Genealogie Koolman

  • Pera
    Message 1 of 5 , Jun 12, 2013
      Beste lijstgenoten,

      In de overlijdensakte van Fiepko Fiepkes Koolman staat, dat zijn ouders
      Fiepko Fiepkes en Emke Ukes waren. Zijn moeder Emke Ukes was echter met
      Fiepke Olferts (Ulpherts) getrouwd. Zij hertrouwde op 9-10-1733 met Doe
      Unekes. De parenteel van Fiepke Olferts staat hieronder.

      Parenteel van Fiepke Olferts

      1 Fiepke Olferts is geboren omstreeks 1697 in Veendam. Fiepke is
      overleden vóór 19-09-1733, ten hoogste 36 jaar oud. Fiepke trouwde,
      ongeveer 20 jaar oud, op 15-08-1717 in Groningen met Emke Ukes, ongeveer
      20 jaar oud, nadat zij op 12-08-1717 in Veendam in ondertrouw zijn
      gegaan. Emke is geboren omstreeks 1697 in Noordbroek. Emke is overleden.
      Emke trouwde later op 09-10-1733 in Veendam met Doe Unekes (geb. ±1713).

      Kinderen van Fiepke en Emke:

      1 Olfert Fiepkes, geboren omstreeks 1725 in Veendam.

      2 Fiepko Fiepkes Koolman, geboren vóór 22-08-1730 in Veendam.

      1.1 Olfert Fiepkes is geboren omstreeks 1725 in Veendam, zoon van Fiepke
      Olferts en Emke Ukes. Olfert is overleden. Olfert ging in ondertrouw,
      ongeveer 20 jaar oud, op 17-01-1745 in Noordbroek met Beertjen
      Scholtens, ongeveer 20 jaar oud. Beertjen is geboren omstreeks 1725
      in Noordbroek. Beertjen is overleden.

      1.2 Fiepko Fiepkes Koolman is geboren vóór 22-08-1730 in Veendam, zoon
      van Fiepke Olferts en Emke Ukes. Fiepko is overleden op 22-08-1819
      in Scheemda, minstens 89 jaar oud. Van het overlijden is aangifte
      gedaan. Fiepko ging in ondertrouw, minstens 24 jaar oud, op 21-02-1755
      in Noordbroek met Elsien Stevens ten Cate, minstens 22 jaar oud. Elsien
      is geboren vóór 20-09-1732 in Kalkwijk, Hoogezand. Elsien is overleden
      op 20-09-1811 in Noordbroek, minstens 79 jaar oud. Van het overlijden is
      aangifte gedaan.

      Kinderen van Fiepko en Elsien:

      1 Fiepke Fiepkes Koolman, geboren op 25-02-1756 in 't Waar, Nieuwolda.

      2 Ellechien Fiepkes Koolman, geboren op 21-01-1758 in Nieuwolda.

      3 Steven Fiepkes ten Cate, geboren op 14-05-1764 in 't Waar, Nieuwolda.

      4 Olfert Fiepkes Koolman, geboren op 15-11-1766 in Nieuwolda.

      5 Jan Fiepkes, geboren op 17-01-1773 in Nieuwolda. Jan is overleden.

      1.2.1 Fiepke Fiepkes Koolman is geboren op 25-02-1756 in 't Waar,
      Nieuwolda, zoon van Fiepko Fiepkes Koolman en Elsien Stevens ten Cate.
      Fiepke is overleden op 14-04-1816 in Noordbroek, 60 jaar oud. Fiepke
      trouwde, 38 jaar oud, op 28-05-1794 in Noordbroek met Barbera Roelfs,
      ongeveer 21 jaar oud, nadat zij op 18-05-1794 in Nieuwolda in ondertrouw
      zijn gegaan. Barbera is geboren omstreeks 1773 in Hoogezand, dochter van
      Roelf Jans en Jantje Stevens. Barbera is overleden op 17-02-1827
      in Hoogezand, ongeveer 54 jaar oud. Van het overlijden is aangifte
      gedaan. Barbera trouwde later op 01-05-1823 in Sappemeer met Romke
      Douwes van der Baan (±1764-1847).

      1.2.2 Ellechien Fiepkes Koolman is geboren op 21-01-1758 in Nieuwolda,
      dochter van Fiepko Fiepkes Koolman en Elsien Stevens ten Cate. Ellechien
      is overleden op 22-01-1820 in Nieuw-Scheemda, Scheemda, 62 jaar oud. Van
      het overlijden is aangifte gedaan. Ellechien ging in ondertrouw, 28 jaar
      oud, op 25-07-1786 in Nieuw-Scheemda met Sebo Hindriks van Houten, 43
      jaar oud. Sebo is geboren op 17-06-1743 in Noordbroek. Sebo is overleden
      op 07-03-1814 in Nieuw-Scheemda, Scheemda, 70 jaar oud. Van het
      overlijden is aangifte gedaan. Sebo is weduwnaar van Elisabeth Jans ten
      Doornkate (1751-vóór 1786), met wie hij trouwde op 08-05-1773 in Groningen.

      Kind van Ellechien en Sebo:

      1 Harm Sebes van Houten [1.2.2.1], geboren op 03-01-1790 in 't Waar,
      Oldambt. Harm is overleden.

      1.2.3 Steven Fiepkes ten Cate is geboren op 14-05-1764 in 't Waar,
      Nieuwolda, zoon van Fiepko Fiepkes Koolman en Elsien Stevens ten Cate.
      Steven is overleden op 27-02-1831 in Winschoten, 66 jaar oud. Van het
      overlijden is aangifte gedaan. Steven ging in ondertrouw, 29 jaar oud,
      op 19-02-1794 in Groningen met Catharina Meurs, 23 jaar oud. Catharina
      is geboren op 01-02-1771 in Dronrijp, Menaldumadeel, Friesland, dochter
      van Eilardus Meurs en Catharina Smit. Zij is gedoopt op 24-02-1771
      in Dronrijp, Menaldumadeel, Friesland. Catharina is overleden op
      30-09-1814 in Wildervank, 43 jaar oud. Van het overlijden is aangifte
      gedaan.

      1.2.4 Olfert Fiepkes Koolman is geboren op 15-11-1766 in Nieuwolda, zoon
      van Fiepko Fiepkes Koolman en Elsien Stevens ten Cate. Olfert is
      overleden op 01-12-1829 in Groningen, 63 jaar oud. Van het overlijden is
      aangifte gedaan. Olfert trouwde, 30 jaar oud, op 19-05-1797
      in Noordbroek met Fennechien Pieters Boer, ongeveer 22 jaar oud, nadat
      zij op 17-04-1796 in Hoogezand in ondertrouw zijn gegaan. Fennechien is
      geboren omstreeks 1775 in Kalkwijk, Hoogezand, dochter vanPieter
      Christiaans Boer en Aaltje Heeres Calkema. Fennechien is overleden op
      17-07-1833 in Groningen, ongeveer 58 jaar oud. Van het overlijden is
      aangifte gedaan.

    • Dick Kuipers
      Message 2 of 5 , Jun 12, 2013
        Hallo Klaas,

        Hoe verhoudt dit parenteel zich tot de informatie die gegeven wordt in het
        Stamboek Fiepke Fokkes en Diever Olferts?

        Uit mijn database blijkt dat daarin andere gegevens staan.

        Grtn, Dick

        Message 3 of 5 , Jun 12, 2013
          Hallo Dick,

          Van die bron ben ik totaal niet op de hoogte. Wat wordt daarin gezegd over de afstamming van Fiepko Fiepkes Koolman? Mijn aannname kan natuurlijk ook onjuist zijn. Ik geef mijn mening graag voor een betere.

          Hartelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Dick Kuipers" <dick.kuipers@...> wrote:

> [...]
          > Stamboek Fiepke Fokkes en Diever Olferts?
          >
          > Uit mijn database blijkt dat daarin andere gegevens staan.

        • Dick Kuipers
          Message 4 of 5 , Jun 12, 2013
            In het GA bevindt zich:
            J. Huizinga, Stamboek of geslachtsregister der nakomelingen van Fiepke
            Foppes en Diever Olferts (?), in het jaar 1655 gewoond hebbende te Meeden in
            het Oldampt, provincie Groningen, opgemaakt van 1655- 1887.
            Een boekwerk uit 1887 met daarin een hele vracht personen met de naam Olfert
            Fiepkes, Fiepke Olferts, Fiepke Fiepkes, Olfert Olferts enz. in allerlei
            combinaties al of niet gecombineerd met Coolman en andere achternamen. Een
            deel van het nageslacht is doopsgezind.

            Een oud boekwerk weliswaar, maar een noodzakelijk naslagwerk, lijkt me, als
            je je bezighoudt met Fiepkes en Olferts en combinaties daarvan.

            Grtn, Dick

[...]

            <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , "Dick Kuipers"
            <dick.kuipers@...> wrote:

> [...]
            > Christiaans Boer en Aaltje Heeres Calkema. Fennechien is overleden op
            > 17-07-1833 in Groningen, ongeveer 58 jaar oud. Van het overlijden is

          • gruno77
            Message 5 of 5 , Jun 12, 2013
              Hallo Dick,

              Dat is een uitstekende bron. Op Google Books is dat boek ook gedeeltelijk doorzoekbaar. Daar heb ik nu al heel veel aan. Ik hoop meteen te controleren, of mijn hypothese klopt. Mocht dat niet lukken, dan kan ik het boek altijd nog bij de bibliotheek bestellen. Bedankt voor de goede zoektip.