Re: [groningen-genealogy] Familie Boer/Klaassens/jurriens

  • Pieke & Frouwkje
    Message 1 of 5 , Sep 3, 2003
      -------Original Message-------

      From: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Date: woensdag 03 september 2003 09:49:18
      To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: Re: [groningen-genealogy] Familie Boer/Klaassens/jurriens

      Ik denk dat het zo zit

      Klaas Jurjen Loerop
      tr(1) Veedam 8-11-1787 Grietje Jans
      tr(2) Trijntje Meints hc Veendam 18-12-1744
      Hieruit een zoon Jurjen Niklaas,

      Van Jurjen Niklaas tr. Geertje Jans (doop Veendam 30-10-1751) heb ik
      Trijntje doop Veendam 4-2-1776
      Jan doop Veendam 25-1-1778
      Tanneke doop Veendam 16-8-1789

      Als ouders van Klaas doop Veendam 26-12-1774
      heb ik staan Geugjen Klaasen en Geertjen Jans.
      Dit heb ik waarschijnlijk verkeerd gelezen.
      Heb jij het bewijs dat de vader Jurjen Klaasen moet zijn?

      Trijntje Lammerts doop Veendam 21-11-1723
      ouders Lammert Onnes en Aaltje Baronts hc Vll 24-4-1722

      Leen Lamain

      Hallo Leen
      Ik denk dat we over verschillende personen spreken. De door mij genoemde
      Trijntje' is overleden op 13-8-1808 te Wildervank en aldaar gehuwd op
      7-6-1772 met ene Willem Jan Eerkes. Dus dit kan nooit naar mijn idee de door
      jouw genoemde 'Trijntje' zijn.
      Wat aangaat de door jouw genoemde ouders heb ik wel en ook de doop van
      Geertje. Misschien dat ik de verkeerde ouders heb opgevoerd, maar daar
      twijfel ik zeer sterk aan. Want de door mij genoemde Klaas jurjens (zich
      later noemend Boer) wordt bij zijn tweede huwelijk met Stijntje Harms Pot
      (HA 13-Wildervank) genoemd als een zoon van Jurjen Klaassens en Geertje Jans
      en in een HA (36-Wildervank) van een zoon van Klaas Jurjens Boer uit zijn
      eerste huwelijk met Grietje Filipus, zijnde Filippus Klaassens Boer met
      Geessiens v/d Wal worden de grootouders van de bruidegom genoemd en die zijn
      gelijk aan Jurjen Klaassens en Geertje Jans.
      Nu zit ik alleen met een probleem. Jij zegt dat Trijntje Meints is gehuwd
      met Klaas Jurjen Loerop en ik heb Nicolaas Jurriens. Is hier een misverstand
      of gebruik van schrijf cq roepnaamen? Gezien de vernoeming van Jurjen
      Klaassens/Nikolaas houd ik mij eigelijk vast aan de naam van de vader als
      Nicolaas Jurriens.
      Wat betreft de ouders van Trijntje Lammerts had ik al wat gegegevens
      gevonden op de site van de Mormonen. Dus nu even chekken of dit klopt.
      De groetjes van frouwkje.

    • leen lamain
      Message 2 of 5 , Sep 4, 2003
        Hallo Frouwkje,

        Een blunder van mijn kant. Vergeet Klaas Jurjen Loerop, dit moet
        natuurlijk zijn
        Nicolaas Jurriens. Toen Klaas Jurjen Loerop werd geboren was jouw
        Nicolaas Jurriens
        al jaren dood. Bovendien is tr. datum met Grietje Jans mij niet bekend.
        Voor de rest is er dacht ik niks mis met mijn verhaal.
        Waaruit jij concludeert dat ik denk dat beide Trijntjes identiek zijn
        is mij een raadsel.

        Gr. Leen Lamain

> [...]
      • bert schut
        Message 3 of 5 , Sep 5, 2003
          Hallo Frouwkje,

          Uit de volgende gegevens kun je misschien aanknopingspunten vinden voor
          verder onderzoek:

          hc Veendam 10 februari 1774 tussen Jurjen Niklaas [zoon van Niklaas
          Jurjens en Trijntje Meints] en Geertjen Jans. Getuigen aan
          bruidegomszijde: Egbert Jurjens x Trijntje Meints, stiefvader en moeder,
          Jan Niklaas x Anje Jakobs [Annigjen Jakobs Sap], halfbroer en
          aangetrouwde halfzuster, Meint Jans [Meint Jans Visser, zoon van
          Hilligjen Meints, zuster van Trijntje Meints] x Annigjen Niklaas,
          aangetrouwde halfbroer en halfzuster, Berent Pieters x Geesjen Niklaas,
          aangetrouwde halfbroer en halfzuster. Getuigen aan bruidszijde: Gijze
          Roelfs x Trijntje Lammerts, stiefvader en moeder, Eppo Jans [Takens],
          broer, Aaltjen Jans, zuster, Tanneke Jans, zuster, Lammert Gijzes,
          halfbroer, Roelf Gijzes, halfbroer, Hindrik Roelfs x Hilligjen Gijzes,
          aangetrouwde halfbroer en halfzuster, Onno Lammerts x Margjen Kornelis
          [Hazewinkel], oom en aangetrouwde moei, Harm Jans x Jantjen Lammerts,
          aangetrouwde oom en moei, Anske Reemkes [ook: Reinkes, Renkes] x Margjen
          Lammerts, aangetrouwde oom en moei, Brond Jans x Trijntje Franssen, neef
          en aangetrouwde nicht, Poppo Wijndelts x Martje Luitjes [zuster van
          Geesjen Luijes, getrouwd met Menso Nannes, broer van Swaantje Nannes
          [getrouwd met Frans Fransens, zoon van Nanne Menses en Martjen Peters],
          aangetrouwde neef en nicht, Augustinus Knoop x Hilligjen Wigbolts,
          aangetrouwde neef en nicht en voogd, Geert Gerrits Kruizinga, voogd.

          Vll (Veendam), 16 februari 1759, huwelijkscontract. Bruidegom: Jan
          Nicolaas [zoon van Niklaas Jurjens en Grietje Jans]. Bruid: Annechien
          Jacobs [Annigjen Jacobs Sap, dochter van Jacob Berents Sap en Hindrikien
          Hindriks]. Getuigen aan bruidegomszijde: Leendert Edzes [broer van Lamke
          Edzes, getrouwd hc Nieuwolda 26 september 1721 met Jan Jans Jurriens,
          van de Meeden. Zie verder], aangetrouwde oom, Hindrik Jans Kremer, voogd
          over bruidegoms zusters, Egbert Jurjens, voogd over bruidegoms zusters.
          Getuigen aan bruidszijde: Jacob Berents Sap x Hindrikien Hindriks, vader
          en moeder.

          Vii (Nieuwolda), fol. 439, 26 september 1721, huwelijkscontract.
          Bruidegom: Jan Jans Jurriens, van de Meeden. Bruid: Lammigje Edzes, van
          Nieuwolda. Lammigje verklaart mede-koopster te zijn van de beklemming
          welke Jan Jans Jurriens heeft gekocht van de heer Bothenius. Getuigen
          aan bruidegomszijde: Jan Jurriens, vader, Lubbert Jans en Jurrien Jans,
          broers, Geeske Jans, zuster, Derk Jans, oom, Geeske Lubberts, moei.
          Getuigen aan bruidszijde: Edzo Folkerts x Aafke Leenderts, ouders,
          Folkert Edzes, broer. Getuigen: Peter Jans Berghuis en Hindrik Jans
          Tebbes.

          Uit Lamain's database en aktes van de CD Veendam (een goudmijn!!) van
          Sebo H. Abels blijkt dat Derk Meints een broer is van Trijntje Meints
          is. Hij is getrouwd met Grietje of Greetje Gossels. Grietje wordt als
          grootmoeder aan bruidzijde nog genoemd in het hc Veendam 12 januari
          1785. Zie onder:

          hc Veendam, 12 januari 1785 tussen Jakob Hindriks Oortjen en Ytje
          Lubberts.Getuigen aan bruidszijde: Lubbert Gerrits x Geeske Geerts
          (=Geesjen Derks, dochter van Derk Meints en Greetje Gossels), ouders,
          Greetje Gossels [getrouwd met (1) Derk Meints, en (2) Jan Haijes],
          grootmoeder, Derk Lubberts Buir en Gerrit Lubberts, broers, Roelf
          Gerrits x Geertje Lubberts, oom, Erenst Gerrits x Jelske Geerts, oom,
          Jan Tonnis [van Schildwolde] x Geesjen Roelfs [dochter van Roelf Gises
          en Arentje Hindriks Ligger, getrouwd met (1) Meind Derks, zoon van Derk
          Meints en Greetje Gossels, en met (2) Jan Tonnis], aangetrouwde oom en
          aangetrouwde moei, Berent Jans Prins x Feike Derks, moei, Derk Meints
          [Derk Meints Vosman] x Jantje Jakobs [Jantje Jakobs Duiven], neef, Derk
          Berents Boor [Derk Berents Boer, zoon van Berent Jans Prins en Feike
          Derks] x Antje Wessels, neef, Gerrit Harms, neef, Jantje Berents
          [dochter van Berent Jans Prins en Feike Derks, getrouwd met Hindrik
          Hindriks Schipper], nicht. Getuigen: Geert Ger. Kruizinga en Jan Harms
          Baalman.

          Groeten,

          Bert Schut