Re: [groningen-genealogy] jan meertens

  • Eika Kuiper
    Message 1 of 11 , Apr 9, 2013
      Dag Dick,

      Dank voor je reactie op mijn vraag betr. Jan Meerten en Tietje Jans, (en niet Nieske Jans) (foutje van mij).
      Het is waarschijnlijk louter toeval dat er ook een Jan Meertens 1774 trouwde met Grietje Folkerts, in Zuidbroek-Muntendam. Dit kan niet de Jan Meertens zijn waar ik naar zoek.

      Jan Meertens en Tietje Jans krijgen 8 kinderen en hierbij is het jaar 1774 van belang !
      Meerten ged. 23-10-1762 't Zandt
      Jan ged. 01-12-1764 't Zandt
      Jan ged. 02-08-1766 't Zandt
      Geertruid ged. 08-10-1768 't Zandt
      Jan ged. 02-02-1771 't Zandt
      Frauke ged. 25-06-1774 't Zandt
      Frouke ged. 15-03-1778 't Zandt
      Nieske ged. 10-08-1781 't Zandt

      In deze kinderschare geen moeder Grietje Folkerts die in 1774 trouwe met ene Jan Meertens.

      vriendelijke groeten
      Eika Kuiper

      Message 2 of 11 , Nov 27, 2013

        Dag allemaal,

        Ik ben op zoek naar de huwelijksdatum Jan Meertens en Tietje Jans. Waarschijnlijk moet dit in de periode 1760-1771 zijn geweest. Ook is er geen doopdatum van Jan Meeretens en Tietje Jans te vinden. Hun kinderen heb ik wel gevonden, ze zijn allemaal geboren in het dorpje 't  Zandt.

        Jan ged.02-02-1771 't Zandt

        Frauke ged. 25-06-1774 't Zandt

        Frouke ged. 15-03-1778 't Zandt

        Nieske ged. 10-06-1781 't Zandt zij trouwde op 23-11-1806 Godlinze met Wolter Rems Boomker.huw.contr. toeg. 733 inv.nr. 1078 dd.d.11-11-1806 blz.196.

        Hopelijk is er iemand die meer weet van Jan Meertens en Tietje Jans en mij wil helpen.

        vriendelijke groet

        Eika Kuiper

      • Fr@ns Krom
        Message 3 of 11 , Nov 27, 2013
          Hallo Eika,

          Op Allegroningers zijn in totaal 8 kinderen te vinden. De eerste:

          Doop23-10-1762 't Zandt
          KindMeerten
          Geslachtm
          VaderJan Meertens
          MoederTeetje Jans
          -
          BronDoopboek 1761-1775 Kerkelijke gemeente - 't Zandt
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 573
          Succes
          Frans Krom

          Message 4 of 11 , Nov 27, 2013
            Dag Frans,

            Inderdaad, ik heb inmiddels ook acht. Toch bedankt voor het meedenken.
            Het lukt maar niet om het huwelijk te vinden. Jammer.
            groet Eika Kuiper.

            Sent: Wednesday, November 27, 2013 7:59 PM

            Hallo Eika,

            Op Allegroningers zijn in totaal 8 kinderen te vinden. De eerste:

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 11 , Nov 27, 2013
              Dag Eika,

              I couldn't tell from your email if you have Jan's & Tietje's deaths/burials?

              Jan's doesn't say anything but the date.  Tietje's says she was age 77, left behind 3 children.  I know your Nieske was still alive in 1807, and the eldest son: Meerten Jans Medema dies in 1824 in Garsthuizen.  The 3rd child I have not had a chance to locate yet.

              Meerten Jans Medema has some descendants who have come to the states, here are some links to their website info:

              The info I found is here:

              None of it helps.  Temporarily you will note at my site I have indicated Jan was the son of Meerten Remkes & Frouke Jans.  This is purely a guess based on the names of his daughters.  I can find no baptisms for children of this couple.  Sometimes the lack of baptisms means doopsgezinde, and I have no evidence that your family was that, so for now I am putting it out to the group to see if anyone knows more about Meerten Remkes & Frouke Jans.  Even with Tietje's age at death putting her born about 1737, I can find no baptism which I think belongs to your Tietje, hence no parents.  I would guess that her mother was Geertruit, though it could be that I have the mother's reversed, or that 1 or both of these daughters is not named for a grandmother, or even that the grandmothers had the same first name.

              Sorry, I couldn't give you more help.  If I find more I will let you know.

              mvg,
              Robb.

            Message 6 of 11 , Nov 29, 2013
              Hallo Rob,

              Bedankt voor het meedenken. Mijn zoektocht naar de huwelijksdatum van Jan Meertens en Tietje Jans heeft geen succes gehad. Jammer, maar ik moet tevreden zijn met hun overlijdensdatum.

              vriendelijke groeten
              Eika