Re: [groningen-genealogy] Harm Bartelds x Engeltje Ferwerda

  • Richard van Schaik
    Message 1 of 8 , Jul 22, 2013
      On 23-07-2013 0:03, Cees de Boer wrote:

      > Van Harm en Engeltje zijn acht kinderen bekend:
      >
      > 1 Marrigje Verwerda is geboren op dinsdag 14 mei 1850 te Schoonebeek (Dr) (woonplaats Gieten), is als geboren aangegeven op dinsdag 14 mei 1850 te Dalen (Dr) , zie III-A.<4>

      Marrigje is volledig en steeds onder variant op Ferwerda te vinden
      (meest Verwerda) dus blijkbaar niet erkend. Enig huwelijk tussen Harm
      Bartelds en Engeltje Ferwerda dan tussen 1850 en 1853. Maar kan ook in
      het buitenland zijn geweest (b.v. Duitsland).

      Groeten,
      Richard

      P.S. ook naar huwelijk gezocht daar bijlagen dan een succesnummer zijn.
      Laat je voorouders hun eigen onderzoek doen is dan mijn lijfspreuk. Maar
      helaas faalt dat hier.

      --
      Richard van Schaik
      f.m.a.vanschaik@...
      Message 2 of 8 , Jul 23, 2013
        Hallo alle:

        One more possible link to your puzzle. I could find no further records for this couple, though the birth does say they were married.

        Zuidwolde geb. 21-05-1828 20 Margje Winters moeder kind Knol
        Zuidwolde, geboorteakte, 21 mei 1828, aktenr. 20
        Kind: Harmannes Knol, geboren te Drentsche Reest (Zuidwolde) op 20-05-1828, zoon van Albert Bartelds Knol, beroep: arbeider; oud: 51 jaren, en Margje Winters, oud: 36 jaren.

        mvg,
        Robb.

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Cees de Boer <ceesdeboer@...> wrote:

> [...]
        > Weipe Bartelds geboren 22-11-1858 te Tubbergen (Ov).
        >

        > Vader Harm Bartelds was koopman/scharenslijper/mandenmaker en reisde veel
        > door de verschillende provincies.
        >

        > Deze vraag over Harm en Engeltje heb ik ook op het forum van Friesland
        > gesteld, er waren erg leuke reacties over nakomelingen en ben daarmee verder
        > gekomen maar over Harm zelf kon niemand mij verder helpen.
        >

        > Weet iemand meer over de afkomst van Harm Bartelds?
        >
        > Geboren rond 1828 te Noordwolde Frl of Gr en overleden 31-08-1890 te
        > Apeldoorn. Zoon van Albert Bartelds en Maaike Winters.

      • Cees de Boer
        Message 3 of 8 , Jul 25, 2013
          Hallo Robb,

          Een goede optie die Harmannus Knol uit 1828 die je doorgaf.

          Van hem heb ik de geboorteakte opgezocht en daar vandaan geprobeerd meer te
          vinden, maar poehee wat moeizaam is dat. De familie knol waar ik mogelijk op
          uit kom, komt van oorsprong uit de omgeving van Steenwijkerwold eo.

          Het nadeel is dat er online weinig is te controleren, op www.genver.nl zijn
          de dtb van Steenwijkerwold niet te vinden. Daarbij komt ook nog eens dat de
          omgeving waarin de familie zich bevindt beslaat 3 provincies, Drenthe,
          Overijssel en soms ook nog naar Friesland.

          Bedankt voor zo ver, ik ga toch nog verder met deze optie waar jij mee kwam.

          Met vriendelijke groet, Cees

          Dit heb ik er tot nu toe van gemaakt, mocht er iemand verdere info willen
          hebben wil ik die natuurlijk doorgeven.

          1 Albert Bartelds Knol ook genaamd Albert Bartelds (bij
          Overlijden), (mogelijk) zoon van Barteld Alberts Knol en Hilkien Jouwes,
          arbeider (1828), is geboren rond 1771, is overleden op zondag 31 december
          1848 te Gieten (Dr) is als overleden aangegeven op zondag 31 december 1848
          aldaar . Albert werd ongeveer 77 jaar.<1>

          (woonplaatsbij overlijden is Vinga??) Wordt hier Vinkega Weststellingwerf
          bedoelt ?

          Albert Bartels overlijdt te Gieten, mogelijk dat zijn zoon hier ook bleef
          wonen?

          Op geboorteakten van de kinderen van zijn mogelijke zoon Harm Bartelds werd
          namelijk vaak de woonplaats Gieten vermeld.

          Er blijven veel vraagtekens bij de juistheid van deze hypothese.

          Een

          Albert was gehuwd met Margje Winters. Margje is geboren rond 1792.

          Van Albert en Margje zijn twee kinderen bekend:

          1 (mogelijk) Harm Bartelds ook genaamd Hermannus Bartels (bij
          Overlijden), Herm Bartelds (1891), Harmen Bartelds (1853), Hermanus Battels
          (1864) en Harm Battels (1883), scharenslijper (1856, 1858), koopman (bij
          overlijden) en mandenmaker te Hasselt (1853), wonende te Wormen, is geboren
          rond 1828 te Noordwolde

          (gezocht in 10 jarentafels van Bedum, kan nergens de familienaam vinden bij
          geboorte. Noordwolde viel onder gemeente Bedum?) (10 jarentafels
          Westsellingwerf 1827, 1828 en 1829 geen enkele vermelding bij geboortevan
          een Bartelds/Bartells/ect..), is overleden op zondag 31 augustus 1890 te
          Wormen (Gld), is als overleden aangegeven op dinsdag 2 september 1890 te
          Apeldoorn (Gld) . Harm werd ongeveer 62 jaar.<2>

          Harm was gehuwd met Engeltje Ferwerda ook genaamd 1940) Engeltje Ververda
          (1891, Engeltje Verwerda (1850), 1920) Engelbertha Verveda (1864 en Engeltje
          Velverda (1863), dochter van Schelte Minks Ferwerda en Aaltje Douwes.
          Engeltje, koopvrouw (bij overlijden) en koopvrouw (1850), wonende te Wormen,
          is geboren op dinsdag 21 juli 1829 te Bonnerveen (Dr), is als geboren
          aangegeven op woensdag 22 juli 1829 te Gieten (Dr) , is overleden op
          donderdag 14 november 1907 te Wormen (Gld), is als overleden aangegeven op
          vrijdag 15 november 1907 te Apeldoorn (Gld) . Engeltje werd 78 jaar, 3
          maanden en 24 dagen.<3,4>

          2 Harmannus Knol is geboren op dinsdag 20 mei 1828 te Zuidwolde
          (Dr) (huis nr 93, Buurtschap Drentsche Reest), is als geboren aangegeven op
          woensdag 21 mei 1828 aldaar .<5>

          Noten

          1) (akte 46)

          2) (akte 299)

          3) (akte 31)

          4) (akte 442)

          5) (akte 20)

[...]

          --- In <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>
          groningen-genealogy@yahoogroups.com, Cees de Boer < <mailto:ceesdeboer@...>
          ceesdeboer@...> wrote:

> [...]
          >
          > Geboren rond 1828 te Noordwolde Frl of Gr en overleden 31-08-1890 te
          > Apeldoorn. Zoon van Albert Bartelds en Maaike Winters.

        • Hans Homan Free
          Message 4 of 8 , Jul 26, 2013
            Margje Winters is waarschijnlijk overleden te Borger

            Borger, overlijdensakte, 27 december 1876, aktenr. 116
            Overledene: Maria Maike Winters, beroep: zonder; overleden te Drouwenerveen
            (Borger) op 27-12-1876; oud: 91 jaren, dochter van NN NN en NN NN.

            Met vriendelijke groeten

            Hans Homan Free

            www.homanfree.nl

            <http://www.genver.nl> zijn

            Van: groningen-genealogy@yahoogroups.com
[...]

            <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , Cees de Boer <
            <mailto:ceesdeboer@...>