Re: [groningen-genealogy] Pieter Jarrighs Jarchs

  • Tjaart Glas
    Message 1 of 6 , Mar 9 6:18 PM
      Hallo Joke,

      Dit is wat ik heb:

      Parenteel van Pieter Jarrigs.

      Generatie I

      I. Pieter Jarrigs, zn. van Jarg Harms en NN NN, tr. (1) (Nederlands Hervormd) Winsum Gr. op 6 dec 1716 Elisabeth Hendriks.
      Pieter Jarrigs, tr. (2) (Nederlands Hervormd) Wetsinge op 21 apr 1726 huw. contr. Farmsum 19.3.1726 Eeke Pieters, dr. van Pieter Jans en Geertjen Jans, ged. Nederlands Hervormd Adorp op 19 mei 1700.
      Uit dit huwelijk onder anderen:
      1. Trientje Pieters, ged. Nederlands Hervormd Wetsinge op 11 mei 1727, volgt II.

      Generatie II

      II. Trientje Pieters, (dr. van I), ged. Nederlands Hervormd Wetsinge op 11 mei 1727, begr. Bedum op 7 jan 1799, tr. (Nederlands Hervormd) Bedum op 22 okt 1752 Pieter Abels, zn. van Abel Jans (landbouwer in het Reidland) en Willemtje Jans, landbouwer te Bedum.
      Uit dit huwelijk onder anderen:
      1. Freerk Pieters Groeneveld, geb. Bedum op 20 feb 1759, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 25 feb 1759, landbouwer te Bedum, ovl. Bedum op 14 mrt 1829, tr. huw. contr. Bedum 30.4.1782 Grietje Pieters Venekamp, dr. van Pieter Ebels (landbouwer te Bedum) en Martje Berends, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 14 aug 1763, ovl. Bedum op 12 mei 1827.

      Mijn groeten,

      Tjaart Glas

      E-mail: tkglas@...

      ICQ: 38646970

      Message 2 of 6 , Mar 9 10:06 PM
        Hallo Tjaart,

        In Winsum komt eind 17e eeuw een echtpaar Jarg Pieters x Renske Heertjes
        voor. Zijn dit niet de kandidaat ouders voor Pieter Jarrigs?

        lidmaten Winsum

        1696
        Den 8 Martij
        den 1 Sept:
        Aafke Claassen wed: wijlen Lambert Jansen
        Jarg Pieters en Renske Heertjes sijn Huisvrou

        mvg, Erick
      • Erick Staal
        Message 3 of 6 , Mar 9 10:24 PM
          Oh, ik zie het zelf al: huwelijkscontract Farmsum geeft voor Pieter
          Jarighs, Jargh Harms x Jantje Tijes als vader en stiefmoeder.

          Volgens mij is dat onderstaand echtpaar.

          Registratie: 30-03-1706
          Bruidegom Jargh Harms, van Westernieland

          Bruid Jantjen Teeuws, van Warffum

          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Warffum 1705-1761
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 499, folio 51v

          Mogelijke kandidaatouders van Pieter Jarighs zijn dan:

          Registratie: 22-01-1699
          Bruidegom Jarch Harms, van Leens

          Bruid Trijnje Jacobs, van Westernieland

          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Westernieland en
          Saaksumhuizen 1687-1811
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 526, folio 57v

          en de doop van Pieter:

          Doop 01-08-1706 Westernieland en Saaksumhuizen (ged. Saaxumhuizen)
          Kind Peter Jarchs
          Geslacht o

          Vader Jarch Harms

          Moeder Trijnje Jacobs

          Diversen zeven jaar oud (dus geboren 1699. ES)
          Bron Doop- en trouwboek Kerkelijke gemeente - Westernieland en
          Saaksumhuizen 1687-1811
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 526

          Deze doopinschrijving bevestigt overigens het bovenstaande:

          Den 1 augusti gedoopt tot Saaxumhuijsen het kind van Jarch Harms en
          Trijnje Jacobs echtelieden en is genaemd Peter Jarchs, oud sijnde seven
          jaeren. En het kind van de selfde Jarch Harms voor de tweede mael
          getrouwd met Jantjen Teeuws en is genaemd Aefke.

          mvg, Erick
        • Marjolijne
          Message 4 of 6 , Mar 10 12:46 AM
            Beste mensen,

            Vanaf 01-04-1817 bestaat de Nederlands Hervormde kerk, daarvoor was het
            Nederduits Gereformeerd! Dus in 1716 trouwde men Nederduits Gereformeerd en
            niet Nederlands Hervormd. Deze veel gemaakte fout is ontstaan doordat de NH
            gemeenten de boeken "hernoemd" hebben.

            Marjolijne

            Message 5 of 6 , Mar 10 1:09 AM
              Tjaart en Erik