buningBuining

  • Casper Casemir
    Message 1 of 2 , Apr 29, 2013
      Doopsgezinden

      Zoekende naar doopsgezinden rond Niekerk,Niehove zie ik dat men wel ten
      kerke ging om te huwen.

      Zo kom ik tot de voorouder van mijn takje reitsema: Wie wil er eens op
      schieten?

      1. Jan Lammerts WOLTERS-241 was christened on 9 Sep 1787 in Niekerk.

      3 april 1806 Jan Lammerts Wolters met attestatie van Lidmaatschap van
      Noordbroek.Zal Noordhorn

      bedoeld zijn.

      Jan married (MRIN:218) Anje Klasens REITSEMA-9168 daughter of Klaas
      GERRITS-19804 and Aukje BEENES-9861 (MRIN:6572) on 31 May 1807 in Niekerk,
      Faan. Anje was christened on 10 Jun 1787 in Niekerk, Faan.

      Second Generation

      2. Lammert Jans WOLTERS-231 was born about 1754 in Noordhorn. He died
      on 24 Jan 1813 in Oldekerk. He married MRIN:206 Grietje Jacobs BUINING-239
      on 29 Jun 1783 in Niekerk, Faan.

      Niekerk

      .

      13 april 1773 Zijn tot de gemeenschap van des Heeren Tavel toegelaten:

      Anje Jans huisvrouw van Jacob Buning en

      2 juli 1773 is met attestatie tot ons overgekomen:

      Lammert Wolters

      Zie Handelingen van de Kerkeraad Niekerk 22 april 1784.

      Conflikt tussen Harm Jans Rosema en Lammert Jans Wolters over voorval van 14
      april dat jaar.

      Getuigen Pieter Gerrits en Temme Gerrits.

      In art leggen beiden hun geschil bij en schudden elkaar de handen.

      Gelijk onder dit stuk een volgend schrijven van de kerkeraad waarin in
      kerkeraad zich grote ergenis

      uitspreekt over het gedrag van Lammert Jans Wolters.Namelijk de ontijdige
      bevalling van Grietje de

      huidige vrouw van Lammert.

      22 april voormiddag te verschijnen getekend 19 april 1784 Niekerk.

      Volgende bladzijde wordt de uitspraak van de kerkeraad omschreven.

      Lammert moet vragen beantwoorden maar beantwoord geen. Zijn vrouw is niet
      komen opdagen ivm

      haar gezondheid.

      Uiteindelijk besluit men de zaak af te ronden en men krijgt als straf
      opgelgd dat men zich de

      volgende avondmaal moet onthouden. Alle aanwezigen:

      Ondertekenen.

      Op 17 sep 1787 komt de kerkeraad weer bijeen inzake een kwestie rond Lammert
      Jans Wolters.

      Hij en zijn vrouw worden weer toegelaten tot het avondmaal.

      In 18 juli 1794 wordt hij genoemd als ouderling.

      Van de mennisten afkomstig?

      Diaken in 1793. Komt regelmatig voor in het

      lidmaten kerkenregister.

      2 juli 1773 is met attestatie tot ons overgekomen:_Lammert Wolters (of toch
      een andere?) Dus

      geen Lammert Jans._en na gedane belijdenis tot lidmaat aangenoomen:

      DEATH: Bron Burgerlijke stand - Overlijden Archieflocatie Groninger
      Archieven Algemeen Gemeente:

      Oldekerk _Soort akte: overlijden _Aktenummer: 5 _Aangiftedatum: 08-02-1813
      Overledene

      Lambert Jans Wolters _Geslacht: M _Overlijdensdatum: 24-01-1813 _Leeftijd:
      58 _

      Overlijdensplaats: Oldekerk Vader Jan Wolters Moeder Geesken Hendriks
      Partner Diena Doudes

      Rijsekamp _Relatie: echtgenoot Nadere informatie ; beroep overl.: koopman

      3. Grietje Jacobs BUINING-239 was born about 1763 in Van Niekerk. She
      died before 1803 in Niekerk.

      13 juli 1781 is naa voorgaande onderwijs en belijdenis tot Litmaate
      aangenoomen:

      Grietje Jacobs Buining j. dochter.

      Third Generation

      4. Jan WOLTERS-156488 .Jan married MRIN:208 Geesken HENDRIKS-156489.

      5. Geesken HENDRIKS-156489 was christened on 16 Oct 1698 in
      Westernieland en Saaksumhuizen.

      6. Jacob Jacobs BUINING-448 was born about 1720 in . He was
      christened in . He died on 21 May 1806 in Niekerk, Faan. He married
      MRIN:216 AnjeJans-17248 about 1758 in .

      Mogelijk doopsgzind ! En van Groningen.

      Roelf komt van Groningen bij zijn eerste huwelijk. Daar niets over Menist?

      Grietje komt van Niekerk. Beide hebben een dochter Anje en Jacobs als
      patroniem.

      Overlijden 21-05-1806 Niekerk

      Begraven 26-05-1806 Niekerk

      Overledene Jacob Buning, gehuwd, nalatende 1 zoon, schoonzoon en 5
      kleinkinderen

      Geslacht m

      Leeftijd bijna 85 jaar

      Bron Kerkeboek Niekerk, Oldekerk en Faan 1788-1811

      Collectie DTB (toegang 124)

      Inventarisnummer 304, folio 51

      Het Westerkwartier kende in de 17e eeuw doopsgezinde samenkomsten in
      Niehove, Den Horn,

      Gaaikemaweer, Humsterland (tussen Oldehove en Den Ham), Pieterzijl en
      Grijpskerk. In de

      omgeving van Den Horn kwamen de Doopsgezinden aanvankelijk samen in
      boerderijen. In 1735

      mocht de eerste 'vermaning' (kerk) worden gebouwd, mits niet herkenbaar als
      gebedshuis. In 1861

      lieten de doopsgezinden een nieuwe vermaning neerzetten, die tot 1968 in
      gebruik was. Daarna deed

      het gebouw jaren dienst als timmerwerkplaats.

      7. AnjeJans-17248 .

      Anje Jans huisvrouw van Jacob Buning

      13 april 1773 Zijn tot de gemeenschap van des Heeren Tavel toegelaten:

      Fourth Generation

      8. Wolter EINTES-161354 was born in Oldehove. He married MRIN:61804
      Jantien JANSEN-161355 on 19 Apr 1711 in Oldehove.

      9. Jantien JANSEN-161355 was born in Ezinge.

      10. Hindrik LAMBERTS-161352 .Hindrik married MRIN:61803 Geertje
      BERENTS-161353 about 1685.

      11. Geertje BERENTS-161353 was born in Saaksumhuizen.

      12. Jacob HINDRICKS-162140 was born on 15 Feb 1680 in Oldehove. He
      married MRIN:62155 Anje JANS-162145 on 29 Jan 1708 in Oldehove.

      Volwassen

      13. Anje JANS-162145 was born in Feerwerd.

      Fifth Generation

      24. Hindrick HERMANS-162147 was born about 1641. He married MRIN:62157
      Trijntjen POUWELS-162148 on 21 Nov 1680 in Oldehove.

      25. Trijntjen POUWELS-162148 .

      26. Jan JACOBS-162153 .Jan married MRIN:62161 Teeke CLASEN-162154 on 4
      Jul 1675 in Feerwerd.

      27. Teeke CLASEN-162154 .

      Sixth Generation

      50. Pouwel CLASEN-162150 .Pouwel married MRIN:62159 Greetjen
      JANSEN-162151 on 7 Feb 1664 in Oldehove.

      51. Greetjen JANSEN-162151 .

      ~~~~~~~~~~~~~

      Moin

      Vr.gr. C.Casemir

    • gruno77
      Message 2 of 2 , Apr 30, 2013
        Hallo Casper,

        In grote lijnen komt het wel overeen met wat ik heb:

        Kwartierstaat van Jan Lammerts Wolters

        Generatie 1 (proband)
        1 Jan Lammerts Wolters. Hij is gedoopt op 09-09-1787 in Niekerk, Oldekerk. Jan is overleden. Jan ging in ondertrouw, 19 jaar oud, op 31-05-1807 in Niekerk, Faan en Oldekerk met Anje Klasens Reitsema, 19 jaar oud. Anje is een dochter van Klaas Gerrits en Aukje Beenes. Zij is gedoopt op 10-06-1787 in Niekerk, Oldekerk. Anje is overleden.

        Generatie 2 (ouders)
        2 Lambert Jans Wolters, geboren omstreeks 1754 in Noordhorn. Lambert is overleden op 24-01-1813 in Oldekerk, ongeveer 59 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan.

        Lambert is weduwnaar van Geertje Jans (1754-vóór 1783), met wie hij trouwde (1), ongeveer 23 jaar oud, op 25-05-1777 in Niekerk, Oldekerk. Lambert ging in ondertrouw (3), ongeveer 50 jaar oud, op 08-07-1804 in Niekerk, Oldekerk en Faan met Ferdina Douwes Riesenkamp (±1784-na 1810), ongeveer 20 jaar oud.

        Hij trouwde (2), ongeveer 29 jaar oud, op 29-06-1783 in Niekerk, Oldekerk met de ongeveer 26-jarige

        3 Grietje Jacobs Buining, geboren omstreeks 1757 in Zuidhorn. Grietje is overleden op 21-08-1802 in Niekerk, Oldekerk, ongeveer 45 jaar oud.

        Generatie 3 (grootouders)
        4 Jan Wolters, geboren in 1718 in Faan, Oldekerk. Jan is overleden.
        Hij trouwde, ongeveer 20 jaar oud, omstreeks 1738 met de ongeveer 18-jarige
        5 Geesken Hendriks, geboren omstreeks 1720 in Faan, Oldekerk. Geesken is overleden. Geesken trouwde (2), ongeveer 22 jaar oud, op 09-09-1742 in Niekerk, Oldekerk met Klaas Gerrits Reitsema.

        6 Jacob Jans Buining, geboren in 1720 in Zuidhorn. Jacob is overleden op 21-05-1806 in Niekerk, Oldekerk, 85 of 86 jaar oud.
        Hij trouwde, ten hoogste 37 jaar oud, vóór 1757 met
        7 Anje Jans. Anje is overleden.