Re: Ublemaheerd

  • bennemageerlings
    Message 1 of 5 , Mar 17, 2013
      Lucas, bedankt voor je snelle antwoord

      vr.groet, Menno Bennema Geerlings

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bennemageerlings" <mj.bg@...> wrote:

      > In het GA is in het inventaris van de fam. Dorhout Mees een akte van schenking door Henricus Bennema en zijn vrouw aan E.J.Lewe van Aduard van het dijk-en boerrecht, vallende op de Ublemaheerd in Tiddingaweersterkluft. Datering 1713
      >
      > Heeft iemand enig idee waar ik dit geografisch kan vinden, zoekwerk levert niets op.
      >
      > met vriendelijke groeten,
      >
      > Menno Bennema Geerlings

    • J. van Bolhuis
      Message 2 of 5 , Mar 18, 2013
        Over Ublemaheerd nog dit:
        GRA 735/266 (oud HJK 1360) fol 90 14 en 21.5.1732

        Gerechtelijk wordt verkocht ten behoeve van de crediteuren van Hindrik Smidt en Sibbeltijn Rijpkes, de helft van 8½ grazen land (de andere helft is van Reintje Jans en consorten). Deze 8½ grazen liggen in 35 grazen waarin de heemstede ;met het huis medebegrepen was, "mandelig met Cornelis Schuiringa en consorten, en door hem meierswijze gebruikt, Ublema genaamd". Eigenaar worden de voogden over de kinderen van Sibbeltje Harkes bij Jan Reintjes verwekt.

        GRA 735/266 (oud LXIV c) fol 47vs 1781

        Harm, Cornelis, Jan, Frans, Ettje en Aafke Schuiringa verkopen de eigendom van "Oebbelema heerd" aan de meiers Jan Schuiringa en Martje Folkers voor f900.

        De boerderij is dus meer dan 50 jaar in het bezit van de familie Schuiringa geweest. Een zeer vermogende boerenfamilie die wat grossierde in boerderijen in Humsterland, m.n. Balmahuizen en Frytum.

        Message 3 of 5 , Mar 18, 2013
          Onderstaand vind ik een aardig gegeven. De kleindochter van Cornelis Schuiringa (Ettje) trouwde met de kleinzoon van Hendrik Bennema ( Menno) in 1781
          In het clauwboek van Tjassens wordt de Ublemaheerd ook nog genoemd, als liggend in Tadingeweer. Het buirrecht viel op deze boerderij in 1642.
          Er is een Tadingeweerster cluft en een Neijenhoofster cluft, waarbij de aantekening:

          Deze 2 cluften haspelen mittet buerrecht unde dijckrecht woe booven geschreven van ‘t eene jaar tot het ander, in den eenen kluft tot den ander alsoo op ;t voorgaende folio te vernemen is. (blz. 174, 175)

          vriendelijke groet,

          Menno Bennema Geerlings

[...]

          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2013.0.2904 / Virusdatabase: 2641/6185 - datum van uitgifte: 03/17/13