Re: [groningen-genealogy] RE: Dominee Petrus Venhuisen

  • Erick Staal
    Message 1 of 14 , Oct 8, 2013
      Duinkerken geeft voor hem dat Ludolphus Venhuisen zijn neef is.
      Deze Ludolphus is de zoon van Pompejus Venhuisen x Geertruida Bitter en
      klz.v. Pompejus Venhuisen x Tijscke Popckes
      aklz.v. Tobias Hendriks x Menewer Louwens
      aaklz.v. Popcke Havickes Louwens x Gertrut Fokkens

      mvg, Erick
    • Richard van Schaik
      Message 2 of 14 , Oct 8, 2013
        On 08-10-2013 19:44, Erick Staal wrote:
> [...]
        > klz.v. Pompejus Venhuisen x Tijscke Popckes
        > aklz.v. Tobias Hendriks x Menewer Louwens
        > aaklz.v. Popcke Havickes Louwens x Gertrut Fokkens

        Als je CD bekijkt met studiorosum etc. dan komt je welhaast tot
        eenzelfde conclusie en mede dat "Ommelanden" een belangrijke herkomst
        kan zijn geweest. Gaat niet zover terug als jij nu geeft maar Pompejus
        en mogelijk Tobias zijn zeker aanwezig.

        Groeten,
        Richard

        --
        Richard van Schaik
        f.m.a.vanschaik@...
        Message 3 of 14 , Oct 8, 2013

          Hallo Erick en Richard,

          De familie Venhuisen is ook nog verwant aan de familie Elama. Zie de link:

          http://www.joswiers.nl/Abel%20Elama-parenteel.htm

          De broers Ludolphus en Pompejus Venhuisen junior zijn zonen van Pompejus Venhuisen senior en Geertruida Bitter. Ludolphus en Pompejus zijn ook neven van Petrus Venhuisen. Dan moet Jacobus Venhuisen, de vader van Petrus, dus een broer zijn van Pompejus (Latijn voor Popke) Venhuisen senior. De ouders van Jacobus en Pompejus senior zouden dus Pompejus Venhuisen (nummer drie) en Tijscke Popckes moeten zijn. Als ik een denkfout maak, dan moeten jullie het maar zeggen.

          Message 4 of 14 , Oct 8, 2013
            On 08-10-2013 20:31, pera@... wrote:
> [...]
            >

            > De broers Ludolphus en Pompejus Venhuisen junior zijn zonen van Pompejus Venhuisen senior en Geertruida Bitter. Ludolphus en Pompejus zijn ook neven van Petrus Venhuisen. Dan moet Jacobus Venhuisen, de vader van Petrus, dus een broer zijn van Pompejus (Latijn voor Popke) Venhuisen senior. De ouders van Jacobus en Pompejus senior zouden dus Pompejus Venhuisen (nummer drie) en Tijscke Popckes moeten zijn. Als ik een denkfout maak, dan moeten jullie het maar zeggen.

            Mijn enige probleem is dat ik geen Jacobus uit deze periode tegenkom op
            die CD. Als hij predikant was dan zou je dat toch wel verwachten. Heb
            echter alleen gezocht op "venhuis*" dus kan mogelijk op verbeterd worden.

            Groeten,
            Richard

            --
          • Pera
            Message 5 of 14 , Oct 8, 2013
              Hallo Richard,

              Petrus Venhuisen was wel predikant, maar was zijn vader Jacobus dat ook?
              Dat hoeft helemaal niet. Ik heb ook gezien bij zijn inschrijving aan de
              Universiteit, dat hij "gratis" studeerde. Hij kan dus wel van eenvoudige
              komaf zijn geweest.

              Met vriendelijke groeten,

              Klaas

              Message 6 of 14 , Oct 8, 2013
                On 08-10-2013 21:06, Pera wrote:
> [...]
                > die CD. Als hij predikant was dan zou je dat toch wel verwachten. Heb
                > echter alleen gezocht op "venhuis*" dus kan mogelijk op verbeterd worden.

                Je gaf dat in eerdere aan, dus gezocht met dat in achterhoofd. Als dat
                niet hoeft dan zijn er aangegeven opties met Jacobus als "zijlijn".

                Groeten,
                Richard

                --
              • wiersemafred
                Message 7 of 14 , Oct 9, 2013

                  Klaas, Erick, Richard en Dick:

                  Ik vermoed dat ds. Petrus Jacobi Venhuizen een zoon is van de Loppersumse advocaat/redger Jacob Clasen x (1677) Menuwer Tobias Venhuisen.  Op 14 juli 1678 wordt te Loppersum een Pieters gedoopt, zoon van Jacob Clasen. Menuwer hertrouwd in 1684 met Geert Jans Haeck. In Lidmaten Appingedam komen Menuwer en Geert voor in 1685 in Appingedam, met attestatie van Loppersum.

                  De broers Ludophus en Pompejus Venhuisen zullen dan oomzeggers van ds. Petrus geweest zijn.

                  In de CD bijlage van Spinnen in het Web zie ik verder de volgende voetnoot voor Ds. Petrus Venhuisen: In 1728 'etwa 50 Jahr alt' (NSA, Rep. C IIIb 19, getuigenverhoor).

                  Groet, FredW