RE: [groningen-genealogy] Anke Berends Blaauw

  • Dick Kuipers
    Message 1 of 12 , Mar 11, 2013
      Hallo Henny,

      Ik ga er vanuit dat deze Anke Berents waarschijnlijk niet de goede kan zijn.
      Ten eerste is de geboorteplaats Groningen en niet Sappemeer en ten tweede
      zou deze Anke Berents bijna 49 jaar zijn geweest als haar laatste kind
      geboren wordt. Niet onmogelijk, maar ook niet waarschijnlijk. Voorlopig ga
      ik daarom maar op zoek naar een ander en misschien vind ik die wel als
      volgt.

      Deze Anke Berents heeft namelijk een nicht en die zou zeer wel dezelfde naam
      kunnen hebben. Deze nicht is in ieder geval jonger en kan wel gekoppeld
      worden aan Sappemeer. Die nicht is de dochter van de broer van Trijntie
      Oetses te weten Berend Oetses. Hij is getrouwd met Trijntien Zijtses. Er
      zijn weliswaar geen kinderen van dit echtpaar te vinden in AG
      (doopsgezind!), maar als Trijntien Zijtses overlijdt laat ze één dochter na.
      Deze Trijntien Zijtses overlijdt op 90-jarige leeftijd en wordt begraven in
      Sappemeer, maar ze overlijdt in Borgercompagnie. En die ene dochter zou zeer
      wel ook een Anke Berents geweest kunnen zijn, die eveneens vernoemd is naar
      de moeder van Trijntie en Berend Oetses (Anneke Berents X Oetse Haijes).
      Trijntie Zijtses heeft dan haar laatste levensjaren gewoond bij haar dochter
      Anke Berents in Borgercompagnie en is daar overleden. Blijft natuurlijk wel
      de vraag waarom deze nicht Anke Berents zich dan de achternaam Blaauw toe
      eigent.

      Het is allemaal speculatief, dat ben ik me bewust, maar ik blijf voorlopig
      eerst maar eens zoeken naar een akte waaruit dit verband duidelijk zou
      kunnen worden.

      Grtn, Dick

      Message 2 of 12 , Mar 11, 2013
        Hoi Dick

> [...]
        >bijna 49 jaar zijn geweest als haar laatste kind
        >geboren wordt. Niet onmogelijk, maar ook niet waarschijnlijk.

        Tsja, ik zei ook al, helaas,

        >Voorlopig ga ik daarom maar op zoek naar een
        >ander en misschien vind ik die wel als volgt.
        >
        >Deze Anke Berents heeft namelijk een nicht en
        >die zou zeer wel dezelfde naam kunnen hebben.

        Nu is de vraag wie "deze" Anke Berents is, je
        bedoelt neem ik aan de Anke Berents dochter van Berent Lammerts Blouw?

> [...]
        >daar overleden. Blijft natuurlijk wel de vraag
        >waarom deze nicht Anke Berents zich dan de achternaam Blaauw toe eigent.

        Vanwege haar Oom misschien? Alles was immers
        mogelijk en mogelijk vond ze Blaauw interessanter
        dan gewoon Berends of vond ze gewoon dat ze die
        naam net zo goed als iedere andere kon kiezen.

        >Het is allemaal speculatief, dat ben ik me
        >bewust, maar ik blijf voorlopig eerst maar eens
        >zoeken naar een akte waaruit dit verband duidelijk zou kunnen worden.

        Ik denk dan dat je in de rechterlijke archieven
        moet zoeken. Die kan ik van hieruit helaas niet
        inzien. Het blijft echter interessant en ik ben
        heel benieuwd of je speculatie de juiste is, het
        klinkt in ieder geval wel aannemelijk

        Met vriendelijke groeten

        _ _
        (o) (o)