Derk Egberts/Grietje Hindriks Nieuwe Pekela

  • henny jane siefkes-boer
    Message 1 of 4 , Apr 2, 2013
      Hallo medespeurenden

      Hier weer zo'n puzzeltje waar AlleGroningers misschien uitkomst biedt,
      misschien ook niet. Het is soms gemakkelijk om sommige mensen te "passen",
      maar toch de compleet verkeerde families te hebben.

      Geertje Derks Klein, doop 15 feb. 1750 Nieuwe Pekela, geh. 19 jan. 1772 ook
      te N. Pekela met Sibold Freerks Drijfhout. (Geertje sterft 29 juli 1839 N.
      Pekela.)

      Geertje is de derde dochter van Derk Egberts en Grietje Hindriks, die 20
      nov. 1737 te N. Pekela trouwen. Ze laten daar acht kinderen dopen: Aaltje
      (1738), Egbert (1743), tweeling Hindrik en Annigje (1747), reeds genoemde
      Geertje (1750), Margje (1752), nog een Margje (1754) en tenslotte een
      Hindrikje (1757). En dan loopt het stuk. Geen voorouders bekend van Derk
      Egberts, noch van Grietje Hindriks.

      Op AlleGroningers wel gevonden het volgende echtpaar: Egbert Derks en
      Aaltijn Hindriks, die in 1706 in N. Pekela trouwen (geen datum gegeven).
      Gedoopt worden daar in ieder geval de zonen Derk (6 jan. 1715) en Hindrik
      (10 sep. 1719). Qua periode en namen zouden deze mensen passen als ouders
      van Derk Egberts, gezien de oudste dochter Aaltje heet. Maar dat is geen
      unieke naam. Niets passend gevonden als ouders voor Grietje Hindriks. En
      dan, wie weet kwamen ze ergens anders vandaan.

      Ben ik op het verkeerde spoor? Zijn er documenten die dat bewijzen of
      tegenspreken? Alvast veel dank, want vast te zitten in de 18e eeuw is in
      de meeste gevallen nog iets te vroeg.

      Hartelijke groet
      Henny Jane

    • Erick Staal
      Message 2 of 4 , Apr 2, 2013
        Hallo Henny-Jane,

        Mogelijk toch nog een kandidaat ouderpaar voor Grietje Hindriks:

        Doop 17-09-1713 Nieuwe Pekela
        Kind Grietijn
        Geslacht o

        Vader Hindrik Jans

        Moeder Margijn Roelfs

        Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Nieuwe Pekela 1704-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 311

        maar ook:

        Doop 16-10-1712 Nieuwe Pekela
        Kind Grijetien
        Geslacht o

        Vader Hindrik Albers Haagen

        Moeder Aeltijn Harms

        Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Nieuwe Pekela 1704-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 311

        of (zo te zien zelfde echtpaar)

        Doop 10-05-1714 Nieuwe Pekela
        Kind Grietijn
        Geslacht o

        Vader Hindrik Albers

        Moeder Aaltijn Harms

        Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Nieuwe Pekela 1704-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 311

        mvg, Erick
      • Robb Ouzts
        Message 3 of 4 , Apr 3, 2013
          Hallo Henny-Jane,

          I think you may be right about Derk's parents being Egbert Derks & Aaltijn Hindriks.  You forgot to mention a sister: Geertien baptized in 1717, so in between Derck & Hindrik.  The marriages of Nieuwe-Pekela for the time you refer to are not dated.  I think it likely that Egbert & Aaltijn married about 1713/14, not 1706.

          I think Erick has Grietje's parent's with the 2nd couple he lists: Hindrik Alberts Haagen & Aaltijn Hermans Smant.  I found 4 children for them baptized in Nieuwe Pekela: Geert 1711, Grijetien 1712, Grietijn 1714 & Annegien 1718.  I believe they married in Hoogeveen in 1696, so likely they had other children, but I haven't found any more at this time.  See the following website for a note on Hindrik A Haagen & Aaltijn H Smant in the Nieuwe Pekela lidmaten: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=anglofrisian&id=I421

          So this would mean that both their mother's were named Aaltje.  The 2nd daughter:     Annigje would be after her mother's sister, and the 3rd daughter Geertje after her father's sister.
          Here is a link to what I think the ancestors fo the Klein family are: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=rawboots&id=I53342

          mvg,
          Robb.

          Message 4 of 4 , Apr 3, 2013
            Bedankt en thank you - er is weer meer kapstok materiaal om greep op te
            krijgen!

            Groeten uit New Zealand
            Henny Jane