Re: Fokjen Gerrits te Delfzijl

  • boon20002001nl
    Message 1 of 9 , Mar 11, 2013
      Hallo Henny Jane,

      Je kunt in ieder geval weer verder puzzelen.

      Heb zo even het hc van Hindrik Uijlen en Bijwke Gerrijts ook nog eens bekeken en dan zijn de gegevens, die ik je stuurde betreffende het hc niet helemaal correct, want aan bruidszijde zijn geen getuigen aanwezig!!
      Er staat nl. dat Jan Tonnijs Uijlen en Fokjen Gerrits, volle broer [v.d. bruidegom] en zuster van de bruid zijn.
      Nogmaal de juiste tekst van het hc:
      hc Oude Pekela 1743:
      Hindrik Uijlen, z.v. wijlen Uijle Hindriks en Marregijn Jans, en Bijwke Gerrijts, d.v. wijlen Gerrijt Feeres en Elje Arents.
      Bruidegomszijde: Marregijn Jans, moeder; Jan Tonnijs Uijlen en Fokjen Gerrijts, volle broer en zuster de bruid; Egbert Tiebbes Mulder en Anna Haitzema, halfbroer en aangetrouwde zuster; Reint Jans en Grietje Berens, halve oom en moij; Eltje Hindriks wed. Hildebrant Jans aangehuwlijkte volle moij; Jan Hildebrans en Trijntje Geerts volle neef en angetrouwde nicht;
      Bruidszijde: niemand.
      Getuigen: Derk Jans Houwink en Hindrik Haalweg

      Ik stuur je privé een foto van het hc.

      Groeten, Henk.

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, henny jane siefkes-boer <siefkesboer58@...> wrote:

      > Hoi Henk
      >
      > Wat ben ik daar blij mee!! Heel erg bedankt en ook...lang leve
      > AlleGroningers...
      >
      > Groet
      > Henny Jane

    • Annelies
      Message 2 of 9 , Mar 11, 2013
        Dit is wat ik heb van Fokje Gerrits.
        Er is wel meer te vinden in Allegroningers (de doop van nr. 2 bijv.)

        1 Fokje Gerrits. Zij is gedoopt op 24-11-1715 in Delfzijl. Fokje trouwde, 18 jaar oud, op 03-06-1734 in Delfzijl met Jan Tonnis Uilen, 26 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 06-06-1734 in Oude Pekela. Hij is een zoon van Uijle Hendriks en Marrichjen Jans. Hij is gedoopt op 15-01-1708 in Oude Pekela. Jan is overleden op 20-03-1789 in Nieuwe Pekela, 81 jaar oud.
        2 Gerrit Feeres. Hij is gedoopt op 24-02-1684 in Delfzijl.
        Hij trouwde, 31 jaar oud, op 17-03-1715 in Delfzijl met
        3 Elje Arends, geboren vóór 1697 in Delfzijl?.
        6 Arent Ottes, geboren vóór 1671 in Midwolda?. Arent is begraven op 05-07-1734 te Delfzijl.
        Hij trouwde op 28-06-1691 in Oude Pekela met de 21-jarige
        7 Hille Willems. Zij is gedoopt op 03-12-1669 in Oude Pekela. Hille is begraven op 28-03-1721 te Delfzijl.
        12 Otto Wijndels, geboren vóór 1651.
        Hij trouwde vóór 1671 met
        13 Eltie Pieters, geboren vóór 1653 in Midwolda?.
        14 Willem Tonnis, geboren vóór 1637. Willem is overleden vóór 06-01-1702.
        Hij trouwde op 24-03-1667 in Oude Pekela met
        15 Jantjen Alberts, geboren vóór 1649.

        groet, Annelies de Wijk
        http://www.dewijk.org/genealogie/

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "boon20002001nl" <boonh@...> wrote:

> [...]
        > Bruidszijde: niemand.
        > Getuigen: Derk Jans Houwink en Hindrik Haalweg

      • henny jane siefkes-boer
        Message 3 of 9 , Mar 11, 2013
          Bedankt ook Annelies, er is duidelijk een link tussen Delfzijl aan de ene
          kant en Oude Pekela aan de andere. Arent Ottes en Hille Willems waren ook
          een schippersechtpaar.

          Hartelijke groet
          Henny Jane

        • Erick Staal
          Message 4 of 9 , Mar 11, 2013
            Klopt,

            Doop 09-07-1682 Delfzijl
            Kind Gerrijt
            Geslacht o

            Vader Feere Gerrijts

            Moeder Bijvke Cornelijs

            Bron Doopboek Kerkelijke gemeente - Delfzijl 1641-1717
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 48

            Doop 24-02-1684 Delfzijl
            Kind Gerrijt
            Geslacht o

            Vader Feere Gerrijts Torfschipper

            Moeder Bijvke Cornellijs

            Diversen torfschipper
            Bron Doopboek Kerkelijke gemeente - Delfzijl 1641-1717
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 48

            Feere Gerrits was dus turfschipper van beroep, waardoor de link met Oude
            Pekela begrijpelijk wordt.

            Registratie: 17-04-1681
            Bruidegom Feere Gerrijts, van Farmsum

            Bruid Bieucke Cornellis, van Holwierde

            Diversen attestatie naar Holwierde
            Bron Trouwboek Kerkelijke gemeente - Delfzijl 1666-1811
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 50, folio 78

            mvg, Erick
            ps. bovenstaand echtpaar heeft nog meer kk. laten dopen in Delfzijl, ik
            heb echter alleen de Gerrit's genoteerd.

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 9 , Mar 12, 2013
              I have uploaded a file of the ancestors of Elje Jans Uilen baptized 1749 under the folder Robb in the files link for the group.
              Note that Feere Gerrijts & Bijvke Cornelijs had 8 children, about half of them are found with some form of his occupation as the surname.  4 are named Haijke, the first 2 of these are listed as sons, and the last 2 as daughters.
              mvg,
              Robb.

              Message 6 of 9 , Mar 12, 2013
                Tja, het schippersleven was niet gemakkelijk, misschien gingen er daarom
                zoveel kinderen vroeg dood en werden de nieuwe dopelingen voorzien van de
                namen van de overleden babies.

                En zo zijn we weer een stuk verder met deze mensen. Nogmaals mijn dank.

                Groeten
                Henny Jane