Re: Koperen ketel 1810

  • arendwb61
    Message 1 of 7 , Aug 4, 2013
      Hallo Jan

      Zelf meen ik te denken dat de beide K's een H kunnen zijn.
      Mijn nieuwsgierigheid heeft mij dan even aan het zoeken gezet en Heb het volgende gevonden (een wilde gok)

      Overlijden 12-11-1818 Groningen
      Overledene Eva Barendscheer
      Geslacht v
      Leeftijd 60 jaar
      Geboorteplaats Groningen
      Relatie Hindrik Smit
      Relatietype echtgenoot/echtgenote
      Vader Harmannus Barendscheer
      Moeder Janna Brommelcamp

      EHB zou daarme opgelost kunnen zijn.
      De successie actes (ook op alle groningers) wordt Hindrik R Smit genoemd als echtgenoot
      Van de F zoals jij aangeeft kan ik geen R maken hoewel ik het wel een vreemde F vindt, de streep die de F van een T onderscheidt zou ik omhoog verwachten.
      Ik weet niet of er een familieverband is tussen de door jou genoemde Smit en Hindrik R Smit is.

      Mogelijk dat het een aanknopingspunt is voor jou of anderen.
      gr.Arend

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "jansikke" <jansikke@...> wrote:

> [...]
      > Mijn eerste gedachte was dat het de initialen waren van een echtpaar, echter ik kan geen passend stel vinden voor de initialen. Wellicht dat ik de letters verkeerd lees. Of dat het op de fabrikant of productnummer slaat.Heeft iemand een idee over deze inscriptie? Ik heb een foto geplaatst in het album van der Zwaag.Gegevens over de familie kunt u vinden op http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-zwaag/I9199.php

    • jansikke
      Message 2 of 7 , Aug 7, 2013
        Goedemiddag Arend,

        Vooralsnog heb ik de relatie tussen Hindrik R. Smit en mijn familie niet kunnen vinden. Die letter is idd een H, maar die tweede blijft een mistery. Ik kan ook geen huwelijk vinden tussen een EHB en een HTS/HJS/HFS, maar misschien is het ook wel vreemd dat men een huwelijksdatum op een koperen ketel laat zetten.
        Ik zoek nog even verder, bedankt voor de reactie.

        Vriendelijke Groet, Jan Sikke

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "arendwb61" <a.w.biewenga@...> wrote:

> [...]
        >
        > Mogelijk dat het een aanknopingspunt is voor jou of anderen.

      • henny jane siefkes-boer
        Message 3 of 7 , Aug 7, 2013
          Hallo

          Zou het een verlovingsdatum geweest kunnen zijn?

          Groeten
          Henny Jane

        • henny jane siefkes-boer
          Message 4 of 7 , Aug 7, 2013
            Nog even weer; het zou een koperen huwelijk geweest kunnen zijn, want
            volgens traditie gaf men wel eens geschenken die van het "te vieren"
            materiaal gemaakt waren. Dan zou er dus een huwelijk in 1797 of 1798
            geweest kunnen zijn.

            Henny Jane

          • J.P.de Groot
            Message 5 of 7 , Aug 8, 2013
              Het is opmerkelijk dat er evenals tussen de letters ook een punt tussen
              de getallen 18 en 10 staat, waardoor het waarschijnlijk geen jaartal
              betreft.
              Als er H.J.S.18.10.E.H.B staat, is er een overeenkomst met het echtpaar
              Hindrik Jans Scha 1798?-1848 en Elsien Hindriks Boekholt 1801?-1849. Zij
              trouwden te Vlagtwedde op 16 juni 1827 en mogelijk zijn ze op 18 oktober
              verloofd en hebben alvast een ketel voor hun toekomstig huwelijk gekregen.

              Jan Pieter de Groot

            • jansikke
              Message 6 of 7 , Aug 8, 2013
                De puntjes beginnen achter de H en eindigen voor de B H.T.S.18.10.E.H.B
                Ik heb het idee dat het meer voor de versiering is, maar ik zal er eens naar kijken. De linke met Scha en Boekholt lijkt mij ver gezocht aangezien deze mensen geen familie zijn. Ik zou niet weten hoe mijn overgrootvader Abel van der Zwaag via hen aan de ketel komt. De ketel komt voor op een lijst met spullen en hun waarde t.b.v. een erfenis. Waarschijnlijk die van Kornelis Smit, aangezien ik van hem ook notariele akten heb waarop de erfenis wordt geregeld. Ook kan ik geen passend huwlelijk vinden in 1797/ 1798.
                Bedankt voor alle reacties