Re: Reijnder Rave

  • wiersemafred
    Message 1 of 20 , Apr 5, 2013
      Henny

      Dat was mij eermaals ook opgevallen -- Folpt Arnorld Harringa's tweede vrouw was Johanna Piccardt, zoals je al schreef, waarmee hij in 1749 in Slochteren is getrouwd. Dat blijkt dan in sommige gevallen verbasterd te worden tot Johanna Piccardt van Schlotteren, en vandaar wordt het dan J.P. van Schlotteren of Johanna van Schlotteren. En natuurlijk wordt dat dan via internet sites verveelvuldigd ....

      Groet,
      FredW

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Henny Savenije <adam-eve@...> wrote:

> [...]
      > -----------------------------
      > http://www.henny-savenije.pe.kr Portal to all my sites
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
      > (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
      > http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
      > Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      > http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
      > English) Korea through Western Cartographic eyes

    • Simon Blok
      Message 2 of 20 , Apr 8, 2013
        Beste groepsleden,

        Ik vond nog dit over de Harringa's. Daarin wordt Johanna Piccardt joffer
        van Slochteren uit Slochteren genoemd.

        Met vriendelijke groeten,

        Simon Blok

        Parenteel van Folpt Ulrichs
        *1 Folpt Ulrichs*. Folpt is overleden. Folpt trouwde met Etta Sophia Palms.
        Etta is overleden.
        Kinderen van Folpt en Etta:
        *1 Harman Hendrik Harringa*, geboren in Hatzum. Volgt 1.1.
        *2 Hajo Ulrichs Harringa* [1.2], geboren in Hatzum. Hajo is overleden.
        *3 Folpt Arnold Harringa*, geboren op 13-11-1703 in Hatzum. Volgt 1.3.
        *1.1 Harman Hendrik Harringa* is geboren in Hatzum, zoon van Folpt Ulrichs
        (zie 1) en Etta Sophia Palms. Harman is overleden.
        Toelichting:
        Harman Hendrik HARRINGA de HATZUM weduwnaar van Anna HEBELIE van
        BUTTINGA passeert - in plaats van een inventaris ten behoeve van zijn twee
        kinderen: Etta Sophia en Jan Hendrik - een acte van uitkoop tussen hem,
        Harman voorsz en de assessor van de Generaliteits krijgsraad, Peter Jan van
        BUTTINGA, gedeputeerde van de voogden: Hajo Ulrich HARRINGA de HATZUM, te
        Oost Vriesland en de convoijmeester Nicolaas van BUTTINGA.
        Approbatie door Samuel VELTMAN, gezworen administrateur van de
        stadsweeskamer van Groningen.
        27.11.1751 | R 1737 | f 320v

        28-11-1751
        Hermen Henrik Haringa wed. van Anna Hebelia van Buttinga geb. te Hattum in
        Oost Vriesland, Luiten. in�t Lijfregiment van Wijlen sijn Hoogheid de Heere
        Prince van Oranje &:&:&: onder de Comp.ie van Capitain Strik, in Guarnisoen
        alhier met Maria Loisa Vos van Steenwijk j.d. geboren te Heusden en
        wonagtig op de Grote Schans genaamt Isabelle
        De proclamatien gaan mede op�t Fort Isabelle in den Bosch alwaar
        ingeschreven sijn.
        Op ordre van Haar Wel Ed: Hoog Achtb: krijgen op den 14 nov: des voor
        demiddags hun tweede en den selven dag des nadenmiddags haar derde
        proclamatie.
        1751. den 14 Novemb: att. afgegeven om te S� Hartogenbosch te trouwen.
        Harman:
        (1) trouwde op 13-03-1733 in HC met Anna Hebelia van Buttinga, 26 jaar oud.
        Anna is een dochter van Johan van Buttinga en Anna Busch. Zij is gedoopt op
        18-07-1706 in Groningen (A-kerk).
        Notitie bij de geboorte van Anna: Doop 18-07-1706 Groningen; Grote Kerk

        Dopeling Anna Hebelia
        Geslacht v
        Geboorteplaats Groningen; Turftorenstraat

        Vader Jan van Buttinga
        Moeder Anna Busch

        Bron Algemeen doopboek Groningen 1706-1732
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 149, folio 004v
        Anna is overleden v��r 27-11-1751, ten hoogste 45 jaar oud.
        Toelichting:
        601 Diverse families (1), 1587 - 1824
        2. Inventaris
        2.1. Eerste afdeling
        2.1.17. Emmius

        42 Huwelijkscontract tussen: Harmen Hendrik Havinga en Anna Hebelina van
        Buttinga
        Datering: 1733 mrt. 13
        Omvang:
        1 charter
        NB:
        Zegel: Stad Groningen (gebroken).
        (2) ging in ondertrouw op 14-11-1751 in Zwolle met Maria Loisa Vos van
        Steenwijk. Maria is overleden.
        Kinderen van Harman en Anna:
        *1 Etta Sophia Harringa* [1.1.1]. Etta is overleden.
        *2 Jan Hendrik Harringa* [1.1.2]. Jan is overleden.
        *1.3 Folpt Arnold Harringa* is geboren op 13-11-1703 in Hatzum, zoon van
        Folpt Ulrichs (zie 1) en Etta Sophia Palms. Folpt is overleden op
        18-12-1769, 66 jaar oud. Folpt:
        (1) trouwde, 29 jaar oud, op 19-03-1733 in Groningen met Maria Clara
        Buttinga, 33 jaar oud. Bij het burgerlijk huwelijk van Folpt en Maria was
        de volgende getuige aanwezig: Peter Buttinga (geb. 1698) [broer bruid].
        Notitie bij het huwelijk van Folpt en Maria: Registratie: 19-03-1733
        Bruidegom Folbt Arnold Harringa, van Hatzum
        Bruid Maria Clara van Buttinga
        Bron Ondertrouwboek Kerkelijke gemeente - Groningen 1732-1739
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 178, folio 8
        Pq broer Pieter Jan
        Maria is een dochter van Johan van Buttinga en Anna Busch. Zij is gedoopt
        op 24-12-1699 in Groningen ( Nieuwe Kerk).
        Notitie bij de geboorte van Maria: Doop 24-12-1699 Groningen; Nieuwe Kerk

        Dopeling Maria Clara
        Geslacht v
        Geboorteplaats Groningen; Turftorenstraat

        Vader Joan van Buttingha
        Moeder Anna Busch

        Bron Algemeen doopboek Groningen 1676-1705
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 148, folio 196v
        Maria is overleden v��r 05-10-1749, ten hoogste 49 jaar oud.
        Toelichting:
        601 Diverse families (1), 1587 - 1824
        2. Inventaris
        2.1. Eerste afdeling
        2.1.17. Emmius
        43 Huwelijkscontract tussen: Folst Arnold Harringa en Maria Clara van
        Buttingha
        Datering: 1733 mrt. 13
        Omvang: 1 charter
        Vindplaats: Groninger Archieven
        (2) trouwde, 45 jaar oud, op 05-10-1749 in Slochteren met Joanna Piccardt.
        Notitie bij het huwelijk van Folpt en Joanna: Registratie: 05-10-1749
        Bruidegom Folph Arnold Harringa, gedeputeerde
        Bruid Johanna Piccardt, Joffer van Slochteren, van Slochteren
        Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Slochteren 1722-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 419, folio 76v
        Joanna is geboren in Slochteren. Joanna is overleden in 1772 in Aurich.
        Toelichting:
        516 Familie Gockinga (1), 1640 - 1882
        V. Latere aanvulling

        86a Concept van akte van huwelijkse voorwaarden tussen Folpt Arnold
        Harringa en Johanna Piccardt
        Datering: 1749
        Omvang: 1 stuk
        Oude Orde: A 086a
        Vindplaats: Groninger Archieven

        Op 6 april 2013 02:13 schreef Henny Savenije
        <adam-eve@...>het volgende:

        *Met vriendelijke groeten,*
        *
        *
        *Simon Blok*

        Message 3 of 20 , Apr 8, 2013
          Joffer van Slochteren staat in het DTB

          Hier dan nog iets
          http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm
          Vb Harm Buiting, ette Oostermoer 1713-1736,
          geboren circa 1688 te Buinen, overleden voor
          1737, zoon van
          <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM2023>Hindrik
          Buiting (zie IVc) en
          <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM2024>Aaltje Oldenhuis.
          SP 319 dl 1 Fol. 132 dd 11-04-1737 Staat en inventaris
          Ouders: wijlen ette Harm Buiting en wijlen Harmanna Hilbing
          Hoofdmomber:H.J. Wolters
          Medemombers:H. Nijsing, F. Oldenhuis, W. Hiddingh
          NB:Erg veel landerijen, lange inventaris inclusief boeken
          SP312 Deel 1 folio 121 lening
          Leners:kinderen van wijlen ette H. Buiting en
          Harmanna Hilbing, genaamd Hindrik en Aaltje
          Buiting. Mombers zijn H.J. Wolters, schulte van
          Vries; H. Nijsing, schulte van Westerbork; L.
          Oldenhuis, schulte van Zwinderenl W. Hidding, schulte van Koekange
          Uitleners:F. Dannenberg en zuster Anna Dannenberg te Steenwijk
          Bedrag:10000
          Plaats:Borger
          Datum:13-8-1737.
          Gehuwd voor de kerk voor 1717 met Hermanna
          Hilbing, gedoopt op 30-07-1682 te Gasselte,
          overleden voor 1737, dochter van Jan Hilbing,
          ette Oostermoer 1694-1709, en Frerikje Buining.
          Uit dit huwelijk:
          1.
          <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM10238>
          Hindrik Buiting, geboren circa 1712 te Borger (zie VIb).
          2. Aaltje Buiting, gedoopt op 11-04-1717 te
          Gasselte, overleden op 23-09-1745 te Gasselte.
          Ondertrouwd op 04-08-1742 te Groningen, gehuwd
          voor de kerk op 29-08-1742 te Rolde met Harm
          Hendrik Harringa, gedoopt circa 1717 te Hatzum (Ostfriesland).

          At 12:03 PM 4/8/2013 Monday +0200, you wrote:
> [...]
          >Oude Orde: A 086a
          >Vindplaats: Groninger Archieven
          >

          >Op 6 april 2013 02:13 schreef Henny Savenije

          _ _
          (o) (o)
          oOOO----(_)----OOOo---