7-7-1648 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Fenne Jacobs,
        moeder, Bouwe Jansen, broeder, Wipke Jansen, zuster, Albert
        Alberts, dedigsman.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Albert Willems,
        broer, Tammo Heeres, neef.
        - Bouwe Jans.
        28 Ude Bontkes.
        Hij was gehuwd met
        29 Wendeltie Fockes.
        Uit dit huwelijk:
        - Bontke Udes, zie 14.
        - Focco Udes.
        Hij was gehuwd met Aisse Ontkes.
        - Engel Udes.
        Zij is getrouwd in het jaar 1638 (1) met Jan Bartels.
        Zij is getrouwd in het jaar 1649 (2) met Menno Heres.
        h.c. 12-9-1649 Beerta
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Ave Heres,
        moeder, Ubbo Mennens, oom, Claes Herens, broer, Geert Sebes,
        aangetrouwde oom.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Udo Bontkes en
        Wendel, vader en moeder, Tiacko Tiackens, oom, Eltio
        Heerens, vedder, Bontko Udens, broer.
        - Tiarco Udema, advocaat.
        Hij is getrouwd te Groningen op 30 maart 1661 (1) met Alegunda
        Mederhuis.
        Hij is getrouwd te Winschoten in het jaar 1668 (2) met Tiaecktjen
        Luppes, dochter van Luppo Tonckerts en Haijcke Aeijtes.
        (Zij is eerder in ondertrouw gegaan te Winschoten in het jaar 1662
        met Reentke Kunnincx, wedman, afkomstig uit Eexta.)
        h.c. 11-6-1668 Winschoten
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Focco Udema,
        broer, Frederick Aijckes en Sijpke, zwager en zuster.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Tonckert Luppens
        en Rixta, broer en zuster, Focco Aijckes, oom, Tjarck
        Memmes, neef.
        - Rigte Udes, overleden rond 1670.
        Hij is getrouwd in het jaar 1663 met Tjaeke Hommes, overleden te
        Beerta rond november 1707 (afhandeling van de erfenis op
        29-11-1707), dochter van Hommo Reentkes en Anna Eggens.
        (Zij is eerder getrouwd in het jaar 1656 met Eppo Harmens. Zij is
        later getrouwd in het jaar 1671 met Geert Haijckens, zoon van
        Haijcko Tiddes en Elisabeth Geerts.)
        - Sijpke Udes.
        Zij is getrouwd in het jaar 1642 met Frerick Aeickes.
        - Gepke Udes.
        Zij is getrouwd in het jaar 1654 (1) met Take Roelfs.
        Zij is getrouwd in het jaar 1665 (2) met Geert Elberichs, geboren
        rond 1640, zoon van Elbrich Geerdes en Hille Jans van Donderen.
        h.c. 31-3-1665 Beerta
        Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Hille Alberts,
        moeder, Willem Jans van Donderen, oom, Claes Cornellis en
        Hijndrick Reemts, zwagers.
        Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Wendele Udens,
        moeder, Bontko Udens, Focko Udens, Richt Udens en Tjarck
        Udema, broers, Engele Mennes, zuster, Freerick Aijckens,
        zwager, Albert Reemts.

        Harm Selling
        hselling@...

        http://www.genealogiegroningen.nl