Marten Derks Kruizinga

  • Pera
    Message 1 of 4 , Mar 30, 2013
      Beste lijstgenoten,

      Marten Derks Kruizinga is geboren omstreeks 1751 in Petkum,
      Ostfriesland, Duitsland, zoon van Derk Jans Kruizinga en Rikke Klaassen.
      Marten is overleden op 15-03-1827 in Appingedam.

      Marten:

      (1) trouwde op 24-12-1797 in Nieuwolda met Geesijn Jans. Geesijn is
      geboren omstreeks 1766 in 't Zandt. Zij is overleden op 09-02-1807
      in Appingedam.

      (2) trouwde op 26-05-1808 in Appingedam met Jantje Jurriens Huisman,
      nadat zij op 08-05-1808 in Tjamsweer in ondertrouw zijn gegaan. Jantje
      is geboren in 1767 in Garreweer, Tjamsweer, Appingedam, dochter van
      Jurrien Alberts Huisman en Geeske Nannes. Zij is gedoopt op 25-07-1767
      in Godlinze. Jantje is overleden op 09-10-1840 in Opwierde, Appingedam.

      Wanneer is Marten Derks Kruizinga geboren en weet iemand meer over zijn
      ouders Derk Jans Kruizinga en Rikke (Rixte?) Klaassen? Zij zijn voor
      1827 in Petkum, Duitsland overleden.

    • gruno77
      Message 2 of 4 , Mar 30, 2013
        Beste mensen,

        Inmiddels is er zeer positief gereageerd op mijn vraag. Daar ben ik uiteraard erg blij mee, want het was meer dan ik had durven hopen. We weten nu de geboorte- en doopdatum van Marten Derks (Dirks) Kruizinga, maar ook de twee generaties daarboven.

        I Jan Luebberts, geboren rond 1670, wonende te Petkum (O-Fr.)
        Jan was gehuwd met Antje Dircks, geboren rond 1690.

        Uit dit huwelijk:

        1 Dirck Janssen, geboren te Petkum (O-Fr.) op 19 maart 1719, volgt onder II.

        II Dirck Janssen, geboren te Petkum (O-Fr.) op 19 maart 1719, wonende aldaar, zoon van Jan Luebberts (I) en Antje Dircks
        Dirck is getrouwd te Petkum (O-Fr.) op 23 juni 1748, op 29-jarige leeftijd met Rickste Claassen (ongeveer 23 jaar oud), geboren rond 1725.

        Uit dit huwelijk:

        1 Jantje Dircks, geboren te Widdelswehr op 17 maart 1749, gedoopt te Petkum (O-Fr.) op 20 maart 1749.

        2 Jan Luebert Dircks, geboren te Petkum (O-Fr.) op 10 september 1751, gedoopt aldaar op 12 september 1751, wonende te Widdelswehr, overleden aldaar op 24 oktober 1823, 72 jaar oud.

        Jan is getrouwd rond 1780, op ongeveer 29-jarige leeftijd (1) met Haescke Siabben (ongeveer 22 jaar oud), geboren te Widdelswehr op 22 maart 1758, overleden op 27 januari 1807, 48 jaar oud.

        Jan is getrouwd te Petkum (O-Fr.) op 30 april 1808, op 56-jarige leeftijd (2) met Kunje Tielman (ongeveer 50 jaar oud), geboren rond 1758, overleden op 13 april 1830, ongeveer 72 jaar oud.

        3 Claas Dircks, geboren te Petkum (O-Fr.) op 10 september 1753, gedoopt aldaar op 16 september 1753.

        4 Marten Dirks Kruizinga, geboren te Petkum (O-Fr.) op 19 november 1756, gedoopt aldaar op 21 november 1756, volgt onder III-a.

        5 Harm Dircks, geboren te Petkum (O-Fr.) op 10 maart 1760, gedoopt aldaar op 14 maart 1760.

        6 Rikkert Derks Kruise, geboren te Petkum (O-Fr.) op 17 maart 1763, gedoopt aldaar op 18 maart 1763, volgt onder III-b.

        III-a Marten Dirks Kruizinga, timmerman, geboren te Petkum (O-Fr.) op 19 november 1756, gedoopt aldaar op 21 november 1756, wonende te Appingedam, overleden aldaar op 15 maart 1827, 70 jaar oud, zoon van Dirck Janssen (II) en Rickste Claassen.

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Pera <pera@...> wrote:

> [...]
        >
        > Wanneer is Marten Derks Kruizinga geboren en weet iemand meer over zijn
        > ouders Derk Jans Kruizinga en Rikke (Rixte?) Klaassen? Zij zijn voor

      • bertspelde
        Message 3 of 4 , Mar 31, 2013
          Klaas
          De volgende link geeft nog meer over Jan Luebberts
          mvg
          Bert Spelde

          http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=petkum&ID=I4757&nachname=LUEBBERTS&modus=&lang=de

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gruno77" <pera@...> wrote:

> [...]
          >

          > III-a Marten Dirks Kruizinga, timmerman, geboren te Petkum (O-Fr.) op 19 november 1756, gedoopt aldaar op 21 november 1756, wonende te Appingedam, overleden aldaar op 15 maart 1827, 70 jaar oud, zoon van Dirck Janssen (II) en Rickste Claassen.

        • gruno77
          Message 4 of 4 , Mar 31, 2013
            Hallo Bert,

            Bedankt voor de mooie aanvulling. Ik had al gekeken, of er een Ortssippenbuch van Petkum bestond, maar kon helemaal niets vinden. Blijkbaar heb ik niet goed gekeken. Het gaat hier trouwens om de Duitse voorouders van de bekende politicus, staatssecretaris en minister Roelof Johannes Hendrik Kruisinga, die geboren is in Grijpskerk. Zie daarvoor ook de link:

            http://nl.wikipedia.org/wiki/Roelof_Kruisinga