Hindrik Aapkens x Riena Hessels Mellema

  • Fr@ns Krom
    Message 1 of 5 , May 10, 2013
      Beste medezoekers,

      Ik ben op zoek naar de voorouders van Hindrik Aapkens.

      Hij trouwde 23-8-1750 te Zuidbroek met Riena. Bij het huwelijk wordt aangegeven dat hij van Zuidbroek komt. Hindrik overlijd in december 1790, nalatende zijn vrouw, 1 zoon en 1 dochter. In totaal werden er 12 kinderen geboren maar bijna allen overleden vroeg. De namen zijn Tjakke, Ida, Hessel en Anna. Hessel en Ida zijn vernoemd naar de ouders van Riena.

      Alle informatie is welkom.

      Met vriendelijke groet.
      Frans Krom

    • geertkamphuis
      Message 2 of 5 , May 10, 2013
        Frans,

        Hierbij HC van het echtpaar.

        vr. groeten

        Geert Kamphuis

        [HC-en Harm Selling]
        19-8-1750: HC tussen Hindrik Aapkens en Reina Hessels Mellema; Oldambt: Winschoten (731/7396,-)
        Brg: Anna Tiddens wed. van Tjakko Tonnis, moeder, Sijbilla Emmeri, wed. vn schrijver T. Aapkens, schoonzuster, wedman Boelo Huizing en Wendeltjen Aapkens, zwager en zuster, Ellegijn Tiddens, wed. van J. Stheman, moei, Roelf Eltjes, aangetrouwde neef.
        Brd: kerkvoogd Hessel Douwes Mellema en Ida Willems Vriemoet, vader en moeder, Willemtjen Mellema, zuster, Douwe Mellema, broer, Grietje Mellema, zuster, Elizabet Mellema, wed. van A. Landt, moei, schatbeurder Roelf Huising en Engeltje Jans, halve neef en aangetrouwde halve nicht, schoolmeester Nomdo Busscher en Maria Martina Huising, aangetrouwde halve neef en halve nicht, Hindrik Vrieseman en Anke Jelles Mellema, aangetrouwde halve neef en halve nicht.

      • Fr@ns Krom
        Message 3 of 5 , May 10, 2013
          Geert,

          Geweldig.
          Bedankt.

          Groet.
          Frans

> [...]

          > Hij trouwde 23-8-1750 te Zuidbroek met Riena. Bij het huwelijk wordt aangegeven dat hij van Zuidbroek komt. Hindrik overlijd in december 1790, nalatende zijn vrouw, 1 zoon en 1 dochter. In totaal werden er 12 kinderen geboren maar bijna allen overleden vroeg. De namen zijn Tjakke, Ida, Hessel en Anna. Hessel en Ida zijn vernoemd naar de ouders van Riena.

        • gruno77
          Message 4 of 5 , May 10, 2013
            Hallo Frans,

            Er bestaat ook nog een huwelijkscontract van hun zoon Tjakko Aapkens, die in 1778 trouwt met Aaltje Jurjens.

            HC Zuidbroek: - fol. 27 - 3 juni 1778 - H.V.
            Tjakko Aapkens, zoon van kerkvoogd H. Aapkens en Riena Mellema, te Zuidbroek, en Aaltjen Jurjens, dochter van koopman Jurjen Koerts en Hindrikjen Alberts, te Nieuwe Pekela. Goederen ongemeen, winst en verlies half om half, kinderen gelijk, indien hij eerder overlijdt
            dan krijgt zij 2000 gld., omgekeerd krijgt hij 1000 gld., mits er geen kinderen zijn.

            Brg.: kerkvoogd H. Aapkens [=Hindrik Aapkens] en Riena [Hessels - doorgehaald] Mellema, ouders. Anna Aapkens, zuster. Wedman J. Mellema en Wendeltje Aapkens (ehel.), oom en moeij. Brouwer Jurjen Melles en Willemtje Mellema [=Willemtje Hessels Mellema] (ehel.), moeij. Koopman J.G. Klugkist en Grietje Mellema (ehel.), moeij. Doeko Fiebes en Aaltje Mellema (ehel.), moeij. Asjen Aapkens [= Assien Aapkens], nicht. Hessel Klugkist, neef. Mello Jurjens, Hessel Douwes en Tammo Jurjens, neven. Tonnis Luitjens, neef bruidegoms vader. Zijlvest Hindricus Bouwman en Hemke Mullers (ehel.), neef bruidegoms vader. Jan Luitjes Bouman en Martjen Jans Oudenhove (ehel.), neef bruidegoms vader. Christina Houdina Bouman en Luitonius Bouman, kinderen bruidegoms vaders neef. Luitjen Roelfs, zoon bruidegoms vaders neef.

            Br.: koopman Jurjen Koerts, vader. Hindrik Jurjens en Hilje Fekkes (ehel.), broer. Albert Jurjens en Egbertje Jans (ehel.), broer. Anna Jurjens, zuster. Fennegien Koerts, moeij. Geertje Jans, nicht. Aaltje Jans, nicht.

            Getuigen: Fokko Sijnkes en brouwer Engel Jans.

            Bron:

            http://www.werelate.org/wiki/Family:Tjakko_Aapkens_and_Aaltje_Jurjens_%281%29

          • Fr@ns Krom
            Message 5 of 5 , May 10, 2013