Re: Re: [groningen-genealogy] adres wildervank ca. 1915

  • Ben Doedens
    Message 1 of 8 , Mar 16, 2013
      De groep is ook te volgen via Yahoogroups. Hier kun je ook bestanden en foto's plaatsen.

      Ben Doedens

      Von: "Ben Doedens" <bendoedens@...>
      An: groningen-genealogy@yahoogroups.com

      Adressen staan nooit in akten van de burgerlijke stand. Daarvoor is er het
      bevolkingsregister. Zeker in landelijke gebieden zijn de aanduidingen voor
      een woning nog al eens gewijzigd. De gemeentewet verplichtte de gemeenten
      tot het verdelen van de gemeente in wijken en het geven van een nummer aan
      de woningen alsmede tot het opmaken van een register van woningen en hun
      bewoners. Later kwam de plicht dit register actueel te houden. In deze
      provincie, maar ook elders, zijn veel gemeenten overgegaan tot het toekennen
      van letters A t/m Z aan de onderscheidene wijken. De in deze wijken
      aanwezige huizen werden achtereenvolgend genummerd. A1, A2 etc. Wat grotere
      steden hadden al straatnamen en soms huisnummers en lieten het daarbij.
      Doordat de gemeenten groeiden werd een eenmaal begonnen nummering soms te
      krap en werd er een nieuw systeem opgezet. Veel Groninger gemeenten zijn pas
      na de oorlog overgegaan van een wijkletter/nummer systeem op een systeem van
      straatnamen en huisnummering. Daarbij verviel de oude nummering, behalve in
      Nieuwe Pekela, welke gemeente vrijwel als enige het wijkletter/nummersysteem
      intact liet en er straatnamen aan toevoegde. Straatnamen die hun grens niet
      altijd hadden bij een wijkgrens zodat er adressen ontstonden als Abraham
      Westerstraat A131 en Abraham Westerstraat B1. Om achter de lokatie van een
      woning te komen is het het makkelijkst als je een kadastrale aanduiding van
      een perceel hebt. Deze gegevens komen vooral in notariele stukken voor. Een
      compleet adres in de koopakte kan b.v. zijn: Kadastraal bekend gemeente Oude
      Pekela, sectie A, nummer 2501, plaatselijk bekend Feiko Clockstraat 1, Oude
      Pekela. Op een kadastrale kaart is een perceel dan snel gevonden, want de
      huidige Feiko Clockstraat was een heel andere dan die uit 1930 om maar wat
      te noemen.

      In het begin van de burgerlijke stand (in 1811) zijn van de verschijnende
      partijen wel de geboortedata opgenomen, later werd dat (helaas) gewijzigd
      in de vermelding van de leeftijd.

      mvg
      Ben

      Message 2 of 8 , Mar 20, 2013
        Hallo Ebbel,

        Ik vond dezelfde foto in de collectie van het Veenkoloniaal Museum. Helaas is de omschrijving niet helemaal duidelijk.
        Wel is duidelijk dat het pand stond aan het Oosterdiep en dat stuk van het diep werd toen Wildervank en Veendam samengevoegd werden omgedoopt in "Poststraat", naar het postkantoor dat twee huizen van de Bijenkorf afstond.
        aan de beschrijving van de foto ontleen ik:
        Op de hoek van de 18e Laan en de Poststraat tegenover (doorgestreept en veranderd in "naast") de latere Bijenkorf. ... Dit pand werd later afgebroken en op de plaats daarvan is een nieuwe woning gebouwd.
        Met pen is daarnog bijgeschreven "plm 1956".
        Dit geeft een probleem. De Bijenkorf is een nog bestaand pand waarin vroeger een galanteriënzaak was gevestigd. Het is nu een dierenspeciaalzaak en modelbouw. De B. staat op de hoek 18e Laan. De 18e Laan is ten zuiden van de B. Als het pand waar je naar zocht dus tegenover de B. stond, dan moet het aan de zuidkant van de Laan liggen. Maar daar lag het niet, want dat is de rechterkant van de foto en daar is duidelijk een hek te zien. M.a.w. daar loopt geen weg, maar staat een ander pand.
        Naast de B. dus? D.w.z. aan de noordkant van de B? Daar staat nu één huis met een moderne strakke gevel, maar nog herkenbaar samengesteld uit twee bouwdelen. Op oudere foto's is met wat moeite te zien dat de gevel er vroeger anders uitzag. Twee huizen, met rechts een wolfsdak, twee raampjes boven. De foto die jij stuurde heeft het rechterdeel geen wolfsdak, maar een topgevel en maar één raampje (evt zou misschien een tweede achter de boom schuil kunnen gaan. Bovendien is het pand dan niet afgebroken en op de plaats daarvan een nieuwe woning gebouwd, maar is de woning verbouwd. Toch moet dit het pand zijn als het inderdaad naast de B. stond, een andere mogelijkheid is er niet, maar dan is de gevel na het nemen van jouw foto gewijzigd.

        Met vriendelijke groet,
        Jan van Bolhuis

> [...]

        > is er een mogelijkheid op het internet een adres te vinden van Hendrik
        > Koerts, gehuwd met Dora Smalbil? zij wonen omstreeks 1915 in Wildervank

      • Ebbel Brands
        Message 3 of 8 , Mar 20, 2013
          heel hartelijk dank; intussen heb ik de foto op het internet gevonden, die wel van een betere kwaliteit is.
          dat het huis aan het water stond eas me bekend. mijn oom Frederik, het jochie rechts op de foto heeft destijds al het tafelbestek laten zwemmen
          beste wensen, ebbel