Eltjo de Groot

  • Ben Doedens
    Message 1 of 1 , Aug 20, 2013
      Lijstgenoten,

      Wie weet iets van:

      Eltjo de Groot is geboren op 23-04-1895 in Beerta, zoon van Hindrik de Groot en Bouwina (Boelwijna) Dammer. Eltjo is overleden.

      Mijn vriend Jan Blaauw, voor wie ik dit onderzoek doe, schrijft over hem:

      In het oude, bruine fotoalbum van mijn ouders waarin ook de oude bruine familiefoto's zaten, stond een enkele foto van "oom Eltjo". (Hij te midden van een groep inlanders, met zijn geweer, en de voet op een voor hem liggende, geschoten tijger). De foto is geschoten in Nederlands Indië. 'Oom Eltjo' was naar Indië gegaan. Verder vertelden mijn ouders ook niks, of ik heb het niet onthouden. Het oude fotoalbum is helaas niet in ons bezit, mijn oudste broer vond dat hij er recht op had, heeft het geplunderd en nogal wat foto's naar zijn oudste dochter in de USA gestuurd. Mijn zus Gepke dacht dat 'oom Eltjo' geen De Groot was, maar een 'Hector', broer van mijn opoe Gepke de Groot-Hector. Zij dacht dat hij met een andere broer naar Ned. Indië was gegaan en later naar Australië is verhuisd.

      Het is zeker dat het geen Eltjo Hector was, een persoon met deze naam is niet te vinden op Alle Groningers.

      Hij komt uit dit gezin:
      Parenteel van Hindrik de Groot
      I Hindrik de Groot is geboren op 17-03-1849 in Midwolda, zoon van Emmo Edzes de Groot en Jantje Hindriks Schipper. Hindrik is overleden op 16-08-1903 in Beerta, 54 jaar oud. Hindrik trouwde, 27 jaar oud, op 27-12-1876 in Beerta met Boelwijna (Boelwina/Bouwina) Dammer, 22 jaar oud. Boelwijna is geboren op 01-12-1854 in Oostwold gem. Midwolda, dochter van Willem Eltjes Dammer en Jantje Stavast. Boelwijna is overleden op 26-07-1901 in Beerta, 46 jaar oud.
      Kinderen van Hindrik en Boelwijna:
      1 Hemmo de Groot, geboren op 14-01-1877 in Ekamp gem. Midwolda. Volgt II-a.
      2 Jantje de Groot, geboren op 09-03-1880 in Beerta. Volgt II-b.
      3 Willem de Groot, geboren op 05-09-1883 in Beerta. Volgt II-c.
      4 Edzo de Groot, geboren op 22-12-1886 in Beerta. Edzo is overleden op 14-11-1976 in Lodgepole, Perkins County, South Dakota, U.S.A., 89 jaar oud. Hij is begraven in Holland Center Cemetary, Lodgepole, Perkins County, So. Dakota, U.S.A.. Edzo bleef ongehuwd. Edzo bleef kinderloos.
      5 Eltjo de Groot, geboren op 23-04-1895 in Beerta. Eltjo is overleden.

      Dus, wie weet iets van Eltjo. Zijn gegevens van Indië gangers c.q. KNIL militairen online te raadplegen. Bij de immigranten van de U.S.A. was Eltjo niet te vinden.

      Alvast bedankt !

      Met Vriendelijke Groeten,
      Ben Doedens