Re: [groningen-genealogy] Hindrik Jacobs Hagen

  • henny jane siefkes-boer
    Message 1 of 26 , Sep 20, 2013
      Hallo Henny

      Het lijkt wel zeker dat er twee verschillende mannen zijn geweest met dezelfde naam Hindrik Jacobs Hagen.  Frappant vind ik echter dat de tweede ook ouders had die Lijsbeth en Jacob heetten.  Frustrerend zul je het wel noemen.  Het zou beter zijn als we konden geloven dat beide mannen gewoon broers waren met dezelfde voornaam.  Dit kwam wel vaker voor en in mijn familie nog in de 20e eeuw.

      Groet
      Henny Jane

      2013/9/21 Henny Savenije <adam-eve@...>

      Wie weet meer,

      Ik heb in het bestand deze man staan maar iemand weer me er op dat het toch onwaarschijnlijk is dat deze man twee keer getrouwd was en nog kinderen uit het eerste had terwijl hij al een tweede keer getrouwd is. (en hij heeft natuurlijk gelijk)

      Het tweede huwelijk is het juiste voor deze Hindrik Jacobs Hagen, terwijl de eerste Hindrik Jacobs Hagen ook wel de bijnaam Stijkel (in al zijn varianten) droeg. Weet iemand meer over deze eerste Hindrik Jacobs Hagen (Stijkel)?

      1.      Hindrik Jacobs Hagen werd geboren 1735, Wildervank, Groningen; gedoopt maart 1735, Wildervank, Groningen; overleden 12 april 1813, Wildervank, Groningen.

      Hindrik getrouwd met Jantjen Alberts 01 januari 1755, Wildervank, Groningen. Jantjen (dochter van Albert Jans en Trijntien Jans) werd geboren 1730, Wildervank, Groningen; gedoopt 23 april 1730, Wildervank, Groningen; overleden 11 maart 1811, Wildervank, Groningen.
      Kinderen:

          2. Lijsebeth Hindriks Hagen  werd geboren 1755, Wildervank, Groningen; gedoopt 14 december 1755, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          3. Jacob Hindriks Hagen  werd geboren 1757, Wildervank, Groningen; gedoopt 20 maart 1757, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          4. Albert Hindriks Hagen  werd geboren 1762, Wildervank, Groningen; gedoopt mei 1762, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          5. Jacob Hindriks Hagen  werd geboren 1769, Wildervank, Groningen; gedoopt maart 1769, Wildervank, Groningen; overleden 17 november 1819, Soest, Utrecht.

      Hindrik getrouwd met Tallichjen Adriaans 21 november 1762, Wildervank, Groningen. Tallichjen (dochter van Adriaen Hindriks en Aeltien Jans) werd geboren 1735, Wildervank, Groningen; gedoopt december 1735, Wildervank, Groningen; overleden 18 april 1824, Wildervank, Groningen.
      Kinderen:

          6. Lisebeth Hagen  werd geboren 1763, Wildervank, Groningen; gedoopt 09 oktober 1763, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          7. Adriaan Hindriks Hagen  werd geboren 1765, Wildervank, Groningen; overleden 12 februari 1765, Wildervank, Groningen.
          8. Jacob Hendriks Hagen  werd geboren 1766, Wildervank, Groningen; gedoopt 17 augustus 1766, Wildervank, Groningen; overleden 16 april 1829, Wildervank, Groningen.
          9. Jan Hindriks Hagen  werd geboren 1767, Wildervank, Groningen; gedoopt december 1767, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          10. Aaltje Hindriks Hagen  werd geboren 1770, Wildervank, Groningen; gedoopt 26 augustus 1770, Wildervank, Groningen; overleden 16 juni 1859, Wildervank, Groningen.
          11. Jan Hindriks Hagen  werd geboren 1774, Wildervank, Groningen; gedoopt 29 mei 1774, Wildervank, Groningen; overleden Datum onbekend.
          12. Jantje Hindriks Hagen  werd geboren 1776, Wildervank, Groningen; gedoopt 09 juni 1776, Wildervank, Groningen; overleden 28 juni 1841, Wildervank, Groningen.

                       _   _
                      (o) (o)
           oOOO----(_)----OOOo---
      http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea through Western Cartographic eyes
      http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

      Message 2 of 26 , Sep 20, 2013
        Hallo Henny Jane

        (nog verwarrender dat we bijna dezelfde naam hebben :-)

        Ik neig diezelfde conclusie te trekken, temeer omdat dezelfde vernoemingen bij beide voorkomen. Het vervelende is dat er echter alleen maar een doop te vinden is, (maar ook dat zegt niet alles) Ik zou graag een wat "harder" bewijs zien

        Message 3 of 26 , Sep 20, 2013
          Tja Henny, en we zitten allebei ook niet in Groningen (Zuid-Korea en Nieuw-Zeeland).

          Misschien zijn er voor beide HJ Hagens huwelijkscontracten voorhanden?  Het is natuurlijk niet onmogelijk om ouders met dezelfde voornamen te hebben, maar de vaders hebben eveneens gelijke achternamen - die kunnen dus wel neven zijn.

          De ouders van Tallichjen Adriaans zijn trouwens voorouders van mij via haar broer Egbert Adriaans, maar daar kan ik verder niks mee.