Re: Fw: SCHENKEL

  • hansweggemans
    Message 1 of 13 , Apr 1 11:59 PM
      Hallo,

      is er meer bekend over het onderzoek van Schenkel voor 1600?

      mvrgr,

      Hans Weggemans

      Message 2 of 13 , Apr 2 12:58 AM
        Tja. ik kreeg ooit eens een floppy disk
        toegestuurd, met documenten die ik allemaal op
        mijn site had gezet, door diverse crashes van
        hetzij de server, hetzij mijn computer, zijn die
        documenten met backups verloren gegaan, de floppy
        is inmiddels niet meer leesbaar en daar staat het
        ook al niet meer op. maar dat ging verder dan
        1600, mogelijk dat je bij het cbg nog iets vindt

        At 06:59 AM 4/2/2013 Tuesday +0000, you wrote:

        >Hallo,
        >
        >is er meer bekend over het onderzoek van Schenkel voor 1600?
        >
        >mvrgr,
        >
        >Hans Weggemans
        >
        >--- In
        ><mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>groningen-genealogy@yahoogroups.com,

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
        (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
        Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
        English) Korea through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

        Message 3 of 13 , Apr 2 1:16 AM
          http://www.henny-savenije.com/tng/getperson.php?personID=I52922&tree=savenije

          At 06:59 AM 4/2/2013 Tuesday +0000, you wrote:

          >Hallo,
          >
          >is er meer bekend over het onderzoek van Schenkel voor 1600?

> [...]

          _ _

          Message 4 of 13 , Apr 3 1:37 AM
            Hallo Henny,

            Bedankt voor de info.
            Is de diskette niet meer te lezen of heb je geen diskstation meer?

            Groet,

            Hans Weggemans

            Message 5 of 13 , Apr 3 4:08 AM
              Beide, ik heb het nog geprobeerd toen ik nog een
              diskstation had voordat ik alle diskettes en
              diskstation weggooide en wat nog nodig was naar
              de harde schijf kopieerde, maar de disk werkte
              ook al niet meer. Het email adres van de persoon
              van wie ik die diskette is ook al niet meer
              geldig want ik heb nog eens een keer geprobeerd
              of ik nog contact met hem op kon nemen. Zijn naam
              was Ger Schenkel Comello, hij was destijds ook lid van deze lijst.

              Wat ik nog wel kon achterhalen was het volgende.
              (je krijgt een hoop in een email)

              Fan de ûnderskate sjirurgyns en dokters wurde
              namme, komôf, namme fan de eventuele
              houlikspartner, wenstee en foarsafier't it argyf
              it talit, ek besit, karriêre en fierdere bysûnderheden werjûn.

              Beetstra, W.T., De sjirurgyns en dokters fan
              Warkum, 1620-1990, Ljouwert, Fryske Akademy,
              1992. Rige Stúdzjes en Boarnemateriaal nûmer 15.
              116 siden. Priis: € 9.00 / foar leden en stipers € 8.00.

              In Montfoort overleed op 30 maart 1738 een Hendricus Schinkel,

              Schenckel, Hendrick,

              Schoolmeester te Farmsum (1678-1681); predikant te Meedhuizen (14 aug.
              1681 - + 27 februari 1713); auteur van 'Het schrickelyke oordeel Gods'
              over de Watervloed van 1686.

              "Gerrit Schenkel Comello" <gschenkel@...>

              Beste Henny,
              Wij zijn nog steeds aan het zoeken naar de
              afstamming van onze oudst bekende voorvader
              Hendrick Schenckel, chirurgijn te Workum in 1630 Zie bijlage.
              Mijn neef Harm klaas in Groningen vond vandaag
              bij familytree een Hendrick Schenckel uit 1570 te
              Workum.Dit staat ergens in jouw verzameling van
              namen.Wij willen graag weten hoe je aan dit
              gegeven gekomen bent. Iemand heeft dit dus ergens
              gevonden. De naam is gerelateerd aan een nummer
              152. Ik zoek nog steeds naar de oorsprong van
              onze voordaderen, die hoogstwaarschijnlijk na de
              val van Antwerpen in 1585 uit midden Nederland of
              Brabant naar Harlingen zijn gevlucht, z.g. Katholieke ballingen.
              In die tijd was er ook een Boudewijn Schenckel in
              Rhenen gehuwd met een Anneke Basu. De namen
              Schenckel en Basu komen rond 1600 voor in de
              buurt van Luxemburg, wat toen Brabant was.
              Ik hoop op enig resultaat.
              Met groeten uit Breda,

              Hendrick Schenckel kwam van ELDERS en kreeg in 1638 burgerrechten in Workum
              Hij was van beroep chirurgijn. Elders staat in
              het document waar op staat, dat hij burgerrecht
              kreeg. Zie boekje van Beetstra: de sjirurgyns en doctors fan Warkum.

              Kinderen van Hendrick.

              1 Jelles Hendricks Schenckel van Harlingen,
              trouwt op 20 september 1635 te Harlingen met Sepkje Goorys van Harlingen.

              2 Joost Hendricks Schenckel trouwt na 1630 te
              Witmarsum, met Remmertje Meeuwes,zij was eerder
              getrouwt met mr.Salves Thomas.overleden op 28 november 1630 te Witmarsum.
              Hij was mr.chirurgijn.

              Hij trouwt op 5 maart 1654 te Bolsward met
              Antie Sibles Aggema van Nijland,zij is weduwe van mr.Petrus Theodori..

              Hij trouwt op 27 januari 1661 te Bolsward
              met Lijsbeth Euwis van Bolsward .Hij is wedunaar
              en oud raadsman,zij is weduwe van Harmen Harmens
              Robecht.Hij is voor augustus 1665 overleden,daar
              zij in augustus 1665 is hertrouwt.

              3 Banier Hendricks Schenckel van Harlingen,trouwt
              op 11 augustus 1650 te Wijnaldum, met
              Saartie Isaacs Verhagen van Harlingen.Hij was
              chirurgijn,en beiden zijn in 1656 overleden
              aan de pest.

              4 Jantien Hendricks Schenckel van Harlingen
              trouwt op 22 augustus 1647 te Harlingen met Eelke
              Hessel Wierdtsma van Harlingen.

              5 Lysbert Hendricks Schenckel van Harlingen
              trouwt op 19 juni 1647 te Harlingen met Johannis
              Haselbeeck van Tolbert.Hij was predikant te Tolbert.

              6 Lucas Schenckel was tot 1665 gehuwd met
              Margareta Haselbeeck,en is toen overleden.
              Hij was chirurgijn en burgermeester van Workum.

              Kind van Jelles Hendricks Schenckel en Sepkje Goorys

              Willemke Jilles Schenckel van Harlingen trouwt op
              2 april 1669 te Harlingen met Gerrit Boerregter van Workum.

              Kind van Joost Hendricks Schenckel en Remmertje Meeuwes

              Antie Joosten Schenckel

              Kinderen van Joost Hendricks Schenckel en Antie Sibles Aggema

              Tieard Schenckel gedoopt op 25 juli 1655 te Bolsward

              Antje Schenckel gedoopt op 6 februari 1657 te Bolsward

              Kind van Lucas Schenckel en Margareta Haselbeeck

              Hendricus Schenckel geboren te Workum van beroep
              schoolmeester te Farmsum en dominee te
              meedhuizen,overleden op 27 februari 1713 te
              Meedhuizen,getrouwt met Catharina Gerrits geboren
              te Groningen,in ondertrouw 3 februari 1672 te
              Groningen,zij trouwden aldaar op 21
              februari te Groningen in de nederlands hervormde
              kerk,door ds.Thomas Alberthoma.Pq
              Laurens Busch als zwager.Hij heeft gestudeerd in
              Franeker,en heeft onderander het verhaal
              geschreven over de st Maartenvloed die in het noorden is geweest
              Zie “Henricus Schenckel”op internet.

              Uit een bericht van Nynke van den Hooven;
              In mijn genealogie komt Mr. Joost Hendriks Schenkel voor als echtgenoot van
              Reymerig Mevis. Hij is geen directe voorvader maar heeft meer relaties met mijn
              familie, zijn 2e vrouw Antie Sibbles Agama is een dochter van mijn voorvader
              Sibble Agama.

              Mijn (Nynke) gegevens van Reymerig Mevis:
              I. Reymerig Mevis, kerk.huw. (1) (ned.herv.) te
              Witmarsum [FR] op 11 jun 1613 met Mr. Salvus
              Thomae , Procureur Postulant en Fiscaal van
              Wonseradeel, overleden te Witmarsum [FR] voor 28
              okt 1630. Uit dit huwelijk 1 kind: Mewis Salves
              Rolwagen, geb. circa 1623. chirurgijn te Bolsward en Warns.
              Reymerig Mevis, tr.(2), na 1630 met Mr. Joost
              Hendriks Schenkel, (geen huwelijk kunnen vinden)
              Mr. Joost Hendriks trouwt 2e te Nijland [FR] op 4
              mrt 1654 met Antie Sibbles Agama, dr. van Sible
              Agama en NN, uit dit huwelijk 1 kind: Antie Joostes Schenkel.
              Mr. Joost Hendrixs Schenkel trouwt 3e 27-01-1662
              te Bolsward met Lysbeth Euwis van Bolsward.

              Wij zoeken al jaren naar de ouders van Lucas
              Schen(c)kel. Hij werd ook Luitje Hendricks
              genoemd.. Lucas werd volgens LDC gegevens in 1663
              geboren.Zijn vader was blijkbaar een Hendrick.
              Mogelijk Hendrick Joosten, of hendrick Baniers of Hendrick Jilles
              Van de Heer Oudman vonden we op internet ook een
              Hendrick Schenckel, geboren in 1656

> [...]
              >geschatte leeftijd van Joost een beetje te jong)
              >maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat ze
              >bij een jongere broer gingen wonen maar ik denk het niet.
              >
              >Uit de geringe gegevens zou je mogelijk kunnen
              >concluderen dat zijn eerste vrouw een Willemke
              >was en zijn tweede vrouw een Antje.
              >
              >Je zult denk ik in de rechterlijke archieven en
              >notarieele aktes moeten zoeken naar meer
              >gegevens, want het waren toch wel vooraanstaande
              >lieden die dus in de diverse documenten genoemd
              >zullen zijn, maar dat is inderdaad een speurtocht met veel haken en ogen.

              En dit is mijn laatste mail naar hem toe

              Hallo Gerrit

              Lange tijd niets van elkaar gehoord. Ben je bekend met het volgende?

              http://members.lycos.nl/kobaltblue/Schenkels.htm

              Genealogie van de Families Schenkels

              in Nederland

              Corry Schenkels

              Martin J.J.M. Schenkels

              Deze publicatie kwam tot stand met dank aan de sponsors:

              Adriaan Schenkels, Illertissen (Duitsland)

              Adriaan en Andrea Schenkels-Buijtendijk, Bleiswijk

              Wij hebben deze genealogie zo zorgvuldig mogelijk
              samengesteld, maar het kan zijn dat onderdelen
              daarvan niet aan Uw verwachtingen voldoen.

              Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de
              inhoud van deze publicatie; evenmin voor vergissingen en weglatingen.

              Voor vragen, opmerkingen, correcties,
              aanvullingen en/of door U gewenste weglatingen,
              graag e-mail contact opnemen met:
              <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

              Auteursrechten voorbehouden. Het maken van
              kopieën, het aanhalen van en verwijzen naar
              gegevens uit deze publicatie is toegestaan mits met bronvermelding.

              Als U gegevens uit deze publicatie wilt aanbieden
              op een website of in een andere publicatie,
              gaarne eerst om toestemming vragen, e-mail
              adres: <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

              Inhoudsopgave

              De nummering van de pagina’s heeft
              betrekking op de uitvoering in Microsoft Word 2003.

              Voorwoord, 4

              Inleiding, 5

              Legenda, 5

              Geraadpleegde Bronnen, 6

              Literatuur, 6

              Dankbetuiging, 6

              Het Onderzoek, 7

              Familiewapen Schenckels, 21

              Beschrijving van Families Schenkels per regio:

              1 Breda, 23

              2 's-Hertogenbosch - Boxtel - Schijndel, 25

              3 Helmond

              3.1 Aarle Rixtel - Beek en Donk, 50

              3.2 Deurne, 52

              3.3 Gemert, 56

              4 Oosterhout - Dongen - Waspik - Tilburg, 58

              5 Zesgehuchten - Geldrop regio, en daarvan afgeleid

              5.1 Zesgehuchten - Geldrop

              Heeze - Mierlo - Nuenen - Valkenswaard, 121

              5.2 Delft - 's-Gravenhage, 186

              5.3 Haarlem – (Den) Helder, 203

              8 België

              8.1 Antwerpen, 219

              8.2 Leuven, 220

              8.3 Turnhout, 221

              Kaarten uit Gemeente Atlas van J.
              Kuyper: Takken Geldrop regio:

              Delft,
              195
              tak Antonius Peeters, 122

              Dongen,
              63 tak Arnoldus, 126

              Geldrop,
              128
              tak Henricus Joosten, 153

              Stad Haarlem,
              204 tak Matthias, 159

              Heeze,
              137 tak Paulus, 167

              (Den) Helder,
              209 tak Willem, 171

              Stad 's-Hertogenbosch, 26

              Nootdorp,
              187 Takken Turnhout:

              Nunen,
              124 tak Joannes, 221

              Oosterhout,
              59 tak Petrus, 222

              Stompwijk, Z.H.,
              189 tak Joannes Jacobus, 224

              Tilburg, 113

              Waspik, 90

              Zesgehuchten, 146

              Afbeelding 'Het uitgaan van het
              kerkje te Nuenen', 1884, Vincent van Gogh, 162

              Namen Index: Patroniemen, 226

              Namen Index: Overige Namen, 227

              Voorwoord

              Dit boek is de eerste publicatie over het geslacht c.q. de familie Schenkels.

              Dat er nooit eerder een publicatie is geweest
              heeft o.a. als reden dat het niet gemakkelijk was
              de lijn van de generaties te vervolgen en de
              relatie aan te tonen met andere takken van de diverse families Schenkels.

              Het archiefwezen in Nederland was vroeger meer
              gedecentraliseerd, zodat alleen al het reizen
              naar die archieven tijdverslindend was. Een
              aantal regionale archieven zijn nu samengevoegd
              en in de provinciale en regionale archieven zijn
              veel dossiers en bestanden toegankelijk gemaakt voor het publiek.

              Mede dankzij het feit dat nu door anderen, die de
              naam Schenkels in de familie hadden, veel is
              uitgezocht, zijn er aansluitingen gevonden, die
              goed in het totaal beeld pasten.

              Ook het Internet is een hulp geweest, die
              versnelling van het onderzoek heeft mogelijk gemaakt.

              Verder kwamen wij meerdere keren via niet voor de
              hand liggende omwegen dichter bij ons doel. Wij
              hebben diverse genealogische dagen in Nederland
              en België bezocht en vonden n.a.v. de gesprekken
              toch steeds weer nieuwe aanknopingspunten.

              Ons uiteindelijke doel was het aantal takken zo
              veel mogelijk te reduceren tot een beperkt aantal
              grotere takken. Deze publicatie is de stand van
              het onderzoek op dit moment. Tot onze vreugde
              konden veel oorspronkelijk 'losse takken'
              gecombineerd worden doordat zij bij gedegen
              onderzoek uitkwamen bij dezelfde voorouder.

              Wij hebben de invoeringen zoveel mogelijk
              gecontroleerd, maar waar dat niet kon of als de
              invoeringen zelf al niet duidelijk waren of
              fouten bevatten, kan ook deze publicatie op
              onderdelen niet correct zijn. Als U opmerkingen
              of correcties heeft, schroom niet ze ons te
              melden. Dit geldt ook voor aanvullingen en
              eventueel nieuwe gegevens. Het geldt zeker als U
              evt. Uw naam uit deze publicatie verwijderd wilt
              zien, hetgeen wij na ontvangst van Uw schriftelijke bevestiging zullen doen.

              Voorlopig zal er een bijgewerkte CD-rom
              beschikbaar zijn in Microsoft Word 2003 NL
              Professional (kosten op aanvraag). Voor
              publicatie van recente gegevens hebben wij dan
              wel de wettelijke schriftelijke toestemming nodig
              van de op te nemen nog levende personen.

              De bedoeling was niet alleen een droog puur
              genealogisch boek te maken, maar ook een leesbaar
              boek, dat enige informatie bevat over de historische achtergrond.

              Wij danken iedereen, die ons met raad en daad
              geholpen hebben, en ook degenen, die het ons
              mogelijk gemaakt hebben hun recente persoonlijke
              gegevens in deze publicatie op te nemen.

              Wij wensen u veel leesplezier.

              november 2003

              Corry
              Schenkels Martin J.J.M. Schenkels

              e-mail
              adres: <mailto:kobaltblue@...>kobaltblue@...

              Inleiding

              De naam Schenkels werd in vroeger eeuwen op
              verschillende manieren gespeld. In de 14e eeuw
              wordt de naam Scenckel aangetroffen. Rond 1400
              wordt de naam ook als Sceijnckels gespeld. Rond
              1450 komt de naam meestal voor als Scenckel(s).
              Rond 1500 wordt de naam gespeld als Schenckels.
              In 1600 wordt dit vaak Schenkels. Wij hebben de
              naam ook aangetroffen als Sc(h)ijnckels,
              Schenkelers, Schenkelaars, Schenkens, Scheenkens,
              Schijnkens (komt voor in Oirschot), etc.

              Waar komt de naam oorspronkelijk vandaan?

              In het 'Middelnederlandsch Woordenboek VII' van
              wijlen Dr. E. Verwijs/Dr. J. Verdam, Martinus
              Nijhoff 's-Gravenhage 1912, is vermeld:

              'Schenkeldijc (scenkel-, sceinkel-, scinkel-)
              znw. m. Ndd. schenkeldeich (Grimm's Wtb.).
              Benaming van een dijk, die (als een schenkel) aan
              een anderen is vastgehecht (meestal een
              binnen-dijk aan een zwaarderen zeedijk) en
              daarmede een hoek vormende, verbindingsdijk, dijk
              die twee andere dijken verbindt. Behalve in
              Holland vindt men de naam ook in andere streken,
              in Noord-Brabant bij De Heen (onder Steenbergen),
              op Flakkee in de Hoeksche Waard en op Putten; ook op Tholen.'

              In het ‘Middelnederlandsch Handwoordenboek’
              (bewerkers C.H. Ebbinge Wubben, J. Verdam) wordt ongeveer hetzelfde vermeld:

              ‘Schenkeldijc, Schinkel- ; znw. m. Een dijk die
              aan een anderen is vastgehecht en daarmede een
              hoek vormt, dijk die twee andere dijken verbindt.’

              Deze interpretatie volgend, zouden in het
              verleden wellicht mensen, die op of bij een
              Schenkeldijk woonden, met de naam Schenkels aangeduid kunnen zijn.

              Een andere interpretatie kan worden gevonden door
              de naam 'schenkel' te lezen als 'scheenbeen'. In
              het 'Woordenboek van de Familienamen in België &
              Noord-Frankrijk' is onder de naam
              Schinkel/Schenkel(s) vermeld: 'Beroepenbijnaam voor een slager of slachter'.

              In de door ons onderzochte takken is echter geen
              verband van de naam met dit beroep gevonden.

              In de beschreven stamreeksen worden de
              opeenvolgende generaties aangegeven met Romeinse cijfers.

              Wij zijn zo mogelijk ook dieper ingegaan op
              kinderen van echtparen/relaties, waarvan de
              moeder de naam Schenkels had, zodat een uitgebreide genealogie is ontstaan.

              Legenda

              afk. - afkomstig van

              (B) - België

              begr. - begraven

              B.P. - Bossche Protocollen

              B.S. - Burgerlijke Stand

              ca. - circa

              CBG - Centraal Bureau Genealogie, 's-Gravenhage

              dg - dagen

              echtsch. - echtscheiding

              GAH - Gemeentearchief 's-Hertogenbosch

              geb. - geboren

              ged. - gedoopt (dopen rk tenzij anders vermeld)

              geref. - (Nederlands) gereformeerd

              get. - getuige(n)

              GTMWB - Genealogisch Tijdschrift
              voor Midden- en West-Noord-Brabant en de Bommelerwaard

              GTOB - Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant

              HLZ - Heeze - Leende - Zesgehuchten

              huw. - huwelijk

              jl - jaarlijks

              jr - jaar/jaren

              mnd - maanden

              nh - Nederl. hervormd

              Nuenen c.a. - Nuenen, Gerwen en Nederwetten

              o.tr. - ondertrouw

              ontb. - ontbonden

              overl. - overleden

              rk - rooms katholiek

              tr. - trouwde (met)

              vlgs - volgens

              wed. - weduwe

              wedn. - weduwnaar

              wk - weken

              won. - wonend

              Geraadpleegde Bronnen

              DTB boeken, registers Burgerlijke Stand geboorte,
              huwelijk, overlijden, gaarderegisters en
              bevolkingsregisters in Algemeen Rijksarchieven.
              Schepenprotocollen en Gemaallijsten Rijksarchief
              in Noord Brabant te 's-Hertogenbosch ('Bossche
              Protocollen' bevinden zich thans in het
              Stadsarchief van 's-Hertogenbosch). Archieven in
              Streekarchivariaat in de Kring Oosterhout te
              Oosterhout (thans: 'Brabants Historisch
              Informatie Centrum', de Citadel,
              's-Hertogenbosch), Stads-/Gemeentearchieven
              Breda, Delft, Dongen, Eindhoven, Gilze-Rijen,
              's-Gravenhage, Helmond, 's-Hertogenbosch,
              Leeuwarden, Oisterwijk, Tilburg, Waspik.

              Verzamelingen Centraal Bureau voor Genealogie, 's-Gravenhage.

              Digitaal (zeer gewaardeerd): ISIS reg. Eindhoven,
              Tilburg; Digitale Stamboom Delft, Kennemerland;
              Genlias 2.1, Geneanet, Mormonen USA, Genealogica
              Brabantica en andere genealogische websites.

              Bidprentjes, advertenties.

              Literatuur

              1 De publicaties uit de CB-reeks,
              Centraal Bureau voor Genealogie, 's Gravenhage.

              2 Woordenboek van de Familienamen in
              België & Noord-Frankrijk, Frans Debrabandere.

              3 'Jenneke Schenckels alias
              Danckaerts', publicatie door G.C.M. van Dijck in De Brab. Leeuw, jrg. 46-3.

              4 'Familie Schenkelaars', Brab. Leeuw, jrg. 9, 1960.

              5 Waspik in oude ansichten, R.H. van Dongen.

              6 Handboek Genealogie, R.J.F. van
              Drie, N. Plomp, A.J. van der Tang.

              7 Brabant van boven, Dr. L. van Egeraat/Jacqueline Midavaine.

              8 Brabant, het andere Nederland, Dr. L. van Egeraat.

              9 Zeg maar dag tegen Brabant, Dr. L. van Egeraat.

              10 Gids voor de Nederlandse Archieven,
              Dr. W.J. Formsma en Mr. F.C.J. Ketelaar.

              11 Genealogisch Tijdschrift voor Oost-Brabant (G.T.O.B.).

              12 Genealogisch Tijdschrift voor Midden-
              en West-Noord-Brabant en de Bommelerwaard (GTMWB).

              13 Heusden huw. 1590-1811, Waspik huw.
              1594 1811, A.C.M. Gouverneur, Waalwijk.

              14 J. Kuyper, Gemeente Atlas van de
              provincie Noordbrabant 1865, Hugo Suringar, Leeuwarden.

              15 Langs de oude Brabantse kerken,
              Westelijk Brabant, Wies van Leeuwen.

              16 De Biesbosch, dood tij, levend water, Hans Lutz.

              17 Biografische Index van de Benelux, Willemina van der Meer.

              18 Noord Brabant in Grootvaders tijd, Jan Naaijkens.

              19 Holland in vroeger tijd, bewerkt door C. Postma

              20 Prisma: Nederlandse plaatsnamen,
              Gerald van Berkel, Kees Samplonius.

              21 De geschiedenis van Waspik, G.J. Rehm.

              22 In het land van de Bergse Maas, Rien Snijders.

              23 Lezen in Brabantse bronnen,
              Begrippenapparaat bij oud schrift, Stichting
              Brabantse Regionale Geschiedbeoefening, 's Hertogenbosch.

              24 Bijdragen tot de geschiedenis van het
              zuiden van Nederland; Noordbrabantse studenten te
              Leuven 1550-1750 deel XLIV (Uitgever: Stichting
              Zuidelijk Historisch Kontakt te Tilburg, 1979).

              25 Gezinnen in Oosterhout 1610-1630,
              1631-1650, 1651-1670, Mw. M.E. Wijnsouw-de Haan, Ede.

              26 Noord-Brabant en Limburg (Elseviers Reisgidsen), J.H. Besselaar.

              Dankbetuiging

              Onze welgemeende dank gaat uit naar de heer/mevrouw

              Margriet Blok-Charbo, Zaandam; L.J. Donkers,
              genealoog, 's-Hertogenbosch; A.C.M. Gouverneur,
              Waalwijk; Gerda van den Hooff, Wildervank; Wieger
              van der Laan, Wildervank; H.A. Martens, Schiedam;
              Paul Van Merode, Borgerhout-Antwerpen; Henny de
              Ruijter, Gelora, Geldrop; Cees Schenkel,
              Heemstede; Antoon Schenkels, Veldhoven; E.Th.R.
              Unger, genealoog, Haarlem; Verbeek, Geldrop; G.H.
              Verhees, Waspik; Wildenberg, Helmond; Inge
              Wisse-Somhorst, Froombosch; Philip Wisse, Froombosch;

              en al degenen, die ons spontane informatie over
              families Schenkels en Schenkelaars hebben verstrekt.

              Het Onderzoek

              Deze publicatie is het resultaat van de
              samenwerking tussen Corry Schenkels en Martin
              Schenkels. Onze overgrootvaders waren broers.

              Hoe ben ik (Martin) met Corry in contact gekomen?

              Wel, ergens in het voorjaar van 1987 toen het
              mooi fietsweer was, fietste ik in Waspik rond, zo
              maar om de omgeving te verkennen, en ik kwam daar
              langs het kerkhof. Het schoot mij toen te binnen
              dat mijn Oom Adri wel eens verteld had dat er in
              Waspik ook een familie Schenkels had gewoond en
              dat er misschien nog grafzerken van die familie
              op het kerkhof te vinden waren.

              In die tijd was Waspik nog een zelfstandige
              Brabantse gemeente, met een eigen gemeentehuis en
              een eigen archief. Ik ben daar binnengestapt en
              op mijn vraag om informatie over het archief
              stond mij een vriendelijke heer Verhees te woord.
              Nadat ik mijn verhaal had gedaan zei hij: ja. de
              naam Schenkels ken ik goed, want ik heb onlangs
              nog een briefwisseling gehad met een mevrouw
              Schenkels waarvan de familie ook hier uit Waspik
              komt, die nu in Groningen woont, en die al jaren
              bezig is met stamboomonderzoek naar de familie Schenkels.

              Op mijn vraag of ik dan misschien naam, adres
              etc. zou kunnen krijgen, kreeg ik een fotokopie
              van een brief van de heer Verhees aan Corry.

              Daarop heb ik contact opgenomen met Corry, en daarmee begon de samenwerking.

              Corry was al langer bezig met het onderzoek. Ze
              was al jarenlang lid van het 'Centraal Bureau
              voor Genealogie' en had door onderzoek in de
              collecties van het CBG een aantal delen van
              takken van de familie Schenkels gereconstrueerd,
              en dan voornamelijk van na de datum van invoering
              van de Burgerlijke Stand in Nederland door Napoleon in 1811.

              Van de tak Dongen was Corry al veel verder
              teruggegaan met de reconstructie, o.a. had ze
              daar vanwege de afstand Dhr. Donkers, genealoog,
              voor ingeschakeld. Maar ondanks dat was ze
              uitgerekend in Dongen toch vastgelopen. Zij had
              gegevens gevonden over twee broers, die destijds
              in Dongen waren binnengekomen, nl. Willem Huybert
              en Roelof Huybert Schenckels, die daar kinderen
              hadden gekregen, waarvan sommigen wel in het
              Doopboek waren vermeld en anderen niet.

              Het huwelijk van zowel Willem als Roelof was niet
              te vinden, omdat er delen van de Doopboeken

              ontbraken.

              In een huwelijksakte staat altijd vermeld waar de
              personen die gaan trouwen vandaan komen, maar
              omdat die akten niet te vinden waren, konden we
              er maar niet achter komen waar de twee broers vandaan kwamen.

              Wel duidelijk was, dat Willem Huybert, volgens de
              Gemaallijsten of Hoofdgeldlijsten van Dongen, de
              oudste was. Willem Huybert staat aanvankelijk
              nergens als Schenckels vermeld. Zoals toen
              gebruikelijk werden namen toen opgetekend volgens
              het systeem van de patroniemen, dus naar de naam van de vader.

              Een belangrijke bron van gegevens in Dongen bleek
              te zijn de in het archief aanwezige
              Gemaallijsten. Jaarlijks werden in Dongen vanaf
              kort na 1600 Gemaallijsten bijgehouden. Daarin
              werden niet alleen inwoners vermeld, maar ook
              vanaf ca. 1680 hun huishouden, inclusief jonge
              kinderen, met leeftijden. Daardoor zijn wij op
              het spoor gekomen van kinderen, waarvan wij geen
              doopakte of vermelding in begrafenislijsten hadden kunnen vinden.

              Willem Huybert is dan Willem met vader Huybert.
              Voor 1811 waren er geen vaste systemen of
              schrijfwijzen. De pastoor schreef de namen op in
              doop-, trouw- en begraafboeken zoals hij ze te
              horen kreeg. In de taal van alledag waren
              allerlei verbasteringen of vervormingen in
              gebruik, zeker in de dorpen. Iemand met als vader
              Huybert, werd dus ook aangeduid met Huyberts
              ofwel met Huybrechts (de -s betekent zoon van).

              Omdat de pastoor het meestal bij twee namen
              hield, werd de ECHTE achternaam vaak weggelaten.
              Meestal komt die alleen voor in officiële akten
              uit de ORA (Oud-Rechterlijke Archieven). Een
              testament of een boedelscheiding levert dan de
              aanwijzingen op die verder kunnen leiden, maar
              zoiets werd dan meestal opgemaakt in de plaats
              waar men vandaan kwam; als die niet bekend was, is het zoeken in een hooiberg.

              Dat werd het toch, want als het niet mogelijk is
              om rechtstreeks ergens achter te komen, moet het
              maar via een omweg. Daar ben ik dus mee begonnen
              nadat Corry en ik het erover eens waren geworden
              dat we t.z.t. een boek zouden gaan uitgeven.

              Een mogelijke officiële weg was zoeken via de
              Gemaallijsten of Hoofdgeldlijsten. Dit zijn
              lijsten waarmee belasting werd berekend, die men
              per jaar en per hoofd van het gezin moest betalen.

              Elk jaar ging een gemeenteambtenaar via een vaste
              volgorde in wijken en straten langs alle huizen.

              Hij moest dan per huis opschrijven de naam van de
              hoofdbewoner, of er een echtgenote was, of er
              kinderen waren boven de 16, en de namen van
              kinderen beneden de 16. Ook inwonend personeel,
              zoals meiden of knechts, werd aangetekend. Verder
              het aantal koeien, paarden etc.

              Dus: in de lijsten van het overgrote deel van de
              gemeenten stond alleen de naam van de
              Hoofdbewoner. Daar schiet je dan weinig mee op.

              De Gemaallijsten in Dongen zijn een grote
              uitzondering. Na 1681 was er een ambtenaar, die
              niet alleen heel duidelijk en leesbaar schreef,
              maar ook nog meer deed dan hij moest doen; hij
              schreef ook de naam van de vrouw op, en bovendien
              de precieze leeftijden van de kinderen beneden de
              16, en de namen van de kinderen boven de 16.

              Ik heb van de meeste jaren tussen 1681 en 1732 de
              gezinssamenstellingen opgeschreven, en dan zie je
              zo ongeveer een film voor je aflopen; de kinderen
              worden meestal elk jaar een jaar ouder, kinderen
              die tussentijds worden geboren, komen erbij,
              kinderen die tussentijds overlijden, staan er
              ineens niet meer bij, er verdwijnen
              meerderjarigen (boven de 16 was men toen
              meerderjarig), er gaan en komen meiden en
              knechts, en soms komt er een bejaard alleenstaand
              familielid inwonen, want bejaarden-huizen bestonden natuurlijk niet.

              Het resultaat van de gegevens uit de
              Gemaallijsten is dat we nu weten dat de broers Willem en Roelof

              Huybert meer kinderen hadden dan we via de
              Doopboeken kunnen vinden, wat hun namen zijn en
              wat hun geboortejaren zijn etc., maar veel verder zijn we er niet mee gekomen.

              Omdat nog niet alles was geprobeerd om uit te
              vinden waar de twee broers vandaan kwamen, hebben
              we ook alle omliggende gemeenten afgezocht.
              Uiteraard op de naam Schenkels, maar ook op
              Huyberts en Huyben, etc. In Loon op Zand was
              niets te vinden. Ook in Tilburg niet.

              Het probleem in Rijen was dat in 1735 de kerk met
              alle DTB-boeken was afgebrand. Alle gegevens van
              voor 1735 zijn verloren gegaan. Men heeft na de
              brand een soort schaduwsysteem opgezet door
              iedereen te ondervragen en alles uit de geheugens
              op te schrijven, maar van voor 1700 is vrijwel
              niets bekend. Zeker niet waar mensen vandaan
              komen etc. In Oosterhout werd niets gevonden; in Waspik ook niet.

              De afkomst van Willem Huybrecht Schenckels en
              Roelof Huybrecht Schenckels bleef een raadsel, en
              dat zou ook zo blijven tot najaar 2000.

              Corry had een aantal Schenkels takken kunnen
              doortrekken aan de hand van aktes van de
              Burgerlijke Stand en de collecties
              geboortekaartjes, bidprentjes en advertenties,
              die in Nederland te raadplegen zijn, maar de
              vraag was opgekomen of er nog meer takken waren,
              en hoe wij daarachter konden komen.

              De methode was gebruik te maken van
              Volkstellingen. Vroeger werden er om de ca. 20
              jaar Volks-tellingen gehouden, en dan werd van
              ieder gezin de samenstelling opgeschreven. Dat
              alles werd verwerkt in een systeem waarin van
              iedere naamdrager de aantallen per plaats werden
              bijeen-gebracht, en dat werd gepubliceerd in boeken per provincie.

              Voor de naam Schenkels zijn de gegevens van de
              Volkstelling van 31 mei 1945 als volgt.

              Het gaat om het aantal personen Schenkels dat in
              de betreffende gemeente woonde in die tijd.

              Grote steden: Den Haag 20. Rotterdam 7, Amsterdam 14. Totaal: 41

              Noord-Holland: Haarlem 1, Anna Paulowna 3,
              Haarlemmermeer 2, Den Helder 6, Hilversum l. Totaal: 13.

              Zuid-Holland: Leiden 1, Delft 36, Rijswijk 6, Wassenaar 1. Totaal 44.

              Zeeland en Utrecht: geen.

              Noord-Brabant: Bergen op Zoom 2, Boxtel 4, Breda
              11, Eindhoven 11, Geldrop 12, Halsteren 1,
              Heeswijk 1, Heeze 29, Hilvarenbeek 1, Loon op
              Zand 1, Maarheeze 1, Mierlo 1, Nuenen 5, Oirschot
              1, Oisterwijk 1, Oosterhout 6, Oss 4,
              Roosendaal/Nispen 4, Stiphout 3, Tilburg 74, Uden
              1, Valkenswaard 3 en Waspik 2. Totaal 179.

              Gelderland: Maasdriel 1, Nijmegen 1, totaal 2.

              Limburg: geen.

              Overige provincies: geen.

              Totaal generaal is dan 279 personen met de naam Schenkels.

              Wat opvalt is dat de concentraties zijn in Noord
              Brabant, Zuid en Noord Holland. In de rest van
              het land kwam de naam Schenkels vrijwel niet voor.

              We hadden dus via deze volkstelling ongeveer
              hetzelfde gevonden wat we al hadden:

              De takken Delft - later uitgebreid tot Zuid
              Holland, de takken Haarlem-Den Helder, later ook verspreid.

              En de takken in Brabant:
              Oosterhout-Dongen-Waspik-Tilburg, en de takken in
              het Z.O. van Brabant, nl. die van
              Geldrop-Nuenen-Mierlo, en die van Heeze en Eindhoven.

              Vroeger moest men voor stamboomonderzoek alle
              gemeentelijke archieven af, maar tegenwoordig
              hoeft dat niet meer. Voor Brabant is vrijwel
              alles ook in te zien in het Provinciale Archief
              in De Citadel in Den Bosch. Vrijwel alles, maar
              een aantal grote gemeenten heeft geweigerd hun
              gegevens af te staan aan De Citadel, met als
              gevolg dat men voor de grote Steden Eindhoven,
              Tilburg, Breda etc. toch nog naar die gemeentearchieven moet.

              En allerlei delen van archieven, per gemeente
              weer anders, blijken ook niet in De Citadel te zijn.

              Het heen en weer reizen tussen al die archieven
              kostte niet alleen veel geld, maar ook een reusachtige hoeveelheid tijd.

              En dan de computer en het Internet. Veel staat al
              op Internet, en er komt steeds meer bij. Maar
              alles is incompleet. Voor de rest van de
              gegevens, dus het deel dat niet op Internet
              staat, moet je toch weer naar het archief; dat schiet niet echt op.

              En dan de gegevens in de computer op de
              studiezalen. Die gegevens zijn in elke plaats
              anders. Wat er in Deurne in de PC in het
              Streekarchief staat, is anders dan dat in
              Helmond, en dat is weer anders dan dat in
              Eindhoven. En er zitten veel dubbele
              inschrijvingen in. Er zitten b.v. in de PC in De
              Citadel dubbele data van Eindhoven en Helmond, maar ook van Tilburg.

              Ik had een keer een uitdraai laten maken van 8
              pagina's, en na 2 dagen zoeken hield ik amper een
              enkele pagina over met nieuwe gegevens.

              Bij het zoeken in de gegevens van voor 1811
              kregen we met grote problemen te kampen: alle
              takken in de regio Eindhoven bleken terug te gaan
              tot het gebied Heeze-Leende-Zesgehuchten (HLZ).

              Dat was vroeger een zelfstandig Graafschap, dat
              de eerste tijd na de verovering van Noord Brabant
              door de protestanten NIET tot het gebied van
              Staats Brabant behoorde, en waar de onderdrukte
              katholieken nog langere tijd meer vrijheid hielden dan in het Staats Brabant.

              In Zesgehuchten bleken tussen 1720 en 1800 meer
              dan 60 personen Schenckels op te duiken, waarvan
              nog steeds niet kan worden nagegaan waar ze
              vandaan komen. De reden is dat er doopboeken uit
              de periode tussen 1620 en 1720 verdwenen zijn.
              Maar ook tussen 1720 en 1780 blijven er in
              Zesgehuchten personen Schenkels opduiken waarvan
              de herkomst en afstamming niet te vinden zijn.

              Ook de schrijfwijze van de naam zorgde voor grote problemen.

              Praktisch alle mogelijke varianten kwamen hier
              voor: Schenkels, Schenckels, Schinkels,
              Schinckels, Scheynkels, Scheynckels, Schijnkels,
              Scheenkels, Schijnckels, Schijnckens, Schenkens,
              Scheenkens en ook nog Schenkers. Verder was er ook verwarring met Swinkels.

              En dan de namen Scenkel, Scenkels, Scijnckels,
              Schenckelers, Schenkelers, Schenkelaers, en Schenkelaars.

              De na 1811 zelfstandige naam Schenkelaars is in
              deze regio ontstaan uit de verbastering en
              verschrijving van de naam Schenkels. Dit is
              vooral gebeurd tussen 1660 en 1680 in het gebied
              Stratum, nu een wijk van Eindhoven. Dit is
              precies de periode waarvan vrijwel geen DTB
              informatie bekend is. De publicatie 'Familie
              Schenkelaars' in Brab. Leeuw 1960 begint met een
              familie uit ca. 1660. De hierin genoemde families
              hebben wij uiteraard niet in deze publicatie
              opgenomen, hoewel wij hun nageslacht bij ons
              onderzoek in Noord Brabant wel tegenkwamen, m.n. in Stratum, Strijp en Zeelst.

              Omdat er voor de Napoleontische tijd geen vaste
              schrijfwijze van namen bestond, en omdat er veel
              mensen van de ene gemeente naar de andere trokken
              als gevolg van vervolging en onderdrukking,
              konden de pastoors namen nauwelijks controleren.
              Als een kind moest worden gedoopt, kon men vaak
              een achternaam opgeven zoals men die wilde. Het
              gevolg is dat later blijkt dat b.v. mensen die
              Schenckels heetten, kinderen lieten dopen met de
              naam Schenkelers, of soms in dezelfde familie met
              Schenkelaars en ook met Schenckels. Het komt voor
              dat mensen die gedoopt zijn als Schenkelers later
              in andere akten weer Schenckels heten.

              Als dan ook nog vaak voorkomende namen als
              Martinus en Henricus worden gebruikt, is op een
              gegeven moment niet meer uit te maken wie wie is.

              In Nuenen komen personen voor met de naam of
              vader's naam Matthias, die de ene keer Schenckels
              heten, de volgende keer Scheynkels, de derde keer Schenkelers.

              Ook voornamen werden vaak verschillend gespeld.
              Matthias kan zijn Mattheus of Matthijs, of kortweg Thijs.

              De problemen werden in de 17e eeuw nog vergroot
              door de grote sterfte onder de mensen.

              Brabant was afgesloten Generaliteitsgebied. De
              katholieken konden niet, zoals vroeger, naar het
              zuiden. Want dat was nu Oostenrijks gebied.

              Studeren aan de Universiteit van Leuven was dus
              uitgesloten. Ook het volgen van andere studies was niet meer mogelijk

              Veel mensen konden geen vaste betrekking meer krijgen en verarmden.

              De armoede werd nog verergerd door relatief zware belastingen.

              Het komt dus voor dat mannen 4 x in hun leven
              huwden, omdat er zoveel vrouwen stierven, al of niet in het kraambed.

              In die tijd was het verplicht eerst in ondertrouw
              te gaan. Pas drie weken daarna kon er worden
              getrouwd. Als iemand dus 4 x huwt zijn er 8 data,
              nl. 4 x ondertrouw en 4 x trouwen.

              Als dat dan in verschillende gemeenten gebeurt,
              en alleen de voornaam wordt opgeschreven, dus
              niet meer de naam van de vader, en er zijn dan in
              hetzelfde gebied in dezelfde tijd ook nog 4
              Martinussen, dan is de chaos compleet.

              Het systeem van gegevens in de regio
              Zesgehuchten, maar ook Helmond en Aarle-Rixtel en
              Beek en Donk, is totaal incompleet.

              In Helmond moeten een eeuw lang wel vier gezinnen
              Schenckels hebben gewoond, maar er is vrijwel niets van terug te vinden.

              In Helmond zijn tussen 1600 en 1700 drie of vier
              leden van eenzelfde stamlijn burgemeester
              geweest, maar de gezinnen zijn in Helmond zelf
              niet te traceren. In Aarle is dat ook zo. Twee
              personen Schenckels waren daar burgemeester, maar
              verder is daar niets over te vinden in genealogisch opzicht.

              In de regio Helmond-Aarle-Deurne is zeer
              opvallend dat we uitsluitend dopen hebben van
              meisjes; niet een van de jongens. Dat die er wel
              zijn geweest weten we alleen uit andere akten en
              uit overlijdens. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de regio Geldrop.

              Het gevolg hiervan is, dat in deze regio's de
              oorsprong van de daar in de 16e/17e eeuw
              voorkomende takken Schenckels voor ons moeilijk
              te traceren was. Bij het herleiden van de
              generaties hebben wij aan de ene kant een aantal
              aannames moeten doen en aan de andere kant zaken
              weggelaten, waaraan wij twijfelden.

              Mogelijk kunnen in gedetailleerde studies via de
              archieven of via particuliere bronnen de takken beter uitgewerkt worden.

              Om aan verdere informatie over de jongere
              generaties met de naam Schenkels en Schenkelaars
              te komen, hebben wij al deze in de PTT-gidsen
              vermelde namen aangeschreven. Wij hebben hen
              geïnformeerd over ons voornemen een genealogie te
              publiceren en hen gevraagd hun gegevens door te
              geven. De respons was niet overweldigend, maar op
              deze wijze konden wij toch meerdere takken aanvullen met recentere gegevens.

              's-HERTOGENBOSCH

              Het zal geweest zijn in het voorjaar van 1989,
              dat ik weer een keer in het Provinciale
              Rijksarchief in de Citadel in Den Bosch was, om
              daar een aantal gegevens op te zoeken over
              Zesgehuchten-Geldrop, en daar vastliep omdat ik die gegevens niet kon vinden.

              Ik had dus bijna een hele middag over, en ik
              besloot eens te gaan zoeken in een deel waar ik
              toen nog niet geweest was en waar toen de
              gegevens uit Den Bosch werden bewaard, met name
              de zgn. Bossche Protocollen (B.P.).

              Dit zijn juridische Schepenbank-akten,
              opgeschreven door een van de secretarissen van
              het College van Schepenen van 's-Hertogenbosch,
              zoals het Bestuur van een Gemeente/Stad toen heette.

              Die B.P. zijn te verdelen in twee delen, nl. de
              akten voor 1500, en de akten van na die tijd. Na
              1500 is er geen naam-index, dus je kunt er niet
              zoeken op Schenkels. Dat deel loopt vanaf 1500
              tot 1630, en het loopt ook daarna praktisch
              ononderbroken door tot 1810. Het aantal akten,
              dat je dan alleen al tot 1630 in chronologische
              volgorde zou moeten nakijken op naam, bedraagt
              rond de 1,5 miljoen. Eigenlijk onbegonnen werk
              dus, want als je daar per dag 5 uur mee bezig
              bent, en er 2 in een minuut doet, doe je er per
              dag 5 x 120 = 600 per dag. Omdat er veelal een
              aantal dezelfde van een persoon staan, kom je wel
              op 1000 per dag. Dan heb je kramp in je armen en
              schouders van het bedienen van het leesapparaat,
              en als je pech hebt staat er niet een bij die je
              zoekt. Als je er een gevonden hebt, heb je alleen
              de naam van de hoofdpersoon, nog niet de inhoud
              van de akte. En omdat die in het Latijn staat, en
              alleen te vertalen is door specialisten, kun je daar weinig mee doen.

              Dus dat deel na 1500 heb ik laten liggen.

              Het deel voor 1500 is per naam uitgesplitst op
              witte kaartjes in twee grote ladekasten, een voor
              Den Bosch Stad, en een voor buiten de stad. Dat
              stuk omvat de hele toenmalige Meijerij van Den
              Bosch, dat toen doorliep tot in het huidige
              België, b.v. ook de plaatsen Lommel en Poppel. Ze
              liepen naar het westen tot en met Tilburg en Loon
              op Zand, (toen Venloon geheten), maar Dongen
              hoorde toen al bij de Baronie van Breda.

              Toen ik in die kasten begon te kijken, viel ik zowat van mijn stoel.

              Er waren heel veel van de protocollen met de
              namen die ik zocht, wel meer dan honderd. En ze
              begonnen al vlak na het begin van het opschrijven van de protocollen, in 1363.

              Veel akten die over dezelfde personen gingen, heb
              ik niet meer opgeschreven. Maar van alle
              verschillende personen geef ik hier de eerste en
              de laatste akten, zodat de tijd, waarin ze in de
              protocollen voorkomen, is vastgelegd. Uiteraard
              gaat het hier om de familieverhoudingen, vooral
              vader-zoon. Zo hebben we stamlijnen
              gereconstrueerd, althans van de personen die in
              de akten voorkwamen, want van personen, die geen
              akten lieten opmaken of er niet in vermeld zijn, weten we uiteraard niets.[1]

              's-Hertogenbosch Stad Folionummer

              1368-1369 Willem
              Sceynckel
              nr. 211 en 270

              Idem Goyaert
              Sceynckel
              nr. 87

              Idem Henrick Scenckel (van
              Erpe) nr. 168

              Ook 1421-1422 onmondige
              kinderen van wijlen H. Scenckel.

              Peter zoon.v. wijlen
              Herman Scenckel, momber, memorie van

              Meeus Schenckel, zoon v.
              Willem nr. 513

              1434-1435 Lysbett, wed. v. H. S., hertrouwd met Jan,

              zoon.v. Jan Baudens van
              Os nr. 244

              1376-1383 Goyart
              Sceynckel
              nr. 208 en 272

              1376-1383 Willem, zoon van wijlen Goyart,
              zoon v. wijlen Willem nr. 324

              1393-1396 Gysbert (Marselis) alias
              Sceynckel zoon v. Goyart Scenckel nr. 71

              idem Jan Sceynckel, zoon.v. Jan
              Meertenszn. nr. 11

              1421-1422 idem; zie ook
              1452-1453. nr. 86

              1404-1405 Jan Mol en Gybert Mol, zoons v.
              Gybert Sceynckel nr. 160 en 84

              1416-1417 Jan en Meeus, zoons van Willem
              Scenckel nr. 175

              1423-1424 Jan Scheenckel, alias
              Bijster nr. 198

              1390-1394 Jan
              Sceynckel
              nr. 422

              1426-1427 wijlen Jan S., man van Kathryn.

              Jan Wederhout en Peter
              Vughs, executeurs testamentair nr. 14

              1402-1403 Jan Willem
              Sceynckel
              nr. 14 v

              1410-1411 Jan, zoon v. Willem
              Schenckel nr. 351 v

              1420-1442 vijftien
              aktes!
              nrs. weggelaten

              1404-1405 Matteeus zoon v. wijlen Herman
              Scenckel nr. 142

              1406-1407 Mathijs, zoon v. Herman
              Sceynckel nr. 88

              1412-1413 Engbert Scenckel, zoon van
              Willem nr. 279 en 289

              idem
              1441-1446
              nr. 292

              1414-1415 Henrick Herman
              Scenckel nr. 52

              1416-1417 Jan en Meeus, zoons van Willem
              Scenckel nr. 175

              1416-1418 wijlen Goyart
              Schenckel nr. 67

              1418-1419 Gijsbert Scenckel, zoon v.
              Goyart nr. 36

              1420-1422 Meeus Willemszn.
              Schenckel nr. 52

              1420-1445 Meeus en zijn zoon
              Michiel nr. 237

              1420-1442 Meus en zijn broer
              Jan
              nr. 55, 108

              1423 13 maart wijlen Goyaert Schenckel, een
              stenen huis in de Colperstr. nr. 331 v

              1423-1424 Willem Scenckel, zoon v.
              Willem, goederen bij Oosterwijc nr. 167

              1423-1424 Goyaert Schenckel, een
              mansio[2] vroeger van hem, 19 aug. 1424 nr. 314

              1426-1461 nog 11 andere van Goyaert
              Scenckel nrs. weggelaten

              idem Jan, zoon.v. Willem, en zijn
              broer Meeus en diens broer Engbert nr. 301

              1427-1428 Jan en Engelbert, zoons van
              wijlen Willem Scenckel (Willem is dan

              dus al
              overleden!)
              nr. 133

              1429 Meeus Willemszn.
              Scenckel nr. 378

              1434-1441 nog 5
              aktes
              nrs. weggelaten

              1428-1449 Meus Scenckel, nog 10
              aktes nrs. weggelaten

              1430-1431 Emmen, zoon v. Willem
              Schenckel nr. 350

              1431-1432 Engbert Engbertus
              Scenckel nr. 199

              idem
              1463-1464
              nr. 183

              1437 Lysbett, dr. v. Jan Monijns,
              ketelmaker, weduwe van Henrick

              Scenckel, hertrouwd met
              Jan Baudens, en haar schoonzoon

              Goyart Caper,
              bontwerker, hertrouwd met Heilwich Henrick

              Scenckel (zie ook 1368 !).

              1440-1441 Engbert Willem Schenckel en
              zoon Henrick nr. 326 en 329

              1441-1442 Michiel, Jan en Adriana,
              kinderen van Meeus Schenckel nr. 68

              1447-1448 Michiel Meeuszn.
              Schenkel nr. 385

              1451-1452 Engbert Willem Schenkel en zijn
              zoon Henrick nr. 106 v

              1439-1440 Herman Peter
              Scenckel
              nr. 279

              idem
              1458-1459
              nr. 309

              1441-1442 Willem, zoon v. Engbert
              Schenckel nr. 279

              idem Herman, Aleyt, Mechtelt en Heilwich,

              kinderen van Henrick en
              Lysbett nr. 401

              1452-1453 Jan Jan Schenckels, man van
              Aleyt, dr. v. wijlen Aert van Oss nr. 100

              (1e maal dat Schenckels
              voorkomt met s op het eind!)

              1434-1454 Wouter Meeuszn.
              Scenckel nr. 229

              1454-1455 Matheus Engbertus
              Schenckel nr. 123

              1456-1486 Matthaeus Engbertus Schenkel,
              nog 6 aktes nrs. weggelaten

              1464 Gysbert Goyaert
              Scenckel nr. ?

              1486-1487 Matheus Heymerick (?)
              Schenckel nr. 312

              1487 Matheus Engbert Scenckels en
              zijn zoon Engbert nr. ?

              sept. 1490 Engbert Henrick
              Schenckels nr. 329

              1492 Aleyt, dr. v. wijlen Henrick
              Smeeds, wed. van Goyaert Scenckel nr. 22 en 331

              1494-1495 Anthonis Mattheuszn.
              Schenckels nr. 178

              1497-1498 Emmen Mattheuszn.
              Schenkels nr. 160

              1498 Jan en Mattheus, zonen van
              wijlen Engbert Schenckels nr. ?

              1499-1500 Symon Mathaeus
              Scenckels nr. 271

              Het is een heel gepuzzel, maar er blijken dan drie stamlijnen te zijn.

              Een lijn, die begint met Henrick van Erpe, en die
              op een gegeven moment ophoudt.

              Dan een tweede, die begint met ene Jan, en die ook ergens ophoudt.

              Dan de derde, die begint met Willem, en die doorloopt tot in het heden.

              Deze Willem, uit de akte 324, waarvan een kopie
              is opgenomen, schijnt onroerend goed te hebben
              verkocht in Mechelen en Stralen, uiteraard plaatsen in België.

              Het is dus mogelijk dat hij uit België is
              gekomen. In België wonen ook nu nog veel
              Schenkelsen, maar we hebben niet kunnen
              achterhalen of daar een zelfstandige stamlijn is,
              die ouder is dan die uit Den Bosch.

              Deze gegevens van deze akten moeten worden
              gecombineerd met de akten van het Groot Ziekengasthuis in Den Bosch.

              Dan nu de akten van na 1500.

              Van deze akten is in rond 1750 door diverse
              secretarissen van het Schepencollege een
              chronologische lijst gemaakt van de naam met
              beschrijving van de akten. Deze lijst is op
              microfiche gezet en in te zien in diverse
              Noord-Brabantse archieven, o.a. die van het
              Regionaal Historisch Archief in Tilburg.

              Omdat ik in 2000 werkloos was, had ik veel tijd.
              Een kleine 4 maanden ben ik daar 4 dagen per week
              bezig geweest met het nakijken van de lijsten op
              Schenckels. Afhankelijk van het schrift zijn de
              microfiches goed te lezen, en omdat er vaak 10 of
              meer akten op dezelfde naam staan, gaat het voor
              1580 ook een stuk sneller dan van de akten uit de
              economisch magere jaren daarna, wanneer er per akte telkens een andere naam is.

              Ik schat dat ik er globaal rond de 150.000 heb
              nagekeken, een 30% van het bestand in die tijd.
              Omdat ik bewust heb gespreid over de tijd, schat
              ik dat ik toch een redelijk percentage heb
              gevonden wat betreft het voorkomen van de namen.

              Hier volgt de oogst.

              Die bevat ook de namen Scentkens. Of Schijntkens.
              Uit de woordenboeken, waarin namen zijn afgeleid,
              blijkt dat die naam waarschijnlijk later ook
              Schenkels is geworden, of dus al hetzelfde was
              als Schenkels. Dit geldt ook voor Schenkens en
              Scheenkens. Uiteraard weten we niet of het om
              personen gaat die dezelfde zijn als vermeld onder
              Schenkels. Dat zal waarschijnlijk ook wel nooit
              duidelijk worden, in sommige gevallen althans.

              Februari 1500 Engbert Schenkel 1 mud rogge Oirschot.

              Januari 1511 Eymbert Schenkel promesse 3.0.0
              jaarlijks Gestel bij Oosterwijc. Losbaar met 50.0.0

              Sept. 1513 Willem Schijntkens prom. 3.0.0 jl Helmont.

              Juli 1513 Huybert Schenkens. 3.0.0. jl
              Ortenstraat (Stad Den Bosch ). Losbaar met 50.0.0.

              1514 Willem Schijntkens 7 mud
              rogge jl Nuenen. Losbaar met 18 Peters

              0ktober 1514 Engbert Schenkels 1 kwart mud + 1.0.0. jl Oosterwijk

              April 1515 Wouter Scheenkens, land Schijndel.

              Idem Huybert Scheenkens 3.0.0. jl Ortenstr.

              Idem Adriaan Schenkens 3.0.0. jl Orthenstr.

              Juni 1515 Goyart Schenkens 1 mud rogge Helvoirt.

              Jan. 1515 Wouter Schenkens 3.0.0. jl Orthen.

              Juni 1519 Henrick Schenckel 2 huysen alhier Aart Berwoutstr.

              Febr. 1519 Goyart Schenkens prom.3.0.0 jl Helvoirt. Losbaar met 50.0.0

              Febr. 1519 Peter Schenkens cum.s. prom. 11.0.0.

              Aug. 1520. Henrik Schenckels 77 jl ap. (?)

              Wouter Schentkens Den Bosch stad

              Idem Elisabeth Scheenkens Asten

              1525 Frank Schenkens Boxtel

              Idem Antony Schijnkens 1 mud rogge Nuenen. Ook Jan Schijnkens.

              Febr. 1525 Willem Schijnkens 3.0.0. jl Tongelre.

              1526 Gerard Scheenkens land Nuenen

              1526 77 (?) Jan Schijnkens 3.0.0. jl Nuenen

              mei 1528 Mechteld Scheenkens afgifte van Togt

              aug. 1529 Godefridus Scheenkens 10 lopen
              rogge 's jaars onderp. Uts losb. m. 29 Gld.

              April 1529 Antony Scheynkens togt

              Idem Bela Scheynkens cum s. helft
              van 2 pieters jl onderp. Nuenen

              Idem Antony Scheynkens helft in een mud rogge jl onderp. Nuenen

              Nov. 1525 Wouter Schentkens prom. 58.0.0

              Januari 1529 Antony Schynkens prom. 3.0.0 jl Tolbrugstr. Den Bosch.

              April 1529 Jan Schyntkens c.s. prom. jl Nuenen

              Oktober 1530 Jan Scyntkens c.s. alle hunne goederen

              Idem Arnold Scyntkens prom 50.0.0

              Maart 1532 Willem Schijntkens Land Tongelre.

              Idem Arnold Schyntkens prom.3.0.0 jl Geldrop

              Idem Wouter Scheenkens prom.2.0.0 jl Vught

              Oktober 1532 Wouter Scheenkens prom. 32.0.0 jl

              Oktober 1533 Jan Schentkens prom.3.0.0. jl Nuenen

              Idem Willem Scentkens prom. 60.0.0. jl

              Idem Aalbert Scheentkens 9.0.0 jl Ortenstr. Den Bosch.

              Idem Herman Scheentkens prom.12.0.0

              Jan. 1534 Arnold Schijntkens prom.3.0.0 jl lijfrente.

              Jan 1535 Aalbert Scheenkens. Ortenstraat. D.B.

              De meeste van deze namen komen niet terug in onze
              genealogie zoals verder in deze publicatie beschreven.

              De enige dubbelnaam is die van Antony Schijnkens,
              want uit de akten van het Groot-Zieken-Gasthuis
              blijkt dat dit dezelfde is als Antony Schenkels, de vader van Dominicus.

              Merkwaardig is wel, dat telkens akten terugkomen
              die betrekking hebben op land in Nuenen.

              Daaruit zou kunnen volgen, dat de andere
              personen, die ook blijken land te hebben in
              Nuenen, wel familie zijn van Antony. Maar we
              hebben tot nu toe in Nuenen geen oude stam
              Schenkels kunnen vinden. Waarschijnlijk is het
              dus, dat men daar wel goederen had, maar er niet woonde.

              Uit de akten blijkt, dat vele Schenkelsen, al of
              niet anders geschreven, zelf in Den Bosch
              woonden, zoals ze al deden vanaf het begin van de akten in 1368.

              Het is wel opvallend dat in vrijwel alle genoemde
              plaatsen later Schenkelsen blijken te komen
              wonen; de enige uitzonderingen zijn Helvoirt en Vught.

              Hier ben ik gestopt, omdat ik vanaf deze tijd niet veel meer verwachtte.

              Ik ben verder gegaan in 1564, omdat ik hoopte op
              gegevens omtrent Dominicus, waarvan de eerste
              echtgenote al overleden moest zijn, en over Mr.
              Johan, die al oud genoeg moest zijn om in de
              akten voor te komen. Dat gebeurt echter pas in 1581; zie de genealogie.

              1584 Inventaris nr. 1414 Fol.
              339 v. Mr. Johan Schenckels, een hoeve tot Loon, Tilborg.

              1585 Inv. nr. 1415 Fol. 166 v.
              Mr. Johan Schenckels prom. 90.0.0.

              Idem idem nr. 167. Denselven
              promiscit 95.12.9 en denselven c.s. conventie.

              Juni 1590 Inv. nr.1416 Fol. 426. Mr.
              Johan Schenckels c.s. Huys bij de Visbrugge met erfpacht voor 12 Gl jaarlijks.

              Dec. 1581 Inv. 1417 Fol. 192. Jan
              Schenckels een derde in huys a.d. Visstr.

              Okt. 1589 Inv. 1406 Fol. 308. Mr. Johan
              Schenckels 7 Gl jl uit onderpanden ten Dungen.

              1596 Inv. 1408 Fol. 305. Mr.
              Johan Schenkels 15 Gl jl onderp. tot Oorschot.

              1597 Inv. 1409 Fol. 1 v. de
              voorschr. Rente. Transp. Willem Dagverlies
              transp. 11 gl jl en 12,50 gl uit onderp. Tot Empel.

              1600 Idem Fol. 395 v. Mr. Jan Schenckels prom.49.0.0.

              Idem Fol. 394. Frans Schenckels. procuratie.

              1601 Inv. 1410 Fol. 215. Mr.
              Johan Schenckels 6 gl jl uyt een huys bij het Loefs Brugsken.

              Idem idem Fol. 216. denselve 14
              gl jl uyt een huys in de Ridderstr.

              Idem idem Fol. 219. denselve 2 en
              een halve gl. jl uit onderp. Tot St. Michiels Gestel.

              Idem idem v. denselve 9 gl. jl uit onderp.als voor.

              Idem idem Fol. 220. Denselve 7 gl. jl onderp. ut supra.

              Daarna heb ik nog doorgekeken de jaren 1625 tot
              1630, maar niets meer gevonden.

              MOERGESTEL of St. MICHIELSGESTEL

              In de akten uit het Groot-Zieken-Gasthuis en ook
              in andere akten komt voor de naam Gestel, al dan
              niet aangeduid met Gestel bij Oosterwijc.

              In het begin nam ik aan dat dit Moergestel moest
              zijn. Ik heb een heel onderzoek ingesteld naar
              het evt. voorkomen van de naam Scenckel of
              Schenckels daar, maar niets gevonden.

              Ik was langzamerhand al tot de conclusie gekomen,
              dat het St. Michielsgestel moest zijn, maar kon dat niet aantonen.

              Op een gegeven moment, toen ik de aktes uit het
              Gestel weer eens doorlas, viel mij op in akte
              1406, van 1 augustus 1474 de omschrijving: …
              Schepen in Gestel … een stuk heiveld, geleghen in
              de parochie van Ghestel bij Oosterwijc, tussen
              het erf van de Claren te Den Bosch en dat van Matheeus voorschr.

              Het gaat om het erf van de Claren te Den Bosch.

              De zusters Clarissen, verdeeld in de zgn. Arme
              Claren en de zgn. Rijke Claren, hebben vroeger in
              veel plaatsen kloosters gehad, maar de meeste
              zijn al eeuwen verdwenen. Als ik zou kunnen
              uitvinden in welk Gestel er een dergelijk
              klooster heeft gestaan, zou ik ook kunnen
              uitvinden welk Gestel er is bedoeld in de akten.

              Daarom heb ik een hele middag in de Citadel onderzoek verricht met dat doel.

              Ik slaagde erin uiteindelijk een lijst in handen
              te krijgen uit de 18e eeuw, waarin alle kloosters
              stonden vermeld. In Moergestel heeft er nooit een
              gestaan, maar in St. Michielsgestel wel, tegen de
              grens met Boxtel. Dus in Moergestel hebben nimmer
              Schenckels gewoond, in tegenstelling tot wat in andere publicaties staat.

              DONGEN - OOSTERHOUT

              Nadat het eerste genealogisch onderzoek in Den
              Bosch was afgerond, heb ik mij weer verdiept in
              de oudste gegevens van de regio Dongen -
              Oosterhout. In het Streekarchief Oosterhout
              bleken, buiten het officiële archief om, nog een
              aantal mappen te bestaan, waarin door
              vrijwilligers samenvattingen van bestanden waren
              opgenomen, gegroepeerd per gezin en geïndexeerd op patroniemen.

              Het boek 1, gezinnen in Oosterhout, werd door mij
              geraadpleegd. Tot mijn verrassing stuitte ik
              daarbij op een gezin Willems, waarin ook Huijbert
              Willems voorkwam en waarbij stond vermeld dat dit
              waarschijnlijk dezelfde persoon was als Huijbert
              Willems Schenckels. Daarbij werd duidelijk, dat
              ik verder moest zoeken onder Willems. Dit leverde
              resultaat op, want het gehele gezin kon worden
              gereconstrueerd onder Willems, inclusief de
              geboorte van Huijbert zelf, waarbij weer de namen
              van zijn ouders waren vermeld. Dit was waar wij
              al meer dan 10 jaar naar hadden gezocht, want dit
              bleek de aansluiting op de leveren met de al veel eerder gevonden tak Dongen.

              In het overzicht 'Trouwen Oosterhout' door Mw.
              M.E. Wijnsouw-De Haan in GTMWB werd ook het
              huwelijk van Huijbrecht Willemsen aangetroffen, onze voorouder.

              De naam van de vader van Huijbrecht, nl. Willem
              Theodori, leverde de mogelijke aansluiting met de
              tak te Den Bosch. Aanvankelijk konden wij niets
              met de naam Theodorus of Dirck (roepnaam van
              Theodoor), maar uit een akte uit Den Bosch,
              vermeld in het artikel van dr. van Dijk, bleek
              dat er wel degelijk een Dirck in de tak Den Bosch was voorgekomen.

              De reden, dat wij de takken Den Bosch -
              Oosterhout nog niet hebben gekoppeld, is dat wij
              nog geen bewijs hebben dat Willem uit Oosterhout
              inderdaad een zoon is van de bewuste Theodorus
              uit Den Bosch. Gezien het feit dat er op grond
              van de gegevens geen andere Theodorus Schenckels
              is geweest, zou deze koppeling reëel kunnen zijn.

              ALGEMEEN BEELD

              Het belangrijkste doel van het onderzoek was om
              uit te vinden of er EEN familie c.q. geslacht
              Schenckels was vroeger, of dat er sprake was van
              verschillende families die los van elkaar staan.

              De conclusie is, dat vanwege het ontbreken tot nu
              toe van een aantal harde gegevens, alsook van
              bewijzen van het tegendeel, het redelijk zeker is
              dat wat betreft Nederland het om een en dezelfde
              familie gaat, met als oorsprong de algemene
              stamvader Willem die blijkens de akte uit 1368 in Den Bosch woont.

              De oudste stamlijn naast die uit Den Bosch is die
              uit Liessel-Helmont. Daar komen een hele reeks
              personen voor met de naam Schenkens, Scheenkens
              en andere schrijfwijzen, ook Schenckels. Deze
              reeks begint al voor 1600, en de opvallende naam
              is Silvester, of Sylvester, die gevolgd wordt
              door een hele reeks Wilbort (of
              Wilbert)-Silvester-Wilbort-Silvester, later ook
              door Jan-Wilbort. Aanvankelijk dacht ik dat
              Sylvester een Limburgse naam was, maar in de
              Schepenprotocollen van Den Bosch komt die naam
              ook veelvuldig voor, evenals de naam Rut of Ruth.

              Omdat nergens anders in Brabant die namen
              voorkomen, ga ik ervan uit dat deze reeks ook
              voortkomt uit Den Bosch. Anderzijds, omdat voor
              zover wij nu weten deze tak is uitgestorven,
              heeft het weinig of geen betekenis voor de huidige Schenkelsen.

              De tak Helmont-Aarle-Rixtel komt vanuit Den
              Bosch, maar de aansluiting met de Schenckelsen
              die na 1700 opduiken in de regio
              Heeze-Leende-Zesgehuchten en omliggende gemeenten
              is zoek vanwege het ontbreken van gegevens.

              Twijfelachtig is of er een lijn liep van Den
              Bosch via Oirschot. Uit een aantal akten blijkt
              dat er onroerend goed was in Oirschot. Ook zijn
              daar een aantal dopen etc. gevonden, waarvan een
              met verbinding naar Zesgehuchten.

              Verder was er een tak Gemert, die ook is uitgestorven.

              De tak Oosterhout - Dongen - Waspik - Tilburg kwam zeker ook uit Den Bosch.

              De enige rechtstreeks doorlopende tak, vanaf
              stamvader Willem, waarvan de genealogische
              gegevens compleet zijn, is de tak via Mr. Jan, de
              notaris van Den Bosch, via Boxtel-Schijndel-Tilburg naar Den Haag.

              De andere takken, zoals die van Haarlem-Den
              Helder en die van Stompwijk-Nootdorp-Delft, komen
              voort uit Zesgehuchten, en daarvoor weer uit -
              vrijwel zeker - of Helmont-Liessel, of Helmont Aerle-Rixtel.

              Helmont (werd heel vroeger geschreven Hellemont!)
              of zoals het tegenwoordig wordt geschreven
              Helmond was voor het opzoeken een heel moeilijk
              geval, omdat ook daar veel gegevens ontbreken. Er
              moeten tussen 1600 en 1700 zeker vier families
              Schenckels daar gewoond hebben, waaronder die van
              de burgemeesters Schenckels, maar op dopen van
              een paar dochters na is er niets te vinden. Uit
              notariële akten blijkt, dat er een reeks zonen
              was, maar van geen enkele is een doopakte of huwelijksakte te vinden.

              Dit verschijnsel blijft ook voorkomen in Geldrop
              - Zesgehuchten tot ver na 1700, alsook in Nuenen.

              Het lijkt erop of men op een of andere manier de
              geboorte van zonen niet wilde publiceren, of
              tenminste dat er expres gegevens zijn
              zoekgemaakt, maar met welk doel is ons niet duidelijk.

              OPKOMST EN NEERGANG

              De familie Schenckels behoorde in Den Bosch tot
              de intellectuele elite van de stad. Dat was ook
              het geval met de burgemeesterstak uit
              Liessel-Helmont-Aerle-Rixtel. De familie was
              katholiek, en zolang het hoger bestuur dat ook was, was er niets aan de hand.

              In Den Bosch waren de voornaamste beroepen in de
              familie die van Geneesheer-Dokter-Chirurgijn, en
              Leraar aan de Latijnse School, voorloper van het
              Gymnasium. Dominicus en zijn zonen spraken Latijn
              met elkaar en met de scholieren en studenten, en
              ook correspondeerden ze in het Latijn met andere
              geleerden in het toenmalige West Europa.
              Dominicus Dr. Med. schijnt zelfs te hebben gecorrespondeerd met Erasmus.

              In Den Bosch was in 1629 de rol van de familie
              uitgespeeld vanwege de inname van de stad door de
              Protestanten. In Oost-Brabant heeft de familie
              langer leidende posities behouden, omdat het
              langer duurde voor de Protestanten zelf
              plaatsvervangers konden aanwijzen, maar na 1700
              was het afgelopen met de bestuursfuncties,
              uitgezonderd Willem Schenckels, die in
              Zesgehuchten nog 3 maal Borgemeester is geweest.

              De tak Boxtel heeft op allerlei manieren pech
              gehad. Diverse zonen met de naam Dominicus
              overleden voortijdig, een ervan werd vermoord, al dan niet per ongeluk.

              De rijkdom van deze tak is in anderhalve eeuw
              tijd, globaal tussen 1630 en 1780, verdwenen.

              Voor 1650 hebben een aantal leden van de familie
              gestudeerd aan de Universiteit van Leuven, maar
              er hebben er ook gestudeerd aan de Universiteit
              van Dowaai, het huidige Douai in Noord-Frankrijk,
              aan de Universiteit van Keulen, en aan die van Freiburg.

              Dominicus Dr. Med. kreeg zijn opleiding aan het
              College de Beauvais te Parijs, voorloper van de Sorbonne.

              Zijn vader Anthony was al medicus met opleiding,
              maar waar hij die heeft genoten is niet bekend.

              Door het uitbreken van de 80-jarige oorlog en het
              verkeerde verloop ervan voor de katholieke
              families werd het steeds moeilijker in Leuven te
              blijven studeren. Na 1630, en zeker na 1648
              (Vrede van Munster, einde van de 80-jarige
              oorlog), toen de grens tussen het huidige Noord
              Brabant en het toenmalige Oostenrijks-Brabant
              dichtging, werd het praktisch onmogelijk. Degenen
              die naar België gingen konden niet meer terug,
              behalve via Limburg en de Peel, een gebied waar
              de Staatse troepen niet genoeg volk hadden om <br/><br/>(Message over 64 KB, truncated)