RE: [groningen-genealogy] Re: Jan Jans ( de Jonge) Rietsema

  • Casper Casemir
    Message 1 of 12 , May 22 7:20 AM
      http://www.dtb-wierden.nl/search.php?mylastname=olthof&myfirstname=&mybool=A
      ND&search=Search

      ~~~~~~~~~~~~~
      Moin
      Vr.gr. C.Casemir

      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:groningen-genealogy@yahoogroups.com] Namens gruno77
      Verzonden: woensdag 22 mei 2013 15:27
      Aan: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: [groningen-genealogy] Re: Jan Jans ( de Jonge) Rietsema

      Hallo Menno,

      Over de voorouders van Jan Jansen is niet zoveel te zeggen. Vermoedelijk
      moeten we een ouderpaar Jan en Antje zoeken, gezien de vernoemingen.
      Mogelijk is er een verband tussen de familienaam Rietsema en het riviertje
      De Oude Riet tussen Zuidhorn en Oldehove. Zie daarvoor:

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Riet_%28Westerkwartier%29

      Martjen Luitjens doet op 11 december 1712 belijdenis en trouwt op 21-1-1714
      met Gerrit Janssen Olthof. Zie daarvoor ook de link:

      http://www.hansenthea.nl/genealogie/vries/vries.htm

      Op den 11 Dec. 1712 op belijdenis:
      Martjen Luitjens

      Registratie: 21-01-1714
      Bruidegom Gerrit Janssen Olthof

      Bruid Martjen Luitjens

      Diversen huwelijk te Zuidhorn
      Bron Trouwboek Kerkelijke gemeente - Zuidhorn 1626-1763
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 591, folio 116

      Volgens het kerkboek van Zuidhorn woonde Jan Jansen in 1739 aan de
      Oostergast in Zuidhorn. Achter de naam van zijn vrouw staat "obiit". Daaruit
      zou je kunnen afleiden, dat ze voor 23 juni 1739 is overleden.

      Den 23 Junius 1739 voor de eerste maal alhier de visitatie gedaan en toen
      bevonden dat volgende Perzonen ledematen waren:

      op d' Ooster gast
      138. Jan Jans en
      139. huisvr. Matjen Luitjes (obiit)

      Bron:
      http://web.archive.org/web/20070920024727/http://www.menneglas.nl/ledematen/
      Zuidhorn.htm

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bennemageerlings" <mj.bg@...>
      wrote:

      > Bovengenoemd persoon is al eens ter sprake geweest. Hij werd gedoopt op
      27-3-1735 in Zuidhorn. Zijn ouders zijn Jan Jansen en Martje Luitjens die op
      4-4-1734 in Zuidhorn in ondertrouw gingen.
      > Ik zoek verdere gegevens van deze ouders, vooral zijn vader. Martje
      Luitjens werd ged.in nov 1693 met ouders Luitje Timens en Cijrije Luerts,
      maar van Jan Jansen ( de oudere ) kan ik niets vinden.

      > vriendelijke groeten,
      >
      > Menno Bennema Geerlings

    • bennemageerlings
      Message 2 of 12 , May 22 8:55 AM
        Casper, de Overijsselse tak van de Olthoffs moet ik nog eens bijwerken, maar ik heb toch wat vraagtekens bij je onderstaande gegevens.

        Luitjen Timens ged. 14-11-1652 te Zuidhorn als zoon van Tijmen Pieters en Aeltjen Bonnes, die in Zuidhorn in ondertrouw gingen op 23-3-1651.
        Luitje trouwde :
        1: 12-1-1679 met Antje Jans te Zuidhorn
        2. 23-4-1682 met Auke Jansen in Zuidhorn
        3. 29-11-1685 met Siertjen Luerts te Zuidhorn.
        Trouwboek van de kerkelijke gemeente Zuidhorn; 1626-1763 hc = van 20-10-1685 Code 124_591 Periode register 1626-1763 Akte subtype huwelijk Pagina 98 Datum 29-11-1685
        Bruidegom Luijtien Tijmens Bruidegom diversen van Zuidhorn, eigenerfde Bruid Cijrtije Luerts
        Bruid diversen van Kuzemer, Oldekerk, dochter van Luert Cornelles

        Registratie 11-04-1651 Zuidhorn
        Bruidegom Luirt Cornellis, van Noordhorn
        Bruid Anne Dercks, van Zuidhorn
        Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 591, folio 48

        Mochten deze gegevens niet correct zijn dan hoor ik het graag.

        met vriendelijke groet,

        Menno Bennema Geerlings

        Message 3 of 12 , May 22 11:58 AM
          Ben, gegevens zijn juist was alleen een reactie op Klaas zijn verzoek.
          Uiteraard heb ik daar meer van. De familie Olthof is al eens in een uitgave van Gruoninga aan de orde geweest.
          Mogelijk heeft dat bijstelling nodig. Maar bedankt.

          ~~~~~~~~~~~~~
          Moin
          Vr.gr. C.Casemir

          wrote:

> [...]

          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2013.0.3343 / Virusdatabase: 3162/6346 - datum van uitgifte: 05/21/13

        • rawboots
          Message 4 of 12 , May 22 3:07 PM
            Hello All,

            I have posted 2 rich text files, under the file: Robb in the group. One is Jacob Roelefs (Rietsema) descendants, the other is Martje Luitjens descendants which adds Olthof.

            I think Jacob Roelefs maybe the grandfather of your Jan Jans married 1st in 1734 & 2nd in 1750. The lidmaten has him in Oostergast when the first wife is listed as deceased. Jan Jacobs 1st marriage in 1688 has him from Oostergast also. Of course with so few daughters it is hard to confirm with a mother. Let me know what you think. I also not Jan Jans Rietszema born 1735 has a son Jacob.

            vroedelijke groetens,
            Robb.

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
            >
            > Den 23 Junius 1739 voor de eerste maal alhier de visitatie gedaan en toen bevonden dat volgende Perzonen ledematen waren:

          • Michèl
            Message 5 of 12 , May 22 3:24 PM
              Dag Klaas en anderen,

              een klein detail doch wellicht nuttig:

              *knip*
[...]

              Ik denk dat je dat laatste juist níet kunt afleiden; de aantekening 'obiit' is ongetwijfeld toegevoegd na de opstelling van de lidmatenlijst op 23 juni 1739. Overledenen behoorden immers niet meer tot de lijfelijke kerkleden. Wat je met een grote mate van waarschijnlijkheid wél kunt concluderen is dat de vrouw in kwestie overleden is tussen 23 juni 1739 en de eerstvolgende volledige inventarisatie van de lidmatenlijst.

              Groet,

              Michèl

            • bennemageerlings
              Message 6 of 12 , May 24 6:39 AM
                Dag ,

                graag wil ik een ieder bedanken voor de aangeleverde gegevens omtrent Jan Jans Rietsema. De gegevens omtrent Olthoff waren me grotendeels bekend vanuit eigen onderzoek, de gegevens van Mevr. Elema in Gruoninga en het boek “de Olde Hof”. De Rietsema-kant was echter nieuw voor me.
                Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

                vriendelijke groeten,
                Menno Bennema Geerlings

                --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
                >
                > Den 23 Junius 1739 voor de eerste maal alhier de visitatie gedaan en toen bevonden dat volgende Perzonen ledematen waren:

                Versie: 2013.0.3343 / Virusdatabase: 3162/6347 - datum van uitgifte: 05/22/13

              • nickbolhuis
                Message 7 of 12 , May 24 10:48 AM
                  Goede avond medezoekers,

                  Wie is Jan Jans de OUDE ?

                  Klopt het dat....Gerrit J. Olthof dezelfde Martje trouwt als Jan Jans en dat Jan Jans daarna trouwt met Sjoukje Doedes?

                  Registratie 21-01-1714 Zuidhorn Huwelijk te Zuidhorn
                  Bruidegom Gerrit Janssen Olthof
                  Bruid Martjen Luitjens
                  Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124)

                  Registratie 04-04-1734 Zuidhorn
                  huwelijk te Zuidhorn
                  Bruidegom Jan Janssen
                  Bruid Martjen Luitjens
                  Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 591, folio 130, 134

                  Huwelijk 15-03-1750 Zuidhorn
                  Bruidegom Jan Jans, van Zuidhorn, weduwnaar van Martje Luitjes
                  Bruid Sjoukje Doedes, van Zuidhorn
                  Bron Trouwboek Zuidhorn 1626-1763 Collectie DTB (toegang 124) Inventarisnummer 591, folio 142

                  Bedankt voor welke reactie dan ook, Groet Nick

                  Message 8 of 12 , May 24 12:36 PM
                    Gerrit Jans Olthof heeft twee zonen met dezelfde naam Ggerrit Jans O een van 1681 de andere 1684.
                    Zie Gruoninga.

                    ~~~~~~~~~~~~~
                    Moin
                    Vr.gr. C.Casemir

> [...]

                    > Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

                  • bennemageerlings
                    Message 9 of 12 , May 25 2:56 AM
                      De “Gerrit Jan” van 1681 is vermoedelijk dezelfde als de Geerghs in het doopboek van Rijssen
                      03-11-1681 Geerlighs Jan Oldthoff Claesein ( Gerritsen)
                      Geerligh is naar mijn mening een niet zo vaak voorkomende voornaam in Groningen, maar wel in de Achterhoek en Twenthe. Dit zal bij zijn huwelijk in Nietap Gerrit zijn geworden.

                      vr.gr. Menno Bennema Geerlings

                      --- In mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com, <mj.bg@...> wrote:

> [...]
                      > Is de editie van Gruoninga 2008 trouwens de laaste uitgave of heb ik wat gemist ?

                      Versie: 2013.0.3343 / Virusdatabase: 3184/6349 - datum van uitgifte: 05/22/13