Re: Jan Jans ( de Jonge) Rietsema

  • Michèl
    Message 1 of 12 , May 22, 2013
      Dag Klaas en anderen,

      een klein detail doch wellicht nuttig:

      *knip*
      Volgens het kerkboek van Zuidhorn woonde Jan Jansen in 1739 aan de Oostergast in Zuidhorn. Achter de naam van zijn vrouw staat "obiit". Daaruit zou je kunnen afleiden, dat ze voor 23 juni 1739 is overleden
      *knip*

      Ik denk dat je dat laatste juist níet kunt afleiden; de aantekening 'obiit' is ongetwijfeld toegevoegd na de opstelling van de lidmatenlijst op 23 juni 1739. Overledenen behoorden immers niet meer tot de lijfelijke kerkleden. Wat je met een grote mate van waarschijnlijkheid wél kunt concluderen is dat de vrouw in kwestie overleden is tussen 23 juni 1739 en de eerstvolgende volledige inventarisatie van de lidmatenlijst.

      Groet,

      Michèl

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
      > Bruidegom Gerrit Janssen Olthof
      >

      > Bruid Martjen Luitjens
      >

      > Diversen huwelijk te Zuidhorn
      > Bron Trouwboek Kerkelijke gemeente - Zuidhorn 1626-1763
      > Collectie DTB (toegang 124)
      > Inventarisnummer 591, folio 116
      >
      > Volgens het kerkboek van Zuidhorn woonde Jan Jansen in 1739 aan de Oostergast in Zuidhorn. Achter de naam van zijn vrouw staat "obiit". Daaruit zou je kunnen afleiden, dat ze voor 23 juni 1739 is overleden.
      >
      > Den 23 Junius 1739 voor de eerste maal alhier de visitatie gedaan en toen bevonden dat volgende Perzonen ledematen waren:

    • bennemageerlings
      Message 2 of 12 , May 24, 2013
        Dag ,

        graag wil ik een ieder bedanken voor de aangeleverde gegevens omtrent Jan Jans Rietsema. De gegevens omtrent Olthoff waren me grotendeels bekend vanuit eigen onderzoek, de gegevens van Mevr. Elema in Gruoninga en het boek “de Olde Hof”. De Rietsema-kant was echter nieuw voor me.
        Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

        vriendelijke groeten,
        Menno Bennema Geerlings

        I have posted 2 rich text files, under the file: Robb in the group. One is Jacob Roelefs (Rietsema) descendants, the other is Martje Luitjens descendants which adds Olthof.

        I think Jacob Roelefs maybe the grandfather of your Jan Jans married 1st in 1734 & 2nd in 1750. The lidmaten has him in Oostergast when the first wife is listed as deceased. Jan Jacobs 1st marriage in 1688 has him from Oostergast also. Of course with so few daughters it is hard to confirm with a mother. Let me know what you think. I also not Jan Jans Rietszema born 1735 has a son Jacob.

        vroedelijke groetens,
        Robb.

        --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
        >
        > Den 23 Junius 1739 voor de eerste maal alhier de visitatie gedaan en toen bevonden dat volgende Perzonen ledematen waren:

        Geen virus gevonden in dit bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 2013.0.3343 / Virusdatabase: 3162/6347 - datum van uitgifte: 05/22/13

      • nickbolhuis
        Message 3 of 12 , May 24, 2013
          Goede avond medezoekers,

          Wie is Jan Jans de OUDE ?

          Klopt het dat....Gerrit J. Olthof dezelfde Martje trouwt als Jan Jans en dat Jan Jans daarna trouwt met Sjoukje Doedes?

          Registratie 21-01-1714 Zuidhorn Huwelijk te Zuidhorn
          Bruidegom Gerrit Janssen Olthof
          Bruid Martjen Luitjens
          Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124)

          Registratie 04-04-1734 Zuidhorn
          huwelijk te Zuidhorn
          Bruidegom Jan Janssen
          Bruid Martjen Luitjens
          Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 591, folio 130, 134

          Huwelijk 15-03-1750 Zuidhorn
          Bruidegom Jan Jans, van Zuidhorn, weduwnaar van Martje Luitjes
          Bruid Sjoukje Doedes, van Zuidhorn
          Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 591, folio 142

          Bedankt voor welke reactie dan ook, Groet Nick

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, <mj.bg@...> wrote:

> [...]
          > Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

        • Casper Casemir
          Message 4 of 12 , May 24, 2013
            Gerrit Jans Olthof heeft twee zonen met dezelfde naam Ggerrit Jans O een van 1681 de andere 1684.
            Zie Gruoninga.

            ~~~~~~~~~~~~~
            Moin
            Vr.gr. C.Casemir

> [...]

            > Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

          • bennemageerlings
            Message 5 of 12 , May 25, 2013
              De “Gerrit Jan” van 1681 is vermoedelijk dezelfde als de Geerghs in het doopboek van Rijssen
              03-11-1681 Geerlighs Jan Oldthoff Claesein ( Gerritsen)
              Geerligh is naar mijn mening een niet zo vaak voorkomende voornaam in Groningen, maar wel in de Achterhoek en Twenthe. Dit zal bij zijn huwelijk in Nietap Gerrit zijn geworden.

              vr.gr. Menno Bennema Geerlings

              --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, <mj.bg@...> wrote:

> [...]
              > Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

              Versie: 2013.0.3343 / Virusdatabase: 3184/6349 - datum van uitgifte: 05/22/13