Re: [groningen-genealogy] huwelijksacten

  • Els Vermij
    Message 1 of 6 , Mar 19, 2013
      Bedankt Teijo!

      ----- Original Message -----
      From: "T. Doornkamp" <teijodkp@...>
      To: <groningen-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Tuesday, March 19, 2013 12:41 PM
      Subject: Antw: [groningen-genealogy] huwelijksacten

> [...]
      > gegeven aan het voorkind
      >

      > van de bruid, indien hij eerder overlijdt dan krijgt zij alle goederen
      > omgekeerd geldt dit ook,
      >

      > mits er geen kinderen zijn, verder als zij als eerste overlijdt dan moet
      > hij het voorkind
      >

      > onderhouden, naaien, lezen en schrijven laten leren, bij zijn omissie
      > mogen haar vrienden
      >

      > ingrijpen en kinds aandeel eisen. Brg.: Geert Jans Kuiper [=Gerdt Jans
      > Kuper], aangetrouwde
      >

      > oom. Br.: Hindrik Engels, aangetrouwde oom. Getuigen: Fokko Reinders en

    • Henk en Leonore Blok
      Message 2 of 6 , Mar 19, 2013
        En nog 1.

        Albert Derks, zv. Derk Geerts en Hilke Hansens, ehel. in Muntendam en de
        jonge dogter Marieke Jacobs, dv. Jacob Hindriks Velink en Elsijn Lippes,
        ehel. in Veendam.
        Brg: Geert Derks x Aaltje Jans broeder, Jantje Derks, Bonje Derks, Fokje
        Derks en Aaltje Derks zusters, Derk Geerts x Hilke Hansens vader en
        moeder, Jan Lijkels x Hilje (Geerts doorgehaald en vervangen door)
        Hansens volle moij (tekent Geerts), Tjaart Nannes, oude oom.
        Brd: Elsijn Lippes, caverende voor haar eheman Jacob Hindriks Velink
        moeder, Hindrik Jacobs en Lippus Jacobs broeders, Remke Jacobs volle
        zuster, Marrechijn Hindriks volle moij.
        Ook was present Jan Martens vader van Aaltje Jans, ehevr. van Geert
        Derks, caverende voor zijn kinderen.
        Get: Harm Jans en Meindert Kaspers

        Groet,

        Henk

> [...]

        > Kuper], aangetrouwde
        >

        > oom. Br.: Hindrik Engels, aangetrouwde oom. Getuigen: Fokko Reinders

      • Els Vermij
        Message 3 of 6 , Mar 19, 2013
          Dank je wel Henk. Albert - en dus Derk - Geerts' ouders zijn kennelijk in 1788 nog in leven.

          >Ook was present Jan Martens vader van Aaltje Jans, ehevr. van Geert
          >Derks, caverende voor zijn kinderen.

          Dit begrijp ik niet: Geert Derks en zijn vrouw Aaltje Jans zijn zelf aanwezig. Zij zijn net getrouwd en hebben in 1788 nog geen kinderen.
          Wie zouden dan die kinderen zijn voor wie Aaltjes vader Jan Martens caveert?? Iemand een suggestie?
          Of lees ik iets verkeerd?

          groeten,
          Els

> [...]

          > Kuper], aangetrouwde
          >

          > oom. Br.: Hindrik Engels, aangetrouwde oom. Getuigen: Fokko Reinders

        • Godwin Zwanenburg
          Message 4 of 6 , Mar 19, 2013
            Els,

            Geert is de broer van de bruidegom, niet de bruidegom zelf.
            Ik denk dat het vader terugslaat op Jan Martens als vander van Aaltje Jans.

            Groeten,

            Godwin

            Godwin Zwanenburg
            Uthof 24
            9202 HM Drachten
            The Netherlands
          • Els Vermij
            Message 5 of 6 , Mar 20, 2013
              Hallo Godwin,

              >Geert is de broer van de bruidegom, niet de bruidegom zelf

              Geert is inderdaad de broer van Albert. Het is Geert die later de naam Bosscher aanneemt (Albert heet later Huisman).
              Ik zoek in de gevraagde hc's dan ook gegevens over Geert, en zo mogelijk over zijn voorouders.
              Eigenlijk ben ik 'stiekem' op zoek naar een evt. relatie met die andere, veel grotere familie Busscher/Bosscher/Bosker in Meeden en Zuidbroek (zie mijn site
              http://home.planet.nl/~ecvermij/genealogie-bosker/ ) De familie van Geert Derks vind je via 'andere families 'Bosker etc.' ,
              en dan onder Geert Derks en Bonje Nannes

              >Ik denk dat het vader terugslaat op Jan Martens als vader van Aaltje Jans.

              Er staat duideljk: Jan Martens, vader van Aaltje, de vrouw van Geert. Hij lijkt mij dus de schoonvader van de broer van de bruidegom.

              Overigens staat hij er in deze transcriptie een beetje vreeemd onder: het lijkt of hij wordt genoemd bij de getuigen voor de bruid, ipv. van die van de bruidegom. Klopt dat?

              Hij caveert voor 'zijn kinderen'. De vraag is: op wie slaat 'zijn'.
              Niet op Jan Marten zelf, denk ik. Maar wie dan wel?
              Bruidegom Albert? (niet waarschijnljk, want wat zou Jan Marten met de kinderen van zijn zwager Albert moeten?)
              Geert dan? Maar die heeft volgens mij dan nog geen kinderen.
              Kortom, ik begrijp het nog steeds niet ;-)

              2013/3/19 Els Vermij <els@...>:
> [...]
              > Wie zouden dan die kinderen zijn voor wie Aaltjes vader Jan Martens caveert?? Iemand een suggestie?

              Godwin Zwanenburg
              Uthof 24
              9202 HM Drachten
              The Netherlands