Re: Reijnder Rave

  • gruno77
    Message 1 of 20 , Apr 5 11:03 AM
      Henny,

      Edzard Wilhelm Harringa (Haringa) was vrijmetselaar (Freimaurer). De afkortingen zijn me niet helemaal duidelijk. De afkorting v. zou kunnen slaan op "verheiratet", maar kan even zo goed iets anders betekenen.

      "Haringa (Harringa), Edzard Wilhelm (1805 v.) (geb. 1737?), ref., 1792 aus Emden versetzt, 1801 Deichrichter in Hatzum; a. 1763 Straßburg/Elsass, besuchte holl. Logen, 30.6.1788 Mitgründer, 25.3.1789 – 23.6.1792 Zeremonienm., 1795 – 1807 3."

      Bron: "Die Freimaurer im Alten Preussen 1738-1806: die Logen zwischen mittlerer Oder und Niederrhein", Volume 2, Karlheinz Gerlach

      Link:
      http://books.google.nl/books?ei=9ghfUeWhJeKR0AXw4oHQBg&hl=nl&id=omDaAAAAMAAJ&dq=Edzard+Wilhelm+Harringa&q=Haringa+#search_anchor

    • wiersemafred
      Message 2 of 20 , Apr 5 2:21 PM
        Johan (geb. 1735)is de broer van Edzard Willem Harringa (er was ook nog een derde broer, Folpt Ulrich, geb 1734-ovl 1738). Interessant. F.

        Message 3 of 20 , Apr 5 5:13 PM
          Het wordt nog interessanter als je naar Folph Arnold Harringa googled.

          Er zijn nogal wat websites die hem met een Johanna van Slotteren laat trouwen.

          At 06:03 PM 4/5/2013 Friday +0000, you wrote:

> [...]
          ><http://books.google.nl/books?ei=9ghfUeWhJeKR0AXw4oHQBg&hl=nl&id=omDaAAAAMAAJ&dq=Edzard+Wilhelm+Harringa&q=Haringa+#search_anchor>http://books.google.nl/books?ei=9ghfUeWhJeKR0AXw4oHQBg&hl=nl&id=omDaAAAAMAAJ&dq=Edzard+Wilhelm+Harringa&q=Haringa+#search_anchor

          _ _
          (o) (o)
          oOOO----(_)----OOOo---
          http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
          (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
          http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
          Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
          http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
          English) Korea through Western Cartographic eyes
          http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

        • wiersemafred
          Message 4 of 20 , Apr 5 6:22 PM
            Henny

            Dat was mij eermaals ook opgevallen -- Folpt Arnorld Harringa's tweede vrouw was Johanna Piccardt, zoals je al schreef, waarmee hij in 1749 in Slochteren is getrouwd. Dat blijkt dan in sommige gevallen verbasterd te worden tot Johanna Piccardt van Schlotteren, en vandaar wordt het dan J.P. van Schlotteren of Johanna van Schlotteren. En natuurlijk wordt dat dan via internet sites verveelvuldigd ....

            Groet,
            FredW

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Henny Savenije <adam-eve@...> wrote:

> [...]
            > http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
            > English) Korea through Western Cartographic eyes

          • Simon Blok
            Message 5 of 20 , Apr 8 3:03 AM
              Beste groepsleden,

              Ik vond nog dit over de Harringa's. Daarin wordt Johanna Piccardt joffer
              van Slochteren uit Slochteren genoemd.

              Met vriendelijke groeten,

              Simon Blok

              Parenteel van Folpt Ulrichs
              *1 Folpt Ulrichs*. Folpt is overleden. Folpt trouwde met Etta Sophia Palms.
              Etta is overleden.
              Kinderen van Folpt en Etta:
              *1 Harman Hendrik Harringa*, geboren in Hatzum. Volgt 1.1.
              *2 Hajo Ulrichs Harringa* [1.2], geboren in Hatzum. Hajo is overleden.
              *3 Folpt Arnold Harringa*, geboren op 13-11-1703 in Hatzum. Volgt 1.3.
              *1.1 Harman Hendrik Harringa* is geboren in Hatzum, zoon van Folpt Ulrichs
              (zie 1) en Etta Sophia Palms. Harman is overleden.
              Toelichting:
              Harman Hendrik HARRINGA de HATZUM weduwnaar van Anna HEBELIE van
              BUTTINGA passeert - in plaats van een inventaris ten behoeve van zijn twee
              kinderen: Etta Sophia en Jan Hendrik - een acte van uitkoop tussen hem,
              Harman voorsz en de assessor van de Generaliteits krijgsraad, Peter Jan van
              BUTTINGA, gedeputeerde van de voogden: Hajo Ulrich HARRINGA de HATZUM, te
              Oost Vriesland en de convoijmeester Nicolaas van BUTTINGA.
              Approbatie door Samuel VELTMAN, gezworen administrateur van de
              stadsweeskamer van Groningen.
              27.11.1751 | R 1737 | f 320v

              28-11-1751
              Hermen Henrik Haringa wed. van Anna Hebelia van Buttinga geb. te Hattum in
              Oost Vriesland, Luiten. in�t Lijfregiment van Wijlen sijn Hoogheid de Heere
              Prince van Oranje &:&:&: onder de Comp.ie van Capitain Strik, in Guarnisoen
              alhier met Maria Loisa Vos van Steenwijk j.d. geboren te Heusden en
              wonagtig op de Grote Schans genaamt Isabelle
              De proclamatien gaan mede op�t Fort Isabelle in den Bosch alwaar
              ingeschreven sijn.
              Op ordre van Haar Wel Ed: Hoog Achtb: krijgen op den 14 nov: des voor
              demiddags hun tweede en den selven dag des nadenmiddags haar derde
              proclamatie.
              1751. den 14 Novemb: att. afgegeven om te S� Hartogenbosch te trouwen.
              Harman:
              (1) trouwde op 13-03-1733 in HC met Anna Hebelia van Buttinga, 26 jaar oud.
              Anna is een dochter van Johan van Buttinga en Anna Busch. Zij is gedoopt op
              18-07-1706 in Groningen (A-kerk).
              Notitie bij de geboorte van Anna: Doop 18-07-1706 Groningen; Grote Kerk

              Dopeling Anna Hebelia
              Geslacht v
              Geboorteplaats Groningen; Turftorenstraat

              Vader Jan van Buttinga
              Moeder Anna Busch

              Bron Algemeen doopboek Groningen 1706-1732
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 149, folio 004v
              Anna is overleden v��r 27-11-1751, ten hoogste 45 jaar oud.
              Toelichting:
              601 Diverse families (1), 1587 - 1824
              2. Inventaris
              2.1. Eerste afdeling
              2.1.17. Emmius

              42 Huwelijkscontract tussen: Harmen Hendrik Havinga en Anna Hebelina van
              Buttinga
              Datering: 1733 mrt. 13
              Omvang:
              1 charter
              NB:
              Zegel: Stad Groningen (gebroken).
              (2) ging in ondertrouw op 14-11-1751 in Zwolle met Maria Loisa Vos van
              Steenwijk. Maria is overleden.
              Kinderen van Harman en Anna:
              *1 Etta Sophia Harringa* [1.1.1]. Etta is overleden.
              *2 Jan Hendrik Harringa* [1.1.2]. Jan is overleden.
              *1.3 Folpt Arnold Harringa* is geboren op 13-11-1703 in Hatzum, zoon van
              Folpt Ulrichs (zie 1) en Etta Sophia Palms. Folpt is overleden op
              18-12-1769, 66 jaar oud. Folpt:
              (1) trouwde, 29 jaar oud, op 19-03-1733 in Groningen met Maria Clara
              Buttinga, 33 jaar oud. Bij het burgerlijk huwelijk van Folpt en Maria was
              de volgende getuige aanwezig: Peter Buttinga (geb. 1698) [broer bruid].
              Notitie bij het huwelijk van Folpt en Maria: Registratie: 19-03-1733
              Bruidegom Folbt Arnold Harringa, van Hatzum
              Bruid Maria Clara van Buttinga
              Bron Ondertrouwboek Kerkelijke gemeente - Groningen 1732-1739
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 178, folio 8
              Pq broer Pieter Jan
              Maria is een dochter van Johan van Buttinga en Anna Busch. Zij is gedoopt
              op 24-12-1699 in Groningen ( Nieuwe Kerk).
              Notitie bij de geboorte van Maria: Doop 24-12-1699 Groningen; Nieuwe Kerk

              Dopeling Maria Clara
              Geslacht v
              Geboorteplaats Groningen; Turftorenstraat

              Vader Joan van Buttingha
              Moeder Anna Busch

              Bron Algemeen doopboek Groningen 1676-1705
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 148, folio 196v
              Maria is overleden v��r 05-10-1749, ten hoogste 49 jaar oud.
              Toelichting:
              601 Diverse families (1), 1587 - 1824
              2. Inventaris
              2.1. Eerste afdeling
              2.1.17. Emmius
              43 Huwelijkscontract tussen: Folst Arnold Harringa en Maria Clara van
              Buttingha
              Datering: 1733 mrt. 13
              Omvang: 1 charter
              Vindplaats: Groninger Archieven
              (2) trouwde, 45 jaar oud, op 05-10-1749 in Slochteren met Joanna Piccardt.
              Notitie bij het huwelijk van Folpt en Joanna: Registratie: 05-10-1749
              Bruidegom Folph Arnold Harringa, gedeputeerde
              Bruid Johanna Piccardt, Joffer van Slochteren, van Slochteren
              Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Slochteren 1722-1811
              Collectie DTB (toegang 124)
              Inventarisnummer 419, folio 76v
              Joanna is geboren in Slochteren. Joanna is overleden in 1772 in Aurich.
              Toelichting:
              516 Familie Gockinga (1), 1640 - 1882
              V. Latere aanvulling

              86a Concept van akte van huwelijkse voorwaarden tussen Folpt Arnold
              Harringa en Johanna Piccardt
              Datering: 1749
              Omvang: 1 stuk
              Oude Orde: A 086a
              Vindplaats: Groninger Archieven

              Op 6 april 2013 02:13 schreef Henny Savenije
              <adam-eve@...>het volgende:

              *Met vriendelijke groeten,*
              *
              *
              *Simon Blok*

              Message 6 of 20 , Apr 8 5:00 AM
                Joffer van Slochteren staat in het DTB

                Hier dan nog iets
                http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm
                Vb Harm Buiting, ette Oostermoer 1713-1736,
                geboren circa 1688 te Buinen, overleden voor
                1737, zoon van
                <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM2023>Hindrik
                Buiting (zie IVc) en
                <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM2024>Aaltje Oldenhuis.
                SP 319 dl 1 Fol. 132 dd 11-04-1737 Staat en inventaris
                Ouders: wijlen ette Harm Buiting en wijlen Harmanna Hilbing
                Hoofdmomber:H.J. Wolters
                Medemombers:H. Nijsing, F. Oldenhuis, W. Hiddingh
                NB:Erg veel landerijen, lange inventaris inclusief boeken
                SP312 Deel 1 folio 121 lening
                Leners:kinderen van wijlen ette H. Buiting en
                Harmanna Hilbing, genaamd Hindrik en Aaltje
                Buiting. Mombers zijn H.J. Wolters, schulte van
                Vries; H. Nijsing, schulte van Westerbork; L.
                Oldenhuis, schulte van Zwinderenl W. Hidding, schulte van Koekange
                Uitleners:F. Dannenberg en zuster Anna Dannenberg te Steenwijk
                Bedrag:10000
                Plaats:Borger
                Datum:13-8-1737.
                Gehuwd voor de kerk voor 1717 met Hermanna
                Hilbing, gedoopt op 30-07-1682 te Gasselte,
                overleden voor 1737, dochter van Jan Hilbing,
                ette Oostermoer 1694-1709, en Frerikje Buining.
                Uit dit huwelijk:
                1.
                <http://www.homanfree.nl/Gietgen/buiting.htm#BM10238>
                Hindrik Buiting, geboren circa 1712 te Borger (zie VIb).
                2. Aaltje Buiting, gedoopt op 11-04-1717 te
                Gasselte, overleden op 23-09-1745 te Gasselte.
                Ondertrouwd op 04-08-1742 te Groningen, gehuwd
                voor de kerk op 29-08-1742 te Rolde met Harm
                Hendrik Harringa, gedoopt circa 1717 te Hatzum (Ostfriesland).

                At 12:03 PM 4/8/2013 Monday +0200, you wrote:
> [...]
                >Oude Orde: A 086a
                >Vindplaats: Groninger Archieven
                >

                >Op 6 april 2013 02:13 schreef Henny Savenije

                _ _