Re: [groningen-genealogy] Willem Dokter birth

  • Ben Doedens
    Message 1 of 12 , Aug 21, 2013
      Hi Robb,

      Place of Birth is always the municipality where the birth of a child actually took place. Willem Dokter was born on board of a ship, lying in the Stadskanaal in the municipality of Onstwedde. Father was living in Veendam, but this has no influance on Willem’s place of birth. A new born child has until today to be registered in the municipality where the birth took place.

      The transcription on Alle Groningers is wrong. Veendam never was a part of the municipality of Onstwedde. I suggested a correction of the transcription to the webmasters of Alle Groningers at the Groninger Archieven.

      On january 1, 1969 the name of the municipality changed from Onstwedde in Stadskanaal. At the same time the municipality of Wildervank ended her existance. The villages Wildervank and Bareveld became villages in the municipality of Veendam and the southern part of the municipality of Wildervank south of Bareveld lying at the Stadskanaal until the border of the former municipality of Onstwedde became a part of the new municipality of Stadskanaal. Before January 1, 1969 the village Stadskanaal was lying in 2 municipalilies, the northern part (Stadskanaal Noord) in Wildervank, the southern part in Onstwedde.

      Met vriendelijke groeten,
      Ben Doedens

      Message 2 of 12 , Aug 23, 2013
        Wupke Dijkstra krijgt een kind 1989 een kind Dirk in Groningen,
        kennelijk zit ze dan in het ziekenhuis want de aangever was Willem
        Lagro controleur van het academisch zieken huis,

        Bij zijn huwelijk is hij de natuurlijke, niet erkende zoon van Wubbe Dijkstra.

        Nu zit ik met het probleem dat er geen Wubke Dijkstra bestaat van de
        juiste leeftijd, (ze zijn allemaal later geboren) ook
        schrijfvarianten levert niets op.

        Ik heb echter WEL een Wubke Wilts die eerst trouwt met Jan Hidding,
        daar 4 kinderen bij heeft. Jan Hidding overlijdt op 17 maart 1898,
        Dirk wordt geboren op 19 juli 1898, Wupke hertrouwd op 16 juni 1900
        met Jan Dijkstra en heeft nog een dochter bij Jan Dijkstra. Zou dit
        de juiste Wubke Dijkstra zijn? Er van uitgaande dat ze kennelijk al
        een oogje had op Jan Dijkstra, of zelfs al een relatie en zich daarom
        alvast daar op vooruit lopend maar Wupke Dijkstra noemde? Jan
        Dijkstra zijn eerste vrouw Willemina Hazelhoff overleed in 1897

        >Registratiedatum 20-07-1898
        >Geboorte 19-07-1898 Groningen
        >Kind Dirk Dijkstra
        >Geslacht m
        >Vader -
        >Moeder Wubke Dijkstra
        >Beroep dienstmeid
        >Diversen moeder woonde te Winschoten
        >Bron Geboorteregister Groningen 1898
        >Aktenummer 1042

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

      • Ben Doedens
        Message 3 of 12 , Aug 23, 2013
          Dag Henny,

          Ik heb je de goede geboorteakte toegezonden. De transcriptie verwijst naar
          de verkeerde akte.

          Het is makkelijk aan te nemen dat Wupke Dijkstra dezelfde is als Wupke
          Wilts. Echter, ik heb geen enkele bewijs gevonden dat Wupke Dijkstra
          dezelfde is als Wupke Wilts.
          Het is jammer dat de geboorteakte van zoon Dirk geen leeftijd van de moeder
          vermeld. Aan de hand van de leeftijd had je dan kunnen concluderen dat het
          kennelijk dezelfde persoon zou kunnen gaan.

          Wat tegenspreekt is
          - dat Wupke Wilts bij het huwelijk met Jan Dijkstra niet in Winschoten
          woont, maar in Vriescheloo.
          - dat zoon Dirk is in 1898 geboren, het huwelijk van Wupke Wilts met Jan
          Dijkstra werd pas in 1900 voltrokken.
          - Om er in 1898 van uit te gaan dat ze zich Dijkstra noemt omdat ze 4
          maanden na de dood van haar man al een relatie met Dijkstra zou hebben....
          lijkt me niet waarschijnlijk.
          - Bovendien, ALS Wupke Wilts de moeder is van onze Dirk, dan zou het een
          Dirk Hidding zijn. Hij is immers geboren binnen 306 dagen na de ontbinding
          van het huwelijk.
          (toen was het mogelijk een paar dagen minder). Het zijn maar 4 maanden,
          Dirk geboren 19-7-1898, Jan Hidding overleden 17-3-1898.

          Ik kan me niet voorstellen dat in een kleine gemeenschap als die van
          Bellingwolde en Vriescheloo, waar Jan Hidding ook nog eens kleermaker was,
          door de burgerlijke stand zo'n fout gemaakt zou kunnen zijn.

          ALS inderdaad Wupke Dijkstra dezelfde zou zijn als Wupke Wilts dan is er
          toch iets verschikkelijks fout gegaan. En het is niet gecorrigeerd.

          Overigens is Wupke in 1927 nog een keer getrouwd met ene Jacob Delger.

          Zoon Dirk trouwt later in Scheemda.

          Huwelijk 07-05-1925 Scheemda
          Bruidegom Dirk Dijkstra, arbeider
          Geboren Groningen
          Diversen bruidegom 26 jaar

          Moeder bruidegom Wubke Dijkstra, dienstmeid

          Bruid Alke Boelman, dienstbode
          Geboren Scheemda
          Diversen bruid 23 jaar

          Vader bruid Hendrik Boelman, arbeider
          Moeder bruid Wupke Smit

          Diversen voornaam moeder uit andere bron
          Bron Huwelijksregister Scheemda 1925 Aktenummer 17

          De geschreven huwelijksakte vermeld de naam van de moeder als Wubbe
          Dijkstra. Dit is een niet gecorrigeerde fout in de huwelijksakte, althans
          niet gecorrigeerd in het dubbel dat in 1926 is ingeleverd bij de Off.
          Justitie bij de Arr. Rb.

          Bij dit huwelijk is
          - een geboorteakte van Dirk overgelegd
          - aangezien Dirk tot zijn dertigste toestemming nodig heeft van zijn moeder
          zou dat bij de akte zijn gegeven of bij een akte van huwelijkstoestemming.

          Misschien geven de huwelijksbijlagen iets meer zicht op de dingen !

          Met Vriendelijke Groeten,
          Ben Doedens

> [...]

          alvast daar op vooruit lopend maar Wupke Dijkstra noemde? Jan
          Dijkstra zijn eerste vrouw Willemina Hazelhoff overleed in 1897

          _ _

          Message 4 of 12 , Aug 23, 2013
            Je hebt gelijk, niet waarschijnlijk maar niet
            onmogelijk. Er zijn voldoende scenarios te
            bedenken waarin het wel mogelijk was. Jan Hidding
            zou lange tijd ziek geweest kunnen zijn. Voor
            een bezoek aan het ziekenhuis hoef je je niet
            naar de burgerlijke stand te gaan,

            Ik heb je persoonlijk al een mailtje gestuurd dat
            er veel gaande is in kleine gemeenschappen waar
            niemand weet van heeft en die je ook niet voor
            mogelijk houdt. (ben zelf opgegroeid in een
            kleine gemeenschap, 8 jaar als psycholoog gewerkt
            in kleine gemeenschappen, en meegedaan aan de
            volkstelling waar bij ik de meest associale wijk
            kreeg toegewezen) Nogmaals, je hebt gelijk, niet
            waarschijnlijk maar dat is iets anders dan dat
            het niet mogelijk is. De suggestie om het
            dienstboden register er op na te slaan, is een
            goede, maar zoals gezegd, er bestaat geen Wupke
            Dijkstra. Landelijk gezocht (voor zover dat
            on-line mogelijk is) maar je komt met een naam
            als Wupke toch steeds weer in Groningen terecht.

          • wiersemafred
            Message 5 of 12 , Aug 23, 2013
              Henny, Ben, Teijo --

              Nog een andere gedachte. Wubbegiena Dijkstra, geb. 1871, trouwde met Hindrik van der Veen op 27 april 1899 in Winschoten. Zou Wubbegiena identiek kunnen zijn met Henny's Wubke Dijkstra die op 19 juli 1898 een zoontje Dirk krijgt?

              Groet,
              FredW

              Message 6 of 12 , Aug 23, 2013
                Fantastisch Fred, dat lijkt me inderdaad veel waarschijnlijker. Bedankt.

                Message 7 of 12 , Aug 23, 2013
                  Dag Henny,

                  Het zou kunnen. Maar bewijs is er niet. Bovendien: Het was in die tijd heel gebruikelijk dat voorkinderen werden gelegitimeerd door de man waarmee de moeder uiteindelijk trouwde, ook al was deze niet de verwekker en was het kind al enkele jaren oud (zoals mijn grootmoeder van moeders zijde b.v. die al 3 was voor ze werd erkend en gewettigd). De "schande" moest zo mogelijk worden uitgewist en een onwettige toestand moest worden rechtgezet.

                  In dit geval is Dirk Dijkstra niet gelegitimeerd, ondanks dat het huwelijk van deze Wubbegiena niet zo lang na de geboorte van onze Dirk plaatsvond. Hoe mooi het ook lijkt, het laat mij weer twijfelen........

                  Met Vriendelijke Groeten,
                  Ben Doedens

                  Message 8 of 12 , Aug 23, 2013
                    At 06:17 PM 8/23/2013 Friday +0200, you wrote:

> [...]
                    >Wubbegiena niet zo lang na de geboorte van onze
                    >Dirk plaatsvond. Hoe mooi het ook lijkt, het laat mij weer twijfelen........

                    Lang niet altijd was dat het geval. Als het voor
                    iedereen duidelijk was dat dit kind niet van
                    Hindrik was, dan ging hij er niet voor waarom zou hij?

                    Bovendien zette de opmerking bij de trouw akte me
                    op het verkeerde been. Wubbe en Wubbegiena is
                    veel aannemelijker dan wat dan ook. Hard bewijs
                    is soms zo niet vaak moeilijk te verkrijgen en
                    mijn intuitie zegt me dat Fred gelijk heeft. Die
                    intuitie laat me niet vaak in de steek, ook al
                    zat ik op het verkeerde spoor met Wubke Wilts.

                    Laat ik het zo zeggen, ik maak soms wat (voor
                    anderen) ver gezochte hypotheses, maar dan blijkt
                    uit mailtjes die ik soms krijg van overlevende
                    nazaten of andere dat ik toch gelijk heb. Dat
                    neemt niet weg, dat ik er soms ook goed naast kan
                    zitten, maar .... in mijn opinie is niet
                    geschoten altijd mis en ik laat me graag
                    corrigeren als ik het fout heb, of als ik denk
                    dat een andere hypothese beter is. Is dat niet
                    datgene waar het in het leven (en de dood) om gaat?

                    Dus, als je betere ideeën hebt, ik hou me zeer
                    zeker aanbevolen, maar voorlopig denk ik dat dit het beste alternatief is.

                  • bertspelde
                    Message 9 of 12 , Aug 24, 2013
                      Henny
                      Ik denk dat Wubbegiena de juiste is en dat ze haar zoon vernoemde naar haar in 1881 op 13 jarige leeftijd gestorven broertje Derk.
                      groeten uit Venray
                      Bert