Re: Hans Jansens x Aeghtje Aebels 1686 Midwolde/Leek

  • gruno77
    Message 1 of 5 , Apr 18, 2013
      Hallo Henny,

      Jouw conclusies lijken mij te kloppen. Een ouderpaar voor Aeghtje Aebels heb ik ook niet kunnen vinden. Het huwelijk van Aaltien Hanssen en Jan Isebrants vond overigens plaats op 22-9-1715 ("bevestigt den 22 7br op de Leek").

      Registratie: 22-09-1715
      Bruidegom Jan Isebrants, van Leek

      Bruid Aaltien Hanssen, van Leek

      Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Midwolde en Leek 1702-1811
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 297, folio 046

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, henny jane siefkes-boer <siefkesboer58@...> wrote:

> [...]
      > 2. Hans doop 14 jan. 1655 aldaar - zou dit onze Hans Jansens van hierboven
      > zijn?
      > 3. Geesien doop 9 sept. 1660 aldaar
      > 4. Marrien doop 21 mei 1665 aldaar
      >
      > De grootmoeder heet in ieder geval Altien, naar wie Aaltje Hansens genoemd
      > zou kunnen zijn. Maar het past allemaal 'te mooi' misschien? Hans mag dan
      > bij zijn huwelijk wel uit Grootegast komen, dat zegt toch niet dat hij daar
      > ook geboren is? Verder heb ik geen aanknopingspunten.
      >
      > De mogelijke ouders van Aeghtje Aebels kan ik niet vinden.
      >
      > Weet iemand onder jullie iets meer? Alvast mijn dank.

    • henny jane siefkes-boer
      Message 2 of 5 , Apr 18, 2013
        Bedankt Klaas, het lijkt inderdaad het juiste ouderpaar te zijn uit
        Grootegast. Hans is niet de meest gangbare voornaam. Wat Aeghtje betreft,
        er zijn verscheidene Abels (Ebels) in Leek omtrent de tijd dat ook zij er
        heeft gewoond. Abel Hilbrants, Abel Mennes en Ebel Gerbens. Dit via
        Ledematen in Midwolde/Leek/Zevenhuizen. Misschien toch nog wat meer
        zoeken. En misschien woonde zij als kind niet in Leek...

        Nogmaals dank
        Hartelijke groet,
        Henny Jane

      • simothecat
        Message 3 of 5 , Apr 19, 2013
> [...]
          >
          > Bedankt Klaas, het lijkt inderdaad het juiste ouderpaar te zijn uit
          > Grootegast. Hans is niet de meest gangbare voornaam. Wat Aeghtje betreft,

          I tried tracing the above couple as they are also in my family tree.

          Your conclusions as to the parents of Hans Jansens may not be correct, as there was also a Hans, son of Jan Hansen and Altien Jansen baptised in Grootegast 18.12.1659. He would also have a mother Altien.

          Jan
        • henny jane siefkes-boer
          Message 4 of 5 , Apr 20, 2013
            Hi Jan

            Well you may actually be right there...I finally also found this other
            Hans, his father is "Ian" in the archives and I should have realised that
            there could be a different spelling. This couple, Ian (Jan) Hansen and
            Altien Janssen married in Grootegast, 4 May 1654 and had four sons baptised
            there: Hans (the first), 12 Dec. 1658; Hans (probably "our" Hans) 19 Dec.
            1659, Derck 19 Jan. 1662 and finally Engelbert 20 Mar. 1664. "Our" Hans
            would be a little bit younger than the Hans I previously suggested, when he
            married Aeghtje Aebels in 1686.

            Thanks again!!
            Henny Jane