Re: [groningen-genealogy] Re: Fw: SCHENKEL

    Message 1 of 13 , Apr 2, 2013
      http://www.henny-savenije.com/tng/getperson.php?personID=I52922&tree=savenije

      At 06:59 AM 4/2/2013 Tuesday +0000, you wrote:

      >Hallo,
      >
      >is er meer bekend over het onderzoek van Schenkel voor 1600?
      >
      >mvrgr,
      >
      >Hans Weggemans
      >
      >--- In
      ><mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>groningen-genealogy@yahoogroups.com,

      _ _
      (o) (o)
      oOOO----(_)----OOOo---
      http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
      (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
      Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
      English) Korea through Western Cartographic eyes
      http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

    • hansweggemans
      Message 2 of 13 , Apr 3, 2013
        Hallo Henny,

        Bedankt voor de info.
        Is de diskette niet meer te lezen of heb je geen diskstation meer?

        Groet,

        Hans Weggemans

        Message 3 of 13 , Apr 3, 2013
          Beide, ik heb het nog geprobeerd toen ik nog een
          diskstation had voordat ik alle diskettes en
          diskstation weggooide en wat nog nodig was naar
          de harde schijf kopieerde, maar de disk werkte
          ook al niet meer. Het email adres van de persoon
          van wie ik die diskette is ook al niet meer
          geldig want ik heb nog eens een keer geprobeerd
          of ik nog contact met hem op kon nemen. Zijn naam
          was Ger Schenkel Comello, hij was destijds ook lid van deze lijst.

          Wat ik nog wel kon achterhalen was het volgende.
          (je krijgt een hoop in een email)

          Fan de ûnderskate sjirurgyns en dokters wurde
          namme, komôf, namme fan de eventuele
          houlikspartner, wenstee en foarsafier't it argyf
          it talit, ek besit, karriêre en fierdere bysûnderheden werjûn.

          Beetstra, W.T., De sjirurgyns en dokters fan
          Warkum, 1620-1990, Ljouwert, Fryske Akademy,
          1992. Rige Stúdzjes en Boarnemateriaal nûmer 15.
          116 siden. Priis: € 9.00 / foar leden en stipers € 8.00.

          In Montfoort overleed op 30 maart 1738 een Hendricus Schinkel,

          Schenckel, Hendrick,

          Schoolmeester te Farmsum (1678-1681); predikant te Meedhuizen (14 aug.
          1681 - + 27 februari 1713); auteur van 'Het schrickelyke oordeel Gods'
          over de Watervloed van 1686.

          "Gerrit Schenkel Comello" <gschenkel@...>

          Beste Henny,
          Wij zijn nog steeds aan het zoeken naar de
          afstamming van onze oudst bekende voorvader
          Hendrick Schenckel, chirurgijn te Workum in 1630 Zie bijlage.
          Mijn neef Harm klaas in Groningen vond vandaag
          bij familytree een Hendrick Schenckel uit 1570 te
          Workum.Dit staat ergens in jouw verzameling van
          namen.Wij willen graag weten hoe je aan dit
          gegeven gekomen bent. Iemand heeft dit dus ergens
          gevonden. De naam is gerelateerd aan een nummer
          152. Ik zoek nog steeds naar de oorsprong van
          onze voordaderen, die hoogstwaarschijnlijk na de
          val van Antwerpen in 1585 uit midden Nederland of
          Brabant naar Harlingen zijn gevlucht, z.g. Katholieke ballingen.
          In die tijd was er ook een Boudewijn Schenckel in
          Rhenen gehuwd met een Anneke Basu. De namen
          Schenckel en Basu komen rond 1600 voor in de
          buurt van Luxemburg, wat toen Brabant was.
          Ik hoop op enig resultaat.
          Met groeten uit Breda,

          Hendrick Schenckel kwam van ELDERS en kreeg in 1638 burgerrechten in Workum
          Hij was van beroep chirurgijn. Elders staat in
          het document waar op staat, dat hij burgerrecht
          kreeg. Zie boekje van Beetstra: de sjirurgyns en doctors fan Warkum.

          Kinderen van Hendrick.

          1 Jelles Hendricks Schenckel van Harlingen,
          trouwt op 20 september 1635 te Harlingen met Sepkje Goorys van Harlingen.

          2 Joost Hendricks Schenckel trouwt na 1630 te
          Witmarsum, met Remmertje Meeuwes,zij was eerder
          getrouwt met mr.Salves Thomas.overleden op 28 november 1630 te Witmarsum.
          Hij was mr.chirurgijn.

          Hij trouwt op 5 maart 1654 te Bolsward met
          Antie Sibles Aggema van Nijland,zij is weduwe van mr.Petrus Theodori..

          Hij trouwt op 27 januari 1661 te Bolsward
          met Lijsbeth Euwis van Bolsward .Hij is wedunaar
          en oud raadsman,zij is weduwe van Harmen Harmens
          Robecht.Hij is voor augustus 1665 overleden,daar
          zij in augustus 1665 is hertrouwt.

          3 Banier Hendricks Schenckel van Harlingen,trouwt
          op 11 augustus 1650 te Wijnaldum, met
          Saartie Isaacs Verhagen van Harlingen.Hij was
          chirurgijn,en beiden zijn in 1656 overleden
          aan de pest.

          4 Jantien Hendricks Schenckel van Harlingen
          trouwt op 22 augustus 1647 te Harlingen met Eelke
          Hessel Wierdtsma van Harlingen.

          5 Lysbert Hendricks Schenckel van Harlingen
          trouwt op 19 juni 1647 te Harlingen met Johannis
          Haselbeeck van Tolbert.Hij was predikant te Tolbert.

          6 Lucas Schenckel was tot 1665 gehuwd met
          Margareta Haselbeeck,en is toen overleden.
          Hij was chirurgijn en burgermeester van Workum.

          Kind van Jelles Hendricks Schenckel en Sepkje Goorys

          Willemke Jilles Schenckel van Harlingen trouwt op
          2 april 1669 te Harlingen met Gerrit Boerregter van Workum.

          Kind van Joost Hendricks Schenckel en Remmertje Meeuwes

          Antie Joosten Schenckel

          Kinderen van Joost Hendricks Schenckel en Antie Sibles Aggema

          Tieard Schenckel gedoopt op 25 juli 1655 te Bolsward

          Antje Schenckel gedoopt op 6 februari 1657 te Bolsward

          Kind van Lucas Schenckel en Margareta Haselbeeck

          Hendricus Schenckel geboren te Workum van beroep
          schoolmeester te Farmsum en dominee te
          meedhuizen,overleden op 27 februari 1713 te
          Meedhuizen,getrouwt met Catharina Gerrits geboren
          te Groningen,in ondertrouw 3 februari 1672 te
          Groningen,zij trouwden aldaar op 21
          februari te Groningen in de nederlands hervormde
          kerk,door ds.Thomas Alberthoma.Pq
          Laurens Busch als zwager.Hij heeft gestudeerd in
          Franeker,en heeft onderander het verhaal
          geschreven over de st Maartenvloed die in het noorden is geweest
          Zie “Henricus Schenckel”op internet.

          Uit een bericht van Nynke van den Hooven;
          In mijn genealogie komt Mr. Joost Hendriks Schenkel voor als echtgenoot van
          Reymerig Mevis. Hij is geen directe voorvader maar heeft meer relaties met mijn
          familie, zijn 2e vrouw Antie Sibbles Agama is een dochter van mijn voorvader
          Sibble Agama.

          Mijn (Nynke) gegevens van Reymerig Mevis:
          I. Reymerig Mevis, kerk.huw. (1) (ned.herv.) te
          Witmarsum [FR] op 11 jun 1613 met Mr. Salvus
          Thomae , Procureur Postulant en Fiscaal van
          Wonseradeel, overleden te Witmarsum [FR] voor 28
          okt 1630. Uit dit huwelijk 1 kind: Mewis Salves
          Rolwagen, geb. circa 1623. chirurgijn te Bolsward en Warns.
          Reymerig Mevis, tr.(2), na 1630 met Mr. Joost
          Hendriks Schenkel, (geen huwelijk kunnen vinden)
          Mr. Joost Hendriks trouwt 2e te Nijland [FR] op 4
          mrt 1654 met Antie Sibbles Agama, dr. van Sible
          Agama en NN, uit dit huwelijk 1 kind: Antie Joostes Schenkel.
          Mr. Joost Hendrixs Schenkel trouwt 3e 27-01-1662
          te Bolsward met Lysbeth Euwis van Bolsward.

          Wij zoeken al jaren naar de ouders van Lucas
          Schen(c)kel. Hij werd ook Luitje Hendricks
          genoemd.. Lucas werd volgens LDC gegevens in 1663
          geboren.Zijn vader was blijkbaar een Hendrick.
          Mogelijk Hendrick Joosten, of hendrick Baniers of Hendrick Jilles
          Van de Heer Oudman vonden we op internet ook een
          Hendrick Schenckel, geboren in 1656

> [...]
          >geschatte leeftijd van Joost een beetje te jong)
          >maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat ze
          >bij een jongere broer gingen wonen maar ik denk het niet.
          >
          >Uit de geringe gegevens zou je mogelijk kunnen
          >concluderen dat zijn eerste vrouw een Willemke
          >was en zijn tweede vrouw een Antje.
          >
          >Je zult denk ik in de rechterlijke archieven en
          >notarieele aktes moeten zoeken naar meer
          >gegevens, want het waren toch wel vooraanstaande
          >lieden die dus in de diverse documenten genoemd
          >zullen zijn, maar dat is inderdaad een speurtocht met veel haken en ogen.

          En dit is mijn laatste mail naar hem toe

          Hallo Gerrit

          Lange tijd niets van elkaar gehoord. Ben je bekend met het volgende?

          http://members.lycos.nl/kobaltblue/Schenkels.htm

          Genealogie van de Families Schenkels

          in Nederland

          Corry Schenkels

          Martin J.J.M. Schenkels

          Deze publicatie kwam tot stand met dank aan de sponsors:

          Adriaan Schenkels, Illertissen (Duitsland)

          Adriaan en Andrea Schenkels-Buijtendijk, Bleiswijk

          Wij hebben deze genealogie zo zorgvuldig mogelijk
          samengesteld, maar het kan zijn dat onderdelen
          daarvan niet aan Uw verwachtingen voldoen.

          Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de
          inhoud van deze publicatie; evenmin voor vergissingen en weglatingen.

          Voor vragen, opmerkingen, correcties,
          aanvullingen en/of door U gewenste weglatingen,
          graag e-mail contact opnemen met:
          <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

          Auteursrechten voorbehouden. Het maken van
          kopieën, het aanhalen van en verwijzen naar
          gegevens uit deze publicatie is toegestaan mits met bronvermelding.

          Als U gegevens uit deze publicatie wilt aanbieden
          op een website of in een andere publicatie,
          gaarne eerst om toestemming vragen, e-mail
          adres: <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

          Inhoudsopgave

          De nummering van de pagina’s heeft
          betrekking op de uitvoering in Microsoft Word 2003.

          Voorwoord, 4

          Inleiding, 5

          Legenda, 5

          Geraadpleegde Bronnen, 6

          Literatuur, 6

          Dankbetuiging, 6

          Het Onderzoek, 7

          Familiewapen Schenckels, 21

          Beschrijving van Families Schenkels per regio:

          1 Breda, 23

          2 's-Hertogenbosch - Boxtel - Schijndel, 25

          3 Helmond

          3.1 Aarle Rixtel - Beek en Donk, 50

          3.2 Deurne, 52

          3.3 Gemert, 56

          4 Oosterhout - Dongen - Waspik - Tilburg, 58

          5 Zesgehuchten - Geldrop regio, en daarvan afgeleid

          5.1 Zesgehuchten - Geldrop

          Heeze - Mierlo - Nuenen - Valkenswaard, 121

          5.2 Delft - 's-Gravenhage, 186

          5.3 Haarlem – (Den) Helder, 203

          8 België

          8.1 Antwerpen, 219

          8.2 Leuven, 220

          8.3 Turnhout, 221

          Kaarten uit Gemeente Atlas van J.
          Kuyper: Takken Geldrop regio:

          Delft,
          195
          tak Antonius Peeters, 122

          Dongen,
          63 tak Arnoldus, 126

          Geldrop,
          128
          tak Henricus Joosten, 153

          Stad Haarlem,
          204 tak Matthias, 159

          Heeze,
          137 tak Paulus, 167

          (Den) Helder,
          209 tak Willem, 171

          Stad 's-Hertogenbosch, 26

          Nootdorp,
          187 Takken Turnhout:

          Nunen,
          124 tak Joannes, 221

          Oosterhout,
          59 tak Petrus, 222

          Stompwijk, Z.H.,
          189 tak Joannes Jacobus, 224

          Tilburg, 113

          Waspik, 90

          Zesgehuchten, 146

          Afbeelding 'Het uitgaan van het
          kerkje te Nuenen', 1884, Vincent van Gogh, 162

          Namen Index: Patroniemen, 226

          Namen Index: Overige Namen, 227

          Voorwoord

          Dit boek is de eerste publicatie over het geslacht c.q. de familie Schenkels.

          Dat er nooit eerder een publicatie is geweest
          heeft o.a. als reden dat het niet gemakkelijk was
          de lijn van de generaties te vervolgen en de
          relatie aan te tonen met andere takken van de diverse families Schenkels.

          Het archiefwezen in Nederland was vroeger meer
          gedecentraliseerd, zodat alleen al het reizen
          naar die archieven tijdverslindend was. Een
          aantal regionale archieven zijn nu samengevoegd
          en in de provinciale en regionale archieven zijn
          veel dossiers en bestanden toegankelijk gemaakt voor het publiek.

          Mede dankzij het feit dat nu door anderen, die de
          naam Schenkels in de familie hadden, veel is
          uitgezocht, zijn er aansluitingen gevonden, die
          goed in het totaal beeld pasten.

          Ook het Internet is een hulp geweest, die
          versnelling van het onderzoek heeft mogelijk gemaakt.

          Verder kwamen wij meerdere keren via niet voor de
          hand liggende omwegen dichter bij ons doel. Wij
          hebben diverse genealogische dagen in Nederland
          en België bezocht en vonden n.a.v. de gesprekken
          toch steeds weer nieuwe aanknopingspunten.

          Ons uiteindelijke doel was het aantal takken zo
          veel mogelijk te reduceren tot een beperkt aantal
          grotere takken. Deze publicatie is de stand van
          het onderzoek op dit moment. Tot onze vreugde
          konden veel oorspronkelijk 'losse takken'
          gecombineerd worden doordat zij bij gedegen
          onderzoek uitkwamen bij dezelfde voorouder.

          Wij hebben de invoeringen zoveel mogelijk
          gecontroleerd, maar waar dat niet kon of als de
          invoeringen zelf al niet duidelijk waren of
          fouten bevatten, kan ook deze publicatie op
          onderdelen niet correct zijn. Als U opmerkingen
          of correcties heeft, schroom niet ze ons te
          melden. Dit geldt ook voor aanvullingen en
          eventueel nieuwe gegevens. Het geldt zeker als U
          evt. Uw naam uit deze publicatie verwijderd wilt
          zien, hetgeen wij na ontvangst van Uw schriftelijke bevestiging zullen doen.

          Voorlopig zal er een bijgewerkte CD-rom
          beschikbaar zijn in Microsoft Word 2003 NL
          Professional (kosten op aanvraag). Voor
          publicatie van recente gegevens hebben wij dan
          wel de wettelijke schriftelijke toestemming nodig
          van de op te nemen nog levende personen.

          De bedoeling was niet alleen een droog puur
          genealogisch boek te maken, maar ook een leesbaar
          boek, dat enige informatie bevat over de historische achtergrond.

          Wij danken iedereen, die ons met raad en daad
          geholpen hebben, en ook degenen, die het ons
          mogelijk gemaakt hebben hun recente persoonlijke
          gegevens in deze publicatie op te nemen.

          Wij wensen u veel leesplezier.

          november 2003

          Corry
          Schenkels Martin J.J.M. Schenkels

          e-mail
          adres: <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

          Inleiding

          De naam Schenkels werd in vroeger eeuwen op
          verschillende manieren gespeld. In de 14e eeuw
          wordt de naam Scenckel aangetroffen. Rond 1400
          wordt de naam ook als Sceijnckels gespeld. Rond
          1450 komt de naam meestal voor als Scenckel(s).
          Rond 1500 wordt de naam gespeld als Schenckels.
          In 1600 wordt dit vaak Schenkels. Wij hebben de
          naam ook aangetroffen als Sc(h)ijnckels,
          Schenkelers, Schenkelaars, Schenkens, Scheenkens,
          Schijnkens (komt voor in Oirschot), etc.

          Waar komt de naam oorspronkelijk vandaan?

          In het 'Middelnederlandsch Woordenboek VII' van
          wijlen Dr. E. Verwijs/Dr. J. Verdam, Martinus
          Nijhoff 's-Gravenhage 1912, is vermeld:

          'Schenkeldijc (scenkel-, sceinkel-, scinkel-)
          znw. m. Ndd. schenkeldeich (Grimm's Wtb.).
          Benaming van een dijk, die (als een schenkel) aan
          een anderen is vastgehecht (meestal een
          binnen-dijk aan een zwaarderen zeedijk) en
          daarmede een hoek vormende, verbindingsdijk, dijk
          die twee andere dijken verbindt. Behalve in
          Holland vindt men de naam ook in andere streken,
          in Noord-Brabant bij De Heen (onder Steenbergen),
          op Flakkee in de Hoeksche Waard en op Putten; ook op Tholen.'

          In het ‘Middelnederlandsch Handwoordenboek’
          (bewerkers C.H. Ebbinge Wubben, J. Verdam) wordt ongeveer hetzelfde vermeld:

          ‘Schenkeldijc, Schinkel- ; znw. m. Een dijk die
          aan een anderen is vastgehecht en daarmede een
          hoek vormt, dijk die twee andere dijken verbindt.’

          Deze interpretatie volgend, zouden in het
          verleden wellicht mensen, die op of bij een
          Schenkeldijk woonden, met de naam Schenkels aangeduid kunnen zijn.

          Een andere interpretatie kan worden gevonden door
          de naam 'schenkel' te lezen als 'scheenbeen'. In
          het 'Woordenboek van de Familienamen in België &
          Noord-Frankrijk' is onder de naam
          Schinkel/Schenkel(s) vermeld: 'Beroepenbijnaam voor een slager of slachter'.

          In de door ons onderzochte takken is echter geen
          verband van de naam met dit beroep gevonden.

          In de beschreven stamreeksen worden de
          opeenvolgende generaties aangegeven met Romeinse cijfers.

          Wij zijn zo mogelijk ook dieper ingegaan op
          kinderen van echtparen/relaties, waarvan de
          moeder de naam Schenkels had, zodat een uitgebreide genealogie is ontstaan.

          Legenda

          afk. - afkomstig van

          (B) - België

          begr. - begraven

          B.P. - Bossche Protocollen

          B.S. - Burgerlijke Stand

          ca. - circa

          CBG - Centraal Bureau Genealogie, 's-Gravenhage

          dg - dagen

          echtsch. - echtscheiding

          GAH - Gemeentearchief 's-Hertogenbosch

          geb. - geboren

          ged. - gedoopt (dopen rk tenzij anders vermeld)

          geref. - (Nederlands) gereformeerd

          get. - getuige(n)

          GTMWB - Genealogisch Tijdschrift
          voor Midden- en West-Noord-Brabant en de Bommelerwaard

          GTOB - Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant

          HLZ - Heeze - Leende - Zesgehuchten

          huw. - huwelijk

          jl - jaarlijks

          jr - jaar/jaren

          mnd - maanden

          nh - Nederl. hervormd

          Nuenen c.a. - Nuenen, Gerwen en Nederwetten

          o.tr. - ondertrouw

          ontb. - ontbonden

          overl. - overleden

          rk - rooms katholiek

          tr. - trouwde (met)

          vlgs - volgens

          wed. - weduwe

          wedn. - weduwnaar

          wk - weken

          won. - wonend

          Geraadpleegde Bronnen

          DTB boeken, registers Burgerlijke Stand geboorte,
          huwelijk, overlijden, gaarderegisters en
          bevolkingsregisters in Algemeen Rijksarchieven.
          Schepenprotocollen en Gemaallijsten Rijksarchief
          in Noord Brabant te 's-Hertogenbosch ('Bossche
          Protocollen' bevinden zich thans in het
          Stadsarchief van 's-Hertogenbosch). Archieven in
          Streekarchivariaat in de Kring Oosterhout te
          Oosterhout (thans: 'Brabants Historisch
          Informatie Centrum', de Citadel,
          's-Hertogenbosch), Stads-/Gemeentearchieven
          Breda, Delft, Dongen, Eindhoven, Gilze-Rijen,
          's-Gravenhage, Helmond, 's-Hertogenbosch,
          Leeuwarden, Oisterwijk, Tilburg, Waspik.

          Verzamelingen Centraal Bureau voor Genealogie, 's-Gravenhage.

          Digitaal (zeer gewaardeerd): ISIS reg. Eindhoven,
          Tilburg; Digitale Stamboom Delft, Kennemerland;
          Genlias 2.1, Geneanet, Mormonen USA, Genealogica
          Brabantica en andere genealogische websites.

          Bidprentjes, advertenties.

          Literatuur

          1 De publicaties uit de CB-reeks,
          Centraal Bureau voor Genealogie, 's Gravenhage.

          2 Woordenboek van de Familienamen in
          België & Noord-Frankrijk, Frans Debrabandere.

          3 'Jenneke Schenckels alias
          Danckaerts', publicatie door G.C.M. van Dijck in De Brab. Leeuw, jrg. 46-3.

          4 'Familie Schenkelaars', Brab. Leeuw, jrg. 9, 1960.

          5 Waspik in oude ansichten, R.H. van Dongen.

          6 Handboek Genealogie, R.J.F. van
          Drie, N. Plomp, A.J. van der Tang.

          7 Brabant van boven, Dr. L. van Egeraat/Jacqueline Midavaine.

          8 Brabant, het andere Nederland, Dr. L. van Egeraat.

          9 Zeg maar dag tegen Brabant, Dr. L. van Egeraat.

          10 Gids voor de Nederlandse Archieven,
          Dr. W.J. Formsma en Mr. F.C.J. Ketelaar.

          11 Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant (G.T.O.B.).

          12 Genealogisch Tijdschrift voor Midden-
          en West-Noord-Brabant en de Bommelerwaard (GTMWB).

          13 Heusden huw. 1590-1811, Waspik huw.
          1594 1811, A.C.M. Gouverneur, Waalwijk.

          14 J. Kuyper, Gemeente Atlas van de
          provincie Noordbrabant 1865, Hugo Suringar, Leeuwarden.

          15 Langs de oude Brabantse kerken,
          Westelijk Brabant, Wies van Leeuwen.

          16 De Biesbosch, dood tij, levend water, Hans Lutz.

          17 Biografische Index van de Benelux, Willemina van der Meer.

          18 Noord Brabant in Grootvaders tijd, Jan Naaijkens.

          19 Holland in vroeger tijd, bewerkt door C. Postma

          20 Prisma: Nederlandse plaatsnamen,
          Gerald van Berkel, Kees Samplonius.

          21 De geschiedenis van Waspik, G.J. Rehm.

          22 In het land van de Bergse Maas, Rien Snijders.

          23 Lezen in Brabantse bronnen,
          Begrippenapparaat bij oud schrift, Stichting
          Brabantse Regionale Geschiedbeoefening, 's Hertogenbosch.

          24 Bijdragen tot de geschiedenis van het
          zuiden van Nederland; Noordbrabantse studenten te
          Leuven 1550-1750 deel XLIV (Uitgever: Stichting
          Zuidelijk Historisch Kontakt te Tilburg, 1979).

          25 Gezinnen in Oosterhout 1610-1630,
          1631-1650, 1651-1670, Mw. M.E. Wijnsouw-de Haan, Ede.

          26 Noord-Brabant en Limburg (Elseviers Reisgidsen), J.H. Besselaar.

          Dankbetuiging

          Onze welgemeende dank gaat uit naar de heer/mevrouw

          Margriet Blok-Charbo, Zaandam; L.J. Donkers,
          genealoog, 's-Hertogenbosch; A.C.M. Gouverneur,
          Waalwijk; Gerda van den Hooff, Wildervank; Wieger
          van der Laan, Wildervank; H.A. Martens, Schiedam;
          Paul Van Merode, Borgerhout-Antwerpen; Henny de
          Ruijter, Gelora, Geldrop; Cees Schenkel,
          Heemstede; Antoon Schenkels, Veldhoven; E.Th.R.
          Unger, genealoog, Haarlem; Verbeek, Geldrop; G.H.
          Verhees, Waspik; Wildenberg, Helmond; Inge
          Wisse-Somhorst, Froombosch; Philip Wisse, Froombosch;

          en al degenen, die ons spontane informatie over
          families Schenkels en Schenkelaars hebben verstrekt.

          Het Onderzoek

          Deze publicatie is het resultaat van de
          samenwerking tussen Corry Schenkels en Martin
          Schenkels. Onze overgrootvaders waren broers.

          Hoe ben ik (Martin) met Corry in contact gekomen?

          Wel, ergens in het voorjaar van 1987 toen het
          mooi fietsweer was, fietste ik in Waspik rond, zo
          maar om de omgeving te verkennen, en ik kwam daar
          langs het kerkhof. Het schoot mij toen te binnen
          dat mijn Oom Adri wel eens verteld had dat er in
          Waspik ook een familie Schenkels had gewoond en
          dat er misschien nog grafzerken van die familie
          op het kerkhof te vinden waren.

          In die tijd was Waspik nog een zelfstandige
          Brabantse gemeente, met een eigen gemeentehuis en
          een eigen archief. Ik ben daar binnengestapt en
          op mijn vraag om informatie over het archief
          stond mij een vriendelijke heer Verhees te woord.
          Nadat ik mijn verhaal had gedaan zei hij: ja. de
          naam Schenkels ken ik goed, want ik heb onlangs
          nog een briefwisseling gehad met een mevrouw
          Schenkels waarvan de familie ook hier uit Waspik
          komt, die nu in Groningen woont, en die al jaren
          bezig is met stamboomonderzoek naar de familie Schenkels.

          Op mijn vraag of ik dan misschien naam, adres
          etc. zou kunnen krijgen, kreeg ik een fotokopie
          van een brief van de heer Verhees aan Corry.

          Daarop heb ik contact opgenomen met Corry, en daarmee begon de samenwerking.

          Corry was al langer bezig met het onderzoek. Ze
          was al jarenlang lid van het 'Centraal Bureau
          voor Genealogie' en had door onderzoek in de
          collecties van het CBG een aantal delen van
          takken van de familie Schenkels gereconstrueerd,
          en dan voornamelijk van na de datum van invoering
          van de Burgerlijke Stand in Nederland door Napoleon in 1811.

          Van de tak Dongen was Corry al veel verder
          teruggegaan met de reconstructie, o.a. had ze
          daar vanwege de afstand Dhr. Donkers, genealoog,
          voor ingeschakeld. Maar ondanks dat was ze
          uitgerekend in Dongen toch vastgelopen. Zij had
          gegevens gevonden over twee broers, die destijds
          in Dongen waren binnengekomen, nl. Willem Huybert
          en Roelof Huybert Schenckels, die daar kinderen
          hadden gekregen, waarvan sommigen wel in het
          Doopboek waren vermeld en anderen niet.

          Het huwelijk van zowel Willem als Roelof was niet
          te vinden, omdat er delen van de Doopboeken

          ontbraken.

          In een huwelijksakte staat altijd vermeld waar de
          personen die gaan trouwen vandaan komen, maar
          omdat die akten niet te vinden waren, konden we
          er maar niet achter komen waar de twee broers vandaan kwamen.

          Wel duidelijk was, dat Willem Huybert, volgens de
          Gemaallijsten of Hoofdgeldlijsten van Dongen, de
          oudste was. Willem Huybert staat aanvankelijk
          nergens als Schenckels vermeld. Zoals toen
          gebruikelijk werden namen toen opgetekend volgens
          het systeem van de patroniemen, dus naar de naam van de vader.

          Een belangrijke bron van gegevens in Dongen bleek
          te zijn de in het archief aanwezige
          Gemaallijsten. Jaarlijks werden in Dongen vanaf
          kort na 1600 Gemaallijsten bijgehouden. Daarin
          werden niet alleen inwoners vermeld, maar ook
          vanaf ca. 1680 hun huishouden, inclusief jonge
          kinderen, met leeftijden. Daardoor zijn wij op
          het spoor gekomen van kinderen, waarvan wij geen
          doopakte of vermelding in begrafenislijsten hadden kunnen vinden.

          Willem Huybert is dan Willem met vader Huybert.
          Voor 1811 waren er geen vaste systemen of
          schrijfwijzen. De pastoor schreef de namen op in
          doop-, trouw- en begraafboeken zoals hij ze te
          horen kreeg. In de taal van alledag waren
          allerlei verbasteringen of vervormingen in
          gebruik, zeker in de dorpen. Iemand met als vader
          Huybert, werd dus ook aangeduid met Huyberts
          ofwel met Huybrechts (de -s betekent zoon van).

          Omdat de pastoor het meestal bij twee namen
          hield, werd de ECHTE achternaam vaak weggelaten.
          Meestal komt die alleen voor in officiële akten
          uit de ORA (Oud-Rechterlijke Archieven). Een
          testament of een boedelscheiding levert dan de
          aanwijzingen op die verder kunnen leiden, maar
          zoiets werd dan meestal opgemaakt in de plaats
          waar men vandaan kwam; als die niet bekend was, is het zoeken in een hooiberg.

          Dat werd het toch, want als het niet mogelijk is
          om rechtstreeks ergens achter te komen, moet het
          maar via een omweg. Daar ben ik dus mee begonnen
          nadat Corry en ik het erover eens waren geworden
          dat we t.z.t. een boek zouden gaan uitgeven.

          Een mogelijke officiële weg was zoeken via de
          Gemaallijsten of Hoofdgeldlijsten. Dit zijn
          lijsten waarmee belasting werd berekend, die men
          per jaar en per hoofd van het gezin moest betalen.

          Elk jaar ging een gemeenteambtenaar via een vaste
          volgorde in wijken en straten langs alle huizen.

          Hij moest dan per huis opschrijven de naam van de
          hoofdbewoner, of er een echtgenote was, of er
          kinderen waren boven de 16, en de namen van
          kinderen beneden de 16. Ook inwonend personeel,
          zoals meiden of knechts, werd aangetekend. Verder
          het aantal koeien, paarden etc.

          Dus: in de lijsten van het overgrote deel van de
          gemeenten stond alleen de naam van de
          Hoofdbewoner. Daar schiet je dan weinig mee op.

          De Gemaallijsten in Dongen zijn een grote
          uitzondering. Na 1681 was er een ambtenaar, die
          niet alleen heel duidelijk en leesbaar schreef,
          maar ook nog meer deed dan hij moest doen; hij
          schreef ook de naam van de vrouw op, en bovendien
          de precieze leeftijden van de kinderen beneden de
          16, en de namen van de kinderen boven de 16.

          Ik heb van de meeste jaren tussen 1681 en 1732 de
          gezinssamenstellingen opgeschreven, en dan zie je
          zo ongeveer een film voor je aflopen; de kinderen
          worden meestal elk jaar een jaar ouder, kinderen
          die tussentijds worden geboren, komen erbij,
          kinderen die tussentijds overlijden, staan er
          ineens niet meer bij, er verdwijnen
          meerderjarigen (boven de 16 was men toen
          meerderjarig), er gaan en komen meiden en
          knechts, en soms komt er een bejaard alleenstaand
          familielid inwonen, want bejaarden-huizen bestonden natuurlijk niet.

          Het resultaat van de gegevens uit de
          Gemaallijsten is dat we nu weten dat de broers Willem en Roelof

          Huybert meer kinderen hadden dan we via de
          Doopboeken kunnen vinden, wat hun namen zijn en
          wat hun geboortejaren zijn etc., maar veel verder zijn we er niet mee gekomen.

          Omdat nog niet alles was geprobeerd om uit te
          vinden waar de twee broers vandaan kwamen, hebben
          we ook alle omliggende gemeenten afgezocht.
          Uiteraard op de naam Schenkels, maar ook op
          Huyberts en Huyben, etc. In Loon op Zand was
          niets te vinden. Ook in Tilburg niet.

          Het probleem in Rijen was dat in 1735 de kerk met
          alle DTB-boeken was afgebrand. Alle gegevens van
          voor 1735 zijn verloren gegaan. Men heeft na de
          brand een soort schaduwsysteem opgezet door
          iedereen te ondervragen en alles uit de geheugens
          op te schrijven, maar van voor 1700 is vrijwel
          niets bekend. Zeker niet waar mensen vandaan
          komen etc. In Oosterhout werd niets gevonden; in Waspik ook niet.

          De afkomst van Willem Huybrecht Schenckels en
          Roelof Huybrecht Schenckels bleef een raadsel, en
          dat zou ook zo blijven tot najaar 2000.

          Corry had een aantal Schenkels takken kunnen
          doortrekken aan de hand van aktes van de
          Burgerlijke Stand en de collecties
          geboortekaartjes, bidprentjes en advertenties,
          die in Nederland te raadplegen zijn, maar de
          vraag was opgekomen of er nog meer takken waren,
          en hoe wij daarachter konden komen.

          De methode was gebruik te maken van
          Volkstellingen. Vroeger werden er om de ca. 20
          jaar Volks-tellingen gehouden, en dan werd van
          ieder gezin de samenstelling opgeschreven. Dat
          alles werd verwerkt in een systeem waarin van
          iedere naamdrager de aantallen per plaats werden
          bijeen-gebracht, en dat werd gepubliceerd in boeken per provincie.

          Voor de naam Schenkels zijn de gegevens van de
          Volkstelling van 31 mei 1945 als volgt.

          Het gaat om het aantal personen Schenkels dat in
          de betreffende gemeente woonde in die tijd.

          Grote steden: Den Haag 20. Rotterdam 7, Amsterdam 14. Totaal: 41

          Noord-Holland: Haarlem 1, Anna Paulowna 3,
          Haarlemmermeer 2, Den Helder 6, Hilversum l. Totaal: 13.

          Zuid-Holland: Leiden 1, Delft 36, Rijswijk 6, Wassenaar 1. Totaal 44.

          Zeeland en Utrecht: geen.

          Noord-Brabant: Bergen op Zoom 2, Boxtel 4, Breda
          11, Eindhoven 11, Geldrop 12, Halsteren 1,
          Heeswijk 1, Heeze 29, Hilvarenbeek 1, Loon op
          Zand 1, Maarheeze 1, Mierlo 1, Nuenen 5, Oirschot
          1, Oisterwijk 1, Oosterhout 6, Oss 4,
          Roosendaal/Nispen 4, Stiphout 3, Tilburg 74, Uden
          1, Valkenswaard 3 en Waspik 2. Totaal 179.

          Gelderland: Maasdriel 1, Nijmegen 1, totaal 2.

          Limburg: geen.

          Overige provincies: geen.

          Totaal generaal is dan 279 personen met de naam Schenkels.

          Wat opvalt is dat de concentraties zijn in Noord
          Brabant, Zuid en Noord Holland. In de rest van
          het land kwam de naam Schenkels vrijwel niet voor.

          We hadden dus via deze volkstelling ongeveer
          hetzelfde gevonden wat we al hadden:

          De takken Delft - later uitgebreid tot Zuid
          Holland, de takken Haarlem-Den Helder, later ook verspreid.

          En de takken in Brabant:
          Oosterhout-Dongen-Waspik-Tilburg, en de takken in
          het Z.O. van Brabant, nl. die van
          Geldrop-Nuenen-Mierlo, en die van Heeze en Eindhoven.

          Vroeger moest men voor stamboomonderzoek alle
          gemeentelijke archieven af, maar tegenwoordig
          hoeft dat niet meer. Voor Brabant is vrijwel
          alles ook in te zien in het Provinciale Archief
          in De Citadel in Den Bosch. Vrijwel alles, maar
          een aantal grote gemeenten heeft geweigerd hun
          gegevens af te staan aan De Citadel, met als
          gevolg dat men voor de grote Steden Eindhoven,
          Tilburg, Breda etc. toch nog naar die gemeentearchieven moet.

          En allerlei delen van archieven, per gemeente
          weer anders, blijken ook niet in De Citadel te zijn.

          Het heen en weer reizen tussen al die archieven
          kostte niet alleen veel geld, maar ook een reusachtige hoeveelheid tijd.

          En dan de computer en het Internet. Veel staat al
          op Internet, en er komt steeds meer bij. Maar
          alles is incompleet. Voor de rest van de
          gegevens, dus het deel dat niet op Internet
          staat, moet je toch weer naar het archief; dat schiet niet echt op.

          En dan de gegevens in de computer op de
          studiezalen. Die gegevens zijn in elke plaats
          anders. Wat er in Deurne in de PC in het
          Streekarchief staat, is anders dan dat in
          Helmond, en dat is weer anders dan dat in
          Eindhoven. En er zitten veel dubbele
          inschrijvingen in. Er zitten b.v. in de PC in De
          Citadel dubbele data van Eindhoven en Helmond, maar ook van Tilburg.

          Ik had een keer een uitdraai laten maken van 8
          pagina's, en na 2 dagen zoeken hield ik amper een
          enkele pagina over met nieuwe gegevens.

          Bij het zoeken in de gegevens van voor 1811
          kregen we met grote problemen te kampen: alle
          takken in de regio Eindhoven bleken terug te gaan
          tot het gebied Heeze-Leende-Zesgehuchten (HLZ).

          Dat was vroeger een zelfstandig Graafschap, dat
          de eerste tijd na de verovering van Noord Brabant
          door de protestanten NIET tot het gebied van
          Staats Brabant behoorde, en waar de onderdrukte
          katholieken nog langere tijd meer vrijheid hielden dan in het Staats Brabant.

          In Zesgehuchten bleken tussen 1720 en 1800 meer
          dan 60 personen Schenckels op te duiken, waarvan
          nog steeds niet kan worden nagegaan waar ze
          vandaan komen. De reden is dat er doopboeken uit
          de periode tussen 1620 en 1720 verdwenen zijn.
          Maar ook tussen 1720 en 1780 blijven er in
          Zesgehuchten personen Schenkels opduiken waarvan
          de herkomst en afstamming niet te vinden zijn.

          Ook de schrijfwijze van de naam zorgde voor grote problemen.

          Praktisch alle mogelijke varianten kwamen hier
          voor: Schenkels, Schenckels, Schinkels,
          Schinckels, Scheynkels, Scheynckels, Schijnkels,
          Scheenkels, Schijnckels, Schijnckens, Schenkens,
          Scheenkens en ook nog Schenkers. Verder was er ook verwarring met Swinkels.

          En dan de namen Scenkel, Scenkels, Scijnckels,
          Schenckelers, Schenkelers, Schenkelaers, en Schenkelaars.

          De na 1811 zelfstandige naam Schenkelaars is in
          deze regio ontstaan uit de verbastering en
          verschrijving van de naam Schenkels. Dit is
          vooral gebeurd tussen 1660 en 1680 in het gebied
          Stratum, nu een wijk van Eindhoven. Dit is
          precies de periode waarvan vrijwel geen DTB
          informatie bekend is. De publicatie 'Familie
          Schenkelaars' in Brab. Leeuw 1960 begint met een
          familie uit ca. 1660. De hierin genoemde families
          hebben wij uiteraard niet in deze publicatie
          opgenomen, hoewel wij hun nageslacht bij ons
          onderzoek in Noord Brabant wel tegenkwamen, m.n. in Stratum, Strijp en Zeelst.

          Omdat er voor de Napoleontische tijd geen vaste
          schrijfwijze van namen bestond, en omdat er veel
          mensen van de ene gemeente naar de andere trokken
          als gevolg van vervolging en onderdrukking,
          konden de pastoors namen nauwelijks controleren.
          Als een kind moest worden gedoopt, kon men vaak
          een achternaam opgeven zoals men die wilde. Het
          gevolg is dat later blijkt dat b.v. mensen die
          Schenckels heetten, kinderen lieten dopen met de
          naam Schenkelers, of soms in dezelfde familie met
          Schenkelaars en ook met Schenckels. Het komt voor
          dat mensen die gedoopt zijn als Schenkelers later
          in andere akten weer Schenckels heten.

          Als dan ook nog vaak voorkomende namen als
          Martinus en Henricus worden gebruikt, is op een
          gegeven moment niet meer uit te maken wie wie is.

          In Nuenen komen personen voor met de naam of
          vader's naam Matthias, die de ene keer Schenckels
          heten, de volgende keer Scheynkels, de derde keer Schenkelers.

          Ook voornamen werden vaak verschillend gespeld.
          Matthias kan zijn Mattheus of Matthijs, of kortweg Thijs.

          De problemen werden in de 17e eeuw nog vergroot
          door de grote sterfte onder de mensen.

          Brabant was afgesloten Generaliteitsgebied. De
          katholieken konden niet, zoals vroeger, naar het
          zuiden. Want dat was nu Oostenrijks gebied.

          Studeren aan de Universiteit van Leuven was dus
          uitgesloten. Ook het volgen van andere studies was niet meer mogelijk

          Veel mensen konden geen vaste betrekking meer krijgen en verarmden.

          De armoede werd nog verergerd door relatief zware belastingen.

          Het komt dus voor dat mannen 4 x in hun leven
          huwden, omdat er zoveel vrouwen stierven, al of niet in het kraambed.

          In die tijd was het verplicht eerst in ondertrouw
          te gaan. Pas drie weken daarna kon er worden
          getrouwd. Als iemand dus 4 x huwt zijn er 8 data,
          nl. 4 x ondertrouw en 4 x trouwen.

          Als dat dan in verschillende gemeenten gebeurt,
          en alleen de voornaam wordt opgeschreven, dus
          niet meer de naam van de vader, en er zijn dan in
          hetzelfde gebied in dezelfde tijd ook nog 4
          Martinussen, dan is de chaos compleet.

          Het systeem van gegevens in de regio
          Zesgehuchten, maar ook Helmond en Aarle-Rixtel en
          Beek en Donk, is totaal incompleet.

          In Helmond moeten een eeuw lang wel vier gezinnen
          Schenckels hebben gewoond, maar er is vrijwel niets van terug te vinden.

          In Helmond zijn tussen 1600 en 1700 drie of vier
          leden van eenzelfde stamlijn burgemeester
          geweest, maar de gezinnen zijn in Helmond zelf
          niet te traceren. In Aarle is dat ook zo. Twee
          personen Schenckels waren daar burgemeester, maar
          verder is daar niets over te vinden in genealogisch opzicht.

          In de regio Helmond-Aarle-Deurne is zeer
          opvallend dat we uitsluitend dopen hebben van
          meisjes; niet een van de jongens. Dat die er wel
          zijn geweest weten we alleen uit andere akten en
          uit overlijdens. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de regio Geldrop.

          Het gevolg hiervan is, dat in deze regio's de
          oorsprong van de daar in de 16e/17e eeuw
          voorkomende takken Schenckels voor ons moeilijk
          te traceren was. Bij het herleiden van de
          generaties hebben wij aan de ene kant een aantal
          aannames moeten doen en aan de andere kant zaken
          weggelaten, waaraan wij twijfelden.

          Mogelijk kunnen in gedetailleerde studies via de
          archieven of via particuliere bronnen de takken beter uitgewerkt worden.

          Om aan verdere informatie over de jongere
          generaties met de naam Schenkels en Schenkelaars
          te komen, hebben wij al deze in de PTT-gidsen
          vermelde namen aangeschreven. Wij hebben hen
          geïnformeerd over ons voornemen een genealogie te
          publiceren en hen gevraagd hun gegevens door te
          geven. De respons was niet overweldigend, maar op
          deze wijze konden wij toch meerdere takken aanvullen met recentere gegevens.

          's-HERTOGENBOSCH

          Het zal geweest zijn in het voorjaar van 1989,
          dat ik weer een keer in het Provinciale
          Rijksarchief in de Citadel in Den Bosch was, om
          daar een aantal gegevens op te zoeken over
          Zesgehuchten-Geldrop, en daar vastliep omdat ik die gegevens niet kon vinden.

          Ik had dus bijna een hele middag over, en ik
          besloot eens te gaan zoeken in een deel waar ik
          toen nog niet geweest was en waar toen de
          gegevens uit Den Bosch werden bewaard, met name
          de zgn. Bossche Protocollen (B.P.).

          Dit zijn juridische Schepenbank-akten,
          opgeschreven door een van de secretarissen van
          het College van Schepenen van 's-Hertogenbosch,
          zoals het Bestuur van een Gemeente/Stad toen heette.

          Die B.P. zijn te verdelen in twee delen, nl. de
          akten voor 1500, en de akten van na die tijd. Na
          1500 is er geen naam-index, dus je kunt er niet
          zoeken op Schenkels. Dat deel loopt vanaf 1500
          tot 1630, en het loopt ook daarna praktisch
          ononderbroken door tot 1810. Het aantal akten,
          dat je dan alleen al tot 1630 in chronologische
          volgorde zou moeten nakijken op naam, bedraagt
          rond de 1,5 miljoen. Eigenlijk onbegonnen werk
          dus, want als je daar per dag 5 uur mee bezig
          bent, en er 2 in een minuut doet, doe je er per
          dag 5 x 120 = 600 per dag. Omdat er veelal een
          aantal dezelfde van een persoon staan, kom je wel
          op 1000 per dag. Dan heb je kramp in je armen en
          schouders van het bedienen van het leesapparaat,
          en als je pech hebt staat er niet een bij die je
          zoekt. Als je er een gevonden hebt, heb je alleen
          de naam van de hoofdpersoon, nog niet de inhoud
          van de akte. En omdat die in het Latijn staat, en
          alleen te vertalen is door specialisten, kun je daar weinig mee doen.

          Dus dat deel na 1500 heb ik laten liggen.

          Het deel voor 1500 is per naam uitgesplitst op
          witte kaartjes in twee grote ladekasten, een voor
          Den Bosch Stad, en een voor buiten de stad. Dat
          stuk omvat de hele toenmalige Meijerij van Den
          Bosch, dat toen doorliep tot in het huidige
          België, b.v. ook de plaatsen Lommel en Poppel. Ze
          liepen naar het westen tot en met Tilburg en Loon
          op Zand, (toen Venloon geheten), maar Dongen
          hoorde toen al bij de Baronie van Breda.

          Toen ik in die kasten begon te kijken, viel ik zowat van mijn stoel.

          Er waren heel veel van de protocollen met de
          namen die ik zocht, wel meer dan honderd. En ze
          begonnen al vlak na het begin van het opschrijven van de protocollen, in 1363.

          Veel akten die over dezelfde personen gingen, heb
          ik niet meer opgeschreven. Maar van alle
          verschillende personen geef ik hier de eerste en
          de laatste akten, zodat de tijd, waarin ze in de
          protocollen voorkomen, is vastgelegd. Uiteraard
          gaat het hier om de familieverhoudingen, vooral
          vader-zoon. Zo hebben we stamlijnen
          gereconstrueerd, althans van de personen die in
          de akten voorkwamen, want van personen, die geen
          akten lieten opmaken of er niet in vermeld zijn, weten we uiteraard niets.[1]

          's-Hertogenbosch Stad Folionummer

          1368-1369 Willem
          Sceynckel
          nr. 211 en 270

          Idem Goyaert
          Sceynckel
          nr. 87

          Idem Henrick Scenckel (van
          Erpe) nr. 168

          Ook 1421-1422 onmondige
          kinderen van wijlen H. Scenckel.

          Peter zoon.v. wijlen
          Herman Scenckel, momber, memorie van

          Meeus Schenckel, zoon v.
          Willem nr. 513

          1434-1435 Lysbett, wed. v. H. S., hertrouwd met Jan,

          zoon.v. Jan Baudens van
          Os nr. 244

          1376-1383 Goyart
          Sceynckel
          nr. 208 en 272

          1376-1383 Willem, zoon van wijlen Goyart,
          zoon v. wijlen Willem nr. 324

          1393-1396 Gysbert (Marselis) alias
          Sceynckel zoon v. Goyart Scenckel nr. 71

          idem Jan Sceynckel, zoon.v. Jan
          Meertenszn. nr. 11

          1421-1422 idem; zie ook
          1452-1453. nr. 86

          1404-1405 Jan Mol en Gybert Mol, zoons v.
          Gybert Sceynckel nr. 160 en 84

          1416-1417 Jan en Meeus, zoons van Willem
          Scenckel nr. 175

          1423-1424 Jan Scheenckel, alias
          Bijster nr. 198

          1390-1394 Jan
          Sceynckel
          nr. 422

          1426-1427 wijlen Jan S., man van Kathryn.

          Jan Wederhout en Peter
          Vughs, executeurs testamentair nr. 14

          1402-1403 Jan Willem
          Sceynckel
          nr. 14 v

          1410-1411 Jan, zoon v. Willem
          Schenckel nr. 351 v

          1420-1442 vijftien
          aktes!
          nrs. weggelaten

          1404-1405 Matteeus zoon v. wijlen Herman
          Scenckel nr. 142

          1406-1407 Mathijs, zoon v. Herman
          Sceynckel nr. 88

          1412-1413 Engbert Scenckel, zoon van
          Willem nr. 279 en 289

          idem
          1441-1446
          nr. 292

          1414-1415 Henrick Herman
          Scenckel nr. 52

          1416-1417 Jan en Meeus, zoons van Willem
          Scenckel nr. 175

          1416-1418 wijlen Goyart
          Schenckel nr. 67

          1418-1419 Gijsbert Scenckel, zoon v.
          Goyart nr. 36

          1420-1422 Meeus Willemszn.
          Schenckel nr. 52

          1420-1445 Meeus en zijn zoon
          Michiel nr. 237

          1420-1442 Meus en zijn broer
          Jan
          nr. 55, 108

          1423 13 maart wijlen Goyaert Schenckel, een
          stenen huis in de Colperstr. nr. 331 v

          1423-1424 Willem Scenckel, zoon v.
          Willem, goederen bij Oosterwijc nr. 167

          1423-1424 Goyaert Schenckel, een
          mansio[2] vroeger van hem, 19 aug. 1424 nr. 314

          1426-1461 nog 11 andere van Goyaert
          Scenckel nrs. weggelaten

          idem Jan, zoon.v. Willem, en zijn
          broer Meeus en diens broer Engbert nr. 301

          1427-1428 Jan en Engelbert, zoons van
          wijlen Willem Scenckel (Willem is dan

          dus al
          overleden!)
          nr. 133

          1429 Meeus Willemszn.
          Scenckel nr. 378

          1434-1441 nog 5
          aktes
          nrs. weggelaten

          1428-1449 Meus Scenckel, nog 10
          aktes nrs. weggelaten

          1430-1431 Emmen, zoon v. Willem
          Schenckel nr. 350

          1431-1432 Engbert Engbertus
          Scenckel nr. 199

          idem
          1463-1464
          nr. 183

          1437 Lysbett, dr. v. Jan Monijns,
          ketelmaker, weduwe van Henrick

          Scenckel, hertrouwd met
          Jan Baudens, en haar schoonzoon

          Goyart Caper,
          bontwerker, hertrouwd met Heilwich Henrick

          Scenckel (zie ook 1368 !).

          1440-1441 Engbert Willem Schenckel en
          zoon Henrick nr. 326 en 329

          1441-1442 Michiel, Jan en Adriana,
          kinderen van Meeus Schenckel nr. 68

          1447-1448 Michiel Meeuszn.
          Schenkel nr. 385

          1451-1452 Engbert Willem Schenkel en zijn
          zoon Henrick nr. 106 v

          1439-1440 Herman Peter
          Scenckel
          nr. 279

          idem
          1458-1459
          nr. 309

          1441-1442 Willem, zoon v. Engbert
          Schenckel nr. 279

          idem Herman, Aleyt, Mechtelt en Heilwich,

          kinderen van Henrick en
          Lysbett nr. 401

          1452-1453 Jan Jan Schenckels, man van
          Aleyt, dr. v. wijlen Aert van Oss nr. 100

          (1e maal dat Schenckels
          voorkomt met s op het eind!)

          1434-1454 Wouter Meeuszn.
          Scenckel nr. 229

          1454-1455 Matheus Engbertus
          Schenckel nr. 123

          1456-1486 Matthaeus Engbertus Schenkel,
          nog 6 aktes nrs. weggelaten

          1464 Gysbert Goyaert
          Scenckel nr. ?

          1486-1487 Matheus Heymerick (?)
          Schenckel nr. 312

          1487 Matheus Engbert Scenckels en
          zijn zoon Engbert nr. ?

          sept. 1490 Engbert Henrick
          Schenckels nr. 329

          1492 Aleyt, dr. v. wijlen Henrick
          Smeeds, wed. van Goyaert Scenckel nr. 22 en 331

          1494-1495 Anthonis Mattheuszn.
          Schenckels nr. 178

          1497-1498 Emmen Mattheuszn.
          Schenkels nr. 160

          1498 Jan en Mattheus, zonen van
          wijlen Engbert Schenckels nr. ?

          1499-1500 Symon Mathaeus
          Scenckels nr. 271

          Het is een heel gepuzzel, maar er blijken dan drie stamlijnen te zijn.

          Een lijn, die begint met Henrick van Erpe, en die
          op een gegeven moment ophoudt.

          Dan een tweede, die begint met ene Jan, en die ook ergens ophoudt.

          Dan de derde, die begint met Willem, en die doorloopt tot in het heden.

          Deze Willem, uit de akte 324, waarvan een kopie
          is opgenomen, schijnt onroerend goed te hebben
          verkocht in Mechelen en Stralen, uiteraard plaatsen in België.

          Het is dus mogelijk dat hij uit België is
          gekomen. In België wonen ook nu nog veel
          Schenkelsen, maar we hebben niet kunnen
          achterhalen of daar een zelfstandige stamlijn is,
          die ouder is dan die uit Den Bosch.

          Deze gegevens van deze akten moeten worden
          gecombineerd met de akten van het Groot Ziekengasthuis in Den Bosch.

          Dan nu de akten van na 1500.

          Van deze akten is in rond 1750 door diverse
          secretarissen van het Schepencollege een
          chronologische lijst gemaakt van de naam met
          beschrijving van de akten. Deze lijst is op
          microfiche gezet en in te zien in diverse
          Noord-Brabantse archieven, o.a. die van het
          Regionaal Historisch Archief in Tilburg.

          Omdat ik in 2000 werkloos was, had ik veel tijd.
          Een kleine 4 maanden ben ik daar 4 dagen per week
          bezig geweest met het nakijken van de lijsten op
          Schenckels. Afhankelijk van het schrift zijn de
          microfiches goed te lezen, en omdat er vaak 10 of
          meer akten op dezelfde naam staan, gaat het voor
          1580 ook een stuk sneller dan van de akten uit de
          economisch magere jaren daarna, wanneer er per akte telkens een andere naam is.

          Ik schat dat ik er globaal rond de 150.000 heb
          nagekeken, een 30% van het bestand in die tijd.
          Omdat ik bewust heb gespreid over de tijd, schat
          ik dat ik toch een redelijk percentage heb
          gevonden wat betreft het voorkomen van de namen.

          Hier volgt de oogst.

          Die bevat ook de namen Scentkens. Of Schijntkens.
          Uit de woordenboeken, waarin namen zijn afgeleid,
          blijkt dat die naam waarschijnlijk later ook
          Schenkels is geworden, of dus al hetzelfde was
          als Schenkels. Dit geldt ook voor Schenkens en
          Scheenkens. Uiteraard weten we niet of het om
          personen gaat die dezelfde zijn als vermeld onder
          Schenkels. Dat zal waarschijnlijk ook wel nooit
          duidelijk worden, in sommige gevallen althans.

          Februari 1500 Engbert Schenkel 1 mud rogge Oirschot.

          Januari 1511 Eymbert Schenkel promesse 3.0.0
          jaarlijks Gestel bij Oosterwijc. Losbaar met 50.0.0

          Sept. 1513 Willem Schijntkens prom. 3.0.0 jl Helmont.

          Juli 1513 Huybert Schenkens. 3.0.0. jl
          Ortenstraat (Stad Den Bosch ). Losbaar met 50.0.0.

          1514 Willem Schijntkens 7 mud
          rogge jl Nuenen. Losbaar met 18 Peters

          0ktober 1514 Engbert Schenkels 1 kwart mud + 1.0.0. jl Oosterwijk

          April 1515 Wouter Scheenkens, land Schijndel.

          Idem Huybert Scheenkens 3.0.0. jl Ortenstr.

          Idem Adriaan Schenkens 3.0.0. jl Orthenstr.

          Juni 1515 Goyart Schenkens 1 mud rogge Helvoirt.

          Jan. 1515 Wouter Schenkens 3.0.0. jl Orthen.

          Juni 1519 Henrick Schenckel 2 huysen alhier Aart Berwoutstr.

          Febr. 1519 Goyart Schenkens prom.3.0.0 jl Helvoirt. Losbaar met 50.0.0

          Febr. 1519 Peter Schenkens cum.s. prom. 11.0.0.

          Aug. 1520. Henrik Schenckels 77 jl ap. (?)

          Wouter Schentkens Den Bosch stad

          Idem Elisabeth Scheenkens Asten

          1525 Frank Schenkens Boxtel

          Idem Antony Schijnkens 1 mud rogge Nuenen. Ook Jan Schijnkens.

          Febr. 1525 Willem Schijnkens 3.0.0. jl Tongelre.

          1526 Gerard Scheenkens land Nuenen

          1526 77 (?) Jan Schijnkens 3.0.0. jl Nuenen

          mei 1528 Mechteld Scheenkens afgifte van Togt

          aug. 1529 Godefridus Scheenkens 10 lopen
          rogge 's jaars onderp. Uts losb. m. 29 Gld.

          April 1529 Antony Scheynkens togt

          Idem Bela Scheynkens cum s. helft
          van 2 pieters jl onderp. Nuenen

          Idem Antony Scheynkens helft in een mud rogge jl onderp. Nuenen

          Nov. 1525 Wouter Schentkens prom. 58.0.0

          Januari 1529 Antony Schynkens prom. 3.0.0 jl Tolbrugstr. Den Bosch.

          April 1529 Jan Schyntkens c.s. prom. jl Nuenen

          Oktober 1530 Jan Scyntkens c.s. alle hunne goederen

          Idem Arnold Scyntkens prom 50.0.0

          Maart 1532 Willem Schijntkens Land Tongelre.

          Idem Arnold Schyntkens prom.3.0.0 jl Geldrop

          Idem Wouter Scheenkens prom.2.0.0 jl Vught

          Oktober 1532 Wouter Scheenkens prom. 32.0.0 jl

          Oktober 1533 Jan Schentkens prom.3.0.0. jl Nuenen

          Idem Willem Scentkens prom. 60.0.0. jl

          Idem Aalbert Scheentkens 9.0.0 jl Ortenstr. Den Bosch.

          Idem Herman Scheentkens prom.12.0.0

          Jan. 1534 Arnold Schijntkens prom.3.0.0 jl lijfrente.

          Jan 1535 Aalbert Scheenkens. Ortenstraat. D.B.

          De meeste van deze namen komen niet terug in onze
          genealogie zoals verder in deze publicatie beschreven.

          De enige dubbelnaam is die van Antony Schijnkens,
          want uit de akten van het Groot-Zieken-Gasthuis
          blijkt dat dit dezelfde is als Antony Schenkels, de vader van Dominicus.

          Merkwaardig is wel, dat telkens akten terugkomen
          die betrekking hebben op land in Nuenen.

          Daaruit zou kunnen volgen, dat de andere
          personen, die ook blijken land te hebben in
          Nuenen, wel familie zijn van Antony. Maar we
          hebben tot nu toe in Nuenen geen oude stam
          Schenkels kunnen vinden. Waarschijnlijk is het
          dus, dat men daar wel goederen had, maar er niet woonde.

          Uit de akten blijkt, dat vele Schenkelsen, al of
          niet anders geschreven, zelf in Den Bosch
          woonden, zoals ze al deden vanaf het begin van de akten in 1368.

          Het is wel opvallend dat in vrijwel alle genoemde
          plaatsen later Schenkelsen blijken te komen
          wonen; de enige uitzonderingen zijn Helvoirt en Vught.

          Hier ben ik gestopt, omdat ik vanaf deze tijd niet veel meer verwachtte.

          Ik ben verder gegaan in 1564, omdat ik hoopte op
          gegevens omtrent Dominicus, waarvan de eerste
          echtgenote al overleden moest zijn, en over Mr.
          Johan, die al oud genoeg moest zijn om in de
          akten voor te komen. Dat gebeurt echter pas in 1581; zie de genealogie.

          1584 Inventaris nr. 1414 Fol.
          339 v. Mr. Johan Schenckels, een hoeve tot Loon, Tilborg.

          1585 Inv. nr. 1415 Fol. 166 v.
          Mr. Johan Schenckels prom. 90.0.0.

          Idem idem nr. 167. Denselven
          promiscit 95.12.9 en denselven c.s. conventie.

          Juni 1590 Inv. nr.1416 Fol. 426. Mr.
          Johan Schenckels c.s. Huys bij de Visbrugge met erfpacht voor 12 Gl jaarlijks.

          Dec. 1581 Inv. 1417 Fol. 192. Jan
          Schenckels een derde in huys a.d. Visstr.

          Okt. 1589 Inv. 1406 Fol. 308. Mr. Johan
          Schenckels 7 Gl jl uit onderpanden ten Dungen.

          1596 Inv. 1408 Fol. 305. Mr.
          Johan Schenkels 15 Gl jl onderp. tot Oorschot.

          1597 Inv. 1409 Fol. 1 v. de
          voorschr. Rente. Transp. Willem Dagverlies
          transp. 11 gl jl en 12,50 gl uit onderp. Tot Empel.

          1600 Idem Fol. 395 v. Mr. Jan Schenckels prom.49.0.0.

          Idem Fol. 394. Frans Schenckels. procuratie.

          1601 Inv. 1410 Fol. 215. Mr.
          Johan Schenckels 6 gl jl uyt een huys bij het Loefs Brugsken.

          Idem idem Fol. 216. denselve 14
          gl jl uyt een huys in de Ridderstr.

          Idem idem Fol. 219. denselve 2 en
          een halve gl. jl uit onderp. Tot St. Michiels Gestel.

          Idem idem v. denselve 9 gl. jl uit onderp.als voor.

          Idem idem Fol. 220. Denselve 7 gl. jl onderp. ut supra.

          Daarna heb ik nog doorgekeken de jaren 1625 tot
          1630, maar niets meer gevonden.

          MOERGESTEL of St. MICHIELSGESTEL

          In de akten uit het Groot-Zieken-Gasthuis en ook
          in andere akten komt voor de naam Gestel, al dan
          niet aangeduid met Gestel bij Oosterwijc.

          In het begin nam ik aan dat dit Moergestel moest
          zijn. Ik heb een heel onderzoek ingesteld naar
          het evt. voorkomen van de naam Scenckel of
          Schenckels daar, maar niets gevonden.

          Ik was langzamerhand al tot de conclusie gekomen,
          dat het St. Michielsgestel moest zijn, maar kon dat niet aantonen.

          Op een gegeven moment, toen ik de aktes uit het
          Gestel weer eens doorlas, viel mij op in akte
          1406, van 1 augustus 1474 de omschrijving: …
          Schepen in Gestel … een stuk heiveld, geleghen in
          de parochie van Ghestel bij Oosterwijc, tussen
          het erf van de Claren te Den Bosch en dat van Matheeus voorschr.

          Het gaat om het erf van de Claren te Den Bosch.

          De zusters Clarissen, verdeeld in de zgn. Arme
          Claren en de zgn. Rijke Claren, hebben vroeger in
          veel plaatsen kloosters gehad, maar de meeste
          zijn al eeuwen verdwenen. Als ik zou kunnen
          uitvinden in welk Gestel er een dergelijk
          klooster heeft gestaan, zou ik ook kunnen
          uitvinden welk Gestel er is bedoeld in de akten.

          Daarom heb ik een hele middag in de Citadel onderzoek verricht met dat doel.

          Ik slaagde erin uiteindelijk een lijst in handen
          te krijgen uit de 18e eeuw, waarin alle kloosters
          stonden vermeld. In Moergestel heeft er nooit een
          gestaan, maar in St. Michielsgestel wel, tegen de
          grens met Boxtel. Dus in Moergestel hebben nimmer
          Schenckels gewoond, in tegenstelling tot wat in andere publicaties staat.

          DONGEN - OOSTERHOUT

          Nadat het eerste genealogisch onderzoek in Den
          Bosch was afgerond, heb ik mij weer verdiept in
          de oudste gegevens van de regio Dongen -
          Oosterhout. In het Streekarchief Oosterhout
          bleken, buiten het officiële archief om, nog een
          aantal mappen te bestaan, waarin door
          vrijwilligers samenvattingen van bestanden waren
          opgenomen, gegroepeerd per gezin en geïndexeerd op patroniemen.

          Het boek 1, gezinnen in Oosterhout, werd door mij
          geraadpleegd. Tot mijn verrassing stuitte ik
          daarbij op een gezin Willems, waarin ook Huijbert
          Willems voorkwam en waarbij stond vermeld dat dit
          waarschijnlijk dezelfde persoon was als Huijbert
          Willems Schenckels. Daarbij werd duidelijk, dat
          ik verder moest zoeken onder Willems. Dit leverde
          resultaat op, want het gehele gezin kon worden
          gereconstrueerd onder Willems, inclusief de
          geboorte van Huijbert zelf, waarbij weer de namen
          van zijn ouders waren vermeld. Dit was waar wij
          al meer dan 10 jaar naar hadden gezocht, want dit
          bleek de aansluiting op de leveren met de al veel eerder gevonden tak Dongen.

          In het overzicht 'Trouwen Oosterhout' door Mw.
          M.E. Wijnsouw-De Haan in GTMWB werd ook het
          huwelijk van Huijbrecht Willemsen aangetroffen, onze voorouder.

          De naam van de vader van Huijbrecht, nl. Willem
          Theodori, leverde de mogelijke aansluiting met de
          tak te Den Bosch. Aanvankelijk konden wij niets
          met de naam Theodorus of Dirck (roepnaam van
          Theodoor), maar uit een akte uit Den Bosch,
          vermeld in het artikel van dr. van Dijk, bleek
          dat er wel degelijk een Dirck in de tak Den Bosch was voorgekomen.

          De reden, dat wij de takken Den Bosch -
          Oosterhout nog niet hebben gekoppeld, is dat wij
          nog geen bewijs hebben dat Willem uit Oosterhout
          inderdaad een zoon is van de bewuste Theodorus
          uit Den Bosch. Gezien het feit dat er op grond
          van de gegevens geen andere Theodorus Schenckels
          is geweest, zou deze koppeling reëel kunnen zijn.

          ALGEMEEN BEELD

          Het belangrijkste doel van het onderzoek was om
          uit te vinden of er EEN familie c.q. geslacht
          Schenckels was vroeger, of dat er sprake was van
          verschillende families die los van elkaar staan.

          De conclusie is, dat vanwege het ontbreken tot nu
          toe van een aantal harde gegevens, alsook van
          bewijzen van het tegendeel, het redelijk zeker is
          dat wat betreft Nederland het om een en dezelfde
          familie gaat, met als oorsprong de algemene
          stamvader Willem die blijkens de akte uit 1368 in Den Bosch woont.

          De oudste stamlijn naast die uit Den Bosch is die
          uit Liessel-Helmont. Daar komen een hele reeks
          personen voor met de naam Schenkens, Scheenkens
          en andere schrijfwijzen, ook Schenckels. Deze
          reeks begint al voor 1600, en de opvallende naam
          is Silvester, of Sylvester, die gevolgd wordt
          door een hele reeks Wilbort (of
          Wilbert)-Silvester-Wilbort-Silvester, later ook
          door Jan-Wilbort. Aanvankelijk dacht ik dat
          Sylvester een Limburgse naam was, maar in de
          Schepenprotocollen van Den Bosch komt die naam
          ook veelvuldig voor, evenals de naam Rut of Ruth.

          Omdat nergens anders in Brabant die namen
          voorkomen, ga ik ervan uit dat deze reeks ook
          voortkomt uit Den Bosch. Anderzijds, omdat voor
          zover wij nu weten deze tak is uitgestorven,
          heeft het weinig of geen betekenis voor de huidige Schenkelsen.

          De tak Helmont-Aarle-Rixtel komt vanuit Den
          Bosch, maar de aansluiting met de Schenckelsen
          die na 1700 opduiken in de regio
          Heeze-Leende-Zesgehuchten en omliggende gemeenten
          is zoek vanwege het ontbreken van gegevens.

          Twijfelachtig is of er een lijn liep van Den
          Bosch via Oirschot. Uit een aantal akten blijkt
          dat er onroerend goed was in Oirschot. Ook zijn
          daar een aantal dopen etc. gevonden, waarvan een
          met verbinding naar Zesgehuchten.

          Verder was er een tak Gemert, die ook is uitgestorven.

          De tak Oosterhout - Dongen - Waspik - Tilburg kwam zeker ook uit Den Bosch.

          De enige rechtstreeks doorlopende tak, vanaf
          stamvader Willem, waarvan de genealogische
          gegevens compleet zijn, is de tak via Mr. Jan, de
          notaris van Den Bosch, via Boxtel-Schijndel-Tilburg naar Den Haag.

          De andere takken, zoals die van Haarlem-Den
          Helder en die van Stompwijk-Nootdorp-Delft, komen
          voort uit Zesgehuchten, en daarvoor weer uit -
          vrijwel zeker - of Helmont-Liessel, of Helmont Aerle-Rixtel.

          Helmont (werd heel vroeger geschreven Hellemont!)
          of zoals het tegenwoordig wordt geschreven
          Helmond was voor het opzoeken een heel moeilijk
          geval, omdat ook daar veel gegevens ontbreken. Er
          moeten tussen 1600 en 1700 zeker vier families
          Schenckels daar gewoond hebben, waaronder die van
          de burgemeesters Schenckels, maar op dopen van
          een paar dochters na is er niets te vinden. Uit
          notariële akten blijkt, dat er een reeks zonen
          was, maar van geen enkele is een doopakte of huwelijksakte te vinden.

          Dit verschijnsel blijft ook voorkomen in Geldrop
          - Zesgehuchten tot ver na 1700, alsook in Nuenen.

          Het lijkt erop of men op een of andere manier de
          geboorte van zonen niet wilde publiceren, of
          tenminste dat er expres gegevens zijn
          zoekgemaakt, maar met welk doel is ons niet duidelijk.

          OPKOMST EN NEERGANG

          De familie Schenckels behoorde in Den Bosch tot
          de intellectuele elite van de stad. Dat was ook
          het geval met de burgemeesterstak uit
          Liessel-Helmont-Aerle-Rixtel. De familie was
          katholiek, en zolang het hoger bestuur dat ook was, was er niets aan de hand.

          In Den Bosch waren de voornaamste beroepen in de
          familie die van Geneesheer-Dokter-Chirurgijn, en
          Leraar aan de Latijnse School, voorloper van het
          Gymnasium. Dominicus en zijn zonen spraken Latijn
          met elkaar en met de scholieren en studenten, en
          ook correspondeerden ze in het Latijn met andere
          geleerden in het toenmalige West Europa.
          Dominicus Dr. Med. schijnt zelfs te hebben gecorrespondeerd met Erasmus.

          In Den Bosch was in 1629 de rol van de familie
          uitgespeeld vanwege de inname van de stad door de
          Protestanten. In Oost-Brabant heeft de familie
          langer leidende posities behouden, omdat het
          langer duurde voor de Protestanten zelf
          plaatsvervangers konden aanwijzen, maar na 1700
          was het afgelopen met de bestuursfuncties,
          uitgezonderd Willem Schenckels, die in
          Zesgehuchten nog 3 maal Borgemeester is geweest.

          De tak Boxtel heeft op allerlei manieren pech
          gehad. Diverse zonen met de naam Dominicus
          overleden voortijdig, een ervan werd vermoord, al dan niet per ongeluk.

          De rijkdom van deze tak is in anderhalve eeuw
          tijd, globaal tussen 1630 en 1780, verdwenen.

          Voor 1650 hebben een aantal leden van de familie
          gestudeerd aan de Universiteit van Leuven, maar
          er hebben er ook gestudeerd aan de Universiteit
          van Dowaai, het huidige Douai in Noord-Frankrijk,
          aan de Universiteit van Keulen, en aan die van Freiburg.

          Dominicus Dr. Med. kreeg zijn opleiding aan het
          College de Beauvais te Parijs, voorloper van de Sorbonne.

          Zijn vader Anthony was al medicus met opleiding,
          maar waar hij die heeft genoten is niet bekend.

          Door het uitbreken van de 80-jarige oorlog en het
          verkeerde verloop ervan voor de katholieke
          families werd het steeds moeilijker in Leuven te
          blijven studeren. Na 1630, en zeker na 1648
          (Vrede van Munster, einde van de 80-jarige
          oorlog), toen de grens tussen het huidige Noord
          Brabant en het toenmalige Oostenrijks-Brabant
          dichtging, werd het praktisch onmogelijk. Degenen
          die naar België gingen konden niet meer terug,
          behalve via Limburg en de Peel, een gebied waar
          de Staatse troepen niet genoeg volk hadden om <br/><br/>(Message over 64 KB, truncated)