Re: [groningen-genealogy] Meinders

  • Robb Ouzts
    Message 1 of 14 , Mar 14, 2013
      Hallo Jan,

      I think Hans is on the right path. The siblings of this Pieter Meinder(t)s baptized in 1733 were baptized in Warffum and mostly in Menkeweer, all in that general area with Baflo.  Death records are not always accurate. Also at his marriage he was from Groningen, again no help finding a candidate.  So far I have not found marriages for this Pieter Meinderts siblings.
      As for the Overberg, Trijntje's death says she was born in Germany.  I found  a Jan Overberg married and baptized 1 child with a Maria Garbrants in 1728 & 1730, and baptized a 2nd child with Maria Hillebrants in 1738.  One thing to help with this line would be to confirm how Jan Berents is Trijntje's uncle.  He is a witness to her marriage with Pieter Meinders in 1761.  I haven't been able to verify any other records for him.

      This is what I think the tree looks like, though further verification is needed on the Overberg family, and the family of Nanninck Rosenstruick & Heiltjen Schoonhals.  I haven't been able to find a baptism for a daughter to this couple named Gesijna/Geesjen/etc. There really isn't a gap after Nanne & Heiltjen marry for a baptism.  Maybe Geesijna was born out of wedlock before they married.  The names of her children work to hint that she was related to the family of Nanninck.  The p.q. (usually pro qua - relative of the bride, but could be of the groom) for Gesijna's marriage is Jan Hoff, uncle.  Again, I have not been able to confirm another record for this Jan Hoff.

      Here is a link to what I have found: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=rawboots&id=I234523

      groetjes,
      Robb.

      ________________________________
      Message 2 of 14 , Mar 15, 2013
        Hallo Robb,Hans,Henny en Frans,
        Een complete verrassing inz. zoektocht ‘Meinders’ zeker ook door jouw bijdrage Robb!
        Zelf zou ik dit niet voor elkaar hebben gekregen daar ik toch een leek ben.
        Voorlopig kan ik weer vooruit.
        Toch wel leuk als ‘Zeeuw’ zijnde, dat verschillende voor- ouders uit Groningen kwamen vanaf ca. 1600; blijf nog een kwart Zeeuw van mij over.
        Nogmaals mijn dank!
        groeten
        Jan Boelhouwer
        Vlissingen.

> [...]

        > Weet niet onder welke naam hij ingeschreven staat!
        > Ook kom ik steeds uit op import uit Duitsland zoals Bilefelt en

      • Hans Homan Free
        Message 3 of 14 , Mar 16, 2013
          Hallo Jan

          Ik heb nog even verder gekeken. De Pieter Meinderts die ik noemde is
          waarschijnlijk niet de juiste.

          Ik denk dat de Pieter Meinderts ged. 1733 op 4-9-1768 getr. Is met Jantje
          Jacobs Ritzema. Dit laatste echtpaar krijgt een kind Henrica, ws. vernoemd
          naar de grootmoeder Henrica Roering.

          Met Vriendelijke Groeten,

          Hans Homan Free

          www.homanfree.nl

          2013/3/15 augustus <augustus@... <mailto:augustus%40zeelandnet.nl>

> [...]
          > Weet niet onder welke naam hij ingeschreven staat!
          > Ook kom ik steeds uit op import uit Duitsland zoals Bilefelt en

        • Robb Ouzts
          Message 4 of 14 , Mar 16, 2013
            Thanks Hans.  I have looked at it some more too, and agree with you Pieter Meinders baptized in 1733 in Onderwierum is more likely the one married with Jantje Jacobs Ritzema in 1768.  As they are both from Obergum at their marriage, originally I thought Jantje was baptized in 1748 in Obergum, and Hindrikje was her mother, but I found Ritzema family data on people's websites.  Jantje's youngest brother marries twice and has contracts both times.  Pieter Meinders husband of Jantje is listed both times as brother-in-law.  So Jantje was baptized in 1735 in Pieterburen, and her mother was Grietje Nannes Fijlant.  That does make it more likely that this Pieter Meinders' mother was Henrica or some form of that name.  Here is a link to what I have on this family, which isn't much: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I252142

            Jan, sorry I haven't found any clues as to where your Pieter Meinderts comes from.  Here is an updated link to what I have on your family.  http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I234533%c2%a0 The note under this Pieter's death is a link for his death record image on familysearch.  The 2 men who report his death are his grandsons-in-law, which confirms that Meindert Pieters married Rebecca Pieters de Vries is is son.

            mvg,
            Robb.

            ________________________________

            2013/3/15 augustus <mailto:augustus%40zeelandnet.nl <mailto:augustus%40zeelandnet.nl>

> [...]
            > Weet niet onder welke naam hij ingeschreven staat!
            > Ook kom ik steeds uit op import uit Duitsland zoals Bilefelt en

          • wiersemafred
            Message 5 of 14 , Mar 17, 2013
              Hans, Robb, Jan --

              In Ommerlander Geslachten o.a. het volgende:

              R.A. XLVII.c .3. 15 Aug. 1768. Huwelijkscontract tusschen de E. Pieter Meynders en de Eerbaere Jantien Jacobs Ritsema. Aan Bruidegomssijde D.E. Hinderijka Reuring als volle moeder en D.E. Jantjen Maynders als volle suster. An Bruidssijde D.E. Wedman Jan Jacobs Ritsema als volle Broeder en voormond over des Bruids voorkind, D.E. Hilje Ritsema als volle suster en haar Eheman Andreas Jans als swager en sibbevoogt over des Bruids voorkind, D.E. Berent Hamming als vreemde voogt, D.E. Geeske Ritsema en haar Eheman de collector Ebel Hindrix als volle suster en swager, D.E. Martjen en Auke Ritsema als volle susters, nog D.E. Jan Jans als voormond en Klaas Jans vreemde voogt over Jacobus Heerema, des Bruids volle Broeder. Zie ook *III.5.2. en *III.5.6.
              Pieter Meinderts was waarman op Schaphalsterzijl en zoon van Meindert Pieters en Hinderijka Reuring, kleinzoon van Pieter Meinderts, lb. op Anningaheerd te Warffum

              Ik heb geen idee wie de ouders waren van Pieter Meijnders die met Trijntje Jans Overberg trouwde in Groningen, 1761.

              Mvg, FredW

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Hans Homan Free" <hans@...> wrote:

> [...]
              > Jacobs Ritzema. Dit laatste echtpaar krijgt een kind Henrica, ws. vernoemd

            • Hans Homan Free
              Message 6 of 14 , Mar 17, 2013
                Mooi Fred

                Dat bewijst in ieder geval dat de Pieter Meinderts van 1733 inderdaad getr.
                Was met Jantje Jacobs Ritsema.

                Met Vriendelijke Groeten,

                Hans Homan Free

                www.homanfree.nl

[...]

                <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com> , "Hans Homan Free"
                <hans@...> wrote:

> [...]
                van
                > Baflo) z.v. Meindert Peters en Henrica Roeringh.

              • janboelhouwer
                Message 7 of 14 , Nov 7, 2013

                  Hallo Groningers,

                  Graag jullie hulp bij het volgende;

                  Al maanden ben ik op zoek naar de gegevens van mijn voorvader en zijn ouders:

                  Pieter Meinder(t)s.

                  Wat ik weet;

                  Pieter huwde op 19 mei 1761 te Groningen met Trijntje Jans (Overenberg)

                  Getuige: Jan Berents als oom.

                  Uit dit huwelijk twee zonen:

                  Meindert ged. 7 september 1764,

                  Frederik Jan geboren 27 februari 1774 beiden te Groningen.

                  Pieter Meinders zou op 27 januari 1818 als weduwnaar van Trijntje Jans Overberg zijn overleden met als geboorteplaats: Baflo

                  Oud 84 jaar dus zou hij omstreeks 1734 geboren moeten zijn.

                  Graag zou ik willen weten de doopdatum van Pieter Meinders en waar en de naam

                  enz. van zijn ouders.

                  Ik hoop dat jullie me willen en kunnen helpen!!

                  Bij voorbaat dank.

                  Jan Boelhouwer

                  Vlissingen.

                • henny jane siefkes-boer

                    Message 9 of 14 , Nov 9, 2013
                      Hoi Henny,

                      Ik heb geen idee!
                      Hun twee kinderen zijn in de Groninger A-kerk gedoopt.
                      Ik heb geprobeerd een link te leggen tussen Jan Berents (oom) en Meinders.
                      Het enige wat ik vond op AG was een huwelijk van ene Pieter Meinders van Warffum met Grietien Berents van Startenh.
                      gehuwd 22 september 1689 Kerkelijke Gemeente Eppenhuizen.

                      Ik hoop dat de leden van de groep met tips komen.
                      Bedankt Henny en een hartelijke groet!

                      Jan Boelhouwer
                      Vlissingen.