RE: [groningen-genealogy] Re: Herman Neumeijer

  • Jakob Niemeijer
    Message 1 of 14 , May 16, 2013
      Beste Bert Spelde,
      Bedankt voor de correctie en voor het sturen daarvan. Fijn dat je meegelezen hebt. 'k Weet de oorzaak van de fout niet, maar Johanna moet het wel zwaar hebben gehad met de bevalling, want zij overleed in hetzelfde jaar (mij nog onbekend precies wanneer). Ik heb de site inmiddels aangepast.

      Met vriendelijke groet,

      Jakob Niemeijer

      Schutstraat 80-14

      7901 EG Hoogeveen

      www.noordelingen.nl

      To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
      From: bertspelde@...
      Date: Thu, 16 May 2013 14:36:45 +0000
      Subject: [groningen-genealogy] Re: Herman Neumeijer

      Jaap

      Je noemt Meindert een zoon van Harm Niemeijer en Jantien Boelens. Bij Meinderts geboorte en doop staat toch duidelijk Johanna Molaans als moeder

      mvg

      Bert Spelde

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "jakobniemeijer@..." <jakobniemeijer@...> wrote:

      > Omdat mij dikwijls wordt gevraagd -met het oog op mijn achternaam- of ik familie van de bekende tabaksfabrikant Thedorus Niemeijer ben, heb ik dat eens uitgezocht. Ik vond zijn Duitse voorvader en heb van hem een genealogie met nakomelingen opgesteld en op mijn site geplaatst

      > Zie http://www.noordelingen.nl/ParenteelHermanNeumeijer1747.HTM

      > Ik sta graag open voor mooie aanvullingen/correcties en wat dies meer zij.

      > Groet,

      > Jaap Niemeijer

      > Hoogeveen

    • bertspelde
      Message 2 of 14 , May 17, 2013
        Jaap
        Er zit nog een fout in het begin: Johanna is geen dochter van Mencke Molaan en Christina Kerckhoffs, maar zijn zuster. Mencke en Christina trouwen 1710. Daarom wordt Harmannus later ook zwager genoemd bij Christina's tweede huwelijk.
        mvg
        Bert Spelde
        **********
        Herman trouwt (kerk) op dinsdag 10 mei 1712 in Groningen (A Kerk) 'Menke Molaan als Broer' (1) met de 23-jarige Johanna Molaen ook genaamd Johanna Molanus, dochter van Mencke Molaen en Christina Kerckhoffs. Johanna is afkomstig uit Löningen bij Quakenbrück, is gedoopt op donderdag 4 november 1688 aldaar, is overleden in 1724 in Groningen. Johanna werd 36 jaar.

        Hij (genoemd als: Hermannus Nieuwmeijer, als swager) treedt op bij het huwelijk van Jurrien Hassingh met Christina Kerkhof, de weduwe van Menko Molaan.

      • Jaap
        Message 3 of 14 , May 17, 2013
          Andries (Hendriks) Deelstra, geboren 03-10-1857 in Zevenhuizen gem. Leek
          was getrouwd met Antje Pieters Dijkstra. Ik heb zijn geboorteakte
          gevonden in de Groninger Archieven. Ik heb van zijn overlijden echter
          niets kunnen vinden tot nu toe. Hopelijk is er iemand die mij verder kan
          helpen met zijn overlijdens gegevens.

          Vriendelijk gegroet,
          Jaap

          -- Altijd geïnteresseerd in de families Balk, Schutte, Deelstra,
          Aalmoes, Almoes en aanverwanten.
        • reneremkes
          Message 4 of 14 , May 17, 2013
            Dit is de doop van Joanna:

            Gezinsstaat van Joannes MOLLAN dictus FLEBBE.

            Joannes MOLLAN dictus FLEBBE (RK ), wonende te Löningen (D) .
            Hij was gehuwd met
            Anna N.N. (RK ), wonende te Löningen (D) .
            Uit dit huwelijk:

            1 Joanna Adelheidis MOLLAN {immigrant 2}, geboren te Löningen (D) , gedoopt aldaar op 4 november 1688 (RK ) (doopgetuigen waren Virgo Anna Joanna Gertrudis ZUR VEHR (?), Thalia MOLLAN en Joannes CRULL).

            2 Menke MOLAAN {immigrant 2}, geboren te Löningen (D) (RK ).

            De vader Joannes is denkelijk ingetrouwd op de Mollan-boerderij, vanwaar de naam Flebbe. Hoewel Joanna RK gedoopt is zijn alle voorkomende personen Mollan en Flebbe(n) in Löningen luthers. Löningen is/was overwegend katholiek. Mijn bron hiervoor is de Status Animarum van 1712.

            Ik heb alle berichten niet gevolgd. Als je hier van afstamt wil ik wel verder zoeken.
          • Jakob Niemeijer
            Message 5 of 14 , May 17, 2013
              Bedankt Ren� voor de mooie aanvullingen/correcties. Ik heb mij site graag met jouw gegevens aangevuld. Ik ben weliswaar geen directe verwant (van Drentse afkomst) maar vond het mooi deze genealogie uit te werken en te publiceren. Voor n�g meer mooie gegevens sta ik altijd open. ;-)
              Met vriendelijke groet,

              Jaap Niemeijer

              Hoogeveen

              www.noordelingen.nl

              To: groningen-genealogy@yahoogroups.com
              From: reneremkes@...
              Date: Fri, 17 May 2013 15:59:44 +0000

              Dit is de doop van Joanna:

              Gezinsstaat van Joannes MOLLAN dictus FLEBBE.

              Joannes MOLLAN dictus FLEBBE (RK ), wonende te L�ningen (D) .

              Hij was gehuwd met

              Anna N.N. (RK ), wonende te L�ningen (D) .

              Uit dit huwelijk:

              1 Joanna Adelheidis MOLLAN {immigrant 2}, geboren te L�ningen (D) , gedoopt aldaar op 4 november 1688 (RK ) (doopgetuigen waren Virgo Anna Joanna Gertrudis ZUR VEHR (?), Thalia MOLLAN en Joannes CRULL).

              2 Menke MOLAAN {immigrant 2}, geboren te L�ningen (D) (RK ).

              De vader Joannes is denkelijk ingetrouwd op de Mollan-boerderij, vanwaar de naam Flebbe. Hoewel Joanna RK gedoopt is zijn alle voorkomende personen Mollan en Flebbe(n) in L�ningen luthers. L�ningen is/was overwegend katholiek. Mijn bron hiervoor is de Status Animarum van 1712.

              Ik heb alle berichten niet gevolgd. Als je hier van afstamt wil ik wel verder zoeken.

            • jakobniemeijer@rocketmail.com
              Message 6 of 14 , May 18, 2013
                Bedankt voor je opmerking Bert. Rene Remkes wees me er ook al op en dus heb ik het e.e.a. rechtgezet op de site.
                Vraag: hoe kwamen die broers er eigenlijk toe om vanuit Löningen naar Groningen te komen? Rene merkt ze aan als 'immigranten'; zouden ze vanwege de godsdienst (Luthers?) hier gekomen zijn? Weet je daar misschien meer over? Of, als Rene meeleest, weet hij daar meer over te vertellen?
                Mvrgr
                Jaap N.

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bertspelde" <bertspelde@...> wrote:

> [...]
                >
                > Hij (genoemd als: Hermannus Nieuwmeijer, als swager) treedt op bij het huwelijk van Jurrien Hassingh met Christina Kerkhof, de weduwe van Menko Molaan.

              • Ben Doedens
                Message 7 of 14 , May 18, 2013
                  Dag Jaap,

                  Niemeijers. Rienmeijers, Brenninkmeijers.........

                  Je zou eens in de bieb moeten opvragen het aardige boekje wat Korn. Mulder schreef getiteld "Hannekemaaijers en Kiepkerels". Mulder schrijft zelf in zijn inleiding (waaruit al veel duidelijke wordt).

                  Drie eeuwen lang, vanaf het begin van de Gouden Eeuw, kwamen
                  duizenden seizoenarbeiders, handwerkslieden en kooplui vanuit West-
                  falen en andere Nederduitse streken onze grens over.
                  Hun land was door oorlogen, verwoesting en overbevolking sterk
                  verarmd. Daarom trokken ze met de zeis over de schouder of met
                  hun mars op de rug naar 'das steinreiche Holland' om te proberen
                  er wat geld te verdienen.
                  Hannekemaaiers en kiepkerels, een simpele aanduiding voor die in-
                  teressante, bonte stoet grasmaaiers, turfstekers, tichelwerkers, sche-
                  pelingen, wevers, kwakzalvers, kooplieden, textielhandelaren en
                  gelukzoekers van allerlei aard.
                  Deze Nederlandtrekkers hebben in ons land duidelijke sporen achter-
                  gelaten. Want dragen niet heel wat Nederlanders een van hen af-
                  komstige familienaam? En zijn niet verscheidene grote modehuizen,
                  zoals C & A en V en D, door hun activiteit hier ontstaan?
                  Er is al veel literatuur verschenen, die verband houdt met dit onder-
                  werp. In Duitsland heeft men er zelfs dissertaties aan gewijd.
                  Gepoogd is in dit Triangelboek het boeiende materiaal uit Neder-
                  landse en Duitse bronnen in een beknopte vorm samen te vatten
                  tot een systematisch en overzichtelijk geheel.
                  Hierbij zeg ik dank aan hen, die in een of anderê vorm bouwstenen
                  hebben aangedragen, In 't bijzonder wel de heren K. Niemeijer
                  (Groningen) en L. W. Röben (Voorburg), en verder medewerkers van
                  bibliotheken en archieven.

                  Eigenlijk is er nog een soort Duitsers die zich in Nederland vestigden. Dat waren de mensen uit de grensstreek die over en weer trouwden en zich hier vestigden, misschien ook wel omdat het leven hier wat beter was. Mijn grootvader van moeders kant (Evers) en mijn (stief)grootvader van vaders kant (Harms) hadden hun roots in Stapelmoor, vlak over de grens bij Bellingwolde. Een van mijn grootmoeders voorouders van vaders kant heette Remeijer en kwam van Osterbeck bij Westerkappeln, 8 km verwijderd van Mettingen waar de Brenninkmeijers (C&A) vandaan kwamen.

                  Het boekje van Mulder is uit 1971. Het wordt ook wel voor weinig geld op internet aangeboden:
                  http://www.omero.nl/auteurs/m/u/mulder/hannekemaaiers-en-kiepkerels/

                  Met vriendelijke groeten,
                  Ben Doedens

> [...]

                  > Hij (genoemd als: Hermannus Nieuwmeijer, als swager) treedt op bij het huwelijk van Jurrien Hassingh met Christina Kerkhof, de weduwe van Menko Molaan.

                • bertspelde
                  Message 8 of 14 , May 18, 2013
                    Jaap
                    Is moeilijk te zeggen als er niet meer informatie is. Ik vermoed dat het een geloofskwestie is, gezien het feit dat er een katholieke doop is terwijl in Groningen alle kinderen luthers gedoopt worden. Ook de kerkgeschiedenis van Löningen wijst in die richting. Ik heb nog een PDF bestand voor je waar diverse Molan's opstaan , waaronder een Menke, misschien kom je er verder mee. Stuur even buiten de groep om een mail naar bertspelde@... dan stuur ik het rechtstreeks.

                  • patmiebies
                    Message 9 of 14 , May 18, 2013
                      Dag Jaap,

                      Tijdens het bladeren in nog niet geïndexeerde stamboeken op Genver.nl, liep ik tegen de volgende militair Niemeijer aan:
                      Adrianus Niemeijer Rotterdam 11-3-1792
                      Je kunt hem vinden op URL https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-25182-7154-9?cc=1498335&wc=14229478, fiche 15.
                      Ik heb hem op jouw site niet kunnen vinden. Misschien heb je er iets aan.

                      Gr.
                      Peter

                    • Ben Doedens
                      Message 10 of 14 , May 22, 2013