Re: [groningen-genealogy] Feico Eijlerts wordt Feigjen Eijlerts

  • Erick Staal
    Message 1 of 3 , May 2, 2013
      Hallo Henny Jane,

      Registratie: 22-01-1693
      Bruidegom Gossel Jans, van Veendam

      Bruid Feigjen Eijlders, van Veendam

      Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 475, folio 163v

      Echter bij de dopen van hun kinderen heet ze consequent Fije/Feije.

      en aangezien dit echtpaar tot 1719 kinderen liet dopen in Veendam zal ze
      zeker niet voor 1670 zijn geboren. Dat beperkt de periode om naar haar
      doop te zoeken een stukje, nl. de periode 1670-1678 (volgens mij kon een
      meisje pas trouwen vanaf haar 15e in die periode).

      Na zoeken in AG denk ik echter toch dat die Feiko uit 1675 wel eens de
      juiste kan zijn:

      Zie nl. onderstaande doopakte. Eilert Gossels is volgens mij nl. vrijwel
      zeker een zoon van bovenstaand echtpaar en hij laat dus een DOCHTER
      Feiko dopen. Dat moet dan haast wel naar zijn moeder zijn.

      Doop 26-09-1723 Veendam
      Kind Feiko
      Geslacht v

      Vader Eilert Gossels

      Moeder Tjakjen Borgerts

      Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Veendam 1655-1731
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 475

      Verder is er nog een huwelijkscontract in Veendam wat interessant kan
      zijn m.b.t. familie van de bruid:

      Gossels, Fennigjen Veendam 18.12.1722 Roelfs, Jan

      mvg, Erick

    • henny jane siefkes-boer
      Message 2 of 3 , May 2, 2013
        Tja Erick, daar heb je natuurlijk wel weer iets gevonden wat op een
        vrouwelijke Feico lijkt. Bedankt daarvoor - daarmee lijkt het wel weer
        zeker dat de originele gegevens juist waren.

        Mvrgr
        Henny Jane